Vanavond hoorde ik het weer op het RTL4 nieuws: singles verkochten de laatste jaren minder omdat jongeren "muziek via internet aanschaffen of illegaal downloaden".
De muziekindustrie en instanties als Brein doen hun best om de indruk te wekken dat het downloaden van muziek via bijv. kazzaa of limewire illegaal is. En daar slagen ze in! Veel mensen denken dat het downloaden van muziek illegaal is. Onterecht:
Het downloaden van muziek via internet, bijv. via kazzaa, napster, limewire of bittorrent, is niet illegaal!
Brein:
| http://www.anti-piracy.nl/wat_mag/wat_mag.asp wrote: |
Is het gebruik van uitwisseldiensten zoals Kazaa illegaal?
Downloaden van muziek en films mag, mits dat uitsluitend voor eigen gebruik, op beperkte schaal en zonder direct of indirect commercieel oogmerk gebeurt.
|
Houd echter wel 2 dingen in je achterhoofd:
* Het downloaden van niet-gratis software (waarbij dit niet expliciet is toegestaan) is WEL illegaal
* Het aanbieden van muziek ter download is ook illegaal. En met veel p2p programma's bied je tijdens het downloaden zelf ook muziek aan ter download. Dat mag dus niet. Uiteraard zijn er genoeg methoden om muziek te downloaden zonder zelf muziek ter downloading aan te bieden.
Dat die organisaties dat doen is ook alleen maar omdat we in Nederland voor alles een organistaie hebben, voor consumenten en producenten, heel logisch, en dus proberen ze ons te vertellen wat moet en wat niet, en het enige wat ze zeggen is wat hun uitkomt.
Tja, we betalen een flinke heffing over lege CD'tjes etc. dus we hebben tenminste recht op een thuiskopie. Downloaden van muziek doe ik zelf niet aan, ik kopieër gewoon de CD's van vrienden (en geef ze kopietjes van die van mij).
man er is zoveel promo materiaal te vinden van nog onbekende groepen dat zoveel beter is dan de commerciële troep - de mensen waren het 15 jaar geleden al beu dat die groepjes 2 hits hadden en de rest van de plaat of cd volstouwden met rommel en de mensen zijn dat nu nog altijd beu. One hit wonders en hun management moeten maar eens de wondere wereld van de maxi-cd/single verkennen in plaats van te kakken op "de downloaders" - de meeste cd's zijn het zelfs niet waard om gedownload te worden. En de groepen die wel meer dan twee liedjes hebben en die wel succesvol zijn moeten misschien maar eens stoppen met om de drie jaar een nieuwe verzamelaar uit te brengen waar dan 85% hetzelfde is als op die drie andere verzamelaars die ze al eens gelanceerd hadden. Maak mooie liedjes, 'pak' de mensen met je creativiteit en de rest zal wel volgen, en daarnaast bestaat er ook nog altijd iets zoals "werken" : optredens doen in grotere en kleinere zalen, als het effe moet op een huwelijksfeest - het lijkt me een beetje hautain om één mooi liedje te maken en op je luie krent te gaan rentenieren op de verkoop van kopiekes van uw werk de rest van uw leven - als ik voor elke geniale stoot die ik op mijn werk doe de rest van mijn leven centen zou trekken dan zou ik ook niet slecht boeren; moet een chirurg die een leven red ook de rest van zijn leven inkomsten blijven trekken op die ene weldaad ?
ik download enorm veel muziek, maar dan niet mainstream en aangegeven als free-for-all (bv simon idol die behoorlijk kan remixen en zo zijn er wel meer die kunnen zingen, een instrument kunnen bespelen of een plaatje kunnen draaien). Ik kan de artiesten wel begrijpen maar van de andere kant zouden boegbeelden van het anti-download front zoals Johan Verminnen maar al te blij mogen zijn als er nog eens iemand een liedje van hen download - wie kent er nu nog liedjes van Johan Verminnen - misschien als de mensen zijn weinige parels herontdekken dat ze wel eens een mp3'tje van hem zullen kopen
wie zijn gitaar/ukulele/pickup/stem neerlegt omdat hij er geen geld mee verdient die speelde niet graag gitaar/... maar dat is alleen mijn idee als huis-tuin-keuken-klein-kunstenaar...
| Arnie wrote: |
| Tja, we betalen een flinke heffing over lege CD'tjes etc. dus we hebben tenminste recht op een thuiskopie. Downloaden van muziek doe ik zelf niet aan, ik kopieër gewoon de CD's van vrienden (en geef ze kopietjes van die van mij). |
Dit is wel illegaal, je mag alleen muziek kopieren voor ijgen gebruik
Ik kan me niet voorstellen dat jij de wetgeving hierover kan begrijpen of zelfs maar hebt nageslagen als je niet eens "eigen" correct kan spellen. Kopiëren voor "thuisgebruik" is volgens de letter van de wet toegestaan. Of dat thuis bij jou of iemand anders is, doet er niet toe. Pas als ik CD's zou gaan verkopen zou het buiten thuisgebruik vallen.
http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/thuiskopie/
De enige nuance is dat officieel muziek niet mag worden gekopieerd "in opdracht", m.a.w. dat ik wel mijn origineel mag uitlenen aan de buurman, zodat hij het voor zichzelf kan kopiëren en teruggeven, maar dat ik niet zelf die kopie mag maken en dat aan hem geven. Dit is natuurlijk een onzinnige regel en in de praktijk heeft niemand er belang bij om die te handhaven.
Voor mensen die het artikel zelf niet kunnen begrijpen, is hier een citaat van Stichting de Thuiskopie (die over de eerder genoemde vergoedingen gaat): | Quote: |
Thuiskopiëren mag
Er is de laatste tijd veel in het nieuws over piraterijbestrijding, illegaal downloaden en partijen dvd’s die in beslag worden genomen. Je zou haast vergeten dat consumenten volgens de Auteurswet voor eigen oefening, studie of gebruik een kopie mogen maken van een auteursrechtelijk beschermd werk. U mag dus een kopie maken van die mooie cd van de buren, bijvoorbeeld.
http://www.thuiskopie.nl/ |
Last edited by Arnie on Wed Jan 23, 2008 5:21 pm; edited 2 times in total
| the666bbq wrote: |
man er is zoveel promo materiaal te vinden van nog onbekende groepen dat zoveel beter is dan de commerciële troep - de mensen waren het 15 jaar geleden al beu dat die groepjes 2 hits hadden en de rest van de plaat of cd volstouwden met rommel en de mensen zijn dat nu nog altijd beu. One hit wonders en hun management moeten maar eens de wondere wereld van de maxi-cd/single verkennen in plaats van te kakken op "de downloaders" - de meeste cd's zijn het zelfs niet waard om gedownload te worden. En de groepen die wel meer dan twee liedjes hebben en die wel succesvol zijn moeten misschien maar eens stoppen met om de drie jaar een nieuwe verzamelaar uit te brengen waar dan 85% hetzelfde is als op die drie andere verzamelaars die ze al eens gelanceerd hadden. Maak mooie liedjes, 'pak' de mensen met je creativiteit en de rest zal wel volgen, en daarnaast bestaat er ook nog altijd iets zoals "werken" : optredens doen in grotere en kleinere zalen, als het effe moet op een huwelijksfeest - het lijkt me een beetje hautain om één mooi liedje te maken en op je luie krent te gaan rentenieren op de verkoop van kopiekes van uw werk de rest van uw leven - als ik voor elke geniale stoot die ik op mijn werk doe de rest van mijn leven centen zou trekken dan zou ik ook niet slecht boeren; moet een chirurg die een leven red ook de rest van zijn leven inkomsten blijven trekken op die ene weldaad ?
ik download enorm veel muziek, maar dan niet mainstream en aangegeven als free-for-all (bv simon idol die behoorlijk kan remixen en zo zijn er wel meer die kunnen zingen, een instrument kunnen bespelen of een plaatje kunnen draaien). Ik kan de artiesten wel begrijpen maar van de andere kant zouden boegbeelden van het anti-download front zoals Johan Verminnen maar al te blij mogen zijn als er nog eens iemand een liedje van hen download - wie kent er nu nog liedjes van Johan Verminnen - misschien als de mensen zijn weinige parels herontdekken dat ze wel eens een mp3'tje van hem zullen kopen
wie zijn gitaar/ukulele/pickup/stem neerlegt omdat hij er geen geld mee verdient die speelde niet graag gitaar/... maar dat is alleen mijn idee als huis-tuin-keuken-klein-kunstenaar... |
²nd that!
Persoonlijk vind ik ook nog het hele doe van Sabam en haar heffingen een grote criminele organisatie maar daar zullen we maar niet verder over doen want de meeste discussies hierover die ik al heb gelezen lopen toch maar verkeerd af
Ondanks het feit dat ik maar al te kraag in de CD kasten krabbel in een cd-winkel download ik wel eens een liedje van het net. Niet alleen de bekende rijke artiesten maar dan zoals jij zei, de minder bekende groepjes zangers die wel eens hun "album" gratis neerpoten op een of andere ftp.
Wat ik jammer vindt, en dat kan volgens mij weldegelijk helpen, is dat de cd's zo duur zijn.
Als ik een cd-winkel binnenstap zit ik toch al rap aan 50€ voor een 7tal cd's.. (in het slechtste geval heb ik er maar 2 a 3 voor 50€)
20€ voor een cd vind ik overdreven. Al was het maar aan kwart minder, niet alleen ik maar ook veel meer anderen zullen wel eens een cd meer kopen.
En ja, we kunnen zeggen dat (voornamelijk dan) de jeugd nog steeds muziek download. Maar ik denk dat je zou verschieten hoeveel percent van de jeugd "écht" download
Hoeveel 14-jarigen zie jij al een torrentje met let's say 3 Gb aan muziek downloaden?
Dat zijn enkel die hitjes van de artiesten waar Sabam al het geld naartoe stuurt. (Limewire, BearShare, wat downloaden ze erop? Indeed... de hitjes!)
Het anti-downloaden daar kan ik mij dus aan ergeren. De enige die er volgens mij echt iets van voelen zijn de superbekende artiesten met genoeg geld.
De "échte" downloaders (de +-18 jarigen) die weten hoe met torrents om te gaan en genoeg Gb's en Tb's kunnen aankopen, is maar een een klein percentage van de downloaders en daar zie ik dus ook geen echte dreiging in.
De prijzen wat omlaag en ze zullen nog zo blij zijn!
Ik ga akkoord met de twee voorwaarden die boven staan.
De bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de d/l van electronische gegevens toegepast tot commerciële misbruik is een internationale Internet wet die bestaat sinds de eerste peer-to-peer applicaties (Napster, Kaza).
Zolang de gebruiker geen inkomst of winst maakt met zijn d/l dan zit er geen problemen bij.
Toch kunnen we een ander aspect benadrukken die meer deontologisch is :
Is het downloaden van muziek en andere computer-software een vorm van opstand tegen kapitalism en de altijd maar stijgende producten prijzen?
Ik denk zo, hoe wilt eerlijk een deel van zijn maandelijks budget uitgeven voor pro kwaliteit CDs als je kunt het d/l in enkele seconden op het Internet?
Er zijn zoveel verschillende meningen over wat "moreel" is of niet maar in alle gevallen denk ik dat de grootte van de downloaders steeds belangrijker wordt.
| Utopia GFR wrote: |
Toch kunnen we een ander aspect benadrukken die meer deontologisch is :
Is het downloaden van muziek en andere computer-software een vorm van opstand tegen kapitalism en de altijd maar stijgende producten prijzen?
Ik denk zo, hoe wilt eerlijk een deel van zijn maandelijks budget uitgeven voor pro kwaliteit CDs als je kunt het d/l in enkele seconden op het Internet?
Er zijn zoveel verschillende meningen over wat "moreel" is of niet maar in alle gevallen denk ik dat de grootte van de downloaders steeds belangrijker wordt. |
Op zich kan ik best begrijpen dat er mensen zijn die het immoreel vinden om muziek te downloaden zonder uitdrukkelijke toestemming van de artiest. En als ik zelf als artiest geld zou willen verdienen met mijn passie, zou ik er ook van balen dat mensen massaal downloaden.
Dat het downloaden niet illegaal is wil natuurlijk niet zeggen dat er 'dus' per definitie niets mee is. Maar dat is een keuze die ieder persoonlijk kan maken. Daarom zou het denk ik beter zijn als Brein en Co meer inspeelden op het geweten van mensen, en minder probeerden om de indruk te wekken dat downloaden illegaal is.
Ik denk ook dat het downloaden een soort opstand is tegen de industrie die (onnodig) hoge prijzen vraagt voor met name muziek. Als die prijzen lager zouden zijn zou er ook wel gedownload worden, maar waarschijnlijk een stuk minder dan nu gebeurd.
Zolang de 'helden' er van kunnen profiteren doen ze dat graag onder het mom van een opstand. Maar als het erom spant blijken die zogenaamde idealen van ze niks meer dan hebzucht te zijn. We waren tegen het kapitalisme??
Als ik geen gelijk heb mogen ze zich bij een communistische groep aansluiten. Hoewel bijv. FARC ook onder het mom van "idealen" gezellig aan de drugshandel doet.
Hoezo moeten er andere redenen zijn dan 'Het is goedkoper' of 'Als ik alles zou kopen zou ik niet genoeg geld hebben'. Ik denk dat ik ongeveer 5 films, ongeveer 8 albums en een of twee spellen per maand download. Het zou ongeveer op 80-100 gig per maand moeten uitkomen. In euros zou dat in ieder geval boven mijn budget uitkomen.
Zelfs al zouden de films, spellen en muziek 5 euro per stuk kosten zou ik 75 euro per maand aan multimedia kwijt zijn. En ik heb geen zin om een half jaar met een cd of spel te doen, of nog erger om een film vaker dan 1 keer te kijken. Ik heb wel spellen, muziek en films gekocht. Vaak doe ik dat als ik een spel, film of cd echt mooi vind. Age of empires, battlefield 2, red alert 2, een cd van de red hot chili peppers een stuk of 10 films en vast nog wel meer dingen heb ik zelf gekocht.
De verschillende anti-piracy organisaties vertellen iedereen ook dat er miljarden verloren gaan. Dat slaat nergens op, als de meeste mensen zoals mij downloaden zouden ze misschien 1 of 2 cd's en films meer kopen die ze achteraf toch niks aan vinden.
Natuurlijk vind ik dat de prijzen te hoog zijn, dat de muziek/film/game-industrie het nieuwe medium niet moet gaan bestrijden maar juist gaan gebruiken, maar dat gaat toch niet allemaal gebeuren. En ik weet dat dat niet gaat gebeuren maar dat maakt voor mij niet uit, zoals alles nu gaat vindt ik het wel goed.
Ik zag vandaag dit:
http://www.fan.tv/digitaal/toontext.asp?id=22328
Gratis legaal muziek downloaden!
Het geld wordt verdient met advertenties in het p2p programma,
de software registreert hoe vaak je het nummer afspeelt en betaald daarvoor een vergoeding aan de rechthebbenden.
Je kan de nummers echter niet op cd branden.
Wat denken jullie ervan?
Mij lijkt het wel wat, ik hoop alles kunnen betalen met die advertenties.
Ivooo
Jammer dat er in het artikel weer zoiets staat:
| Quote: |
Geheel gratis populaire muziek downloaden, en dat toch geheel legaal.
|
Maar het klinkt wel goed. Zo profiteren beide kanten van het downloaden. Ik ben benieuwd of het een beetje gaat werken.
| the666bbq wrote: |
wie zijn gitaar/ukulele/pickup/stem neerlegt omdat hij er geen geld mee verdient die speelde niet graag gitaar/... maar dat is alleen mijn idee als huis-tuin-keuken-klein-kunstenaar... |
Waauw, prachtig betoog. Ik ging net zelf een hele litanie neerpennen, maar dat hoeft dus al niet meer!
Kan er misschien nog aan toevoegen dat 20 euro onverantwoord veel geld is voor zo'n stom schijfje, maar dat ik het eventueel voor een ZEER goede groep het er nog wel voor over heb...
Plus, nog iets, als je veel wil ontdekken, rest er je toch niets anders dan te downloaden? Ik heb, net zoals veel mensen wellicht, een collectie van rond de 5000 mp3's... dat zijn veeeeeeeeel euro's... als ik ze allemaal "legaal" zou willen...
Ik heb ook zo een collectie
en ik zou zonder downloaden misschien 5 singels hebben
Meestal download ik van google (dus intikken en dan kom je op de server terecht en daar rechtermuisknop "doel opslaan als", you get the point)
En liedjes die ik niet kan vinden beluister ik op youtube tot wanneer ik het liedje beu wordt.
En zoals Vlien ook al zei, vindt ik €20 voor een schijfke ietsje teveel...
| Den_Admin wrote: |
Ik heb ook zo een collectie en ik zou zonder downloaden misschien 5 singels hebben
Meestal download ik van google (dus intikken en dan kom je op de server terecht en daar rechtermuisknop "doel opslaan als", you get the point)
En liedjes die ik niet kan vinden beluister ik op youtube tot wanneer ik het liedje beu wordt.
En zoals Vlien ook al zei, vindt ik €20 voor een schijfke ietsje teveel... |
€20 voor een cd wordt meer en meer normaal hoor!
Als je zo eens kijkt in de rekken, waar cd's vroeger nog onder de €15 zaten kosten die nu al allemaal €19.99 euro... En dan zijn er die naar de €35 en ja, zelfs 30€ beginnen te lonken!
Ikzelf heb nog het geluk dat ik een oom heb zitten die echt cd-koop-verzamel verslaafd is (en waarvan ik nu toch al een 5000 nummers van heb gekopieerd). Maar als ik zo eens luister naar het kwaliteitsverschil van een gemiddeld download mp3'tje en een out of the box cd...
Die is er zo goed als niet (het verschil) dus...
Ik blijf het zonde vinden dat de helft van je geld die je betaald hebt voor die cd naar Regi gaat in plaats van naar de Artiest waarvoor je nu nog zou betaald hebben...
Dus met andere woorden moet je zelf ook hard oppassan dat je zorgt dat je NOOIT bestanden gedeeld zet met eender limewire of frosrwire of zo.
Anders; wat is de kans dat ze je pakken omdat je een paar liedjes hebt gedeeld.
Ze kunnen je toch bijna nooit pakken, eerst ip zoeken van die misdadiger, en dan briefje of zo sturen en dan een boete van weet ik veel 250€ of zo. Dat kost meer aan werkuren dan dat je krijgt van die boete.
Alleen die boetes van de grote branders/illegale verkopers brengen iets op.
Greetz
| Den_Admin wrote: |
Meestal download ik van google (dus intikken en dan kom je op de server terecht en daar rechtermuisknop "doel opslaan als", you get the point) |
Dit is dan legaal omdat je zelf deze muziek niet gaat aanbieden zoals bij Limeware of BitTorrent?
Jep, ik denk ook dat dit legaal is want als je bevoorbeeld bij je homepage een muziekje op de achtergrond wilt, moet je deze uploaden. En als je dan via de server in de "index of" dinges gaat, dan kan je dit zo downloaden, terwijl de uploader helemaal niet wilt dat zijn liedje gedownload wordt...
Ik weet het niet echt. Ik denk er langs 2 kanten over. 1) Moest het dan toch zo'n groot illigaal gedoe zijn het downloaden waarom zoeken ze dan geen mensen op ? 2) Als ze ooit men pc zouden controleren voor eender wat en ze beschuldigen me van downloaden van muziek denk ik dat ik met dit excuus maar pover over kom.
| yourtrips wrote: |
| Ik weet het niet echt. Ik denk er langs 2 kanten over. 1) Moest het dan toch zo'n groot illigaal gedoe zijn het downloaden waarom zoeken ze dan geen mensen op ? 2) Als ze ooit men pc zouden controleren voor eender wat en ze beschuldigen me van downloaden van muziek denk ik dat ik met dit excuus maar pover over kom. |
Er wordt weldegelijk gezocht hoor!
Maar ik geef toe, een lan party of het huis tuin en keuken computertje van de gemiddelde 14 jarige...
Vooralleer ze je al gaan pakken (waarvoor ze weldegelijk een bevel nodig voor hebben omdat ISP's niet zomaar de persoonlijke gegevens mogen doorgeven) moet je al heel wat uitgestoken hebben hoor!
| neji wrote: |
| yourtrips wrote: | | Ik weet het niet echt. Ik denk er langs 2 kanten over. 1) Moest het dan toch zo'n groot illigaal gedoe zijn het downloaden waarom zoeken ze dan geen mensen op ? 2) Als ze ooit men pc zouden controleren voor eender wat en ze beschuldigen me van downloaden van muziek denk ik dat ik met dit excuus maar pover over kom. |
Maar ik geef toe, een lan party of het huis tuin en keuken computertje van de gemiddelde 14 jarige...
Vooralleer ze je al gaan pakken (waarvoor ze weldegelijk een bevel nodig voor hebben omdat ISP's niet zomaar de persoonlijke gegevens mogen doorgeven) moet je al heel wat uitgestoken hebben hoor! |
klopt, want het zou ook een beetje tijd en geld verspilling zijn van de organisatie die over illegaal downloaden gaat om mensen op te pakken die 1 film gedownload hebben of 10 liedjes. Over het al gemeen zijn ze op zoek naar de "zware"illegale downloaders die films en muziek downloaden en die dan ook nog branden en verkopen.
| lordwarlord wrote: |
| neji wrote: | | yourtrips wrote: | | Ik weet het niet echt. Ik denk er langs 2 kanten over. 1) Moest het dan toch zo'n groot illigaal gedoe zijn het downloaden waarom zoeken ze dan geen mensen op ? 2) Als ze ooit men pc zouden controleren voor eender wat en ze beschuldigen me van downloaden van muziek denk ik dat ik met dit excuus maar pover over kom. |
Vooralleer ze je al gaan pakken (waarvoor ze weldegelijk een bevel nodig voor hebben omdat ISP's niet zomaar de persoonlijke gegevens mogen doorgeven) moet je al heel wat uitgestoken hebben hoor! |
klopt, want het zou ook een beetje tijd en geld verspilling zijn van de organisatie die over illegaal downloaden gaat om mensen op te pakken die 1 film gedownload hebben of 10 liedjes. Over het al gemeen zijn ze op zoek naar de "zware"illegale downloaders die films en muziek downloaden en die dan ook nog branden en verkopen. |
Hiermee ga ik eens. Een goede uitleg vind ik. De politie of speurders voor deze zaken weten zelf wel dat in elk gemiddeld gezin behoorlijk wat word gedownload. Maar ik vraag me dan af waarom verbieden ze programma's als Utorrent , Limewire en zo niet ? of is daar geen mogelijkheid toe ?
wel jammer dat je nu alles kan downloaden.
want de muzikanten gaan nu steeds minder verdienen.
en ik weet niet of ze zo nog door kunnen gaan.
want die hebben ook geld nodig.
natuurlijk zijn er ook genoeg rijke artiesten.
maar in nederland kan je als ( geen top 40) artiest niet echt ronkomen.
en dan kan je hun muziek ook nog eens downloaden.
dan verdien je toch echt helemaal niks meer??
Uboss
| uboss wrote: |
wel jammer dat je nu alles kan downloaden.
want de muzikanten gaan nu steeds minder verdienen.
en ik weet niet of ze zo nog door kunnen gaan.
want die hebben ook geld nodig.
natuurlijk zijn er ook genoeg rijke artiesten.
maar in nederland kan je als ( geen top 40) artiest niet echt ronkomen.
en dan kan je hun muziek ook nog eens downloaden.
dan verdien je toch echt helemaal niks meer??
Uboss |
Als je zo onbekend bent dat je niks verdient ben je ook niet eenvoudig te downloaden. De meeste artiesten die zo slecht verkopen dat ze niks verdienen worden ook niet gedownload en dus niet geseed.
| rvec wrote: |
Als je zo onbekend bent dat je niks verdient ben je ook niet eenvoudig te downloaden. De meeste artiesten die zo slecht verkopen dat ze niks verdienen worden ook niet gedownload en dus niet geseed. |
daar heb je inderdaad een punt want waarom zou je een onbekende artiest seeden die toch niemand download
Rvec je hebt helemaal gelijk.
maar er is toch voor elke muzikant wel publiek.
En daar zouden ze toch nog aan kunnen verdienen , als er geen internet was.
toch vind ik downloaden toch steeds niet helemaal goed want je ziet ook dat de cd-single word niet meer gemaakt , omdat je alles kan downloaden.
en dat is wel jammer , want het is leuker om een cd in je handen te hebben , in plaats van op de muisknop te drukken.
Uboss
Aan de andere kant is er natuurlijk ook muziek die niet meer wordt uitgebracht op cd, en die je zonder het internet nooit zou kunnen beluisteren.
Ivooo
| uboss wrote: |
Rvec je hebt helemaal gelijk.
maar er is toch voor elke muzikant wel publiek.
En daar zouden ze toch nog aan kunnen verdienen , als er geen internet was.
toch vind ik downloaden toch steeds niet helemaal goed want je ziet ook dat de cd-single word niet meer gemaakt , omdat je alles kan downloaden.
en dat is wel jammer , want het is leuker om een cd in je handen te hebben , in plaats van op de muisknop te drukken.
Uboss |
Als er geen internet was zou het ook veel moeilijker zijn om bekend te worden en dus cd's en rechten te kunnen verkopen. Door het internet zijn er veel bands groot geworden die anders nooit ontdekt zouden zijn.
The Pirate Bay bijvoorbeeld heeft op de frontpage een aantal keren bands gepromoot. En je gaat me niet vertellen dat die bands daarop achteruit gaan. Een goede band kan door diens muziek gratis aan te bieden op het internet juist meer cd's verkopen en meer bekendheid krijgen.
edit: merk nu trouwens dat ik net Lamont heb aan staan. Een van de 2 bands die op de frontpage van tpb heeft gestaan. Ze bieden hun muziek gratis aan en ook hun clip hebben ze zelf op het internet gezet. TPB moedigt dat enorm aan en heeft deze band daarom op de frontpage gezet.
Het lijkt erop dat vanaf nu het downloaden van muziek en films wel illegaal is. Dit oordeelde de rechtbank Den Haag in de zaak die twintig importeurs en fabrikanten van beschrijfbare informatiedragers tegen Stichting Onderhandelingen Thuiskopie (SONT) hadden aangespannen. Hiermee gaat de rechtbank (op basis van Europese wetgeving) in tegen een eerdere uitspraak van de minister van Justitie. Hoe en wanneer we dit als prive-gebruikers gaan merken is nog even afwachten. Ik denk dat het voorlopig nog niet zo'n vaart zal lopen.
| Quote: |
De rechtbank stelt voorop dat het maken van een privé-kopie van illegaal materiaal een illegale handeling is. Deze handeling valt niet onder de werkingssfeer van artikel 16c Aw. In de parlementaire geschiedenis zijn weliswaar aanknopingspunten te vinden voor een andere uitleg, maar de door de minister voorgestane en door de regering onderschreven uitleg, waarbij ervan wordt uitgegaan dat een privé-kopie van een illegale bron legaal is, is in strijd met de drie-stappen-toets van artikel 5 lid 5 van de Richtlijn
|
(Lemma 4.4.3 uit het vonnis)
Het vonnis: http://www.boek9.nl/getobject.aspx?id=4790 (PDF)
zal niet al te veel verschil maken, je zal toch eerst een waarschuwing krijgen als je veel download, en dan ook nog alleen als grootgebruiker.
Zo gauw er eenmaal mensen worden afgesloten, worden toch de piraten slimmer,
een goed voorbeeld is bijvoorbeeld dat download programma's standaard gebruik zouden kunnen maken van encryptie, zodat de overgezonden data niet onderscheidbaar is van willekeurige reeks data.
| kansloos wrote: |
Zo gauw er eenmaal mensen worden afgesloten, worden toch de piraten slimmer,
een goed voorbeeld is bijvoorbeeld dat download programma's standaard gebruik zouden kunnen maken van encryptie, zodat de overgezonden data niet onderscheidbaar is van willekeurige reeks data. |
inderdaad hoe moeilijkere de media wereld er over gaat en en hoe meer sites en mensen ze oppakken hoe beter de "download" wereld gaat worden. Maar ik zou ook zeggen je hebt toch recht op vrijheid dan mag je toch wel zelf weten of je iets download of niet 
alles wat je download is illegaal, want altijd is wel iemand de rechtmatige eigenaar. Als het aan allerlei "stichtingen" ligt gaat alles via hun kanalen, ofwel je moet overal voor betalen. Hoe ver dit in de toekomst gaat is niet te voorspellen, maar de regelgeving neemt nu al idiote vormen aan.
| norbert1 wrote: |
| alles wat je download is illegaal, want altijd is wel iemand de rechtmatige eigenaar. |
Nee als iets publiekelijk is gesteld dan mag iedereen het hebben en ermee doen wat ze willen. Ook als een artiest X aantal jaar dood is dan wordt het automatisch publiekelijk gesteld.
Daarnaast heeft de eerste post ook nog wat te zeggen.
Alles wat je in de winkel kan kopen en op internet gratis kan krijgen is illegaal, zoals liedjes via LimeWire, hartstikke normaal, maar jammer gnoeg niet legaal =(
Ik download wel heel vele dingen legaal, maarjaa, wie komt erachter? 
Sommige artiesten zetten tegenwoordig ook een paar songs op hun site om gratis te downloaden. Dat is legaal en je zou er in de winkel voor moeten betalen. Steeds meer artiesten zien ook in dat torrents een enorme publiciteit kunnen geven en zetten zelf hun albums erop (al zeggen ze dat niet altijd).
ik vind dat degene die materiaal van een ander op internet zet strafbaar is, niet degene die iets download.
Ivooo
Was het niet zo dat je strafbaar hebt als je bestanden zonder licensie deelt, dus met andere woorden upload?
Normaal kunnen ze niets doen als je ze download, maar echt duidelijk zijn ze hierover nog niet geweest in de wet...
| Ivooo wrote: |
| ik vind dat degene die materiaal van een ander op internet zet strafbaar is, niet degene die iets download. |
Je kan niet op persoonlijke titel vinden dat iets strafbaar is. Voor zover de wet uitgelegd wordt, wordt dat door een systeem van jurisprudentie gedaan waar jij buiten staat. Je kan natuurlijk wel vinden dat iets al dan niet strafbaar zou moeten zijn.
Wat betreft deze uitspraak: downloaden wordt hiermee illegaal (ervan uitgaande dat de uploader het bestand illegaal verspreidt), maar een kopie maken van een originele CD van vrienden blijft toegestaan.
Je kan wel vinden dat iets strafbaar is, dan is het jouw persoonlijke mening. Je kan bijvoorbeeld zeggen dat je iets strafbaar vindt en dat daarom de wet aangepast zou moeten worden.
Maar goed, ik denk dat iedereen verder snapt wat ik ermee bedoel. De uploader zou immers moeten uitzoeken of hij materiaal van een ander upload, het zou gek zijn als de downloader dat moet uitzoeken.
Ivooo
Iets is alleen strafbaar volgens de wet, niet volgens de mening van jan en alleman. Tenzij je graag een volksgericht wil houden.