FRIHOST • FORUMS • FAQ • TOS • BLOGS • DIRECTORY
You are invited to Log in or Register a Frihost Account!

Bouwen!!! wat je nog niet wist

Trek jij je schuldsaldoverzekering af v.d. belastingen?
Ja
0%
 0%  [ 0 ]
Nee
100%
 100%  [ 2 ]
Total Votes : 2

Supermaster
Hey, heb jij ook dingen meegemaakt waarvan je zegt dat je dit absoluut niet wist of dat nietmand jouw wist te vertellen behalve jouw bankier, notaris, bouwfirma... maar eigenlijk "te laat".

Deel het met ons mee
Het is vooral de bedoeling om hier die dingen te vermelden waar iedereen iets aan heeft maar toch speciaal zijn(dus geen opsomming van de meest normale dingen).

Vb van een goed verhaal:

Mijn bank wist dat ik te veel wou lenen zodoende dat ik geen aftrek op de belastingen meer kon doen voor mijn schuldsaldoverzekering. Dus hadden ze er niets beters op gevonden dan mijn schuldsaldoverzekering te verpakken in een pensioenspaarfonds(even duur) die werkte zoals een schuldsaldoverzekering maar wel aftrekbaar was van de belastingen.
Na 5 minuten aan mijn bankier te vragen wat het addertje onder het gras was kwam er dit:
Indien je een schuldsaldoverzekering(wel of niet verpakt onder de vorm van een pensioenspaarfonds) aftrekt van de belastingen dan mag je echtgenoot indien je overlijdt belastingen op het uitbetaalde deel gaan betalen alsof het haar/zijn loon was dat jaar(dit mag je wel betalen over een periode van 12 jaar)
vb: je leent 200.000€ over een periode van 30 jaar.
na 15 jaar overlijd je echtgenoot en wordt er nog een som uitbetaald van bvb 120.000€ aan de bank. Jij hebt om van alles af te zijn een schuldsaldoverzekering afgesloten die 100% dekt.
Maar de fiscus ziet die 120.000€ alsof jij dit dat jaar hebt verdient bovenop jouw echte loon. Samen kom je dus zeker in de schijf waar je 50% op moet betalen. Dus moet je nog 60.000€ extra belastingen betalen gedeeld door 12 jaar of elk jaar 5000€ extra belasting te betalen.
Alsof dit niet genoeg was kwam er nog eens 10% erfrechten bovenop de waarde van het huis omdat we niet wettelijk samenwonen. Dus nog eens pakweg 15.000€ te betalen(enkel het geλrfde deel).

Mijn advies: Trouwen, en je schuldsaldoverzekering nooit aftrekken van de belastingen want owee als je doodvalt, ... want dan betaald de langstlevende zich pas dood.
Reply to topic    Frihost Forum Index -> Dutch -> Algemeen

FRIHOST HOME | FAQ | TOS | ABOUT US | CONTACT US | SITE MAP
© 2005-2007 Frihost, forums powered by phpBB.