FRIHOSTFORUMSSEARCHFAQTOSBLOGSCOMPETITIONS
You are invited to Log in or Register a free Frihost Account!

Vakantie verloren

atleetalie
Sun Travel zit in financiele moeilijkheden.
Quote:
17 Juli 2008
Reizigers met Sun Travel gedupeerd

Ruim 2000 Nederlanders die bij Sun Travel een vakantie naar Turkije hebben geboekt kunnen niet weg. De Maastrichtse reisorganisatie kan de reizen niet meer betalen door financiële problemen.

Volgens de SGR hebben de gedupeerden de vakantie al betaald, maar zijn ze nog niet vertrokken. Ruim 200 mensen zouden dit weekend in het vliegtuig stappen.

Klanten die de reis rechtstreeks aan Sun Travel hebben betaald kunnen hun geld bij de SGR terugvragen. Wie bij een reisbureau heeft geboekt, moet zich daar melden. Op de website van Sun Travel staat nu nog maar één melding: iedereen wordt naar de SGR doorverwezen.

De vakantiegangers zijn hun vakantie niet geheel meer zeker. Ik vind dat de Nederlandse vakantie branch strenger gecontroleerd moet worden zodat dit niet zo vaak gebeurd als in de afgelopen tijd het geval was, en wat vinden jullie? Iemand die er toevallig ook geboekd heeft?
rvec
je wil dat de SGR alle boeken van aangesloten reisorganisaties gaat controleren om te kijken of ze het nog wel vol kunnen houden? Lijkt me een beetje onmogelijk, en zolang de mensen het geld maar terug krijgen is er toch niks aan de hand? Ja ze hebben een vakantie gemist, maar als ze het geld maar terug krijgen is de SGR niks te verwijten.
Bengt
Dat is inderdaad heel klote voor de gedupeerden, hopelijk krijgen ze hun geld dan nog terug Smile
Wuppie
Alles controleren is onmogeijk maar het is natuurlijk wel kut als je het hele jaar hard hebt gewerkt en je hebt verheugd op die paar weekjes vakantie...
neji
Dit is inderdaad jammer voor de gedupeerden.
Ik veronderstel dat "de SGR" een soort van controleorgaan is voor reisorganisaties en dergelijke?
atleetalie
Nee, deze biedt alleen garantie als een aanbieder niet meer rond kan komen dat je dan toch op vakantie kan. Maar zoals een paar jaar geleden met peter Langhout het geval was, daarvan werd de SGR garantie ingetrokken toen het slecht ging, dus helemaal zeker ben je nooit.

En om terug te komen op mijn ideeën, ik wil dat reisorganisaties aan strengere eisen moeten voldoen voordat ze vakanties mogen verkopen, en dat moet geüpdate worden, want suntours is een re-seller, en daar zijn er heel veel van, die soms financieel nog veel zwakker zijn.
lordwarlord
nouja het is zielig voor de "slachtoffers" maar dan moet je voortaan voordat je een reis boekt het niet meer doen bij een organisatie die niet al te stabiel is en daarom gaat stunten met de prijzen om nog te hopen uit de schulden te komen
jordi
Tjah ... ze moeten het inderdaad wat beter controleren. Maar het zou inderdaad niet nodig moeten zijn. Schande ...
lordwarlord
jordi wrote:
Tjah ... ze moeten het inderdaad wat beter controleren. Maar het zou inderdaad niet nodig moeten zijn. Schande ...

het is zeker een schande maar volgens de over het algemene voorwaarden van zulk soort bedrijven staat ook dat als er iets mis gaat je zelf de *** bent en zij nergens je mee kunnen helpen, en als dat er niet staat ben je meestal als laatste aan de beurt qua het eisen van "schuld" bij de failliet gegane reisbureau omdat dat ook weer op een misselijk makende manier geregeld is. banken eerst dat weet ik als enige die hebben altijd het recht eerst hun deel op te eisen.
Gieter
lordwarlord wrote:

het is zeker een schande maar volgens de over het algemene voorwaarden van zulk soort bedrijven staat ook dat als er iets mis gaat je zelf de *** bent en zij nergens je mee kunnen helpen,

In België is er een lijst met nietige bedingen, dat wil zeggen als men in een overeenkomst met een consument dergelijk beding opneemt is dat nietig. Dat zou wel een oplossing voor het probleem kunnen zijn.

lordwarlord wrote:
en als dat er niet staat ben je meestal als laatste aan de beurt qua het eisen van "schuld" bij de failliet gegane reisbureau omdat dat ook weer op een misselijk makende manier geregeld is. banken eerst dat weet ik als enige die hebben altijd het recht eerst hun deel op te eisen.

Misselijk makend is een beetje te sterk omschreven denk ik, mensen met voorrechten en hypotheken gaan voor, een bank heeft waarschijnlijk een voorrecht (recht om eerder dan andere schuldeisers een schuld op te eisen) aangezien hun belangrijke functie in de economie.
Arnie
Dit soort dingen gebeurt niet alleen met bedrijven die vakanties / reizen verkopen. Het is een algemeen probleem en in sommige gevallen krijgen mensen geen product en geen geld terug.
lordwarlord
Gieter wrote:
lordwarlord wrote:

het is zeker een schande maar volgens de over het algemene voorwaarden van zulk soort bedrijven staat ook dat als er iets mis gaat je zelf de *** bent en zij nergens je mee kunnen helpen,

In België is er een lijst met nietige bedingen, dat wil zeggen als men in een overeenkomst met een consument dergelijk beding opneemt is dat nietig. Dat zou wel een oplossing voor het probleem kunnen zijn.

Dat is dan wel goed geregeld in Belgie dat zorgt wel voor meer consument vertrouwen en kun je er ook met zeg maar ook bij de kleine bedrijfjes zonder zorgen een reisje boeken
stienoo
rvec wrote:
je wil dat de SGR alle boeken van aangesloten reisorganisaties gaat controleren om te kijken of ze het nog wel vol kunnen houden? Lijkt me een beetje onmogelijk, en zolang de mensen het geld maar terug krijgen is er toch niks aan de hand? Ja ze hebben een vakantie gemist, maar als ze het geld maar terug krijgen is de SGR niks te verwijten.

Ze krijgen hun geld van de vlucht terug veronderstel ik? Dan moeten ze nog zorgen dat ze op een andere manier op hun vliegbesteming, anders zijn ze het geld van hun hotel wel kwijt...