Hellow iedereen.
Ben al een tijdje niet meer hier geweest.. maar daar gaat terug wat verandering in komen..
nu, ik kreeg samen met een vriend eens het idee om va neen oude pc een servertje te maken.
een simpele Fileserver waar externe gebruikers bestanden van kunnen downloaden & evt uploaden.
Als we er game servers op zouden kunnen hosten zou dat natuurlijk ook geweldig zijn.
Nu; ik heb geen flauw idee hoe ik hier aan moet beginnen.
Ik kan perfect en pc samenstellen, maar van servers heb ik dus geen verstand.
Wat ik wel al weet dat ik nodig heb:
- Een CPU. (maar die moet voor een simpele server natuurlijk geen zware dual/quadcore zijn
)
- genoeg RAM
- een Mobo met genoeg PCI/PCI-e sloten.
- SCSI harde schijven
- SCSI controllers (wss Raid)
- een voeding die alles aankan.
- een kast natuurlijk
- Koeling.
Maar nu heb ik eens een vraagje. voor die HD's dan vooral.
Voor een simpele server; wat voor Controllers moet ik dan hebben ofzo..? In welke Raid opstelling moet ik alles plaatsen?
& waar het vanaf hangt hoe snel men van onze server kan downloaden.
misschien heeft er iemand een tutorial ofzo..? op g00gle vond ik niet echt nuttige info, alleen mensen die al wisten hoe ze het moesten doen die daar even mee wouden pronken.
Alle tips zijn welkom.
Greetz,
~ Gushe
Ben al een tijdje niet meer hier geweest.. maar daar gaat terug wat verandering in komen..
nu, ik kreeg samen met een vriend eens het idee om va neen oude pc een servertje te maken.
een simpele Fileserver waar externe gebruikers bestanden van kunnen downloaden & evt uploaden.
Als we er game servers op zouden kunnen hosten zou dat natuurlijk ook geweldig zijn.
Nu; ik heb geen flauw idee hoe ik hier aan moet beginnen.
Ik kan perfect en pc samenstellen, maar van servers heb ik dus geen verstand.
Wat ik wel al weet dat ik nodig heb:
- Een CPU. (maar die moet voor een simpele server natuurlijk geen zware dual/quadcore zijn
- genoeg RAM
- een Mobo met genoeg PCI/PCI-e sloten.
- SCSI harde schijven
- SCSI controllers (wss Raid)
- een voeding die alles aankan.
- een kast natuurlijk
- Koeling.
Maar nu heb ik eens een vraagje. voor die HD's dan vooral.
Voor een simpele server; wat voor Controllers moet ik dan hebben ofzo..? In welke Raid opstelling moet ik alles plaatsen?
& waar het vanaf hangt hoe snel men van onze server kan downloaden.
misschien heeft er iemand een tutorial ofzo..? op g00gle vond ik niet echt nuttige info, alleen mensen die al wisten hoe ze het moesten doen die daar even mee wouden pronken.
Alle tips zijn welkom.
Greetz,
~ Gushe