FRIHOSTFORUMSSEARCHFAQTOSBLOGSCOMPETITIONS
You are invited to Log in or Register a free Frihost Account!

Verdrinking simuleren is geen marteling

Bengt
Quote:
De regering-Bush weigert "waterboarding" als foltering te erkennen, en heeft het over "speciale ondervragingstechnieken".

Quote:
http://www.deredactie.be/cm/de.redactie/buitenland/080206_waterboarding

Weer een spoor van vuile handen van de regering Bush, deze techniek wordt door heel wat mensenrechtenorganisaties bestempeld als foltering en marteling, en uit rapporten blijkt dat de CIA deze techniek gebruikt heeft in ondervragingen.
Georgeboy
Ja man, ik zou toch niet graag op die manier ondervraagd worden. Het lijkt me inderdaad niet zo plezant. Er staat echter wel bij dat het om een speciale manier van ondervragen gaat hé. Ik denk dus niet dat ze dagelijks toegepast zal worden. Aan de andere kant vind ik ook wel dat je moet bekijken over welke soort misdadigers het gaat. Indien de bewijzen hard zijn, maar een verklaring is echt noodzakelijk dan denk ik wel dat er misdadigers zijn die het bloed van onder de nagels van de ondervragers kunnen halen. Op die momenten denk ik dat het een handige manier is om wat extra druk te kunnen uitoefenen. Als er geen gevaar dreigt voor de persoon in kwestie, dan moet het wel kunnen denk ik. Indien het slachtoffers kan maken, zelfs al zijn het de zwaarste misdadigers, moet er over nagedacht worden.

Ik denk trouwens dat men fameus zou verschieten, mocht geweten zijn wat voor "speciale technieken" overal in de wereld wordt toegepast...
Den_Admin
Shocked Wow,
Weeral iets waarom Bush slecht is Laughing ik zou zeker ni graag zo behandeld worden
aangezien ik niet echt van water houdt.

Ge kunt denk en wat ze met Saddam Hoessein gedaan hebben,
als ze dit ondervragingstechnieken noemen...
FlyingYouri
Sorry, maar kan iemand dit mij uitleggen, want ik snap dit niet helemaal Embarassed .
atleetalie
Veel te ziek, maar ik had het op TV al gezien met Giel Beelen, hij vondt het ook niet leuk. Wat bush dan ook zeggen mag, dit moet verboden worden.
rvec
FlyingYouri wrote:
Sorry, maar kan iemand dit mij uitleggen, want ik snap dit niet helemaal Embarassed .

Van de link in de OP:
Quote:
Bij waterboarding krijgt de verhoorde een natte doek over het gezicht gelegd, waarover telkens water wordt uitgegoten. Hierdoor krijgt hij het gevoel te verdrinken.

Ik ben van mening dat elke techniek waarbij de ondervraagde meer onder druk wordt gezet dan bij een 'gewoon' ondervraging-gesprek verboden moet worden. Inclusief dit, een naakte vrouw voor een moslim zetten of andere soortgelijke technieken.

Quote:
Indien de bewijzen hard zijn, maar een verklaring is echt noodzakelijk dan denk ik wel dat er misdadigers zijn die het bloed van onder de nagels van de ondervragers kunnen halen.

Dat komt nooit voor. Je kan niet zulke sterke bewijzen hebben dat je het al zeker weet en toch een verklaring nodig hebben. Als de bewijzen zo overweldigend zijn is de verklaring een leuke extra en kan de verdachte daardoor strafvermindering krijgen.

Je moet goed in je achterhoofd houden dat door het toepassen van zulke technieken de verdachte ook dingen kan gaan toegeven die helemaal niet waar zijn, gewoon om er vanaf te zijn. En het toepassen van deze technieken is op zich al een straf, en wel een lijfstraf, wat ook weer tegen de mensenrechten is.
Klaw 2
Georgeboy wrote:
Ja man, ik zou toch niet graag op die manier ondervraagd worden. Het lijkt me inderdaad niet zo plezant. Er staat echter wel bij dat het om een speciale manier van ondervragen gaat hé. Ik denk dus niet dat ze dagelijks toegepast zal worden. Aan de andere kant vind ik ook wel dat je moet bekijken over welke soort misdadigers het gaat. Indien de bewijzen hard zijn, maar een verklaring is echt noodzakelijk dan denk ik wel dat er misdadigers zijn die het bloed van onder de nagels van de ondervragers kunnen halen. Op die momenten denk ik dat het een handige manier is om wat extra druk te kunnen uitoefenen. Als er geen gevaar dreigt voor de persoon in kwestie, dan moet het wel kunnen denk ik. Indien het slachtoffers kan maken, zelfs al zijn het de zwaarste misdadigers, moet er over nagedacht worden.

Ik denk trouwens dat men fameus zou verschieten, mocht geweten zijn wat voor "speciale technieken" overal in de wereld wordt toegepast...

Je zegt wel dat het dan alleen toegepast word op erge misdadigers, "terroristen" dus, maar als het zo vast staat dat dat hij iets heeft gedaan waarom zou je het dan nog uit hem moeten horen? Als er genoeg bewijs is sluit je hem gewoon op. Ik vind dat dit gewoon niet kan zo kun je mensen weer dwingen tot valse bekentenissen. In het document van de rechten van de mens staat dat je niet mag martelen.

Dit valt onder het lijstje martelen, omdat hierdoor "doodgaan" wordt gesimuleerd:

Volgens het VN-verdrag is marteling 'iedere handeling waardoor opzettelijk hevige pijn of hevig leed, lichamelijk of geestelijk, wordt toegebracht met zulke oogmerken als het verkrijgen van inlichtingen, bestraffing, intimidatie of dwang, wanneer zulke pijn wordt toegebracht door of met instemming van een overheidsfunctionaris.'
Als je verdrinkt doet het niet heel erg pijn maar prettig is het ook weer niet.

Maar de Amerikanen hebben een tijdje geleden de wet zo veranderen dat martelen die geen "schade" op de ondervraagde laat geen martelen is. Tja zo gerafineerd is Bush wel.
lordwarlord
op zich is martelen om belangrijke informatie te verkrijgen wel handig zolang het maar geen blijvend letsel geeft vind ik al is het wel vervelend als je onschuldig wordt gemarteld
Georgeboy
Klaw 2 wrote:
Je zegt wel dat het dan alleen toegepast wordt op erge misdadigers, "terroristen" dus, maar als het zo vast staat dat dat hij iets heeft gedaan waarom zou je het dan nog uit hem moeten horen? Als er genoeg bewijs is sluit je hem gewoon op. Ik vind dat dit gewoon niet kan zo kun je mensen weer dwingen tot valse bekentenissen. In het document van de rechten van de mens staat dat je niet mag martelen.

Ik heb ondertussen op tv de beelden gezien van hoe die techniek toegepast wordt en ik stuur dan ook mijn eerdere mening bij. Dit kan idd niet door de beugel. Mijn eerste idee was dat de techniek rechtopzittend plaatsvond, maar blijkbaar moet de verdachte neerliggen, waardoor ademhalen quasi niet meer mogelijk is.
In het artikel kon je wel lezen dat het ging om verdachten, dus bewijzen zijn er nog niet echt voorhanden op dat moment. Met een valse verklaring daarentegen kan natuurlijk ook niets gedaan worden.
Den_Admin
Ik vindt het wel erg voor ondschulidge mensen die eigenlijk gedwongen worden om te bekennen,
terwijl ze eigenlijk helemaal niets gedaan hebben.
Lord Klorel
Enkele dagen geleden heb ik een fragent gezien waarin men een verdachte op een tafel legde en dat me een soort stoffen doek of zak over het hoofd trokken en dan goten ze met een kan water over het hoofd, zodat hij niet kan zien wanneer er water word gegoten zodat je echt het verdrinkingsgevoel oproept en dan zou je voor minder kan bekennen omdat je gewoon word verzopen.

Er bestaat ook een andere manier van folteren die ik ergens zag, je wordt op een tafel gelegd en er komt druppel water terecht juist op de neus tussen de ogen, waardoor je ook een soort van verdrinkingsgevoel krijgt.

Ik ben voor geen van beiden manieren te vinden omdat deze mens onterend zijn en dat je hiermee dus zelfs valse verklaringen kunt krijgen omdat mensen gewoon iets gaan zeggen om proberen te ontsnappen aan deze martel praktijk.
lordwarlord
Lord Klorel wrote:

Er bestaat ook een andere manier van folteren die ik ergens zag, je wordt op een tafel gelegd en er komt druppel water terecht juist op de neus tussen de ogen, waardoor je ook een soort van verdrinkingsgevoel krijgt.

deze "techniek"werd ook al in de middeleeuwen gebruikt om mensen te laten bekennen omdat als je het maar lang genoeg doorlaat gaan je gek wordt en van alles last begint te krijgen. het kwam zelf voor dat je in coma raakte omdat je hersennen het niet meer aankonde

ik vind het wel een soort marteling maar aan de andere kant ook weer niet.
Bondings
Deze techniek is heel handig om 'verdachten' dingen te laten bekennen die weliswaar niet waar zijn, maar die de ondervragers willen horen. Ik doel op hekserij bij de Spaanse inquisitie en (Iraakse) massavernietigingswapens of terreurplannen bij de Amerikanen.
Gieter
lordwarlord wrote:
op zich is martelen om belangrijke informatie te verkrijgen wel handig zolang het maar geen blijvend letsel geeft vind ik al is het wel vervelend als je onschuldig wordt gemarteld

De reden waarom men tegen folteren is in het kader van een onderzoek is niet omdat het lichamelijk en / of psychisch letsel veroorzaakt, wel omdat de kans er (dik) in zit dat men valse bekentenissen gaat afleggen. Valse bekentenissen worden trouwens niet alleen afgelegd omwille van folteringen, maar ook bijvoorbeeld door te weinig slaap, druk van de rechercheurs, omdat men gevoelig is voor suggesties die de rechercheurs voorleggen, etc. Het is hallucinant hoeveel valse bekentenissen er jaarlijks worden afgelegd en hoeveel mensen daardoor onschulding achter tralies belanden en soms zelfs tot de dood veroordeeld worden.

FlyingYouri wrote:

Foltering is internationaal door verschillende verdragen verboden, door waterboarding een 'speciale ondervragingstechniek' en geen foltering te noemen wordt de praktijk toegelaten.

edit door rvec: Voortaan de edit knop gebruiken Wink
jerredk
Het is jammer voor de mensen die zo ondervraagt moeten worden. Echte foltering kan je het wel noemen jah. Aangezien verdrinking dood erg word genoemd maar niet is blijft het wel pijnlijk. Zeker hierbij ze laten de mensen niet sterven waardoor ze hele tijd de trekken krijgen voor zuurstof en als ze dan willen ademenen op het nipperte er uit worden gehaald. Het loopt volgens mij vaak fout af maar dat is dan achter de schermen. Wink Weg met dit allemaal!
Vlien
Maar ehm... ik snap dat allemaal niet zo goed. Iemand moet mij dan toch eens uitleggen waarom dat nu net een "ondervragingstechniek" is... ze dwingen je toch eigenlijk om te zeggen wat ZIJ willen dat jij zegt? Als je niet toegeeft gaan ze je verdrinken? Dus stel je hebt iets niet gedaan en je antwoordt niet "ja", dan houden ze je onder water? Of gaat het alleen om gevallen waarvan ze al weten dat ze schuldig zijn? Anders klopt er toch iets niet aan deze "techniek"...
MrBlueSky
Vlien wrote:
Maar ehm... ik snap dat allemaal niet zo goed. Iemand moet mij dan toch eens uitleggen waarom dat nu net een "ondervragingstechniek" is... ze dwingen je toch eigenlijk om te zeggen wat ZIJ willen dat jij zegt? Als je niet toegeeft gaan ze je verdrinken? Dus stel je hebt iets niet gedaan en je antwoordt niet "ja", dan houden ze je onder water? Of gaat het alleen om gevallen waarvan ze al weten dat ze schuldig zijn? Anders klopt er toch iets niet aan deze "techniek"...

Ik geloof dat dit soort technieken alleen gebruikt worden (dat is althans de bedoeling) om informatie los te krijgen bij mensen waarvan inderdaad zeker is (volgens de CIA) dat ze schulding zijn. Bijvoorbeeld over geplande aanslagen, of poisities van trainingskampen.
FlyingYouri
Bedankt alle twee voor de uitleg. Ik vindt martelen sowieso al niet goed. Maar je kan ook geen belangrijke informatie uit iemand halen natuurlijk. MAar het is wel erg als je dan onschuldig gemarteld word Sad .
Georgeboy
Ik vernam vandaag in het nieuws dat president Bush zijn veto gebruikt om het verbod nietig te verklaren. Die president is toch niet te schatten. Hoe wil die man eigenlijk nog serieus genomen worden in de politieke middens. Ik vraag me stilaan echt af hoe de amerikanen zullen stemmen bij de volgende verkiezingen. Als je die voorverkiezingen volgt dan zijn de republikeinse kiezers het redelijk eens met elkaar. Terwijl je bij de democraten weer een tweestrijd merkt. Ze gooien er met modder naar elkaar, daarna lijken ze weer dikke vriendjes en zo is het al weken aan de gang. Ik zou me als kiezer dan toch ook wel vragen beginnen stellen en alternatieven zijn er in de Verenigde Staten jammer genoeg niet... Enfin, opletten natuurlijk dat we niet teveel off-topic gaan natuurlijk.
Bengt
Quote:
http://www.elsevier.nl/nieuws/laatste_24_uur/artikel/asp/artnr/196366/

Ja, de republikeinse kandidaat Mccain(foto onder rechts), die nu de figuurlijke steun van George Bush krijgt ook, zou ik ook toch niet graag zien als de opvolger van Bush Jr.

adri
GO OBAMA Very Happy
Gieter
Vlien wrote:
ze dwingen je toch eigenlijk om te zeggen wat ZIJ willen dat jij zegt? Als je niet toegeeft gaan ze je verdrinken? Dus stel je hebt iets niet gedaan en je antwoordt niet "ja", dan houden ze je onder water?

Dat is inderdaad waarom foltering geen goeie ondervragingstechniek is (tenminste als men de waarheid te weten wil komen.) Wink
Vlien
adri wrote:
GO OBAMA Very Happy

Pffff die commerciëlen aap met zijn domme liedjes bij zijn speechen. Neem Hillary maar. Een keertje een vrouw kan geen kwaad. Off topic, maar het moest eruit Smile
Gieter
Vlien wrote:
adri wrote:
GO OBAMA Very Happy

Pffff die commerciëlen aap met zijn domme liedjes bij zijn speechen. Neem Hillary maar. Een keertje een vrouw kan geen kwaad. Off topic, maar het moest eruit Smile

Hillary verliest de verkiezingen en zet dan maar in scene dat ze weent... Ze lijkt mij nogal vals/nep, dergelijke indruk heb ik toch van haar. Dan toch liever Obama.
adri
Ok nu ga ik mee OFF-topic Very Happy
Bekijk dit eens:

http://www.youtube.com/watch?v=2amonw8qmws
http://www.youtube.com/watch?v=xq8aopATYyw&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=AMfUajhL24I&feature=related
Gieter
adri wrote:
Ok nu ga ik mee OFF-topic Very Happy
Bekijk dit eens:

http://www.youtube.com/watch?v=2amonw8qmws

Nep, op alle vlakken! Wink
©Wolfie
Als ik me niet vergis is het een schending van de mensenrechten. Dit mag niet. Heel simpel. Maar het gebeurd voor zover ik weet alleen in Cuba waar ze de gevangenis hebben staan. Teminste als ik me niet vergis. Hierdoor kan de regering het nog niet goedkeuren.

Overigens:

Quote:
Weer een spoor van vuile handen van de regering Bush, deze techniek wordt door heel wat mensenrechtenorganisaties bestempeld als foltering en marteling, en uit rapporten blijkt dat de CIA deze techniek gebruikt heeft in ondervragingen.

Elke regering heeft vieze handen. Ook de Nederlandse regering. Ga daar maar vanuit. Wink Dit gaat pas erg worden als het om zaken zoals deze gaat.

Al moet ik wel toegeven dat er in de USA wel vreemde machtsverhoudingen zijn en waarschijnlijk verdient de familie van Bush er rijkelijk aan dat hij aan de macht is. Daar zou eens wat meer aandacht naar moeten gaan. Er is een puntje: het is zeer moeilijk aan te tonen en het zou een wereldwijde chaos veroorzaken als je Bush op zo'n manier van de troon zou afstoten.
Bengt
©Wolfie wrote:

Elke regering heeft vieze handen. Ook de Nederlandse regering. Ga daar maar vanuit. Wink Dit gaat pas erg worden als het om zaken zoals deze gaat.

Waar, maar er is toch een zeker verschil in inderdaad he Smile
lordwarlord
als elke regering vieze handen heeft betekend dat dat elke burger(mens) dat ook heeft? want als dat zo is, is er iets goed mis in de wereld
kansloos
MrBlueSky wrote:

Ik geloof dat dit soort technieken alleen gebruikt worden (dat is althans de bedoeling) om informatie los te krijgen bij mensen waarvan inderdaad zeker is (volgens de CIA) dat ze schuldig zijn. Bijvoorbeeld over geplande aanslagen, of posities van trainingskampen.

Het probleem zit hem een beetje in de bedoeling, er zijn altijd gevalletjes waarbij mensen ten onrechte het bokje zijn.
Lord Klorel
De laatste keer dat ik deze techniek zag, was in een aflevering van prison break 3. Vraag nu niet welke maar dat was echt overduidelijk hetzelfde principe dat werd toepast.
Dus niet alleen de USA houden zich er niet mee bezig, maar ander landen in Midden -en Zuid- Amerika zijn volgens mij ook gebruiker van deze technieken.
Ik denk dat deze methodes nooit zullen kunnen worden uitgeroeid.
adri
Als een supermacht het gebruikt, denken de andere natuurlijk dat zij het ook mogen doen en voila, het wordt "populair" onder de foltertechnieken
Gieter
Lord Klorel wrote:
De laatste keer dat ik deze techniek zag, was in een aflevering van prison break 3. Vraag nu niet welke maar dat was echt overduidelijk hetzelfde principe dat werd toepast.

Jup, de scéne waarin Susan B. ondervraagd wordt over "het bedrijf", op Youtube verschijnen er tegenwoordig ook filmpjes van mensen die "voor de lol" (of voor een weddenschap) waterboarding eens uitproberen. Waterboarding is 'in' blijkbaar...