FRIHOSTFORUMSFAQTOSBLOGSDIRECTORY
You are invited to Log in or Register a Frihost Account!

msconfig in Windows XP

ciboss
Om de opstarttijd van Windows XP wat korter te maken en enkele ongewilde meelopers in het startmenu weg te werken heb ik enkele programma's in de msconfig verwijderd; Na heropstarten blijkt nu ook mij antivirusprogramma "Avast" niet meer voor te komen bij de opstartprogramma's (die samen met Windows XP geöpend worden). Nochtans is Avast nog altijd aanwezig en dus manueel op te laden. Hoe kan ik dat terug laten mee opstarten met Windows?
Dank voor de hulp.
adri
Bij msconfig --> opstarten --> ashDisp aanvinken (zo gaat het bij mij toch..)
ciboss
ik kan daar niets aanvinken dat verband houdt met Avast. Die lijn is blijkbaar verdwenen.
Georgeboy
Dat anti-virus programma ken ik echter niet, maar ik vermoed dat er ook daar wel een optie moet bestaan waarbij je kunt aanvinken, binnenin het programma zelf, dat je het wilt laten mee opstarten wanneer windows opstart. Het zou me logisch lijken mochten deze twee opties met elkaar verbonden zijn, anders zul je tot een tegenstrijdigheid komen dat het programma zegt dat het programma bij het starten van windows moet opstarten en dat windows het programma niet tussen zijn opstartlijst heeft staan.

Een andere manier om je windows wat sneller te laten opstarten en/of wat sneller te laten werken, is door een aantal services die je vindt bij het systeembeheer te gaan uitschakelen. Sommige starten automatisch op bij het opstarten van windows en zijn eigenlijk overbodig. Veel van die services draaien op de achtergrond en het uitschakelen ervan kan een tragere pc wel iets vlugger laten lopen. Je moet maar eens kijken welke van die services niet gebruikt worden voor toepassingen op jouw computer.
ciboss
dankjewel voor deze duidelijke en nuttige tips.
Ik zie in msconfig/services dat Avast operationeel is, maar ik zie geen logo meer in de systeem-taakbalk rechtsonder.
Zijn alle "mee-opstart-programma's" niet te zien in deze systeembalk?
marcas
Misschien is het handig om het programma opnieuw te installeren, als het goed is worden dan de register sleutels ook opnieuw geinstalleerd waardoor als het goed is de regel weer tevoor schijn komt, probeer het eens zou ik zeggen. Razz
Georgeboy
ciboss wrote:
Ik zie in msconfig/services dat Avast operationeel is, maar ik zie geen logo meer in de systeem-taakbalk rechtsonder.
Zijn alle "mee-opstart-programma's" niet te zien in deze systeembalk?

Dat hangt een beetje af van je instelling. Het is niet standaard dat alle "mee-opstart-programma's", zoals je het zo leuk zegt, vanzelf in de systeembalk komen. Denk hierbij maar aan eventuele spyware programma's die ongewenst op de achtergrond blijven draaien. Het kan echter een optie zijn binnen het programma dat er een icoontje mag verschijnen. Bij een anti-virus wordt dat altijd als positief ervaren omdat je je dan veiliger voelt, er kan immers vastgesteld worden dat het programma actief is. Ik zou persoonlijk eens het programma via "menu start" openen en zien wat er gebeurt of indien het er niet tussenstaat moet je eens kijken in je verkenner om het programma opnieuw op te starten. Als je het programma hebt opgestart, zoek dan zeker eens tussen de opties. Mogelijk is door het opstarten reeds een icoontje verschenen. Indien dat zo is moet je je wel de vraag gaan stellen of het anti-virusprogramma nog wel constant controle uitoefent op het I/O verkeer.
Als je zeker wilt zijn dat het programma werkt na opstart, bekijken dan eens je taakbeheer en vergewis je er zeker van dat de realtime monitoring applicatie van het anti-virusprogramma aanwezig is.

De tip die marcas je gaf om opnieuw te installeren kan werken, al is het niet zeker dat een deďnstallatie van het programma ook de registerregels zal verwijderen, waardoor je er eigenlijk niet zeker van kunt zijn dat een nieuwe installatie zal werken. Opnieuw zal dat afhangen van het programma en hoe proper het afgewerkt is...
ciboss
dankjewel voor deze duidelijke uiteenzetting.
Ik heb nu eens mijn Windows Taakbeheer geanalyseerd naast het lijstje van de "Services" die te zien zijn in een programmaatje "Autoruns", en mijn anti-virus en anti-spyware programma's lopen inderdaad mee in de achtergrond, en zijn dus automatisch met Windows opgestart.
Toch onvoorstelbaar hoeveel "ongekende" services meelopen in de achtergrond !
Zolang die opstart niet langer duurt dan 60 seconden zal ik daar maar van af blijven zeker ?!
nog eens bedankt voor de hulp. Very Happy
atleetalie
Msconfig werkt niet zo goed vindt ik, je kan beter de opstart programma's functie van bijvoorbeeld scotty (winpatrol) nemen, dan zie meer en kan je de programma's die het opstarten zo lang laten duren maar niet essentieel zijn, in de wacht zetten, dat je pas na 30 seconden of langer opstarten, dan heb je er meer grip op.
ciboss
dank u voor de goede tip.
Scotty is nu geinstalleerd en enkele programma's op delayed start gezet. Ziet er prima uit !
Bengt
Winpatrol ga ik ook eens proberen op mn virtuele windows machine ^^
lordwarlord
hmm winpatrol nog nooit eerder geprobeert. Ik gebruikte meestal om mijn opstartlijst te legen, Regcleaner ook heel handig
Reply to topic    Frihost Forum Index -> Dutch -> Computers en Techniek

FRIHOST HOME | FAQ | TOS | ABOUT US | CONTACT US | SITE MAP
© 2005-2007 Frihost, forums powered by phpBB.