FRIHOSTFORUMSSEARCHFAQTOSBLOGSCOMPETITIONS
You are invited to Log in or Register a free Frihost Account!

Bill Gates begint campagne tegen rokers

jordi
Quote:
U dacht dat Bill Gates zijn geld ging inzetten om inwoners van arme landen aan een computer te helpen? Misschien komt dat nog, maar de Microsoft-oprichter gaat zich eerst bezighouden met een ander probleem: het aanpakken van de tabaksindustrie.

De campagne tegen roken is één van de eerste acties die Gates na zijn vroege pensioen gaat starten, samen met collega-miljardair Michael Bloomberg. De komende vier jaar zal ongeveer 375 miljoen dollar worden besteed aan campagnes waarin de schadelijke gevolgen van het roken centraal staan. Daarvan is 175 miljoen afkomstig van de Bill & Melinda Gates Foundation en groeilanden zoals China en India krijgen de meeste aandacht.

Volgens Gates roken er in de westerse landen steeds minder mensen, onder andere als gevolg van anti-rookwetten. In de armere landen groeit het aantal rokers echter. Op dit moment vindt de helft van het aantal tabaks-gerelateerde sterfgevallen plaats in armere landen. Rond 2030 zal dit meer dan 80 procent zijn.

Eén probleemgebied is China, waar eenderde van alle rokers wereldwijd woont en waar alle grote sigarettenfabrieken eigendom zijn van de overheid. Gates en Bloomberg willen dergelijke landen laten zien dat de maatschappelijke kosten van roken veel hoger zijn dan de huidige inkomsten die ze uit sigaretten halen.

De tabaksfabrikanten zouden zich de afgelopen tijd met opzet meer op armere landen richten om hun schadelijke waar aan de man te brengen. Enerzijds omdat er in die landen veel minder wetgeving is en anderzijds omdat de inwoners zich minder bewust zijn van de gezondheidsgevaren.

Bron: http://www.pcmweb.nl/artikel.jsp?id=2326798

Nou, dat is echt het laatste wat ik had verwacht dat Bill Gates ging doen. Ik dacht wel dat hij arme mensen in zulk soort landen ging helpen door hun computers te sponsoren ofzo...
neji
Binnenkort krijgen we een "rooksensor" aangesloten op de Vista-lite PC.
Indien deze sigaretttenrook opmerkt wordt de PC gelocked voor 15 minuten.

=> Op zich wel goed, maar ik denk dat hij zich beter op eigen vakgebied zou houden.
Wuppie
neji wrote:

Superhandig!...
Nou ja als hij vind dat hij tegen tabak moet strijden dan moet ie dat gewoon lekker doen.
adri
Hij wil zeker zijn image van "nerd" wegvegen Razz :rofl:
Wuppie
adri wrote:
Hij wil zeker zijn image van "nerd" wegvegen Razz :rofl:

Dan moet ie juist gaan roken.
MrBlueSky
Van mij mag het. Zolang hij mij er niet mee lastig valt.
Maar ik kan me wel nuttiger dingen voorstellen om met zoveel geld te doen. Roken mag dan schadelijk zijn, maar bijvoorbeeld ondervoeding of gebrek aan medische zorg is een stuk schadelijker.
Gieter
neji wrote:

=> Op zich wel goed, maar ik denk dat hij zich beter op eigen vakgebied zou houden.

Dat heb ik nu wel nergens gelezen. Smile

Nee, hij houdt zich wel op zijn vakgebied denk ik, deze anti-rook campagne zal niet gebeuren door zijn bedrijf maar wel door hem persoonlijk, in de VS is het een beetje de gewoonte dat de rijke mensen geld geven aan goede doelen.
neji
Zolang hij het niet in zijn hoofd haald om zo'n anti stralings sekte te gaan steunen en alle straling uit de wereld wil helpen.

Brrr Rolling Eyes
Wuppie
neji wrote:
Zolang hij het niet in zijn hoofd haald om zo'n anti stralings sekte te gaan steunen en alle straling uit de wereld wil helpen.

Brrr Rolling Eyes

Uh, wat voor sekte? Nooit van zoiets gehoord...
neji
Wuppie wrote:
neji wrote:

Brrr Rolling Eyes

Uh, wat voor sekte? Nooit van zoiets gehoord...

Heel wat mensen zijn letterlijk bang van stralingen en de bijhorende ziektes en dergelijke meer.
(stress, zenuwinzinken etc allemaal veroorzaakt door de gevaarlijke straling..)

Gelukkig zijn de goede mensen van bedrijfjes x en y zo goed om speciale stikkers te maken die je kan plakken op je ruit om ze de gevaarlijke straling tegen te houden...

Quote:
Woont u in de nabijheid van een GSM-zender dan kunt u zich beveiligen door de VIP CHI POWER STICKER op het raam te plakken.

(ze noemen dit electrosmog)

Zo zijn er ook pendelaars, ringen, halskettingen,...

Mensen die persé CT1 telefoons willen ipv DECT, en ga zo maar even door.

Heb een tijdje geleden 37 draadloze netwerken ontdekt toen ik even aan een tramhalte stond te wachten (Gent) en dan heb je er ook nog die niet zichtbaar zijn...
Ahja, zolang men maar geld kan verdienen... Of het is door zwakzinnigen af te persen of niet. wat maakt het uit?
Bengt
en die sticker zou dat dan tegenhouden ? Laughing
neji
Bengt wrote:

Héél uw gezin beschermt van gevaarlijke gsm straling! Laughing
lordwarlord
neji wrote:
Bengt wrote:

TOFF!!! waar koop ik zo'n sticker:P maar serieus zouden echt mensen dat geloven dat dat zou werken, dat is net zo onzinnig als dat bill gates van zijn nerd imago al wil. Wink vind ik dan
neji
lordwarlord wrote:
neji wrote:
Bengt wrote:

TOFF!!! waar koop ik zo'n sticker:P maar serieus zouden echt mensen dat geloven dat dat zou werken, dat is net zo onzinnig als dat bill gates van zijn nerd imago al wil. Wink vind ik dan

Er zijn er meer dan je wil geloven...

Triest voorbeeld waar ik de foto's enzo van heb:
http://tik.be/forum/viewtopic.php?f=30&t=8818&start=25
Wuppie
Waar is zo'n stickertje dan op gebaseeerd dat het straling tegen kan houden en is er sowieso bewijs dat de straling gevaarlijk is? Want daar kan ik niets over vinden.
adri
Toch wel een 10 voor originaliteit en een 0 voor wie denkt dat het ook maar iets zou helpen...

Dit vond ik voor GSM-masten (heb het zelf niet gelezen daarvoor ben ik te lui Rolling Eyes )
Quote:
Op vrijdag 16 juli 2000 gebood een Oostendse vrederechter telecomoperator Orange tot afbraak van een GSM-antenne op een gebouw aan de Zeedijk. Voor de eerste keer in België werd zo'n uitspraak gemotiveerd door te wijzen op eventuele gezondheidsrisico's voor de omwonenden. De zaak was aangespannen door twee bewoners van het appartementsgebouw die bevreesd waren voor de gevolgen van de straling.
Op 9 januari 2002 gaat een Brugse rechter verder en hij veroordeelt Orange tot het betalen van een schadevergoeding aan de klagers: 37,18 euro (1.500 frank) per maand voor elke maand dat de antennes op het gebouw staan en stonden. Ook deze schadevergoeding is grensverleggend: voor het eerst worden omwonenden vergoed voor het ongemak dat ze hebben ondervonden door de masten: het uitzicht met andere woorden. Over de eventuele gezondheidsrisico's doet deze rechter geen uitspraak.
Niettemin vrezen de operatoren nu een toevloed van klachten, en dat terwijl er in 2002 nog 1.273 masten bijgebouwd moeten worden. Al zo lang er gsm-masten neergepoot worden overal ten lande, en wel door 3 operatoren, staan de kranten vol van protesten, actiecomités, verboden en geboden omtrent de al dan niet plaatsing van gsm-masten. Plaatselijke actiecomités verenigen zich zelfs landelijk in STEP (Strijd Tegen Electromagnetische Pollutie in Vlaanderen) om nog beter het publiek te kunnen kond doen van hun pleidooi voor een verlaging van de internationale norm voor elektromagnetische stralingen van 20,6 Volt/meter naar 0,6 V/m en van allerlei onderzoeksresultaten.

Het feit dat er op lokaal niveau telkens geprotesteerd wordt tegen de komst van gsm-masten wijst ten eerste op de algemene vrees over de straling (iedereen wil wel mobiel bellen, maar heeft liever geen mast in z'n achtertuin staan) die voortkomt uit een gebrek aan wetenschappelijke zekerheid en ten tweede op een gebrek aan duidelijke normen die een overheid toelaten zonder discussie vast te stellen of een mast hier kan of niet.
In België bestaan geen nationale normen voor elektromagnetische straling. Men hanteert er die van de International Commission on Non-Ionizing Radiation Protection (ICNIRP), die voor een 900 MHz-netwerk een richtcijfer van 42 Volt per meter geeft. Tegenstanders van gsm-masten met een dergelijk voltage vinden dat dat naar beneden moet. Dat er geen wetenschappelijke eenduidigheid zou zijn, wordt door tegenstanders ontkend: de negatieve gevolgen van gsm-masten zijn wel degelijk bewezen.

In tegenstelling tot bij de GSM-gevaren mengen politici zich hier wel in het debat. Minister van Volksgezondheid en Leefmilieu Magda Aelvoet beloofde in 2000 al de zaak prioritair te onderzoeken en de resultaten van het wetenschappelijk onderzoek van de Wereldgezondheidsorganisatie (in 2004) niet af te wachten. Wetenschappers uit verscheidene universiteiten en het Belgisch Instituut voor de Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT) werden aangezocht voor metingen die de normering moeten bepalen. Het BIPT stelde in enkele metingen overigens vast dat de GSM-gevaren in bijvoorbeeld Poppel onder de normen blijft, ondanks de overlapping van Belgische en Nederlandse operatoren in de grensstreek.
In een optreden tegen een lokale geplande gsm-mast diende de Tongerse CVP-volksvertegenwoordigster Riet Van Cleuvenbergen in de zomer van 2000 in het Vlaams Parlementeen resolutie in waarin zij vraagt om geen gsm-masten meer te plaatsen op minder dan 300 meter van woningen, systematisch alternatieve inplantingsplaatsen te zoeken, omwonenden te betrekken bij de plaatsing, een Vlaamse databank op te richten om zo alle zendmasten en hun uitstraling in kaart te brengen, voldoende financiële middelen uit te trekken voor controles en om het wetenschappelijk onderzoek rond gsm-masten uit te breiden.
Vlaams minister voor ruimtelijke ordening Dirk Van Mechelen (VLD) dreigt er in het najaar van 2000 mee geen vergunningen meer toe te kennen voor gsm-installaties als de federale regering tegen januari geen normen vastlegt. Zijn Waalse collega, die een zeer strenge norm wil opleggen, wordt teruggefloten.

Terwijl bijvoorbeeld het Duitse ministerie van Leefmilieu de middelen voor onderzoek naar de gevaren van GSM-gevaren verdubbelt en gsm-operatoren strengere regels oplegt wat betreft de toestellen en de zendmasten, blijft het stil in de federale Belgische regering. Zeker aan het bellen.

Ohja een link op die pagina ging ook over ontploffende GSM's Very Happy

Code:
http://www.gva.be/dossiers/-g/gsm/ontplof.asp

Bron: GVA (de gazette van Antweirp)
Wuppie
Pff wat een lap tekst...maar om me beter te voelen dan adri heb ik het wel gelezen Razz

Dus het is wel schadelijk...maar ik maak me toch niet zo'n zorgen...
adri
Bij mij moet je eerst 1.5km rijden (vogelvlucht dan wel) voor alleer je ook maar iets tegenkomt wat op een mast lijkt Eh?

Dus ik maak me ook niet al teveel zorgen.

@Wuppie: Bedankt voor het lezen Razz You just lost a few minutes of your life xD

Adri
Wuppie
Oh en dit gaat nog steeds over Bill Gates en roken?
adri
Het begon al mis te lopen na post 6 ofso...

Maar allez dan gaan we daar verandering in brengen...

---------------------
Ik vind het wel goed dat Billie zoiets doet al zou ik zelf het aan iets anders besteden...
meer aan ... let me think... sponsering om iets te doen tegen et gat in doson (lees de ozon) laag...

Dat zou de hele planeet tenminste helpen...

Adri
Wuppie
Ja maar dat heb ik al snel met goede doelen, dat er meestal wel wat belangrijkers is. Zoals het Liliane Fonds, waar op TV af en toe van die spotjes komen met kinderen met een handicap uit ontwikkelingslanden, die worden geholpen door dat Fonds zodat ze weer kunnen lopen enzo. Maar zou het dan niet beter zijn om de hele armoede te bestrijden?

Datzelfde heb ik met die hele antirook lobby. ik heb nu nergens meer last van de rook, en ze gaan nog door, terwijl rokers de schadelijkheid ook wel weten. Roken heeft tenminste ook voordelen, mensen voelen zich er lekkerder door. In plaats van dat je nou op roken gaat zeiken, ga zeiken over de ongelijkheid in de wereld en de armoede.
Bengt
Ik vind het maar normaal dat hij goede doelen steunt, en dat iedereen dat doet op zijn niveau. Smile
rvec
Wuppie wrote:
Ja maar dat heb ik al snel met goede doelen, dat er meestal wel wat belangrijkers is. Zoals het Liliane Fonds, waar op TV af en toe van die spotjes komen met kinderen met een handicap uit ontwikkelingslanden, die worden geholpen door dat Fonds zodat ze weer kunnen lopen enzo. Maar zou het dan niet beter zijn om de hele armoede te bestrijden?

Datzelfde heb ik met die hele antirook lobby. ik heb nu nergens meer last van de rook, en ze gaan nog door, terwijl rokers de schadelijkheid ook wel weten. Roken heeft tenminste ook voordelen, mensen voelen zich er lekkerder door. In plaats van dat je nou op roken gaat zeiken, ga zeiken over de ongelijkheid in de wereld en de armoede.

lees het artikel dan goed. Er staat duidelijk dat ze zich gaan richten op de armere landen waar de voorlichting nog niet zo goed is, en waar mensen nog niet weten hoe dodelijk het is. Ook zijn daar nog weinig wetten over roken, en daar willen ze wat aan doen.
Wuppie
rvec wrote:
Wuppie wrote:

lees het artikel dan goed. Er staat duidelijk dat ze zich gaan richten op de armere landen waar de voorlichting nog niet zo goed is, en waar mensen nog niet weten hoe dodelijk het is. Ook zijn daar nog weinig wetten over roken, en daar willen ze wat aan doen.

Dat artikel had ik beter moeten lezen ja Embarassed Maar ik vind dan nog dat er betere manieren zijn om dat soort landen te helpen.
PennyLane
goed idee van Bill Smile ik haat van die vieze vuile rook
Michie
Mja, mss wel goed idee, maar er zijn grotere problemen in de wereld dan "roken"
00steven
Michie wrote:
Mja, mss wel goed idee, maar er zijn grotere problemen in de wereld dan "roken"

idd maar die grotere problemen zijn misschien minder gemakkelijk op te lossen dan wat te staan roepen dat roken ongezond is;
stel u voor dat bill over milieu of zo begint dan zou niemand hem nog serieus nemen neem bv Al Gore dien zen hiis is een van de meest energie verbruikende woningen in zijn staat. Kunt ge beter als niet roker tegen het roken ingaan.

niet ?

greetz Steven
rvec
met het geld van gates is het niet moeilijk serieus genomen te worden. Als hij van zijn "nerd imago" af zou willen komen zou hij bij oprah op bezoek gaan en vertellen over de Bill & Melinda Gates Foundation. Als hij de armoede/watertekorten tegen wil gaan gaat hij scholen en waterputten bouwen (heeft hij al vaker gedaan). En wil hij mensen aan het milieu helpen denken sponsort hij al gore met een paar miljoen zodat die nog een filmpje kan maken.

Nu zal hij ook vaak niet zelf naar die landen toegaan, maar reclameburaus een grote campagne laten bedenken. Die campagne zal dan waarschijnlijk gericht zijn op het uitdelen van flyers met informatie, informatiestands en soortgelijke dingen. Ook zal hij denk ik mensen laten lobbyen bij regeringen voor striktere regels tegen tabak en zelf af en toe een brief sturen om ook druk te zetten op die regeringen.

Het is voor iemand met zoveel geld niet meer kiezen welke goede doelen hij steunt, hij steunt er gewoon meerdere. Het nieuws haalt er gewoon af en toe een speciale tussenuit.
Gieter
Quote:
Gelukkig zijn de goede mensen van bedrijfjes x en y zo goed om speciale stikkers te maken die je kan plakken op je ruit om ze de gevaarlijke straling tegen te houden...

Aluminium folie rond je hoofd werkt ook naar het schijnt... /tin foil hat!

Nee, dit is echt afzetterij, ik denk dat vooral gsm-straling van dichtbij je gsm zelf het gevaarlijkst is. Mijn gsm zit zelf in mijn linkerbroekzak dus daar zou ik best eens iets aan veranderen. Smile
neji
Gieter wrote:
Quote:

Aluminium folie rond je hoofd werkt ook naar het schijnt... /tin foil hat!

Nee, dit is echt afzetterij, ik denk dat vooral gsm-straling van dichtbij je gsm zelf het gevaarlijkst is. Mijn gsm zit zelf in mijn linkerbroekzak dus daar zou ik best eens iets aan veranderen. Smile

Een eindtrap van een gsmmast geeft 40W rf op een antenne van 20dB dus spreek je van zo'n 4000W => Bij afstandverdubbeling gaat de veltsterkte met 6dB terug ofwel 25%
4000W op 1m
1000W op 2m
250W op 4m
62,5W op 8m
15,6W op 16m
3,9W op 32m

dit is wel recht voor de antenne verticale openingshoek van de panel antenne en is ook hooguit 30°
Dus als je eens goed gaat rekenen valt het al bij al wel mee.
De gsm zelf is veel grotere boosdoener, in hoog vermogen is dat wel 2W op enkele centimeters. Vergelijkbaar met een 43 meter van een gsm antenne in volle dekking!

Verder nog een afbeelding met bronnen van (vreselijke) straling:

Bengt
het gsm toestel is zelf toch niet zo schadelijk als er niet echt actief gebruik wordt gemaakt van het netwerk, of vergis ik mij ? Smile
neji
Bengt wrote:
het gsm toestel is zelf toch niet zo schadelijk als er niet echt actief gebruik wordt gemaakt van het netwerk, of vergis ik mij ? Smile

Neen, maar als er wél gebruik van wordt gemaakt.. (en dus ook het toestel normaalgezien het dichtst bij je hebt)...

Oh well, maak je je er maar niet teveel zorgen om. Dat je als pendelaar onderweg om komt is iets waar je je meer zorgen om moet maken denk ik dan
Rosemary_Niehaus
agh het is een amerikaan die maakt zich geen zorgen als een kernonderzeeër afvalwater lekt voor meer dan 2 jaar. Want dan zeggen ze; het is toch bijna even veel als +20kg kunstmest.

En zo'n stikker helpt echt niet hoor. Niks helpt daar tegen als iedereen een paar jaar natuurkunde heeft gehad piepen ze wel anders. gammastraling vergaat namelijk nooit.
Ik heb me nooit zorgen gemaakt om zo'n telefoonmast. Ik woon er redelijk ver van daan, vrienden wonen er zo ongeveer naast. En hij staat aan het begin van het bos. Zo wat. Die bomen zijn echt niet dood gevallen ofzo van de straling.

al deze dingen in de wereld zijn gewoon verschrikkelijk en ze maken zich druk over de verkeerde dingen. hallo er is ook nog hongersnood, oorlog en inflatie in de wereld.
Wuppie
Rosemary_Niehaus wrote:
agh het is een amerikaan die maakt zich geen zorgen als een kernonderzeeër afvalwater lekt voor meer dan 2 jaar. Want dan zeggen ze; het is toch bijna even veel als +20kg kunstmest.

En zo'n stikker helpt echt niet hoor. Niks helpt daar tegen als iedereen een paar jaar natuurkunde heeft gehad piepen ze wel anders. gammastraling vergaat namelijk nooit.
Ik heb me nooit zorgen gemaakt om zo'n telefoonmast. Ik woon er redelijk ver van daan, vrienden wonen er zo ongeveer naast. En hij staat aan het begin van het bos. Zo wat. Die bomen zijn echt niet dood gevallen ofzo van de straling.

al deze dingen in de wereld zijn gewoon verschrikkelijk en ze maken zich druk over de verkeerde dingen. hallo er is ook nog hongersnood, oorlog en inflatie in de wereld.

Oh, dus ik heb voor niets zo'n ding gekocht...
atleetalie
Eeh, zijn er ook mensen verslaafd aan gsmstraling? Nee Gates wil kennelijk in zijn eigen land bekend komen/blijven te staan als weldoener, en aan gezien er zoveel mensen roken is dat een leuk idee. Maar je zou het ook kunnen zien als een stukje uitroeiing van grote multinationals, zodat MS er nog hoger bovenuit steekt. Bill de weldoener? de verbeteraar? Verbeter de wereld, begin bij jezelf en je zelf gemaakte windows, dat heeft pas verbeteringen nodig!
the666bbq
precies, misschien zijn die straling nog wel slechter dan het roken waar iedereen zo tegen is en komen we daar pas over een tiental jaren echt goed achter (het heeft met het roken ook lang genoeg geduurd voor roken zowat in elke statistiek terecht kwam als oorzaak van nog maar eens een ziekte) Misschien is dat roken helemaal zo erg niet in een wereld waar er geen stralingen zijn. Je mag het idioot vinden, en onmogelijk en whatever maar ik ben één van die mensen die af en toe wel eens hoofdpijn kreeg aan een bepaald deel van mijn hoofd en als ik die richting inkeek stond daar 'toevallig' weer een mastje langs de kant. Eén van de onnozelste uitvindingen die men ooit heeft gedaan : mensen verwachten tegenwoordig dat je altijd en overal bereikbaar bent, wordt nog altijd gestoord in de bioscoop en van die plaatsen, en tot overmaat van ramp staat iedereen tegenwoordig nog kiekjes te trekken met die dingen. Blijft voor mij op nummer 1 van de uitvindingen die ze in één of andere parallel universum waar ik niet ben mogen gooien....
Gieter
the666bbq wrote:
Je mag het idioot vinden, en onmogelijk en whatever maar ik ben één van die mensen die af en toe wel eens hoofdpijn kreeg aan een bepaald deel van mijn hoofd en als ik die richting inkeek stond daar 'toevallig' weer een mastje langs de kant.

Aluminiumfolie rond je hoofd wikkelen helpt naar het schijnt!

(je kan natuurlijk ook altijd een sticker op je voorhoofd plakken)
neji
Gieter wrote:
the666bbq wrote:
Je mag het idioot vinden, en onmogelijk en whatever maar ik ben één van die mensen die af en toe wel eens hoofdpijn kreeg aan een bepaald deel van mijn hoofd en als ik die richting inkeek stond daar 'toevallig' weer een mastje langs de kant.

Aluminiumfolie rond je hoofd wikkelen helpt naar het schijnt!

(je kan natuurlijk ook altijd een sticker op je voorhoofd plakken)

Hoh, hoofdpijn kan je van alles krijgen.
Ik zit nu met hoofdpijn, of het komt door de alcohol of het feit dat ik 8 uur op de frontline heb gestaan aan de main stage van Pukkelpop 08 (Metallica, vuurwerk..) of door het feit dat ik nog geen 15 uur geslapen heb sinds donderdag?

Ik zou zeggen, als je vaak last hebt van hoofpijn, laat het eens nakijken.