Tour de France is druk bezig en dat motiveerd mensen om te gaan fietsen. Mij ook. Kan ik wat aan mijn conditie doen. Fietsen jullie vaak? En wat hebben jullie met wielrennen?
Wat is trouwens de beste versnelling om in te fietsen als je je conditie wil verbeteren?
Last edited by Wuppie on Sun Jul 27, 2008 12:57 pm; edited 1 time in total
Yes eindelijk een fietser
Fietsen jullie vaak? 1x om de twee dagen dit is om het trainingseffect te krijgen. Meer geoefende renners krijgen "sneller" het trainingseffect en kunnen daardoor meer trainen. Zelf ben ik (mag ik toch nu wel al zeggen
) een geoefende fietser/mountainbiker.
En wat hebben jullie met wielrennen? Ik kijk wel naar de koers maar het liefste zit ik toch wel zelf op de fiets/mtb ik rij tourtjes van 30-60km afhankelijk van het parkoers.
Wat is trouwens de beste versnelling om in te fietsen als je je conditie wil verbeteren? Dat moet je zelf voelen, je moet een versnelling kiezen waarmee dat je ontspannend kan rijden zonder dat je zit te denken dat deze tocht moordend is (indien wel schakel een paar vitessen lichter). Ik rij (op de koersfiets) vaak met 42 x 24 denk ik... en met de mtb 32 x 12 of 32 x 18.
Als je nog vragen hebt stel ze gerust... 
ik FIEST "fiets" geregeld, bijna elke dag zeg maar. goed voor je lichaam en conditie maar ook voor een beetje frisse lucht en gezondheid
| Code: |
| kan een moderator misschien het topic titel aanpassen zodat die domme spellings fout er niet meer staat of was het de bedoeling als geintje :? |
@lordwarlord: Hoelang/hoever fiets je dan en is met een koersfiets of mtb?
| lordwarlord wrote: |
ik FIEST "fiets" geregeld, bijna elke dag zeg maar. goed voor je lichaam en conditie maar ook voor een beetje frisse lucht en gezondheid
| Code: | | kan een moderator misschien het topic titel aanpassen zodat die domme spellings fout er niet meer staat of was het de bedoeling als geintje :? |
|
Oh sorry hoor dat ik een spellingsfout maak...ga je effe ergens anders zorgen over maken.
Ik hou sowieso van fietsen, ongeacht of de Tour de France in volle gang is of niet. Waarom zou de Tour de France je motiveren? Het gaat immers om een racespel? Ik vind het gewoon heerlijk om te doen.. vooral met mooi weer. Of zijn er nu meer mensen van plan om te gaan wielrennen toevallig
En om antwoord te geven op je vragen
Ik fiets regelmatig naar mijn werk en meestal als het goed weer is (ook wel met slechter) naar school (10 kilometer, wat met het openbaar vervoer even snel gaat), hoewel het nu vakantie is. Verder pak ik wel eens de fiets als ik boodschappen ga doen, maar dit doe ik voornamelijk te voet, vaak is een fiets dan onhandig namelijk. Verder ken ik hier nog niet genoeg vrienden/kennissen in de buurt om er heen te kunnen fietsen
laat staan dat ik de weg goed ken (ik woon in Amsterdam). Hm, ik vind het wel leuk om mijn huisgenoot zo nu en dan op te halen van haar werk, met de fiets, das ook zo'n 10 kilometer.
Ik fiets redelijk vaak, sowieso naar school, en eigenlijk ook naar veel andere plaatsen, ik werk bij de post, dus daar fiets ik ook bij. Ik vind dat dat fietsen wel een doel moet hebben, gewoon maar een stukje fietsen vind ik een beetje doelloos.
De Tour de France vind ik over het algemeen een beetje saai om naar te kijken, dus zelf heb ik niet zoveel met wielrennen.
Ivooo
Een doel is inderdaad nodig anders zal je je snel beginnen af te vragen waarom je dat je nu eigenlijk aan het fietsen bent en niet .... aan het bent.
Mijn doel is om zo goed mogelijk bij een mtbclub te gaan, zodat ik daar niet altijd achteraan aan het sliertje hang...
Adri
Ik denk dat álles een doel heeft. Soms weet je misschien zelf niet precies wat voor doel, maar ze zijn er wel degelijk imo.
En @ Ivo, als je met doelloos fietsen bedoelt fietsen zonder enige reden en gewoon voor de lol, dan zou het bij mij om de reden 'dat ik het fijn vind om te fietsen' zijn. En als ik iets fijn vind, krijg ik er plezier in. En plezier hebben is een heel goed doel
Want als ik plezier heb, voel ik me goed. Ik voel me graag goed (wie niet?).
Dit geldt vast wel voor veel meer mensen.
Fietsen jullie vaak?
Normaal elke dag, minimaal 2 keer. De heenweg naar school en dan weer de terugweg naar huis. Maar nu met vakantie eigenlijk heel weinig, soms met familie een enorme tocht maken maar dat is het dan ook wel. En omdat het maar weinig mooi weer weer was (nu wel) heb ik alleen nog maar deze week gefietst. Soms ga ik ook wel eens weg, en dan wel met de fiets
En wat hebben jullie met wielrennen?
Ik niks, ik kijk ernaar als er niks op tv is en dat is meestal niet zo. Dus ik vind het saai, ik kijk meestal wel even de route die ze moeten fietsen in de Tour de France. Is altijd wel leuk als ze weet ik veel hoeveel hoge bergen op moeten fietsen ...
Wat is trouwens de beste versnelling om in te fietsen als je je conditie wil verbeteren?
Uhmm... de zwaarste die je hebt. Maar je moet nog wel vooruit komen. Succes 
| jordi wrote: |
Uhmm... de zwaarste die je hebt. Maar je moet nog wel vooruit komen. Succes  |
Wel dit moet ik effe tegenspreken...
Het is geweten dat als je altijd zware verzetten trapt, je je spieren langzaam kapotmaakt... (heeeeeel langzaam want alleen mensen die de tour de france rijden krijgen er last van...)
Het is beter dat je op souplesse rijd, dit wil zeggen ronddraaien zonder te moeten harken of te pedaleren gewoon snel de benen ronddraaien zonder dat ze moe worden (als ze moe worden schakel dan hoger
)
Adri
Oh, ik dacht altijd dat de zwaarste altijd de beste was ...
Fietsen jullie vaak? Elke dag toch wel, school, uitgaan, etc.
En wat hebben jullie met wielrennen? Ik heb toch redelijk wat gekeken naar de Tour de France, naar de Vuelta zal ik ook proberen te kijken, vooral voor de koers zelf natuurlijk maar het commentaar van Michel Wuyts en de scenery speelt ook een grote rol.
Als je het lang wil uithouden moet je, zoals adri zegt, een lagere versnelling gebruiken. Om bijvoorbeeld beenspieren te oefenen, neem dan maar een hogere versnelling.
aangezien ik geen auto heb fiets ik regelmatig voor de kleine tot middelmatige afstanden. ik kijk graag naar wielerwedstrijden op tv ook. en mijn versnelling hangt van de omgeving af 
Naar het schijnt zijn beide methodes goed. Je kunt ofwel op souplesse werken ofwel op kracht.
Ik reed vroeger steeds op kracht omdat ik de indruk kreeg sneller te gaan. Nu werk ik op beide. Eens ik in het goeie ritme zit, schakel ik wat bij en zorg dan opnieuw dat ik mijn omwentelingen op aantal krijg tussen de 70 en de 80 per minuut. Wanneer ik voel dat het minder gaat, ga ik mezelf niet meer opblazen om het toch nog rond te krijgen, maar ff terug schakelen en dan terug het juiste ritme zoeken.
Ze hebben trouwens voor de "volgelingen" van het souplesse rijden een naam gevonden, namelijk het Armstrongisme. Hij heeft immers indruk gemaakt met deze manier van rijden tijdens zijn touroverwinningen. Ook nu zie je meer en meer renners overschakelen. Bvb Stijn Devolder heeft ook voor de omwentelingen gekozen.
Ik denk dat je vooral zelf moet aanvoelen hoe je het meeste vooruitgang boekt.
| Georgeboy wrote: |
Eens ik in het goeie ritme zit, schakel ik wat bij en zorg dan opnieuw dat ik mijn omwentelingen op aantal krijg tussen de 70 en de 80 per minuut.
|
Jij hebt een cadansmeter? Mooi!
| Gieter wrote: |
| Georgeboy wrote: | Eens ik in het goeie ritme zit, schakel ik wat bij en zorg dan opnieuw dat ik mijn omwentelingen op aantal krijg tussen de 70 en de 80 per minuut.
|
Jij hebt een cadansmeter? Mooi! |
Een cadansmeter? Neen hoor, een chronometer en gewoon elke trap die ik verricht tellen...
Uiteraard blijf ik niet de hele tijd door tellen hé, maar je zorgt dat als je denkt in een goeie en haalbare cadans te zitten, je het eens natelt. Meestal zul je ook wel voelen of je erin blijft of als je verzwakt.
Als je dan nog eens een basis fietscomputer hebt en je ziet je snelheid, is het helemaal een makkie.
Ik heb een VDO C3
Heeft alles wat ik nodig heb
effe een lijstje:
:: current speed
:: trip counter
:: trip ride timer
:: ride timer bike 1
:: ride timer bike 2
:: total ride timer
:: average speed
:: maximum speed
:: manual stop watch
:: clock
:: Navigator – second, individually programmable
(counting upwards / backwards) trip counter
:: total odometer
:: total odometer bike 1
:: total odometer bike 2
:: comparison of current and average speed
:: 2 wheel sizes (bikes) selectable
en dan heb ik ook nog een hartslagmeter
, een Polar F4
doet ook alles wat ik nodig heb...
Eeehh, fietsen, natuurlijk elke dag naar school. En verder vindt ik fietsen een leuke manier om gebieden te verkennen. En veel weet ik niet van fietsen, maar wel dat de versnellingen op iedere fiets weer net even anders zijn en dat er dus geen ideale versnelling is. En voor training geldt al helemaal dat het aan jezelf ligt. Hometrainers vindt ik overigens oer saai, niks leuks aan.
| atleetalie wrote: |
| En veel weet ik niet van fietsen, maar wel dat de versnellingen op iedere fiets weer net even anders zijn en dat er dus geen ideale versnelling is. |
Inderdaad daarom dat de meeste mensen die iets van fietsen afweten altijd praten over een 42-12* of 52-18* ofso.. Dit omdat de tandwielen niet op alle fietsen gelijk zijn. :p
| atleetalie wrote: |
| En voor training geldt al helemaal dat het aan jezelf ligt. Hometrainers vindt ik overigens oer saai, niks leuks aan. |
Ja want het is te zien wat voor soort training je doet (LSD, tijdrit,...)
* 52 het aantal tandjes van het voorblad. 18 het aantal tandjes op je achterblad op een tandwiel.
Greetz
Adri
hehe, de beste versnelling om in te fietsen
buitenblad, kleinste tandwiel vanachter voor bergop en binnenblad grootste tandwiel vanachter voor bergaf of was het net andersom
als je meer dan één tandwiel hebt komt het er op aan om het juiste te kiezen voor de belasting die je kan/moet zetten - je zou in principe altijd aan het zelfde tempo moeten kunnen blijven rijden, tempo (frequentie van ronddraaien) is belangrijker dan de snelheid want het is niet omdat je aan 40 km/u van de berg kan dat je ook tegen 40 km/u de volgende berg weer op kan. Je zal het vlotst kunnen blijven rijden als je een 'kadans' van 60 à 80 omwentelingen per minuut aanhoudt (ook weer afhankelijk van het doel van de trip, de afstand, het terrein,...), haal je dat niet : omlaag schakelen, trap je te snel : omhoog schakelen.
| Gieter wrote: | | Georgeboy wrote: | Eens ik in het goeie ritme zit, schakel ik wat bij en zorg dan opnieuw dat ik mijn omwentelingen op aantal krijg tussen de 70 en de 80 per minuut.
|
Jij hebt een cadansmeter? Mooi! | Een cadansmeter? Neen hoor, een chronometer en gewoon elke trap die ik verricht tellen... Uiteraard blijf ik niet de hele tijd door tellen hé, maar je zorgt dat als je denkt in een goeie en haalbare cadans te zitten, je het eens natelt. Meestal zul je ook wel voelen of je erin blijft of als je verzwakt.
Als je dan nog eens een basis fietscomputer hebt en je ziet je snelheid, is het helemaal een makkie. |
Aha! Je traint niet alleen je spieren maar ook je hersenen! 
| the666bbq wrote: |
hehe, de beste versnelling om in te fietsen buitenblad, kleinste tandwiel vanachter voor bergop en binnenblad grootste tandwiel vanachter voor bergaf of was het net andersom  |
Hmm, ik weet niet of je dit zei om de anderen een loer te draaien, maar ik dacht altijd gehoord te hebben dat dat net één van de eerste dingen is die je leert wanneer je fietstraining krijgt om nooit de combinatie binnen en buitenblad te gebruiken. De kans op het aflopen van je ketting is er veel te groot door. Ik kan me natuurlijk wel vergissen, maar ik denk dat ik tijdens de voorbije tour de france de commentatoren die reactie heb horen geven toen een renner die fout maakte tijdens een belangrijke rit.
| Gieter wrote: |
Aha! Je traint niet alleen je spieren maar ook je hersenen!  |
Absoluut !!
Geen tijd verliezen. Dat is uiteindelijk ook een stukje conditie... 
de fiets blijft voor mij nog altijd een transport middel dus fietsen voor het plezier kan er moeilijk in bij mij. Naar de tour de france kijken doe ik al lang niet meer als je een beetje sport dan weet je dat wat daar gebeurd nooit kan door training en goed eten alleen.
Ik heb eens iemand horen vertellen over zijn "maten" die mee rijden in de kermis koersen hij was aan het trainen en zijn vrienden lachten hem uit terwijl zij in het cafe zaten. De zaterdag kon hij ze wel niet volgen. Dit is dan op amateur niveau waar er geen prijzen te winnen zijn dus stel ik me serieus vragen bij de rest
groeten Steven
| 00steven wrote: |
| Ik heb eens iemand horen vertellen over zijn "maten" die mee rijden in de kermis koersen hij was aan het trainen en zijn vrienden lachten hem uit terwijl zij in het cafe zaten. De zaterdag kon hij ze wel niet volgen. Dit is dan op amateur niveau waar er geen prijzen te winnen zijn dus stel ik me serieus vragen bij de rest |
Ik snap niet echt wat je met dit stukje bedoelt. Wat ik er nu van begrijp is dat "maten" van iemand mee rijden in de kermis koersen, vervolgens mist er een punt, dan is diegene zelf aan het trainen en lachen z'n vrienden 'm uit terwijl ze in het café zitten (hier mis ik je punt al, wat er toe doet dat ze in een café zitten, is het niet dat ze hem uitlachen omdat ze gewoon knetterzat zijn??).
Dus die persoon is aan het trainen omdat z'n "maten" in die ene koers mee rijden? En hij heeft ook mee gereden of wat? En hoe lang heeft hij getraind? Dat lijkt me van groot belang om snel te kunnen fietsen. De wielrenners van de Tour de France trainen al jaren volop, dacht ik zo.
Hmm, ik weet niet of je dit zei om de anderen een loer te draaien, maar ik dacht altijd gehoord te hebben dat dat net één van de eerste dingen is die je leert wanneer je fietstraining krijgt om nooit de combinatie binnen en buitenblad te gebruiken. De kans op het aflopen van je ketting is er veel te groot door. Ik kan me natuurlijk wel vergissen, maar ik denk dat ik tijdens de voorbije tour de france de commentatoren die reactie heb horen geven toen een renner die fout maakte tijdens een belangrijke rit. |
Ik weet er het fijne niet van maar als je plots bergop moet lijkt het me toch beter om gewoon vooraan terug te schakelen dan achteraan...
Je moet gewoon zien dat je ketting min of meer recht hangt 
ik fiets enkel naar de winkel of naar school ofzo... Haat koers kijken, en ik denk bij fietsen altijd aan Eddy Merckx 
Ik fiets elke dag naar de uni, ook al heb ik een OV-jaarkaart. Het is 20 minuten heen en nog eens 20 terug, maar het is wel zo ongeveer de enige beweging die ik krijg.
Ik fiets graag, maar heb er helaas weinig tijd voor omdat ik ook volleybal. Wel elke dag een kwartiertje naar school(beperkt, maar beter dan niets..). Verder probeer ik ieder jaar een meerdaagse tocht te maken in Nederland, afgelopen jaar heb ik samen met mn vader een rondje Ijsselmeer gedaan. En als ik kan ga ik mountainbiken, dat blijf ik toch de leukste fietsdicipline vinden. Natuurlijk zo gepland dat we met wind mee over de Afsluitdijk konden
.
De Tour kijken vind ik wel aardig voor een paar keer, maar ik volg nooit alle etappes. De etappe van l'Alpe d'Huez kijk ik altijd wel, omdat ik die zelf ook een keer heb gereden (in 1 uur 28 min voor de geinteresseerden
). Dit jaar wordt het misschien de Mont Ventoux, heb ik ook veel zin in!
Pim