FRIHOSTFORUMSFAQTOSBLOGSDIRECTORY
You are invited to Log in or Register a Frihost Account!

een Server bouwen?

Gushe
Hellow iedereen. Smile
Ben al een tijdje niet meer hier geweest.. maar daar gaat terug wat verandering in komen.. Wink

nu, ik kreeg samen met een vriend eens het idee om va neen oude pc een servertje te maken.
een simpele Fileserver waar externe gebruikers bestanden van kunnen downloaden & evt uploaden. Smile
Als we er game servers op zouden kunnen hosten zou dat natuurlijk ook geweldig zijn. Very Happy

Nu; ik heb geen flauw idee hoe ik hier aan moet beginnen.
Ik kan perfect en pc samenstellen, maar van servers heb ik dus geen verstand.
Wat ik wel al weet dat ik nodig heb:
- Een CPU. (maar die moet voor een simpele server natuurlijk geen zware dual/quadcore zijn Razz)
- genoeg RAM
- een Mobo met genoeg PCI/PCI-e sloten.
- SCSI harde schijven
- SCSI controllers (wss Raid)
- een voeding die alles aankan.
- een kast natuurlijk
- Koeling.

Maar nu heb ik eens een vraagje. voor die HD's dan vooral.
Voor een simpele server; wat voor Controllers moet ik dan hebben ofzo..? In welke Raid opstelling moet ik alles plaatsen?
& waar het vanaf hangt hoe snel men van onze server kan downloaden. Smile

misschien heeft er iemand een tutorial ofzo..? op g00gle vond ik niet echt nuttige info, alleen mensen die al wisten hoe ze het moesten doen die daar even mee wouden pronken. Razz

Alle tips zijn welkom.

Greetz,
~ Gushe Wink
rvec
voor een gewone fileserver kan je gewoon een oude pc gebruiken. Niks speciaals voor nodig. Wil je veel bestanden aan bieden moet je natuurlijk meer schijfruimte en als je linux gebruikt ben je met 200-300mb geheugen al klaar, en dan heb je aan 1ghz ook al wel genoeg.

Het enige waar je aan moet denken is de bandbreedte, dat valt al snel enorm tegen. Dat is dan ook meestal de reden dat een download sloom gaat.
Bengt
Zou je wel raid-configuratie gaan gebruiken als het maar voor een klein simpel fileservertje is ?
De snelheid en veiligheid stijgt, akkoord. (afhankelijk van welke soort raid-opstelling je gebruikt natuurlijk)
Maar uiteindelijk verlies je schijfruimte als je bvb 'mirroring' gaat toepassen.
(de kleinsche HD bepaalt de grootte van de totale HD grootte)
rvec
ik zou geen raid gaan gebruiken. Misschien af en toe een backup als je belangrijke data hebt maar daar zou ik het bij houden.
Gushe
Ik ken er ook niet zoveel van hé. Smile

Het is de bedoeling om zo'n 200Gb ruimte te hebben die geschikt moet zijn om:
- Fileserver.
- database server. (toegang via applicaties tot een database die op de server gehost word)
- een Website host. (waar ik natuurlijk verschillende domeinen aan kan linken; natuurlijk blijf ik Frihost gebruiken voor mijn forum Very Happy)
- Game host. Ik zou graag eens een COD 1/2 (ik weet het -> oud! Razz) hosten. Smile

Waarschijnlijk 4x73Gb 10k rpm schijven; die zijn vrij goedkoop en ik hoop dat deze zullen voldoen. Smile
rvec
Die harde schijven zijn niet nodig voor het ftp gedeelte en ik denk ook niet voor het database gedeelte. Dat laatste hangt een beetje van de grootte van de database af, maar onder de 50mb is dat niet nodig. Een harde schijf van 200 gig of misschien 2x 100 is genoeg, en past ook beter in een normale pc.

Als ik zoiets zou moeten opzetten zou ik zoiets doen:
Processor: 1Ghz
Ram: 2x 128mb
HDD: 2x 100gig
Netwerk: iig >3mbps upload en mogelijk meer als er gelijktijdig meerdere mensen gaan downloaden.

De server voor COD zou ik apart houden omdat dat heel wat anders is. Daarvoor is veel meer geheugen en processor-kracht nodig en veel minder harde-schijf ruimte.

edit: http://www.clanplanet.co.uk/dedicated-gaming-servers.html
daar kan je zien wat je krijgt als je er een zou huren. Als je er zelf een op wilt zetten zal je dus zoiets moeten bouwen.
marcas
als je 200gb ruimte wilt hebben als server kun je natuurlijk 2 losse 100gb schrijven draaien, maar ik zou zelf gaan voor 2x 100gb in raid 0 bijvoorbeeld.
maar je moet wel ontzettend op je snelheid letten, want je kunt dan wel 200gb hebben maar als je dan een bagger upload hebt download nog niemand iets van je datacentrum omdat het te traag gaat.

Dus ik zou eerst een goeie verbinding regelen de rest komt later een 100 mbit zou vast niet lukken maar dat is het beste Wink

Wat betreft de game server zoals rvec zegt gewoon apart houden omdat dat nog wel redelijk veel vergt van de cpu.

Die 4x73gb 10k rpm schijven zijn trouwens meesterlijk, als je het geld daarvoor over hebt zou ik dat doen maar ik denk tevens dat 2x wel genoeg is. (Zou trouwens zelf gaan voor 2x500gb ofzo van samsung zelfde prijs maar goed Wink )
marcas
Zie trouwens deze review van Femme op tweakers.net. Daar staat een grafiekje op dat de F1 er beter vanaf komt dan de raptor voor server prestaties. En aangezien die schijven veeel groter zijn.
Reply to topic    Frihost Forum Index -> Dutch -> Computers en Techniek

FRIHOST HOME | FAQ | TOS | ABOUT US | CONTACT US | SITE MAP
© 2005-2007 Frihost, forums powered by phpBB.