FRIHOSTFORUMSSEARCHFAQTOSBLOGSDIRECTORY
You are invited to Log in or Register a Frihost Account!

Vlaamse wiskunde olympiade

dirkvb
Hei iedereen,

Eerst voor degene die de vwo (vlaamse wiskunde olympiade) niet kennen een woordje uitleg:
Tijdens de vwo krijg je op een woensdagnamiddag 30 vragen over wiskunde, van simpele rekensommetjes tot serieuze logica vragen.

Mijn vraag, zitten hier nog mensen die meegedaan hebben aan de vwo?

Ik heb meegedaan aan de junior vwo (die is voor de tweede graad).
Ik vond ze simpeler dan vorig jaar (ik ben ook een jaar wijzer, niet?).

Dit jaar ben ik van 22 absoluut zeker.

En jullie?

Greetz

ps: vwo dit jaar was op 16-01-08 en uitslag op 18-01-08 om 17.00 uur op de website.
endless
is 2de graad 2de klas?

want dan wil ik misschien ookwel meedoen Razz voor zover ik weet sta ik op elke wiskunde toets van mij een 9,5 +
Georgeboy
Toen ik nog in het secundair onderwijs zat, heb ik er ook een aantal keer "verplicht" aan moeten meedoen van onze leraar. Het laatste jaar jammergenoeg 1 of 2 puntjes te weinig voor de tweede ronde. Ik vond dat toch altijd maar rare vragen, ze waren volgens mij niet echt representatief voor een examen wiskunde of de wiskundige kennis van iemand, maar eerder voor de mensen die goed zijn in het oplossen van vragen die typisch ook voorkomen in een IQ test en ze behoorlijk snel kunnen invullen. Het is dus niet omdat je veel punten haalt op je toetsen wiskunde dat je per definitie ook goed zult scoren in de VWO.
Je mag van mij gerust ook het hele systeem in twijfel trekken. Onze leraar ging aan ons resultaat ook punten voor het rapport vast en dat gaf bij sommige mensen een extra druk waardoor er bizarre dingen gebeurden. Er zat een meisje in mijn klas die het als volgt aan pakte. Het meisje zat in het tweede jaar van de tweede graad toen er nog geen junior VWO bestond en zat verrassend als enige in de tweede ronde. De jaren nadien maakte ze helemaal geen kans meer. Nu blijkt dat ze dat ene jaar aan de tafel tegen de bank van de leraar zat, die op hetzelfde ogenblik als ons de vragen invulde. Als volleerd spiekster heeft het meisje de antwoorden mee gekopieerd en afgegeven... Confused Totdaar de eerlijkheid? Ondertussen heeft ze wel de kans van iemand uit een andere school, die het wel verdiende om door te mogen, afgenomen...
Maar khoop dat het er in de meeste scholen wel eerlijk aan toe gaat !!

Alvast veel succes bij het wachten op de resultaten!! Wink
Bengt
Mensen uit mn omgeving deden wel mee, ik had daar niet echt zin in. Ik weet dat het niet altijd zo simpel was wel Laughing
PennyLane
Ik heb ooit meegedaan en vond het echt afgrijselijk. Wij moesten verplicht meedoen. Eigenlijk vraag ik mij af waarom er wel zoiets als een wiskunde olympiade bestaat maar niks voor talen...
stienoo
Mijn broer heeft meegedaan, hij denkt dat hij vrij goed gaat hebben Very Happy
Maar hij had maar 36% op zijn rapport voor wiskunde
endless
stienoo wrote:

ik 99% lol Razz

ik wil wel eens medoen, 1ste klas en doe wiskunde 3de klas ofzo Razz (gymnasium)
rvec
endless wrote:
stienoo wrote:

ik 99% lol Razz

ik wil wel eens meedoen, 1ste klas en doe wiskunde 3de klas ofzo Razz (gymnasium)

dat zegt niet zo heel veel. Ik heb meestal ongeveer een 6 op wiskunde en werd 2e van onze school op de wiskunde olympiade.
neji
rvec wrote:
endless wrote:
stienoo wrote:

ik 99% lol Razz

ik wil wel eens meedoen, 1ste klas en doe wiskunde 3de klas ofzo Razz (gymnasium)

dat zegt niet zo heel veel. Ik heb meestal ongeveer een 6 op wiskunde en werd 2e van onze school op de wiskunde olympiade.

²nd that.

Ik kan genoeg voorbeelden geven hoor!
Mensen die buizen en zo naar de volgende ronde mogen...
stienoo
Maar ik ben wel vrij goed in wiskunde alleen kan ik nog niet meedoen (zit in het 1ste middelbaar weet niet welke klas dat is)

Als ik kan ga ik er wel aan mee doen, lijkt me best wel leuk Very Happy
neji
stienoo wrote:
Maar ik ben wel vrij goed in wiskunde alleen kan ik nog niet meedoen (zit in het 1ste middelbaar weet niet welke klas dat is)

Ik dacht nogthans dat je al kan meedoen hoor!
Misschien niet opgelet toen de leerkracht erover sprak? Smile
(ik herinner mij dat dat rond oktober was dat wij ons moesten inschrijven bij de leerkracht)
endless
rvec wrote:
endless wrote:
stienoo wrote:

ik 99% lol Razz

Rolling Eyes heb je een punt, maar ik heb zo'n testdinges gedaan, blijkt dus dat ik hoogbegaafd ben op wiskunde gebied, best wel lachen, zitten ze zo in de klas, moeten we wat werk doen, ben ik als eerste klaar, mag ik neit doorwerken Crying or Very sad moet ik me een uur vervelen, kan iki net zo goed allebij de boeken thuis helemaal doen, heb ik 1,5 uur niks te doen Rolling Eyes

p.s dat testrdinges was niet als argument bedoelt, maar ik denk dat ik wel een goede kans heb (als ik neit in slaap val
rvec
neji wrote:
stienoo wrote:

(ik herinner mij dat dat rond oktober was dat wij ons moesten inschrijven bij de leerkracht)

de leraren geven het niet altijd goed door, vaak moet je er even naar vragen. En ook niet iedere school doet mee, maar als je een groepje van 20 man kan optrommelen die mee willen doen haal je de wiskunde sectie zo over.
stienoo
rvec wrote:
neji wrote:
stienoo wrote:

de leraren geven het niet altijd goed door, vaak moet je er even naar vragen. En ook niet iedere school doet mee, maar als je een groepje van 20 man kan optrommelen die mee willen doen haal je de wiskunde sectie zo over.

Mijn leerkracht heeft er niets over gezegt, want niemand van het eerste jaar en ik denk zelfs de eerste graad heeft er aan meegedaan.
Volgens mij zeggen ze dat bij mij op school pas vanaf het 3de jaar, maar ik denk dat de vragen ook nog wat moelijk waren voor mij (ik heb ze van mijn broer gekregen) dus zou het nogal oneerlijk zijn, een 1ste jaar tegen een 4de jaar
Ivooo
PennyLane wrote:
Ik heb ooit meegedaan en vond het echt afgrijselijk. Wij moesten verplicht meedoen. Eigenlijk vraag ik mij af waarom er wel zoiets als een wiskunde olympiade bestaat maar niks voor talen...

Er is ook wel wat voor talen, ik weet aalleen niet of dat in België ook zo is. In Nederland is er de taalkundeolympiade van de Universiteit Leiden.

Nu even over wiskunde, wij hebben meegedaan aan de wiskunde-b dag, (ook een soort olympiade). Dan zit je de hele dag aan een aantal onderzoeksopdrachten te werken. Maar zo leuk vond ik dat niet, ten eerste: het was een hele dag, en het onderwerp vond ik eigenlijk iets te moeilijk. Het was ook niet echt een leuk onderwerp en er zat niet veel samenhang in.

Ivooo
Gushe
Ik heb meegedaan. Smile
Ik had 75/150.. dus ik mag waarschijnlijk niet mee naar de volgende ronde.. maar het was het proberen waard. Smile
Bengt
@Ivooo: In België heb je ook zoiets voor talen. Althans voor Frans, die wedstrijd noemt OlyFran als ik me niet vergis. Smile
dirkvb
Vervolg op het begin:

Ik heb volgens mijn antwoorden 111/150.
Met een beetje geluk ben ik door naar de volgende ronde.

En voor degene die dit jaar niet meededen te overtuigen:

Doe dit gewoon mee voor de fun, buizen is niet erg het is toch niet voor punten.

Greetz
stienoo
Ivooo wrote:
PennyLane wrote:

Er is ook wel wat voor talen, ik weet aalleen niet of dat in België ook zo is. In Nederland is er de taalkundeolympiade van de Universiteit Leiden.

Nu even over wiskunde, wij hebben meegedaan aan de wiskunde-b dag, (ook een soort olympiade). Dan zit je de hele dag aan een aantal onderzoeksopdrachten te werken. Maar zo leuk vond ik dat niet, ten eerste: het was een hele dag, en het onderwerp vond ik eigenlijk iets te moeilijk. Het was ook niet echt een leuk onderwerp en er zat niet veel samenhang in.

Ivooo

In beglië heb je het gtoor nederlands diktee als ik mij goed herriner, zowel voor jong als voor oud, maar daar ga ik niet zo snel met meedoen, talen liggen mij niet zo goed, ik heb ook een lichte vorm van diclectie (weet niet of het juist gespeld is Very Happy)
Ivooo
Nee, je hebt het niet goed gespeld, het moet dyslexie zijn, en diktee ook niet, dat moet dictee zijn.
Nou moet ik wel bekennen dat ik dyslexie ook niet wist, dat heb ik even opgezocht.

Ivooo
Ecthelion
Ik heb ook nog meegedaan aan de wiskunde olympiade evenals aan de fysica en scheikund olympiade.

Helaas ben ik er nooit erg ver mee geraakt (enkel 2de ronde...)
Vlien
Oh help oh help - dit brengt herinneringen naar boven :p ik was allang vergeten dat ik ooit had meegedaan. In het vierde middelbaar en enkel om "die van wiskunde" een plezier te doen: ze had het zo mooi bij ons gepromoot. Helaas ben ik geen wiskundeknobbel - helemaal niet. Ik weet mijn resultaten niet eens meer, maar het zal niet zo denderend geweest zijn. Smile
jerredk
Mijn broer deet mee maar raakte niet door de ronde. Hij doet het gewoon voor de fun en wou zelf niet door zijn omdat hij dan de 100- dagen zou missen. Er zijn wel andere van zijn klas die ferm ver al geraakt zijn volgens mij. Ik wens elke deelnemer veel succes!
dirkvb
En nu, de tweede ronde is ook voorbij iemand punten?

Ik had zelf 89/150, best goed vindik.
Er is er één van onze school die in de tweede ronde 137/150 had (veel!).

En jullie? Of anders iemand door?

Greetz
James007
stienoo wrote:
Ivooo wrote:
PennyLane wrote:

Ivooo

In beglië heb je het gtoor nederlands diktee als ik mij goed herriner, zowel voor jong als voor oud, maar daar ga ik niet zo snel met meedoen, talen liggen mij niet zo goed, ik heb ook een lichte vorm van diclectie (weet niet of het juist gespeld is Very Happy)

*België* *groot* *dictee* *der* *Nederlandse* *taal* *herinner* *dyslexie*

Sorry, maar dat moest ik gewoon even verbeteren. Het ding heet dus "het groot dictee der Nederlandse taal" en jij bent roemloos gebuisd! Laughing
rvec
https://addons.mozilla.org/nl/firefox/browse/type:3

Het hoeft natuurlijk niet, maar het kan handig zijn Razz
Lily
Wij hadden een of andere kangoeroe wiskunde wedstrijd dat zoiets is als de VWO geloof ik. Volgens mij had ik onder de 10 procent Neutral