FRIHOST ē FORUMS ē SEARCH ē FAQ ē TOS ē BLOGS ē COMPETITIONS
You are invited to Log in or Register a free Frihost Account!

Kortfilm: Fitna

adri
hehe dat er hier nu nog geen topic over bestaat Confused

Wat vinden jullie van deze kortfilm van Wilders?

Ik vind dat delen hiervan wel waar zijn, maar ja je hebt overal "good guys" en "bad guys"

Als je de film wilt zien, ga gewoon eens naar Youtube of dergelijke....

Adri
rvec
http://www.liveleak.com/view?i=ee4_1206625795
dat is de plek waar wilders hem zelf heeft laten uploaden. Een mod van lifeleak uit amsterdam heeft hem geupload.
Ivooo
Toen ik hem wilde kijken op liveleak, lukte het niet, waarschijnlijk omdat het druk bezocht was.
Als die citaten inderdaad waar zijn, dan vind ik dat toch wel schokkend.
Natuurlijk is die film wel een beetje opgezet om je de boodschap te laten geloven. en natuurlijk zijn het maar wat extreme voorbeelden die getoond worden, en daaruit te snel een conclusie getrokken, maar aan het feit dat er erin staat kun je natuurlijk niets veranderen.

Ivooo
adri
Op liveleak staat hij niet meer Wink
Als je het filmpje wilt bekijken, speelt hij een filmpje af waarin de staf van Liveleak zegt dat hun crew bedreigd is geweest en dat gaat natuurlijk voor op het filmpje maar google een beetje en je komt het wel tegen op andere sites Wink

Adri
rvec
Ivooo wrote:
Toen ik hem wilde kijken op liveleak, lukte het niet, waarschijnlijk omdat het druk bezocht was.
Als die citaten inderdaad waar zijn, dan vind ik dat toch wel schokkend.
Natuurlijk is die film wel een beetje opgezet om je de boodschap te laten geloven. en natuurlijk zijn het maar wat extreme voorbeelden die getoond worden, en daaruit te snel een conclusie getrokken, maar aan het feit dat er erin staat kun je natuurlijk niets veranderen.

Ivooo

in de bijbel, de tora en vele andere 'heilige' geschriften staan soortgelijke teksten.
Quote:
AANZETTEN TOT OORLOG:
MattheŁs: "denk niet dat ik gekomen ben om de vrede te brengen, ik ben gekomen om het zwaard te brengen".

AANZETTEN TOT HET NIET NALEVEN VAN WETTEN:
Paulus (Romeinen): "ik beweer dat de mens gerechtvaardigd wordt door te geloven, niet door de wet te onderhouden".

AANZETTEN TOT MOORD EN DOODSLAG:
Wanneer de IsraŽlieten een stad aanvallen buiten Kanašn, dan zullen ze zich ertoe beperken de mannen te doden; de vrouwen en kinderen mogen ze in slavernij wegvoeren. Zodra ze echter Kanašn zijn binnengetrokken, moeten ze mannen, vrouwen Ťn kinderen doden; er mag geen levende ziel overblijven, zegt de Heer. (vergelijk: Deut. 20,10 - 19; 2,34; 7,2 en 16 + Ex. 23,23 + Num. 31, 17) Meestal gehoorzamen de IsraŽlieten voorbeeldig. (vergelijk: Jos. 6, 17-21; 8, 24; 10,28-40; 11, 10)
Iedereen kan de teksten erop nalezen en vaststellen dat dit bevel om zelfs zuigelingen te doden, van God zelf uitgaat en dat hij woedend is als ze het niet uitvoeren.

AANZETTEN TOT ONMENSELIJKHEID:
Een vrouw die voor haar huwelijk niet meer maagd is, moet worden gedood (Deut. 22, 21)

AANZETTEN TOT SLAVERNIJ:
Oud Testament
Gen. 9, 25
Lev. 25, 44-46
Spreuken, 29, 19
Ecclesiasticus 33, 25-29
enz. enz.

Indirekte gevolgen van deze (goddelijke) teksten zijn onder meer de slavenhandel van Afrika naar Amerika waarbij circa twaalf miljoen mensen in de meest gruwelijke omstandigheden werden overgesleept.

Bron: SKEPP.be

en via google zijn er vast nog wel meer te vinden. Het feit dat het erin staat is inderdaad erg, maar bedenk wel dat de koran geschreven is rond 600, het nieuwe testament werd in ongeveer 360 officieel en het oude testament nog eerder (kan het jaar zo niet vinden). De tijden waren dus heel anders en het is niet te vergelijken met hoe mensen nu denken.

Er was laatst in 'de wereld draait door' een Chinese vrouw die de Chinese regering probeerde te verdedigen toen ze het over de misdaden tegen de mensheid hadden. Ze zei dat de mensen daar heel anders dachten en dat veel dingen dus barbaars leken vanuit ons oogpunt, maar dat niet waren vanuit dat van de chinezen. En die leven dan nog in dezelfde tijd Wink
PennyLane
Ik vind het oke dat iedereen uitkomt voor zijn mening, maar ik stel mij echt de vraag of je dit als invloedrijk politicus op zo'n manier moet doen. Het kan ook anders denk ik dan... Veel dingen uit de film zijn wel redelijk waar, maar zoals eerder al gezegd werd, je hebt overal good guys en bad guys. Het valt niet te veralgemenen.
the666bbq
feit blijft dat er altijd genoeg van dat type hangjongeren blijft bestaan die niemand in zijn eigen straat, streek, land wil hebben en veel van dat type moslims kraamt wel al eens van die onzin uit (christenen zijn honden,...) terwijl er weinig christenen zullen zijn die verkondigen het zwaard te komen brengen...Er zijn genoeg moslims waarmee je rustig kan samenleven, maar er zijn er helaas ook andere maar soit dat mag niet gezegd worden zonder dat je de hete pek van het facisme over je nek gegooid krijgt en de veren van een intolerante ondemocraat, ze doen maar de heren politici in hun dure villawijkjes, ooit wordt ook hun zoontje in mekaar getimmerd of dochterlief eens minder netjes liefgehad en dan zal het onderwerp (ik zeg bewust niet probleem om nog meer pek en veren te vermijden) misschien wel bespreekbaar worden... Zeggen dat er helemaal geen vuiltje aan de lucht is en dat wat er dan misschien wel is mettertijd wel zal overvliegen is pure onzin

net zo onzinnig als wat die chinezen beweren vanuit hun standpunt en btw zij leven niet in deze/dezelfde tijd, ze leven nota bene 2697 jaren voor ons Wink anno 4705.
Klaw 2
Ik vond het een beetje eenzijdig. Het laar alle slecchtse punten zien van de het islamitische geloof. Er zijn ook hele mooie kanten.
Vlien
Ik heb de film niet durven bekijken, heb gehoord dat je een onthoofding mooi in beeld krijgt, en daar heb ik nu niet echt zin in.
Maar ik had eerlijk gezegd meer heisa verwacht, en oproerkraaiers op straat enzo, en ontploffende boze moslims...? Maar 't is kalm gebleven.
Gieter
rvec wrote:

en via google zijn er vast nog wel meer te vinden. Het feit dat het erin staat is inderdaad erg, maar bedenk wel dat de koran geschreven is rond 600, het nieuwe testament werd in ongeveer 360 officieel en het oude testament nog eerder (kan het jaar zo niet vinden). De tijden waren dus heel anders en het is niet te vergelijken met hoe mensen nu denken.

Het probleem is niet wat in die heilige geschriften staat, maar hoe men het interpreteert. Als je bijvoorbeeld de eerste quote van MattheŁs letterlijk leest, kan je inderdaad denken dat Jezus daar aanzet voor oorlog. De toenmalige Joodse cultuur maakte echter veel gebruik van beeldspraak, en "het zwaard" staat hier bijvoorbeeld eerder voor rechtvaardigheid. Dit toont mooi aan wat voor een miserie je krijgt als mensen die geschriften letterlijk gaan lezen.

Trouwens, er bestaan serieuze twijfels over de video van Nick Berg. Normaal gezien zou bij een onthoofding iedereen onder het bloed moeten zitten, wat duidelijk niet het geval is in de video, wat er dus op zou kunnen wijzen dat Nick Berg dood was voor de onthoofding.
Lord Klorel
Na even zoeken heb ik de film gevonden en heb hem bekeken. Enkele reply's boven mij staat een soort van vergelijk tussen de bijbel en zo meer.
Dus elke godsdienst heeft blijkbaar een soort van motief van geweld. Daarom vind ik de film enerzijds een soort blufpoker van Wilders. Blijkbaar heeft de film toch nog reacties uitgelokt bij de moslims, want ik heb ergens gelezen dat Wilders in IndonesiŽ niet meer welkom is. Er zij zelfs uitspraken waaruit je kan opmaken dat de wil om wilders te vermoorden ook bestaat.

Het enige waar ik van schrok waren de statistieken die Wilders in de film heeft verwerkt.
Trouwens ik vind niet dat Wilders zich hiermee moet bezighouden want hij brengt het leven van andere nederlanders ernstig in gevaar.

Voor de rest verspil hier geen woorden meer aan.
rvec
de statistieken?
Cijfers.net wrote:
Er zijn drie soorten leugens: leugens, verdomde leugens en statistieken.

Met statistieken kan je alles bewijzen wat je wilt, als je maar de goede statistieken pakt.
Arnie
Cijfers.net? Die zullen hun Nedstat teller wel goed verborgen hebben, dan.
atleetalie
Die film is erop gericht mensen aan te zetten tot haat. Nogal logisch, dat is dan namelijk meteen het meest verse bewijs dat de Islam tot haat zou aan zetten.
Maar Wilders zelf ziet het allemaal anders, zo is een "tsunami van islamisering" iets totaal anders dan "tsunami van moslims". Deze gek heeft al de gekste wetsvoorstellen gedaan, verbod van de burka, verbod van de Islam, van alles. Allemaal afgewezen met 9 tegen 141. Die klootviool moet eens ophouden met dat gezwam van hem, en nu ook nog zeuren dat hij iets niet gezegd heeft maar dat niet bewezen willen hebben, het is een ware aanslag op op onze rechtsstaat.
lordwarlord
atleetalie wrote:
Die film is erop gericht mensen aan te zetten tot haat. Nogal logisch, dat is dan namelijk meteen het meest verse bewijs dat de Islam tot haat zou aan zetten.
Maar Wilders zelf ziet het allemaal anders, zo is een "tsunami van islamisering" iets totaal anders dan "tsunami van moslims". Deze gek heeft al de gekste wetsvoorstellen gedaan, verbod van de burka, verbod van de Islam, van alles. Allemaal afgewezen met 9 tegen 141. Die klootviool moet eens ophouden met dat gezwam van hem, en nu ook nog zeuren dat hij iets niet gezegd heeft maar dat niet bewezen willen hebben, het is een ware aanslag op op onze rechtsstaat.

ik ben het niet echt helemaal met je eens, want ik vind een verbod op de burka wel logisch in een land als nederland want in een moslim land als S-A en iran mag je ook geen joodse hoedjes dragen(of hoe ze ook heten) Maar verder verwacht ik dat er wel een aanslag komt op wilders
rvec
lordwarlord wrote:
atleetalie wrote:

ik ben het niet echt helemaal met je eens, want ik vind een verbod op de burka wel logisch in een land als nederland want in een moslim land als S-A en iran mag je ook geen joodse hoedjes dragen(of hoe ze ook heten) Maar verder verwacht ik dat er wel een aanslag komt op wilders

Wat heeft dat er nou mee te maken. Als je in amerika met een geweer mag lopen mag dat hier toch ook niet. Waarom zouden wij ons wat aantrekken van de wetten daar.
Ivooo
We hoeven ons ook niets aan te trekken van de wetten daar, maar als de moslims in hun landen invoeren dat er geen joodse hoedjes (keppeltjes toch?) mogen worden gedragen, dan moeten ze niet raar opkijken als er in Nederland een verbod komt op het dragen van burka's. En dat doen ze nu wel.
rvec
Ivooo wrote:
We hoeven ons ook niets aan te trekken van de wetten daar, maar als de moslims in hun landen invoeren dat er geen joodse hoedjes (keppeltjes toch?) mogen worden gedragen, dan moeten ze niet raar opkijken als er in Nederland een verbod komt op het dragen van burka's. En dat doen ze nu wel.

als ze in nederland komen denk ik niet dat de meeste het nog als 'hun' land zullen zien. Het lijkt me dan ook niet helemaal normaal om ze dan te gaan straffen voor wat daar gedaan wordt. Ik denk niet dat we moeten kijken naar wat daar gebeurt. Als wij goede argumenten hebben voor een burkaverbod mag dat er van mij komen, maar tot nu toe heb ik voor een geheel verbod nog niks goeds gehoord. En dan vind ik 'aan de andere kant van de wereld verbieden ze keppeltjes' wel een van de slechtste.
Arnie
rvec wrote:
Ivooo wrote:

als ze in nederland komen denk ik niet dat de meeste het nog als 'hun' land zullen zien.
Ik denk dat je je daar danig in vergist. Nooit in bijv. Rotterdam geweest? Het eerste wat je gevraagd wordt als je gekleurd bent, is uit welk land je komt, en vervolgens gaat het er gewoonlijks over hoe vaak ze per jaar op vakantie naar hun "eigen land" gaan of hoe het klimaat hier waardeloos is etc. etc.

Niks mis mee op zich, als ik zou emigreren zou ik me ook nog Nederlander voelen, maar de manier waarop...
Ivooo
rvec wrote:
Ivooo wrote:

als ze in nederland komen denk ik niet dat de meeste het nog als 'hun' land zullen zien. Het lijkt me dan ook niet helemaal normaal om ze dan te gaan straffen voor wat daar gedaan wordt. Ik denk niet dat we moeten kijken naar wat daar gebeurt. Als wij goede argumenten hebben voor een burkaverbod mag dat er van mij komen, maar tot nu toe heb ik voor een geheel verbod nog niks goeds gehoord. En dan vind ik 'aan de andere kant van de wereld verbieden ze keppeltjes' wel een van de slechtste.

Dat die mensen zich een beetje moeten aanpassen aan Nederland als ze in Nederland blijven wonen vindt ik wel een goed reden. In Nederlander draagt men geen burka, de immigranten zouden zich een beetje aan moeten passen aan de Nederlandse cultuur. Ze hoeven niet hun hele cultuur op te geven, maar op sommige punten moeten ze zich aanpassen.
Als een vrouw uit Nederland emigreert naar een Islamitisch land, zal ze toch ook echt een hoofddoekje moeten gaan dragen, anders wordt ze niet geaccepteerd. Dan moet ze zich ook aanpassen.

Ivooo
FlyingYouri
Ik vindt hem maar dom die Geert Wilders, alsof alle Nederlanders "schatjes" zijn. Ok er zijn misschien wel wat Moslimse terroristen. Maar echt niet elke Moslim is een terrorist.
lordwarlord
FlyingYouri wrote:
Ik vindt hem maar dom die Geert Wilders, alsof alle Nederlanders "schatjes" zijn. Ok er zijn misschien wel wat Moslimse terroristen. Maar echt niet elke Moslim is een terrorist.

helemaal mee eens, al vind ik wel dat ze wat overdreven doen over de film. gelukkig is het nu gestopt
neji
lordwarlord wrote:
FlyingYouri wrote:

helemaal mee eens, al vind ik wel dat ze wat overdreven doen over de film. gelukkig is het nu gestopt

Vond ik ook.

Uiteindelijk heeft hij alles gekregen wat hij wou... AANDACHT!

Zo'n mensen zou je het best negeren, kwam het niet in het nieuws, niemand was er in geinteresseerd.
rafifaisal
Inderdaad aandacht is al wat Wilders wou en uiteindelijk ook heeft gekregen.
Also je de Islam kan leren kennen of uitleggen in een filmpje van een paar minuten.
Het is zelfs geen film maar een soort van Powerpoint presentatie. Dus qua regie en producing geef ik hem al een ferme 0/10.

Smile

Voorts heb ik gehoord dat er nu een arabier een repliek heeft gemaakt op Fitna.
Het filmpje gebruikt stukjes uit de film The Message om zo de koran versen uit fitna uit te leggen

http://www.youtube.com/watch?v=hSvyOpk-bIw
Lady Elensar
Hm, mijn mening dan ook nog maar even over de film. Het stond al veel in het nieuws ook, maar ik ben het er mee eens dat het een simpel knip en plakwerkje is, wat een dertienjarige nog kan. Daarbij circuleerden veel beelden van de film al lange tijd op internet rond. En ik las dat vertaalde teksten uit de Koran niet juist vertaald waren, en dat er belangrijke stukken tekst weggelaten werden. (Dit waren geen haatzaaiende teksten maar juist goede over vrede). En die fout, de foto van de rapper! Ik dacht even dat ze het expres gedaan hadden, maar dat was wel erg dom. De verkeerde foto er in plaatsen.

Ik hoor nu vrij weinig meer over de film. En dat vind ik wel prima zo. Op de dag dat de film op internet kwam heb ik 's ochtens nog een heel aangrijpelijke film over Darfur gezien (Sand and Sorrow tijdens het Amnesty International filmfestival) dus ik had die avond en de dag erop ťcht geen zin om over Wilders en alles te discussiŽren. Was een beetje "Wilders-moe". Er waren ook al zoveel discussies op tv etc. Ik had een dag ervoor ofzo ook nog die discussie van de NCRV gezien. Ik vond het even wel genoeg Razz. En de dagen erna op school ging het gewoon weer verder.. Achja.
rafifaisal
Klein vraagje aan Lady Elensar.
Ik zie dat jouw rank 'Language Moderator' is.
Wat houdt dat in ?
adri
Ze heeft controle/ moderatorfunctie over de taalfora hier op frihost. Smile

Adri
atleetalie
Geertje is uitgesproken, zijn film is uit en uit. En meer politieke standpunten moet hij nog verzinnen, eindelijk rust, jammer dat er binnen een jaar vast weer over hem te zeuren. Dus ik stel voor, geen aandacht voor geert volgende keer.
adri
Nu heeft hij gezegd dat hij BelgiŽ (vooral Vlaanderen eigenlijk) graag bij Nederland wilt. Shocked

Dus nu heeft ie weer aandacht....

Adri
Lady Elensar
En volgensmij las ik laatst in het nieuws dat ze weer in debat met hem willen gaan.

Quote:
Klein vraagje aan Lady Elensar.
Ik zie dat jouw rank 'Language Moderator' is.
Wat houdt dat in ?

Quote:
[Ze heeft controle/ moderatorfunctie over de taalfora hier op frihost. Smile

Juist Smile
rafifaisal
Ben benieuwd hoe Vlaams Belang gaat reageren op Geert Wilders' uitspraak om Vlaanderen bij Nederland te annexeren...
Of hebben ze al gereageerd ?
Lady Elensar
Ik las laatst ergens in het nieuws dat een interview met Wilders in het buitenland was afgezegd (door het buitenlandse bedrijf) omdat ze bang waren voor een aanslag van Al Qaeda Confused
Arnie
Leuk, kan Indi een nog langer bericht schrijven.
Wuppie
Ach die Geert Wilders zit er nu zo diep in dat hij maar beter door kan gaan ook. Die man kan gewoon nooit meer een normaal leven lijden. Steeds maar de aandacht op zichzelf vestigen door die uitspraken van hem...Hij helpt niks of niemand ook maar een stap vooruit, ik wou dat we van hem af konden (op een goede manier Wink )