FRIHOSTFORUMSSEARCHFAQTOSBLOGSCOMPETITIONS
You are invited to Log in or Register a free Frihost Account!

[Q] Dreamweaver

ciboss
Enkele jaren geleden heb ik nog enkele cursussen over Dreamweaver gevolgd, maar door gebrek aan oefening en toepassingen ben ik al heel veel vergeten.
Kan iemand me helpen aan een duidelijke tutorial of cursus on line, vooral dan in verband met opmaak van teksten en gebruik van foto's met tekst eromheen.
Bedankt
jordi
Misschien heb je hier iets aan:

http://www.websitemaken.be/index.php?page=show_item&id=122
ciboss
dat is super snel en fantastisch goed.
hartelijk dank
atleetalie
Hoewel duur is dreamweaver een pracht prgramma, het kan van alles en zo

kijk maar op:
http://www.dreamweaverhulp.nl/
ciboss
uw link is goed van pas gekomen, maar ik vind geen informatie genoeg over het gebruik van templates en daarin specifiek "editable regions".
Ik heb ook vragen ivm het gebruik van padding en marges in box of blocks binnen één bepaalde pagina, zonder dat op de externe stylesheet te moeten inbrengen.
Enig idee hoe ik dat kan doen?
Bengt

dit is het css box model. best altijd even rekenen, anders kan je voor verassingen komen te staan.
als je het niet in een extern stijlblad wilt, wil je gewoon een intern of wat bedoel je concreet ?
ciboss
het principe en de techniek van marge-box-border-padding heb ik ooit wel eens geleerd, maar hoe pas je dit toe in één bepaalde pagina en niet in een andere.
Moet je die eigenschappen van box en border en padding linken aan één tag of beter via class werken? En hoe link je dan die class aan die bepaalde plaats in die bewuste pagina.
Ik zou hier een voorbeeldpagina willen meesturen maar ik weet niet hoe ik dat moet doen.
rvec
je kan bovenaan in een html pagina een stukje css zetten op deze manier:
Code:
<head>
<style type="text/css">
hr {color: sienna}
p {margin-left: 20px}
body {background-image: url("images/back40.gif")}
</style>
</head>

die code werkt dan alleen op die pagina.

of je kan op een aparte tag een code zetten die dan ook alleen op die tag werkt op deze manier:

Code:
<p style="color: sienna; margin-left: 20px">
This is a paragraph
</p>
ciboss
bedankt voor deze tip
maar op die manier wijzig ik alle paragrafen van die pagina.
Hoe kan ik één enkele paragraaf binnen een bepaalde afmeting (bvb 500x100px) houden in de tekst daarin uitvullen, zonder dat de onderliggende paragrafen deze eigenschap krijgen?
Moet ik de tag "p" niet specifiëren?
rvec
probeer dit:
Code:

<html>
<head>
<style type="text/css">
p {color: blue;}
.content p {color: red;}
</style>
</head>
<body>
Deze text is zwart.
<p>deze text is blauw</p>
<div class="content">
    <p>En deze text is rood.</p>
</div>
</body>
</html>
ciboss
dus het komt erop neer dat we in de pagina verschillende "div class" opmaken met verschillende eigenschappen.
Enig idee hoe ik dat in dreamweaver voor mekaar krijg zonder de html-code manueel te moeten inbrengen?
Is dit ook via CSS-new style - Tag=div en dan de properties van die tag ?
rvec
ik snap hem niet helemaal, maar je kan wel dit doen als je dat bedoeld:
Code:
<p class="main"></p>

Wat hierin staat kan je dan in het css stuk op de volgende manier beschrijven:
Code:
p[class=main] { color: blue;}
ciboss
dat zijn allemaal directe ingrepen in de html-code. Ik begrijp die wel maar ik zou liever hetzelfde resultaat bereiken via het programma Dreamweaver, dus met instructies in de menu "Text-New-CSS rules- " en zo verder.
Wie kan er mij helpen vanuit het Dreamweaver programma?
stienoo
Hoeveel kost Dreamweaver ijgenlijk? Ik zou het best wel willen hebben maar om er nu echt wat geld voor neer te tellen (kan ik het even goed met css doen, dan leer ik css ook ineens, want daar ben ik niet erg goed in Very Happy)
ciboss
De laatste versie Dreamweaver CS3 kost hier ongever 129 € voor een Student edition en 279€ voor de normale editie.
Dit is niet goedkoop maar je kan er wel zeer mooie dingen mee maken ... als je er goed mee kan werken. Misschien toch beter eerst nog wat lessen volgen...
stienoo
Maar mijn probleem van een lay-out maken is niet echt hoe ik hem moet uitwerken (kwa opmaak en divs enz, als ik iets niet weet vraag ik het op een forum) maar ik kan nooit bedenken hoe ik het ga maken.
ciboss
ja, dan wordt het inderdaad moeilijk om een mooie site op te bouwen;
eerst wat creativiteit en dan de techniek om het uit te werken, daar draait het toch om hé?
maar ik zou zeggen, veel surfen en ideeën opdoen, dan komt die creativiteit wel een beetje nader.
veel succes
stienoo
Bedankt, zal ik doen, mijn probleem is ook dat ik niet goed met een grafisch programma overweg kan (ik heb photoshop cs3)
jordi
Veel tutorials afgaan dus Very Happy
stienoo
Dan steek ik mijn tijd liever in het leren van php enz (ik zal wel iemand anders de lay-out laten maken Very Happy)
rvec
stienoo wrote:
Dan steek ik mijn tijd liever in het leren van php enz (ik zal wel iemand anders de lay-out laten maken Very Happy)
HTML en CSS zou ik toch eerst gaan leren, ander heb je niet zoveel aan php Wink
Bengt
Leer dan de basis van XHTML/CSS, het is toch wel de standaard momenteel Smile
stienoo
html kan ik al, css de uiterste bazis (maar als ik iets nodig heb zoek ik het op/vraag ik het op een forum. (maar ik was al van plan om een tutorial te gaan volgen.
ciboss
Kan iemand me vertellen waar ik een goede tutorial kan vinden om "breadcrumbs" (kruimelpad) te maken voor mijn website die ik in Dreamweaver 8.0 heb gecreëerd?
Ik ben nu acht dagen met vakantie, maar zie jullie raad en suggesties met grote belangstelling tegemoet vanaf 9 juni. Cool
ciboss
en nog een vraagje:
kan iemand mij op een eenvoudige manier uitleggen hoe ik best een sitemap maak voor mijn nieuwe website.
Het schijnt dat dit beter zou zijn om die website in de zoekmachines te krijgen.
Laughing
00steven
dreamweaver en tekst is een goede combinatie.

ik zou u toch aanraden om zosnelmogelijk Css onder de knie te krijgen om zoweinig mogelijk dubbel werk te doen

vergelijk Css met de opmaak profielen in word. het si niet meer of niet mindere dan een document dat alles ivm pmaak bijhoud. je kan het ofwel toepassen op 1 poagina ofel het extern opslaan om het zo aan elke pagina te gaan koppelen; wanneer de kleur van de pagina geweizigd moet worden kan je dit gemakkelijk aan passen.

css werkt opbasis van de html tags die je wil opmaken. dus een basis kennis hievan is zeker ook meegenomen.

een goede tip de boeken van Danny de Vriendt ivm dreamweaver zijn een aanrader
http://www.wwwsoft.be/

groeten Steven
jordi
Mwah, ik heb geen dreamweaver en heb het ook niet nodig. Als je eenmaal wat talen kent (html/css/php) kun je alles gewoon in een gratis editor doen. Ik heb hem dan wel niet gratis (RapidPHP 2007)...

Ik ben begonnen toen met html. Daarna een stukje javascript, maar ik kwam er al na een tijdje achter dat dit niet zo slim was. Dus daar ben ik mee gestopt en ging ik met css bezig. Toen ik dat helemaal kende ging ik met php bezig. Daar ken ik nu het meeste wel van, ik heb nog geen idee van wat ik hierna ga doen met talen Razz. Ik denk dat ik nog even met php wat dingen ga doen (OOP/PDO enz..)
jordi
Uhmm, wil je een sitemap in XML (oftewel: voor google) of in html (oftewel: voor je bezoekers).
Als je het voor google doet in XML, moet je je even aanmelden bij Google Webmaster Tools en als het om je bezoekers gaat, moet je gewoon even alles in een goede rij zetten met wat spaties voor bestanden in een map enzovoort.

Succes!
jordi
Wat bedoel je met breadcrumbs ??
Lady Elensar
Het is niet nodig om elke keer een nieuw topic aan te maken als de vragen over hetzelfde programma gaan. Ik heb nu 2 topics samengevoegd tot dit topic (titels zijn leesbaar boven de laatste paar berichten), en er een algemeen topic van gemaakt voor Dreamweaver.

Alle vragen over Dreamweaver komen vanaf nu in dit topic te staan.
Bengt
De vorige keer dat ik het gebruikte (breadcrumbs) heb ik ze gewoon handmatig gemaakt en de links aangepast.

een voorbeeld van breadcrumbs:

Zo kan je gebruiker zich beter oriënteren binnen je site
00steven
heb me ook al veel de vraag gesteld hoe ik die breadcrumbs handig kon aanpakken en zoals ik het lees is dat een goede mannier

thanx for the tip hier kan ik zeker wat mee.

groeten Steven
ciboss
ik zou in mijn website graag een inschrijvingsformulier willen inlassen, waarbij de bezoeker de mogelijkheid krijgt om zich in te schrijven op een evenement. Als alle velden ingevuld zijn klikt hij op de knop "verzenden" en krijgt dan automatisch een mail terug dat zijn inschrijving genoteerd is enz.
Ik vermoed dat ik hierbij met een databse moet werken, maar het is me nog niet helemaal duidelijk hoe ik daaraan moet beginnen.
Kent iemand een link naar een duidelijke tutorial hierover?
Of bestaan er misschien scripts die ongeveer hetzelfde resultaat opleveren zonder database?
ciboss
in mijn nieuwe website die ik met Dreamweaver heb gemaakt zou ik een blog-pagina of link willen inlassen. Heeft iemand een idee hoe ik daaraan begin? Moet ik eerst een blog creëren met een blog-programma en dan een link creëren in mijn website of hoe gaat dat eigenlijk. Ik vind daar niet direct een oplossing voor in de Frihost forums.
rvec
een blog maken is niet zo heel moeilijk als je een beetje php kan, en niet al te veel functies nodig hebt. Dan zou je het blog ook overal kunnen plaatsen en dus ook in je huidige site.

Iets eenvoudiger is het om bijvoorbeeld wordpress te installeren en dan door wat php dat in je huidige pagina's te stoppen. Op die manier heb je het voordeel van beide (in je pagina en veel functies).

Een nog eenvoudigere manier is gewoon wordpress op te zetten en dan een link naar wordpress op je eigen pagina te zetten.

De laatste en eenvoudigste voor het geval je wordpress (of een ander blog) niet zelf op kan/wilt zetten is een blog te starten op iets als http://www.weblog.com/ en dan op je eigen site er een link naar zetten, hier heb je weinig functies en kan je het eenvoudig in je eigen pagina's integreren..
ciboss
rvec wrote:
Iets eenvoudiger is het om bijvoorbeeld wordpress te installeren en dan door wat php dat in je huidige pagina's te stoppen. Op die manier heb je het voordeel van beide (in je pagina en veel functies).

ik heb nu een wordpress-blog gemaakt en wil deze nu, zoals je voorstelt, in een pagina van mijn website stoppen. Ik heb de bron-code van mijnblog.wordpres.com als txt-bestand gecopieerd. Welke php tags moet ik daar nog aan toevoegen om die blog, met alle functionaliteiten van wordpress, in mijn website te brengen?
rvec
elke keer dat ik wordpress zei bedoelde ik deze: http://wordpress.org/

Die moet je op je eigen webspace plaatsen en je eigen database gebruiken. wordpress.com is bijna hetzelfde als http://www.weblog.com/ bij beide heb je geen volledige toegang tot de bestanden en de database.

Wel kan je een rss feed van deze pagina's gebruiken en daarmee de laatste artikelen op je eigen site zetten.
getlow
Ik vind het een perfect programma, ik heb hem niet legaal.. Maar dat maakt hem er niet minder op. Ik vind het ook handig dat ze soms singen voorkauwen, zoals als je een een tekst neerzet
met <h1> ervoor, en je typt </ dan sluit hij hem automatisch helemaal af en maakt hij er </h1> van, dit doet hij bij alle codes, leuke functie