FRIHOSTFORUMSSEARCHFAQTOSBLOGSDIRECTORY
You are invited to Log in or Register a Frihost Account!

Webwinkel

Ivooo
Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met webwinkels, ik ken namelijk iemand die graag een webwinkel wil, het liefst eentje die je gratis kan maken. Dus kent iemand nog enkele websites of gratis programma's waar ik een gratis webwinkel kan maken?

Ik heb zelf ook al even gegoogled, en ik heb al wat gevonden:
http://www.oscommerce.com/

Het ziet er best mooi uit, en volgens mij kan je nog veel aanpassen.

Ivooo
rvec
gaat er heel erg om hoeveel je zelf wil aanpassen en hoe goed je met php bent. Als je echt goed bent en niet alleen zou ik er zelf een maken, en dan op paypall baseren (die hebben al aardig wat functies). Als je minder goed met php bent of alleen bent zou ik mijn systeem op een systeem als oscommerce baseren, dan hoef je zelf alleen de dingen aan te passen die je anders dan de standaard wilt (en kan je sneller beginnen en alter uitbreiden).

Ben je helemaal niet goed met php dan zou ik een webshop starten bij bv lycos. Daar hoef je zelf bijna niks te doen en heb je in no time een webshop online.
Ivooo
Ik ben (nog) niet zo goed met PHP, maar ik wil het wel graag leren, en dit lijkt me een erg goede manier. Ik heb dus nog niet zoveel ervaring met php, dus het lijkt me ook niet verstandig er meteen zelf één te maken. Of valt het wel mee hoe moeilijk dat is?
Daarom leek oscommerce me wel goed.

Ivooo
rvec
ja dan zou ik met oscommerce bezig gaan. En als je de software goed door hebt pas wat online zetten, dan kan je ook een beetje rondkijken of je simpele addons kan maken voordat hij echt voor gasten open staat.
Ivooo
ik heb al wat geprobeerd, en ik heb het op frihost gezet, ik heb er verder nog niets aan veranderd, dit om het te kunnen bekijken. Hoe kan je eigenlijk php op je computer bekijken, zodat ik hem inderdaad niet op internet hoef te zetten, voordat hij af is?

Ivooo
atleetalie
Je hebt naturlijk de Angora Schopping Cart, maar op http://www.mijnwebwinkel.nl kan je het gratis doen en hoef je hem niet te hosten. Maar zelf heb ik met deze dingen geen ervaring.
traxion
Ivooo wrote:
ik heb al wat geprobeerd, en ik heb het op frihost gezet, ik heb er verder nog niets aan veranderd, dit om het te kunnen bekijken. Hoe kan je eigenlijk php op je computer bekijken, zodat ik hem inderdaad niet op internet hoef te zetten, voordat hij af is?

Ivooo

je kan gebruik maken van wamp (http://www.google.nl/search?hl=nl&q=wamp&btnG=Google+zoeken&meta=)

hiermee kun je een php server simuleren enzo dus local je website met php uittesten
Ivooo
Bedankt! Dat gaan we eens proberen.

Ivooo
rvec
Ivooo wrote:
Bedankt! Dat gaan we eens proberen.

Ivooo

http://frihost.broadkast.net/forums/viewtopic.php?f=8&t=18
hoe WAMPP op te zetten. Wel in het engels.
Ivooo
Ik ben aan het proberen om Wamp op m'n computer te krijgen, het lukt wel, maar de handleiding klopt niet helemaal meer, omdat er een nieuwe versie is: wampserver2.0. Het installeren lukt nog wel, en dan start ik hem op en ik open phpmyadmin. Daar ga ik naar rechten. Het rare is dat er in de oude versie maar één gebruiker staat, hier staan er echter 6, dus toen dacht ik van: nou ja, dan zet ik op allemaal maar een wachtwoord, maar als ik bij de vijfde gebruiker een wachtwoord heb gezet, zegt ie:

Quote:
phpMyAdmin probeerde met de MySQL server te verbinden maar de server weigerde de verbinding. Controleer de host, de gebruikersnaam en het wachtwoord in config.inc.php en zorg er voor dat deze overeenkomen met de informatie die u van de Beheerder van de MySQL server kreeg.

Fout

MySQL retourneerde: Documentatie
#1045 - Access denied for user 'root'@'localhost' (using password: NO)

Dus ik denk dat ik er maar geen wachtwoord meer opzet, of weet iemand hoe ik precies de nieuwe versie moet configureren?

Ivooo
rvec
Quote:
Controleer de host, de gebruikersnaam en het wachtwoord in config.inc.php en zorg er voor dat deze overeenkomen met de informatie die u van de Beheerder van de MySQL server kreeg.

Dus zoek het bestand config.inc.php en verander daar het wachtwoord naar het wachtwoord wat je hebt ingesteld.
Ivooo
gelukt, bedankt, je hoefde inderdaad alleen even dat wachtwoord in config.inc.php te veranderen,
k moest er even achter komen hoe dat moest.

Ivooo
Ivooo
Hoe kun je eigenlijk in wamp rechten van bestanden veranderen. Bij frihost gaat dat gemakkelijk via directadmin, in wamp heb je echter alleen maar phpmyadmin. Kan je dat hier ook mee doen?

Ivooo
rvec
nee dat moet via dindows verkenner. Bij mij is dat rechts klikken ->beveiliging, maar ik heb dat ook hier niet bij alle pcs.
Ivooo
rvec wrote:
nee dat moet via dindows verkenner. Bij mij is dat rechts klikken ->beveiliging, maar ik heb dat ook hier niet bij alle pcs.

Dat kwam ik ook tegen op internet, maar ik kan het inderdaad niet zichtbaar maken met m'n pc, misschien kan dat alleen bij andere versies van windows xp.

Ivooo

PS dindows Wink
rvec
maar bij windows dacht ik dat de rechten meestal wel goed stonden aangezien daar apache op dezelfde gebruiker draait en je met die gebruiker admin rechten hebt (iig in xp nog).
adri
Ik heb de berichten hierboven maar vluchtig gelezen maar "Joomla" biedt toch zo een uitbreiding (modificatie) aan voor een webwinkel te starten. Smile

Ik heb effe gegoogled en ik moet zeggen dat het er wel goed uitziet. Razz

Info:
http://www.zietuwel.nl/diensten/joomla-webwinkel.php

PS: Voor als je zelf wilt googlen het noemt Joomla Virtuemart Wink

Greetz

Adri
Gieter
http://php.robm.me.uk/

Best dit ook doornemen, kwestie dat je webwinkel niet gehackt wordt! Wink
adri
Inderdaad een goede beveiliging mag/kan niet ontbreken in een webwinkel want als de gegevens van de klanten gepubliceerd worden, dan mag je je webwinkel wel voorgoed sluiten...
00steven
ik les dat er aangeraden wordt om php te werken. Een goede keuze zou ik zeggen (voor zover ik een goede referentie ben natuurlijk). het enige wat ik hier over te zeggen he is dat een goed boek misschien wel aan te raden is om het leerproces aanzienlijk te versnellen. ik ben zelf bezig met php en ik moet zeggen dat een bepaald scrip begrijpen aanzienlijk sneller gaat als er hier en daar een waarom gegeven wordt. het is maar een tip maar het kan u veel tijd schelen

ik gebruik een boek van roger frans (campinimedia) ik ben niet echt 100% tevreden maar zal wel aan mij liggen ik zal weer teveel tesnel willen

groeten Steven
rvec
ik heb wat rond gekeken naar webshopsoftware, maar oscommerce zou ik zoveel mogelijk meiden, en zelfs proberen over te stappen als je die al hebt. Ik kijk dan misschien wat meer naar de code, maar die is echt zo slordig geschreven dat ik vooral een ander pakket zou kiezen. Een pakket wat ik wel aan kan raden is magento.
http://www.magentocommerce.com/
adri
Ziet er zeer goed uit.. zelf met tutorials op de site hoe je je eigen thema kan maken en met uitbreidingen...

Goede link rvec Razz
jordi
Je zou er anders ook zelf 1 kunnen maken. Indien je genoeg php enz.. kennis hebt.

Maar is zeker een goede link Rvec Smile.. ik denk dat ik die ook nog wel eens wil gaan gebruiken.
Ivooo
Die webwinkel ziet er inderdaad heel mooi uit, mooier dan Oscommerce, die ga ik ook maar eens uitproberen. Er is ook hier een Nederlands languagepack beschikbaar, dus dat is makkelijk!

Ivooo
Ivooo
Ik ben aan het proberen Magento te installeren op Frihost (ik heb het al geprobeerd op wamp, maar daar lukte het niet op een of andere reden). Op frihost zie ik tenminste al een beginscherm, dat had ik bij wamp niet. Maar ik zit met een probleempje:

Dit zegt de installatiewizard op een gegeven moment:

Quote:
PHP Extension "pdo_mysql" must be loaded

Ik heb geen idee wat pdo_mysql is, maar ik heb even gezocht en ik zag dat frihost alleen pbo mysqlite ondersteunt en niet pbo mysql.

En hier staat dat het niet lukt met pbo mysqlite:

http://www.magentocommerce.com/boards/viewthread/7738/

Nou is mijn vraag natuurlijk wat ik hieraan kan doen?

Ivooo
rvec
niks, magento is niet op frihost te installeren (iig niet op server2). Je kan magento op een eigen server proberen (Ik zal WAMPP zelf even uitproberen), en als je het echt wilt gebruiken verdien je er wss ook wel wat mee en kan je wel betaalde hosting nemen.

edit: http://www.magentocommerce.com/wiki/general/installing_on_windows_with_xampp_and_wamp
Ivooo
Jammer dat het niet op Frihost kan.

Nog even over Wamp. Ik heb alles gedaan wat in de link stond, maar toen deed ie het nog niet. Hij startte de wizard al niet op. Dit deed hij echter op Frihost nog wel. Elke keer als ik in de adresbalk: localhost/Magento Iets/install invoerde deed hij niets. Toen bedacht ik me dat het wel is door die spatie tussen Magento en Iets zou kunnen komen. Dus toen ik alleen Magento als naam gebruikte voor de map, lukte het wel.

Ik ga nu proberen of ik hem geïnstalleerd krijg.
rvec
probeer de map eens gewoon magento te noemen.
Ivooo
Ivooo wrote:
Toen bedacht ik me dat het wel is door die spatie tussen Magento en Iets zou kunnen komen. Dus toen ik alleen Magento als naam gebruikte voor de map, lukte het wel.

Dat had ik dus al gedaan en toen kreeg ik wel het goede scherm, toen hij bezig was met installeren kreeg ik echter een heleboel tekst te zien en helemaal onderaan stond er iets van een error.
Waardoor zou dat kunnen komen?
Ik zal het van de week in ieder geval nog een keer opnieuw proberen.

Ivooo
rvec
een heleboel tekst en een error
hmm
short tags uitgeschakeld misschien?
Ivooo
short tags? Wat zijn dat?

Ik krijg dit in ieder geval: (er staat dus nog een heleboel tekst voor)

Code:
Error in file: "C:\wamp\www\Magento\app\code\core\Mage\Sales\sql\sales_setup\mysql4-install-0.9.0.php" - SQLSTATE[HY000]: General error: 1 Can't create/write to file 'C:\WINDOWS\TEMP\#sql_ed0_0.MYI' (Errcode: 13)

#0 C:\wamp\www\Magento\app\code\core\Mage\Core\Model\Resource\Setup.php(280): Mage::exception('Mage_Core', 'Error in file: ...')
#1 C:\wamp\www\Magento\app\code\core\Mage\Core\Model\Resource\Setup.php(160): Mage_Core_Model_Resource_Setup->_modifyResourceDb('install', '', '0.9.14')
#2 C:\wamp\www\Magento\app\code\core\Mage\Core\Model\Resource\Setup.php(148): Mage_Core_Model_Resource_Setup->_installResourceDb('0.9.14')
#3 C:\wamp\www\Magento\app\code\core\Mage\Core\Model\Resource\Setup.php(114): Mage_Core_Model_Resource_Setup->applyUpdates()
#4 C:\wamp\www\Magento\app\code\core\Mage\Core\Model\Config.php(209): Mage_Core_Model_Resource_Setup::applyAllUpdates()
#5 C:\wamp\www\Magento\app\code\core\Mage\Core\Model\App.php(230): Mage_Core_Model_Config->init(Array)
#6 C:\wamp\www\Magento\app\Mage.php(397): Mage_Core_Model_App->init('', 'store', Array)
#7 C:\wamp\www\Magento\app\Mage.php(416): Mage::app('', 'store', Array)
#8 C:\wamp\www\Magento\index.php(46): Mage::run()
#9 {main}
Ivooo
Weet iemand toevallig een antwoord op mijn vraag? En wat zijn short tags?

Ivooo
rvec
heeft niets met shorttags te maken hier, ik denk dat er wat fout zit bij mysql, maar je kan het best proberen die errorcode op te zoeken op de magento website

SQLSTATE[HY000]: General error: 1
Can't create/write to file 'C:\WINDOWS\TEMP\#sql_ed0_0.MYI' (Errcode: 13)
atleetalie
Ik had het allang opgegeven als het niet in 2 dagen zou lukken, en dan moet je ook nog maar hopen dat de verkopen lopen.
rvec
de fout zit hem er waarschijnlijk in dat hij het met windows probeert. Magento is gemaakt voor linux. Het zou wel meoten kunnen op windows, maar met een beetje pech moet je dan je apache/php configuratie nog wat aanpassen.
Ivooo
Volgens mij had ik op internet een forum gevonden waar iemand hetzelfde probleem had, maar er stond geen oplossing. Ik zal het nog eens opzoeken. Ik weet niet meer precies waar het was. (Ik ben net terug van vakantie).

Ivooo
Ivooo
Wat heeft Frihost trouwens niet, wat wel nodig is om die webwinkel te laten werken? Ik heb namelijk geen idee. Of kan je dat zo niet zeggen.

Als ik betaalde hosting neem moet ik natuurlijk wel zeker weten dat het werkt.

Ivooo
rvec
als je betaalde hosting neemt moet je de hele requirements lijst doorlopen. Het kan net zo goed zijn dat ze daar iets anders uit hebben staan. Nog beter zou het trouwens zijn om het gewoon uit te proberen, wat uiteraard ook veel makkelijker is.

Hier de volledige lijst met een link naar een testbestand.
http://www.magentocommerce.com/system-requirements
Ivooo
Het is eindelijk gelukt!!! Nou ja, niet op wamp, maar op xampp. Hoe ik het precies heb gedaan weet ik eigenlijk niet. Maar hij werkt, dat is het belangrijkste.

De eerste keer dat ik het probeerde lukte het ook niet op xampp, net zoals bij wamp. Ik had de zipfile met alle bestandjes gedownload, en vanuit daar het programma gerunt. Toen ging er iets fout, en daarom moest ik xampp opnieuw installeren, maar dit keer installeerde ik het gewoon met het exe bestandje. Ik zette magento in de www map, en toen startte ik hem (zonder ook maar iets te veranderen aan xampp). Natuurlijk kreeg ik te zien dat er iets niet goed was (volgens mij was het curl of zo). Toen heb ik de punten van de link die je me gaf (http://www.magentocommerce.com/wiki/general/installing_on_windows_with_xampp_and_wamp) verandert. En toen ging ik verder.
En het werkte!!!

Ik was heel erg blij. Ik weet dus niet precies waardoor het komt, ligt het aan het programma dat ik gebruikte (wamp of xampp) of aan het moment waarop ik de aanpassingen in het programma deed?
Misschien is dat handig om te weten als ik het nog een keer wil installeren of als iemand anders het ook wil proberen.

Edit: Oh ja, ik had bij de tweede keer ook Mecury aangezet. Weet iemand wat dat is?

Ivooo