FRIHOSTFORUMSSEARCHFAQTOSBLOGSCOMPETITIONS
You are invited to Log in or Register a free Frihost Account!

OV chipkaart gehackt

Ivooo
Zoals velen van jullie al gehoord zullen hebben is de OV chipkaart gehackt.
Wat denken jullie ervan? Zouden we de OV chipkaart nog steeds veilig kunnen gebruiken, of kunnen ze alvast beginnen aan het maken van een nieuwe?
En zouden jullie uberhaupt de ov-chipkaart aanvragen?

Ikzelf denk dat we eerst maar eens moeten wachten op het onderzoek dat er komt. De regering bemoeit zich er nu ook al mee, maar nog helemaal niets is zeker, tot dat onderzoek is uitgevoerd, lijkt me.
Wel denk ik dat het erg handig is. Toen ik twee jaar geleden in Finland was, zag ik dat ze daar ook al een vorm van de kaart hadden. Zowat iedereen had dat ding. En het werkte dus. Ik ben benieuwd of daar dezelfde chip werd gebruikt.

Ivooo
rvec
dat hij gehackt is zegt niks. Zogoed als alles kan wel gehackt worden, waar het om gaat is hoe eenvoudig dat gaat. Als je er speciale kaartlezers voor nodig hebt of als er bij het kraken een grote kans bestaat dat de kaart kapot gaat zal hij niet veel gehackt worden.

Er zullen altijd wel een paar zijn die gratis gebruiken kunnen gaan maken van het OV maar het overgrote deel zal zijn/haar kaart toch niet hacken.
Ivooo
rvec wrote:
dat hij gehackt is zegt niks. Zogoed als alles kan wel gehackt worden, waar het om gaat is hoe eenvoudig dat gaat. Als je er speciale kaartlezers voor nodig hebt of als er bij het kraken een grote kans bestaat dat de kaart kapot gaat zal hij niet veel gehackt worden.

Er zullen altijd wel een paar zijn die gratis gebruiken kunnen gaan maken van het OV maar het overgrote deel zal zijn/haar kaart toch niet hacken.

De media zaaien dus eigenlijk paniek voor niets.

Ivooo
rvec
De media laten gewoon horen wat de meeste mensen die de oude media volgen willen horen. Computers zijn slecht en vooruitgang is te ingewikkeld om goed te kunnen werken.

En tegenwoordig komt al het binnenlandse nieuws in de kamer alsof het een theekransje is waar het nieuws nog even over gepraat moet worden. Dus de mening van de media is al snel de mening van de halve kamer.
neji
Als ik als buitenlander (ben Belg) in Nederland ben op logé bij familie dan merk ik toch wel enkele problemen hoor..

Die poortjes belemmeren echtwel je weg (Leiden Centraal) -> in de spits opstroppingen tot en met.

En een punt wat mij het meest zorgen baard (en vast nog niet aan gedacht is, NS kennende) is het feit dat ik als buitenlander mooi met de trein een Nederlands station binnenkom maar niet buiten kan omdat ik geen chipkaart heb...

Ohja, ik zal er een moeten kopen? Of neen... Een waarborg betalen?

Gebruiksvriendelijker? Voor mij niet alvast.
Yjaxygames
Het is gewoon een systeem wat meer geld kost, en bijna geen voordelen heeft. Als je vergeet uit te checken moet je de volle rit betalen...Nee, geen goed systeem.
rvec
neji wrote:
Als ik als buitenlander (ben Belg) in Nederland ben op logé bij familie dan merk ik toch wel enkele problemen hoor..

Die poortjes belemmeren echtwel je weg (Leiden Centraal) -> in de spits opstroppingen tot en met.

En een punt wat mij het meest zorgen baard (en vast nog niet aan gedacht is, NS kennende) is het feit dat ik als buitenlander mooi met de trein een Nederlands station binnenkom maar niet buiten kan omdat ik geen chipkaart heb...

Ohja, ik zal er een moeten kopen? Of neen... Een waarborg betalen?

Gebruiksvriendelijker? Voor mij niet alvast.

Ik denk wel dat ze er iets langer over hebben gedacht dan alleen tijdens een koffiepauze. In engeland heb je ook al een systeem met poortjes en de mogelijkheid tot een soort chipkaart bij de underground. Je kan daar ook een gewoon kaartje doorheen halen (als je eenmalig een kaartje nodig hebt bijvoorbeeld), en er zijn meestal geen lange rijen omdat je gewoon door kan lopen.

en als je nu vergeet een kaartje te betalen (gebeurt veel sneller) betaal je nog meer Wink
Yjaxygames
Ja, poortjes waar je je kaartje door heen moet halen vind ik nog wel kunnen, maar dan moet de kaartverkoop wel makkelijk zijn en snel, voor toeristen bijvoorbeeld. Die een dag/weekkaart kunnen kopen.
Ivooo
De kaartverkoop kan dan net zoals nu met automaten, dan zijn er waarschijnlijk een stuk minder mensen die de automaten gebruiken, dus dan gaat het sneller.

Ivooo
atleetalie
Het is geen wonder, alle systemen kunnen wel gehackt worden, en alle overheids ict projecten lopen uit, kosten meer geld en werken niet zoals verwacht. Net als digid een paar jaar terug, er bleek zo op in te breken. Dat komt ook omdat de overheid tig systemen heeft die allemaal anders werken en niet samen kunnen werken, het is een grote chaos. Dat de ov-chipkaart is gehackt lijkt me geen onoverkomelijk probleem maar de eerste mensen die vaker hebben gereist dan ze zelf dachten zullen zich wel snel aandienen. Misschien moeten we toch blijven bij het oude kaartje...