FRIHOSTFORUMSSEARCHFAQTOSBLOGSCOMPETITIONS
You are invited to Log in or Register a free Frihost Account!

Spel onder Windows 98

Ivooo
Hallo allemaal,

Ik heb een vriend die helemaal gek is van een bepaald spelletje. SWIV3D heet het, of zoiets.
Er is alleen één klein probleempje, het spelletje is al vrij oud, en het draait niet onder XP, alleen onder windows 98 of 95. Nou is mijn vraag, zijn er manieren om dat spelletje alsnog onder XP te draaien?
Of op een andere manier op een computer met XP.
Het op een oude computer spelen is geen oplossing.

Ik hoop dat jullie me het antwoord kunnen geven, want hij wil het nogal graag weten.

Ivooo
8166UY
Je kunt onder bureau-accesiores een programma vinden die iets met "compatibaliteit" heet. Zelf draai ik nu Vista en gaat het nog iets simpeler, dus ik weet niet meer precies hoe alles op XP heet. Razz
atleetalie
Tja, eeh een virtuele pc denk ik dan... Dus dan moet je bv microsoft Virtual pc installeren, of VMWare player en dan een virtuele machine maken, daar zijn wel handleidingen voor te vinden op internet. En dan het draaien onder windows 98 maar dan moet je wel even een 98 cd hebben, dus die zal je dan ff moeten opsnorren, succes!, of je draait het apart van windows XP op een andere partitie.
Georgeboy
Het is niet gezegd dat het gaat lukken om je spel nog te draaien. Die compatibiliteitsmodus die ze aanbieden heeft mij nog niet veel verder kunnen helpen. Ik had ook een spel, waar ik verzot op was en waaraan enige nostalgie verbonden was, maar ik heb het niet meer kunnen draaien onder XP. Ook een aantal opties geprobeerd die standaard in windows aanwezig waren, maar niets wou helpen.
Wat ik je wel kan aanraden is zoals atleetalie al zei, om een virtual machine te draaien. Bvb VMWare waarin je een versie van windows 98 of windows 95 draait. Is een optie, maar hou er dan wel rekening mee dat ook niet alle drivers bestaan van je hardware voor die besturingssystemen. Het is een beetje op goed geluk en hopen dat je ze vindt of dat je die hardware niet nodig hebt om je spel te laten draaien.
Arnie
Voor sommige spellen bestaan XP patches maar ik heb er geen kunnen vinden voor SWIV 3D. Je zal dus op de één of andere manier Windows 98 moeten draaien: ofwel met een dualboot op de nieuwe computer, ofwel in een virtual machine, ofwel op een oude computer. En het laatste is toch het makkelijkst... een dualboot met Windows 98 geeft problemen indien je meer dan 512 MB RAM hebt en vaak zijn er geen drivers te vinden voor je nieuwe hardware. Gamen op een virtual machine kan lastig zijn i.v.m. 3D acceleratie.
Ivooo
De compatibiliteitsmodus, of zoiets hadden we al eens uitgeprobeerd, maar dat lukte niet.
Over die virtual PC, die heeft hij geinstalleerd, hij heeft ook een Windows 98 PC daarin aangemaakt. (We hadden toevallig nog een installatie cd van windows 98 liggen). Er is alleen een probleem bij het installeren: windows 98 werkt met een ouder bestandssysteem (FAT32) dan windows XP (NTFS). De installatie-wizard van windows 98 biedt je aan het probleem te verhelpen door te formatteren, maar waarschuwt je als je bestandssysteem NTFS is. Gaat dit dan alleen om het formatteren van de aangemaakte Virtual PC of om de hele C-schijf van de 'echte' computer?
Als het om de hele C-schijf wordt bedoelt, lijkt het me niet zo'n slim idee om dat te gaan doen, of wel?

Ivooo
atleetalie
Nee inprincipe gaat dit om het bestand dat als harde schijf dient op je pc, en dat moest ik toen ook formatteren meen ik me te herrinneren, hoewel het allemaal zinloos was toen ik het deed, want ik virtualiseerde windows2000 op windows2000. Dat duurde trouwens wel heel erg lang!