De laatste tijd zie ik steeds meer en meer mensen "euri" gebruiken wanneer ze het hebben over meer dan 1 euro.
Naast het feit dat ik mij er ontzettend aan erger, iemand enig idee hoe het komt dat zelfs volwassenen van goed in de dertig het gebruiken (je zou nu nog verwachten van de jeugd dat...).
-> Het excuus dat wordt gebruikt: Verder is het gebruik van het woord Euri voor veel mensen een vorm van protest tegen de beroerde invoering van de Euro.
Ik zie er alvast totaal geen protest in maar kom. Nog een klein stukje uitleg:
| Quote: |
Zoveel euri?
Je hoort steeds vaker euri als meervoud van euro. Is dat wel juist?
Het meervoud van euro is euro's, net zoals auto's het meervoud is van auto en foto's het meervoud van foto. De vorm euri is net zo fout als auti en foti, en komt met name als opzettelijke overdrijving voor. In sommige gevallen kan het gebruik van euri als hypercorrectie worden aangemerkt.
Het Nederlands kent wel meervouden op -i, maar die kunnen alleen voorkomen bij van oorsprong Latijnse woorden op -us (classicus - classici, alumnus - alumni) en enkele van oorsprong Italiaanse woorden op -o (maffioso - maffiosi, conto - conti/conto's). Euro is niet aan het Latijn of het Italiaans ontleend: het is afgeleid van Europa of Europees.
Zie ook de adviezen over de afkorting EUR en 'een bedrag in e/Euro('s)'. |
http://www.onzetaal.nl/advies/euri.php
En vertel nu maar eens wat jij gebruikt!
Ik gebruik Euro in enkelvoud en in meervoud.
Maar het feit dat je je ergert, betekent dat de mensen die Euri gebruiken als vorm van verzet, slagen in hun opzet
Dus niet meer doen en zeker het woord Euri geen bekendheid geven door te posten. Want zelf had ik nog nooit van Euri gehoord.
Noch in mijn vriendenkring noch in professioneel omgang.
ik gebruik ook euro voor zowel enkelvoud als meervoud.
Volgens mij wordt euri enkel in Nederland gebruikt... Daar gebruiken zo ook wel meer vormen van bepaalde woorden waar ik mijn bedenkingen bij heb, denk maar aan: alstu... Kan iemand mij uitleggen waarom dat gebruikt wordt???
Sinds heel lang kent het Nederlands geen naamvallen meer zoals het duits en latijn, euri is dan ook nks anders dan vervelende spreektaal, als we nu iets leuks verzonnen net zoals we eerst de knaak hadden...
Wat is eigenlijk 'de knaak' dan
??
Ik gebruik ook gewoon euro. Maar dat is toch ook zoiets als de url? Heel veel noemen het uri.
Dat laatste heb ik nog niet gehoord...
De knaak?
URI?! (hier wordt ik boos om!
)
Nog nooit van gehoord van al deze woorden...
Ik gebruik nooi het woord euri, ik hoor t wel eens zeggen, maar ik erger me d'r ook niet echt aan.
Ivooo
ik erger me er ook aan, zelfs al zouden ze dan slagen in hun opzet, dan nog zijn zij belachelijker dan de euro zelf. Mij ergeren is trouwens niet zo'n hele grote kunst, met een gezonde dosis stupidity kom je al een aardig eind. Dat neemt niet weg dat ik de euro vooral verwijt dat hij mijn leven heeft duurder gemaakt. Dan had ik liever beide munten gehouden, de Belgische frank als referentie, en de euro als handige Europese valuta, want heel die miserie voor het gemak van de wisselkantoren dat was het hem ook niet waard denk ik
Mij lijkt het ook iritant als ze euri zeggen (ik heb het voor dit topic nog niet gehoord), ik gebruik dus gewoon euro.
| stienoo wrote: |
| Mij lijkt het ook iritant als ze euri zeggen (ik heb het voor dit topic nog niet gehoord), ik gebruik dus gewoon euro. |
wat maakt de naam uit..
euri euro euri..
het maakt mij echt niks uit, ik ben al lang blij dat de dollar laag staat of de euro sterk:P
1 euri/euro = 1.55 dollar ofzo
tegenwoordig is importen vanuit amerika lekker voordelig
| traxion wrote: |
| stienoo wrote: | | Mij lijkt het ook iritant als ze euri zeggen (ik heb het voor dit topic nog niet gehoord), ik gebruik dus gewoon euro. |
wat maakt de naam uit..
euri euro euri..
het maakt mij echt niks uit, ik ben al lang blij dat de dollar laag staat of de euro sterk:P
1 euri/euro = 1.55 dollar ofzo
tegenwoordig is importen vanuit amerika lekker voordelig |
Als het niets uitmaakt, waarom zou je dan in godsnaam onnozel gaan doen en euri gaan gebruiken?
euri klinkt bijzonder kinderlijk, en lijkt wel taalverarming naar mijn mening een beetje 
ik heb eigenlijk nog nooit het woord euri gehoort maar wel euries ofz, maar meestal door klein kinderen of volwassen tegen kinderen. | Quote: |
| euri klinkt bijzonder kinderlijk, en lijkt wel taalverarming naar mijn mening een beetje Smile |
ik heb het ook helemaal met je eens, zeg gewoon euro's wel zo makkelijk of zoveel bier
(1 euro = 1 bier, voor de niet studenten)
| lordwarlord wrote: |
ik heb het ook helemaal met je eens, zeg gewoon euro's wel zo makkelijk of zoveel bier (1 euro = 1 bier, voor de niet studenten) |
Was dat maar waar... Hier is het aan het evolueren naar 1 bier = 2 euro. En Inbev wil zijn prijzen weer verhogen... De studenten moeten dringend eens staken voor hun koopkracht!
Ik tel de waarde van mijn geld op een andere manier.
| Gieter wrote: |
| lordwarlord wrote: | ik heb het ook helemaal met je eens, zeg gewoon euro's wel zo makkelijk of zoveel bier (1 euro = 1 bier, voor de niet studenten) |
Was dat maar waar... Hier is het aan het evolueren naar 1 bier = 2 euro. En Inbev wil zijn prijzen weer verhogen... De studenten moeten dringend eens staken voor hun koopkracht! |
klopt, dat zeg ik al jaren, als nou alle studenten stoppen met het opknappen van zwaar onderbetaalde baantjes. maar bier is nog steeds een 1 euro*happy hours voor studenten*
| rafifaisal wrote: |
Ik gebruik Euro in enkelvoud en in meervoud.
Maar het feit dat je je ergert, betekent dat de mensen die Euri gebruiken als vorm van verzet, slagen in hun opzet
Dus niet meer doen en zeker het woord Euri geen bekendheid geven door te posten. Want zelf had ik nog nooit van Euri gehoord.
Noch in mijn vriendenkring noch in professioneel omgang. |
Wat hebben ze eraan als ze mij ergeren? als ze steeds dat verdraaide woord zeggen, (euri dus). Ik heb de munt niet ingevoerd dus heeft dan niemand er wat aan.
dat van die catpennies is een leuke ja, maar dat mogen dan wel eurocenten zijn en geen euries DOH euros
Euri gebruik ik ook af en toe. Niet heel veel. Meer omdat ik het gewoon grappig vind klinken. Bij een belangrijk gesprek zou ik het niet gebruiken.
Is euri niet gewoon een soort straattaal? Dat wordt zoveel gebruikt tegenwoordig. Van die zelfverzonnen woorden en weet ik het allemaal.
| jordi wrote: |
Wat is eigenlijk 'de knaak' dan ?? |
Een knaak komt uit de tijd van de gulden. Dat was een rijksdaalder. (Twee en een halve gulden).
Wat mij wel wat opvalt is dat de échte straattaal veel meer wordt gesproken door de Nederlandse jeugd in plaats van Vlaamse jeugd.
Wij gebruiken evenzeer de sms/chat taal. (ik ben daar nu een uitzondering op maar kom
)
Wij hebben er onlangs nog les over gehad en na ondervraging van om en bij leeftijdgenoten bevestigd mijn conclusie.
De Vlaamse jeugd spreekt wel een woordje jeugds, maar helemaal niet de straattaal zoals de Hollandse jeugd ze kent.
Bah, ik ken ook wel wat woordjes hoor.
"hangen" maar dan op zijn engels uitspreken (heingen), heeft bvb een heel andere betekenis dan hangen. Neurd, l*l, musht, sjmet,.... allemaal dialectwoorden
Adri a.k.a. rasechte vlaming/100% Vlaams Bloed 
De vlaamse jeugd gebruikt volgens mij meer dialect/bastaardwoorden dan echte ontwikkelde straattaal zoals in Nederland.
En btw, neurd? Nerd ja! :p
| neji wrote: |
| Wat mij wel wat opvalt is dat de échte straattaal veel meer wordt gesproken door de Nederlandse jeugd in plaats van Vlaamse jeugd. |
Ik zou eigenlijk helemaal niet weten hoe dat in België is
.
| adri wrote: |
| musht, sjmet, |
Dat ken ik helemaal niet :$ Wat betekend het? (Nouja, ik kan altijd nog urbandictionary.com uitproberen).
Alleen ik denk ook niet dat de straattaal hier veel dialect is, vaak is het afgeleid uit het Surinaams. Of het ís gewoon Surinaams wat overgenomen wordt. Ach, het wordt toch allemaal wel gemixt met alle talen en dialecten die hier gesproken worden. 
Ik kan iedereen aanraden om een Nederlandstalig taalbad te komen volgen in Vlaanderen, om als dusdanig het Nederlands onder de knie te krijgen en gevrijwaard te blijven van dodelijke neologismen en verbasteringen zoals "euri". 
Hahahahahhaaha, het is toch ook wat, onze taal
Volgensmij één van de moeilijkste ook om te leren
qua grammatica o.a.
| Lady Elensar wrote: |
Hahahahahhaaha, het is toch ook wat, onze taal
Volgensmij één van de moeilijkste ook om te leren qua grammatica o.a. |
Ik denk dat Chinees moeilijker is, met al die rare tekens. De Chinezen krijgen door die tekens meer les in de eigen taal dan ons.
Ik gebruik nooit het woord euri (behalve nu dan).