|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Social Communities
Ze schieten als palmbomen uit de grond, met als grootste palmboom de Netlog-palmboom. Hate it or embrace it? Wat is uw opinie omtrend het hele gebeuren? Ik begin ze eerlijkgezegd een beetje beu te geraken, en ik ben ook bang dat de cultuur er een beetje onder lijdt. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de shoutbox van Netlog, zie je niets anders dan mensen die om dat kleine beetje aandacht vragen, omdat ze toch weten dat ze eigenlijk niets speciaal zijn. "Rate mijn foto en ik rate er twee van jou!", "Bezoek aub mijn profiel! Klik hier!", "Schrijf iets in mijn gastenboek en ik schrijf twee dingen in jouw gastenboek!", een beetje zielig allemaal. Hoe goed ik het concept ook vind, het is een beetje "taking a turn for the worse" zoals ze in het Engels zeggen. Het begint een beetje platvloers te worden. L33t-speak is bijvoorbeeld de norm alginds en niet de uitzondering.
Wat vindt u?
Wat vindt u?
ik maak meestal een profiel als 3 of meer vrienden mij uitnodigen (die ik ook echt ken). Ik ben niet bang voor privacy, mensen mogen van mij mijn naam-woonplaats enzo wel weten. Met een beetje op internet zoeken kan je mij toch wel zo vinden.
En ik zit meestal op hyves, daar is (iig in mijn vriendengroep) het taalgebruik nog wel normaal.
En ik zit meestal op hyves, daar is (iig in mijn vriendengroep) het taalgebruik nog wel normaal.
Ik wordt ook moe van al die profielsites, je hebt er mensen met duizenden vrienden die ze allemaal niet kennen. En de politiek maakt er ook mooi gebruik van, door een charme offensief te starten op hyves of zo.
Door onze gegevens weg te geven verdienen sommige online bedrijven geld
But hey, ik doe er ook aan mee hoor ^^
But hey, ik doe er ook aan mee hoor ^^
En wij kunnen geld verdienen door ads te plaatsen...
Jezus Christ, als het leven alleen maar om geld zou draaien.
Ik ben volledig voor al die social communities, zo heeft een "nerd" niet meer het imago van eenzaat.
Jezus Christ, als het leven alleen maar om geld zou draaien.
Ik ben volledig voor al die social communities, zo heeft een "nerd" niet meer het imago van eenzaat.
Ik had vroeger wat weigerachtig tegen die communities, maar oké, als je het nuchte bekijkt, dan zijn de meeste redelijk sterk voorzichtig met je privacy. Je moet de vrienden eerst accepteren, dus je weet aan wie je je info doorgeeft. Iemand op zoek naar je gegevens zal ze toch vinden, of via via te weten kunnen komen. kSta wel versteld hoe snel je mensen die je jaren niet meer gezien hebt, soms op die weg terug vindt. Ideaal om eens een reunie te organiseren met je vroegere klas ofzo. Als de mensen op die manier er gebruik van blijven maken, zul je nooit nog het contact met elkaar kunnen verliezen, tenzij je werkelijk te maken hebt met een kluizenaar. Nu ja, je bent zelf verantwoordelijk voor wat je online meedeelt. Als je daar wat voorzichtig in bent, mag dat geen probleem zijn als je baas het mee leest.
| dylanm wrote: |
| En wij kunnen geld verdienen door ads te plaatsen...
Jezus Christ, als het leven alleen maar om geld zou draaien. Ik ben volledig voor al die social communities, zo heeft een "nerd" niet meer het imago van eenzaat. |
Daar ben ik het niet mee eens.
Naar mijn mening vergroten sommige Social-Networkingsites de kloof tussen populair & nerd nog meer. Op Netlog bijvoorbeeld gaan ze je ook bekritiseren aan hoeveel vrienden je hebt enzo van die belachelijke dingen. Via het internet kan je sowieso al niet weten hoe een persoon écht is.
Denk ook maar eens aan het feit dat verschillende Social-Networkingsites ook gewoon gebruikt worden om de zogenaamde 'Nerds' alleen nog wat meer in de put te duwen met massa's negatieve berichten. (Die je zelf wel kan verwijderen, maar dan nog..)
| Gushe wrote: |
|
Daar ben ik het niet mee eens. Naar mijn mening vergroten sommige Social-Networkingsites de kloof tussen populair & nerd nog meer. Op Netlog bijvoorbeeld gaan ze je ook bekritiseren aan hoeveel vrienden je hebt enzo van die belachelijke dingen. Via het internet kan je sowieso al niet weten hoe een persoon écht is. Denk ook maar eens aan het feit dat verschillende Social-Networkingsites ook gewoon gebruikt worden om de zogenaamde 'Nerds' alleen nog wat meer in de put te duwen met massa's negatieve berichten. (Die je zelf wel kan verwijderen, maar dan nog..) |
Ik was het even vergeten... Daarom zit ik dus op Facebook en niet op Netlog. Misschien is het een plaatselijk fenomeen, maar alle mensen (die we hier in België "crapuul" noemen) die uit mijn klas zijn vertrokken vorig jaar vanwege hun slecht gedrag (en cijfers) zitten op Netlog. Het kan natuurlijk altijd toeval zijn...
Voor Facebook gaat die vlieger niet op, voor Skyrock (of Skyblogs enz.) gedeeltelijk. Daarom heb ik ook geen Skyblog. Als ik ooit de tijd en het doorzettingsvermogen heb om PHP en Javascript wat beter te leren gebruiken maak ik zelf wel een blog. Ambachtelijk is altijd beter, zo lijkt me.
P.S.: Sorry als dit bericht iets te ver off-topic was.
Ik snap je al wat beter.
Bij ons in de klas zitten ze tijdens de lessen Informatica ook de hele tijd op Netlog reacties te bekijken en andere belachelijke dingen.
Ik ga waarschijnlijk ook eens een keertje een kleine Blog/Website knutselen. alleen moet ik nog wat meer nadenken over de Content.
(Al houdt ik mij tegenwoordig in de les af en toe wel eens bezig met het tekenen van Cartoons; misschien een ideetje
)
Maar nu ga ik al ver Off-Topic.
Bij ons in de klas zitten ze tijdens de lessen Informatica ook de hele tijd op Netlog reacties te bekijken en andere belachelijke dingen.
Ik ga waarschijnlijk ook eens een keertje een kleine Blog/Website knutselen. alleen moet ik nog wat meer nadenken over de Content.
Maar nu ga ik al ver Off-Topic.
Ik vind het niet off-topic, het is zelfs heel relevant.
Wat ik vooral merk, is dat er een soort sociale strijd uitbarst op dat soort communities. Mensen die niets voorstellen, maar wel graag iets zouden voorstellen, en dus om aandacht schreeuwen op de shoutbox. We komen binnenkort tot "TMF Live Chat"-achtige toestanden alginds!
Wat mij betreft, is de omvang van dergelijke communities hun eigen ondergang. Wie kan het nu schelen dat "Loverboyke <3<3<3" uit weet-ik-veel waar graag heeft dat je z'n foto's keurt? Hoe meer "vrienden", of eerder "contacten" je legt, hoe oppervlakkiger ze worden. "Hey heb je msn?" en hups, weeral iemand bij in je lijst. Gelukkig is er nog "Contactpersoon bewerken >> Opmerkingen" om zijn/haar community nickname in te geven zodat je de dag nadien nog weet wie het is. In plaats van 5 vrienden waartegen je alles kwijt kunt, vindt de tiener tegenwoordig 500 vrienden waarbij het bij "heyzzzz... lls goed?" blijft. Beschamend hoe ik me tot twee keer toe vergiste tegen wie ik aan het praten was...
Wat ik vooral merk, is dat er een soort sociale strijd uitbarst op dat soort communities. Mensen die niets voorstellen, maar wel graag iets zouden voorstellen, en dus om aandacht schreeuwen op de shoutbox. We komen binnenkort tot "TMF Live Chat"-achtige toestanden alginds!
Wat mij betreft, is de omvang van dergelijke communities hun eigen ondergang. Wie kan het nu schelen dat "Loverboyke <3<3<3" uit weet-ik-veel waar graag heeft dat je z'n foto's keurt? Hoe meer "vrienden", of eerder "contacten" je legt, hoe oppervlakkiger ze worden. "Hey heb je msn?" en hups, weeral iemand bij in je lijst. Gelukkig is er nog "Contactpersoon bewerken >> Opmerkingen" om zijn/haar community nickname in te geven zodat je de dag nadien nog weet wie het is. In plaats van 5 vrienden waartegen je alles kwijt kunt, vindt de tiener tegenwoordig 500 vrienden waarbij het bij "heyzzzz... lls goed?" blijft. Beschamend hoe ik me tot twee keer toe vergiste tegen wie ik aan het praten was...
Goed punt; had ik zelf nog niet aan gedacht.
Ik geef je er dan ook volkomen gelijk in; Liever enkele Goede vrienden die ik irl ook ken waarmee ik mij goed kan amuseren dan een hele hoop mensen die ik nog nooit heb gezien die dan om aandacht schreeuwen. Dat vind ik zelfs de zielige kant op gaan.
Zeker omdat die 'reacties' eigenlijk gewoon enkele Bytes zijn die iemand uit de andere kand van het land die je waarschijnlijk nooit zal ontmoeten je heeft opgestuurd. Geweldig!
Geef mij maar een avondje film ofso met wat goeie vrienden & vriendinnen. Dan heb je ook sociaal contact maat dan van mensen die je Wél tegoei kent.
(Mss een beetje offensief tegen de Fans.. Laat hun standpunt ook maar komen.
)
Ik geef je er dan ook volkomen gelijk in; Liever enkele Goede vrienden die ik irl ook ken waarmee ik mij goed kan amuseren dan een hele hoop mensen die ik nog nooit heb gezien die dan om aandacht schreeuwen. Dat vind ik zelfs de zielige kant op gaan.
Zeker omdat die 'reacties' eigenlijk gewoon enkele Bytes zijn die iemand uit de andere kand van het land die je waarschijnlijk nooit zal ontmoeten je heeft opgestuurd. Geweldig!
Geef mij maar een avondje film ofso met wat goeie vrienden & vriendinnen. Dan heb je ook sociaal contact maat dan van mensen die je Wél tegoei kent.
(Mss een beetje offensief tegen de Fans.. Laat hun standpunt ook maar komen.
Ik dacht dat de oorspronkelijke bedoeling van MSN (en daarvoor NetMeeting, enkel voor professionele chat over het netwerk toch) om gewoon met je vriend(inn)en te spreken na school. Daar gebruik ik het toch voor, om lessen te bespreken, leraren uit te lachen (ja, ja, 't is grof, ik weet het :p) en samen uit te kijken naar de volgende dag. Om eerlijk te zijn, stel ik ook niet zoveel voor, met 25 contactpersonen, maar ik ken ze tenminste wel allemaal en spreek ze dagelijks.
| En wij kunnen geld verdienen door ads te plaatsen...
Jezus Christ, als het leven alleen maar om geld zou draaien. |
Denk je echt dat online bedrijven (cfr myspace) een shitload aan servers gaan liggen draaien om voor het plezier wat fotos te hosten van mensen en hun profielen ? Echt niet hoor
| Ik dacht dat de oorspronkelijke bedoeling van MSN (en daarvoor NetMeeting, enkel voor professionele chat over het netwerk toch) om gewoon met je vriend(inn)en te spreken na school. |
Ik denk dat het meer voor bedrijven bedoeld was. Om verschillende vestigingen en bedrijven/klanten met elkaar te laten communiceren. Later toen het internet en de pc enorm veel voor thuisgebruik werden gebruikt kwam er msn met emoticons, blogs en buzzers.
@rvec: 'k Heb wat opzoekwerk gedaan: NetMeeting was voor bedrijven, maar de eerste versie van MSN Messenger was al voor thuisgebruik en zat al vol emoticons, hij leek ook een beetje op Windows Messenger.
@Bengt: Klopt. Maar denk je dat de mensen die aan het hoofd staan van die bedrijven 24 uur op 24, 7 dagen op 7 enkel aan hun kapitaal denken? Dat overleeft een (gezond) mens niet.
@Bengt: Klopt. Maar denk je dat de mensen die aan het hoofd staan van die bedrijven 24 uur op 24, 7 dagen op 7 enkel aan hun kapitaal denken? Dat overleeft een (gezond) mens niet.