FRIHOSTFORUMSSEARCHFAQTOSBLOGSCOMPETITIONS
You are invited to Log in or Register a free Frihost Account!

Terrorismedreiging in Brussel: wie is er bang?

Vlien
Ik weet er het fijne eigenlijk nog steeds niet van, wat er nu precies aan de hand was met Oudjaarsnacht in Brussel. Er zou een aanval in de metro gepland zijn geweest?
Nu, ik ga naar school in Brussel en dit maakt me dus zeer boos. Ik moet toegeven, was zelfs een beetje bang toen ik gisteren eventjes in Brussel moest zijn - ik neem altijd wel een metro/ondergrondse tram ginds. Er was nog altijd politie aanwezig.
Wie zou er hier ook bang zijn als er zo'n dreiging hing in zijn/haar stad? Zou je nog de metro nemen?
wietn
Ik zou bang zijn. Maar het probleem hier is, er is hier geen metro. Razz
Maar het kan evengoed in de bus ofzo gebeuren.
Yjaxygames
Metro misschien niet, maar ik zou niet zo bang zijn denk ik, misschien wel even schrikken...Maar je moet juist geen angst hebben voor terreur, want dan werkt het juist.
PennyLane
Ik zou kei bang zijn, maar ja als het gebeurt, gebeurt het he... Dan kan je er ni veel aan doen. En wie weet overleef je het wel. Maar ik zou er ni al teveel aan denken, dan ga je helemaal niet meer buiten durven...
Emmer-Compascuum
Terreur of niet, ik zou nog altijd het openbaar vervoer nemen dan (deels vanwege het gemak, deels om het doel terreur tegen te werken). Aan de andere kant, áls het dan gebeurt...
Yjaxygames
Emmer-Compascuum wrote:
Terreur of niet, ik zou nog altijd het openbaar vervoer nemen dan (deels vanwege het gemak, deels om het doel terreur tegen te werken). Aan de andere kant, áls het dan gebeurt...

...Krijgt je dood meer aandacht dan anders.
Bondings
De vuilbakken zijn (of waren) toch toe, dus daar kan alleszins niets in zitten. Anderzijds, zelfs bij terreurdreiging heb je volgens mij nog meer kans om te sterven in het verkeer (te voet/auto) dan in de metro of de rest van het openbaar vervoer.
Klaw 2
Tja met al die terroristen bedreigingen... In de meeste landen als er zo'n dreiging is gebeurt er niets. Dus de dreiging lijkt me niet zo waarschijnlijk. Ik denk juist dat terroristen zullen toeslaan als er GEEN dreiging is.
jordi
Nu je het toch over terreur hebt, wat was er nou eigenlijk in Rotterdam dan bij dat enorme feest dat ze daar hielden op oudjaarsdag??
atleetalie
tja, bijna gewoon, het scheen een man te zijn die de politie had gebeld, een anonieme beller, hij tipte voor meerdere plekken maar nu is hij bekend bij de politie
FlyingYouri
De aanslag was volgens mij niet bedoeld op dat AD Festival Wink . Maar ik ben niet bang voor terreur, maar zou het nou echt zijn dan wel ja. Maar tegenwoordig wordt er snel gebeld als je een rugzak of iets dergelijks verdacht ziet staan hoor. Iedereen past wel op nu.
Bengt
Terreurdreiging. Dit is ook een deel van het opzet natuurlijk. Onrust proberen opwekken, wat ook lukt. (getuige hiervan dit topic nog maar Smile )
stienoo
Meer details: Alkaida (of hoe schrijf je het) heeft gezecht dat ze een tereuraanslag gingen plegen in een Europese hoofdstad, en aangezien belgië nog niet veel tereur heeft meegemaakt (of een andere reden) denken ze dat het mischien belgië zou zijn, maar het kan dus even goed een andere hoofdstat zijn Cool.
wietn
stienoo wrote:
Meer details: Alkaida (of hoe schrijf je het) heeft gezecht dat ze een tereuraanslag gingen plegen in een Europese hoofdstad, en aangezien belgië nog niet veel tereur heeft meegemaakt (of een andere reden) denken ze dat het mischien belgië zou zijn, maar het kan dus even goed een andere hoofdstat zijn Cool.

Het is Al-Quada Very Happy

En ja, AQ heeft dat gezegd.
Maar ik denk ook meer dat het is dat men zegt dat Brussel de hoofdstad van Europa is...
En misschien daarom al die voorzichtigheid
stienoo
Ow, lol noemen ze Brussel de hoofdstad van Europa, dat wist ik nog niet
rvec
wikipedia wrote:
Het Europees Parlement vergadert eens in de maand plenair, gedurende vier dagen in Straatsburg. Een aantal aanvullende plenaire vergaderingen vindt plaats in Brussel. Daar vinden ook alle vergaderingen van de vaste parlementaire commissies plaats waarin de plenaire stemmingen worden voorbereid. Het Secretariaat-generaal bevindt zich in Luxemburg.

Momenteel loopt er een actie van een een aantal EP-leden, waaronder bijna alle Belgische en Nederlandse leden, om de maandelijkse verhuizing tussen Brussel en Straatsburg, die de belastingbetaler jaarlijks 136.000.000 EURO kost, af te schaffen en alles in Brussel te organiseren. Daartoe hebben ze een site opgestart (http://www.oneseat.eu), waar de burgers een petitie kunnen ondertekenen.

Vandaar...

En die angst zou volgens mij wel mee moeten vallen. Zoals Bondings al zei, er vallen in het verkeer zoveel meer doden dat we banger moeten zijn voor een auto dan voor een terrorist.
wietn
rvec wrote:
wikipedia wrote:
...

Vandaar...

En die angst zou volgens mij wel mee moeten vallen. Zoals Bondings al zei, er vallen in het verkeer zoveel meer doden dat we banger moeten zijn voor een auto dan voor een terrorist.

Ja, maar het verkeer zijn wij dan ook gewoon hé. We hebben dagelijks zeker één keer (meestal meerdere keren) contact met voertuigen, fietsen, scooters, etc.
Een terrorist is niet echt wat we alle dagen tegenkomen hier in de Benelux, dus de mensen zijn daar banger van. Wat normaal is als je het niet gewoon bent. Cool
rvec
wietn wrote:
Ja, maar het verkeer zijn wij dan ook gewoon hé. We hebben dagelijks zeker één keer (meestal meerdere keren) contact met voertuigen, fietsen, scooters, etc.
Een terrorist is niet echt wat we alle dagen tegenkomen hier in de Benelux, dus de mensen zijn daar banger van. Wat normaal is als je het niet gewoon bent. Cool

Een terrorist herken je niet Wink
Hij kan nog wel naast je wonen, en je kan hem dagelijks zien.

Quote:
hier in de Benelux

En daarbuiten staan ze om iedere hoek? Razz
James007
Kijk, terroristen willen zich niet belachelijk maken. Metro's hebben ze nu al twee keer gebruikt voor aanslagen: een keertje in Madrid en een keertje in Londen als ik me niet vergis. Welke terrorist wil nu achter de mode aanlopen? Niemand toch? Ook terroristen hebben creativiteit. Geef nu toe: met vliegtuigen torens aanvallen is op een lugubere manier toch goed gevonden he!

Ik zou voorstellen dat ze de bovenste bal van het atomium losvijzen en op die manier de eendjes in het Heizelpark doen schrikken ofzo. Iets in de trend van "Terroristen gebruiken Heizelpark als bowlingbaan, vijf eendjes gewond."
Maddo
Die laatste alinea James, geniaal gewoon! Twisted Evil

Maar over dat terroristen niet 'met de mode meelopen'. De meeste terroristen gaan niet opeens stoppen met het herhalen van vorige aanslagen omdat er mensen zijn die dat niet origineel vinden. Ze proberen aanslagen te plegen op drukbezochte plekken zodat de meeste mensen juist bang worden en zij (de terroristen) dan een angstaanjagendere indruk maken. Die indruk krijgen de mensen volgens mij niet echt als er bijvoorbeeld een bol van het atomium wordt afgezaagd, of de Domtoren (Stapje naar Nederland) neerhalen.
Meestal zitten er daar op die plekken niet zoveel mensen als in de metro, ook hebben het atomium en de Domtoren niet zoveel invloed op het dagelijks leven (atomium gewoon een toeristische attractie (waar toch niet al te veel mensen omheen wonen, ofwel?) en de Domtoren is een van de vele kerken..)

Sorry voor als het niet echt duidelijk is, ik wilde net ff een antwoordje posten voordat ik wegging.
James007
Mijn post over de mode der terroristen was maar een grapje hoor Very Happy Ik redeneer stiekem niet echt zo. Laughing
wietn
rvec wrote:
wietn wrote:

Een terrorist herken je niet Wink
Hij kan nog wel naast je wonen, en je kan hem dagelijks zien.

Quote:
hier in de Benelux

En daarbuiten staan ze om iedere hoek? Razz

Nou nee, maar je weet wat ik bedoel (toch?). Razz
Maddo
James007 wrote:
Mijn post over de mode der terroristen was maar een grapje hoor Very Happy Ik redeneer stiekem niet echt zo. Laughing

Dat weet ik ook wel Laughing
Ik nam jouw voorbeeld als een voorbeeld (lol).
neji
Als ik mij niet vergis was het maandagochtend...

-> Op de radio kreeg ik te horen dat volgens (een franse?) "terrorisme expert" er zich zo'n 10 zelfmoordterroristen en 100 "gewone" terroristen bevinden in België.

Persoonlijk zou ik er wel even aan nadenken van oei, en misschien iets meer opletten en mensen kijken enzo maar écht bang zijn denk ik niet hoor.

Het is al eerder gezegd, het verkeer is zo gevaarlijk en toch zit iedereen er in en bang zijn we niet.
En een terroristenalarm, het is op den duur een hype.. Ik vind het persoonlijk al lang geen alarm meer hoor.
Lord Klorel
overal werd vuurwerk afgeschoten, behalve in brussel. Ze konden evengoed een aanslag plegen op Antwerpen of elke provincie hoofdstad, dus dat vuurwerk annuleren vond ik dikke zever.
Als ze door vuurwerk te annuleren minder dieren laten schrikken, dan kan ik er vrede meenemen. Ten minste ervoor zorgen dat er dan een strenge reglementering komt rond het afsteken van vuurwerk dat dergelijke ongevallen zoals hier beschreven, zo goed als niet meer voorvallen.
Gazet Van Antwerpen wrote:
Datum : 01/01/2008
Titel : 20-jarige autobestuurder overlijdt na botsing loslopend paard
Het slachtoffer van het ongeval door een loslopend paard op de E17 in Zele, was een 20-jarige vrouw uit Gent. De bestuurder kon het paard onmogelijk opmerken op de onverlichte snelweg, zegt het parket van Dendermonde.

Het ongeval gebeurde kort na middernacht op de E17 richting Antwerpen. Uit omliggende weiden waren twee paarden losgebroken. De dieren werden opgeschrikt door nieuwjaarsvuurwerk in Zele, zegt parketwoordvoerder Theo Byl. "De paarden kwamen op de E17 terecht en liepen tegen de rijrichting van de voertuigen in. De auto van de slachtoffers reed op een niet verlicht gedeelte frontaal in op één van de paarden. De bestuurder kon het dier onmogelijk opmerken." Het paard kwam bovenop het voertuig terecht en deukte het dak zwaar in.

Een passagierster, een 20-jarige vrouw uit Gent, overleed ter plaatse. De bestuurder, een jongeman uit Berlare, werd in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht. Hij verkeert nog altijd in levensgevaar. Bij de derde inzittende, een 27-jarige vrouw uit Deinze, is het levensgevaar geweken. Het paard kwam ook nog tegen een ander voertuig terecht, waarbij een man uit Antwerpen lichtgewond raakte.

Het parket van Dendermonde stelde een verkeersdeskundige aan. Het onderzoek zal moeten uitmaken wie aansprakelijk is voor het ongeval.

BLID
Dierenrechtenorganisatie BLID wil dat tijdens de nieuwjaarsnacht alle dieren verplicht van de weide gehaald worden. Dat zegt voorzitter Dirk Blanchart na het dodelijke ongeval.

De vzw BLID (Belgische Landelijke Inspectiedienst voor Dierenwelzijn) eist maatregelen voor wie vuurwerk wil afsteken en voor de eigenaars van de dieren op weides. "We willen dat er een wetgeving komt voor dieren die buiten lopen tijdens de nieuwjaarsnacht. Ofwel moet er een algemeen verbod komen in België om nog vuurwerk af te steken tijdens nieuwjaarnachten", zegt Blanchart.

"Onze vaststelling van deze nacht is dat de knallen van vuurwerk steeds harder worden. We vinden dit onverantwoord, als men weet dat officiële vuurwerken bij gemeentelijke aangelegenheden steeds met de grootste veiligheid worden omringd. Ook stellen we dikwijls vast dat afsluitingen van weides niet helemaal veilig zijn om dieren tegen te houden. De bedrading is soms onprofessioneel of nauwelijks aangespannen, zodat ze geen weerstand bieden aan dieren die met geweld tegen de draden aanlopen."

Oke er kan terrorisme dreiging zijn, maar dit mag niet ten koste gaan van de verkeersveiligheid. Ze hadden aangegeven dat tijdens de Nieuwjaarsnacht meer alcoholcontroles gingen gebeuren, eerlijk gezegd ik heb er geen enkele gezien tijdens ik bezig was mensen naar huis te brengen. Ja ik ben een RYD'er www.ryd.be Daarom denk ik dan ook er nog meer politie zal moeten in dienst worden genomen om zo ervoor te zorgen dat er een goede verdeling van blauw in de straat en in het verkeer.
Vlien
Bondings wrote:
De vuilbakken zijn (of waren) toch toe, dus daar kan alleszins niets in zitten. Anderzijds, zelfs bij terreurdreiging heb je volgens mij nog meer kans om te sterven in het verkeer (te voet/auto) dan in de metro of de rest van het openbaar vervoer.

Good point. Nu nog wel. Ik ben maar bang dat over een poos dat schering en inslag zal zijn... maar ja, hout vasthouden as I'm saying this.
Bengt
Bondings wrote:

feit, maar niemand staat daar bij stil. Smile
Gieter
Vlien wrote:
Bondings wrote:

Good point. Nu nog wel. Ik ben maar bang dat over een poos dat schering en inslag zal zijn... maar ja, hout vasthouden as I'm saying this.

Feit is inderdaad dat mensen het aandeel van terroristische aanslagen, natuurrampen, etc. in de sterfcijfers overschatten en het aandeel van andere doodsoorzaken onderschatten. De kans dat je sterft in een terroristische aanslag lijkt me relatief klein.
Vlien
Lol, leest er nu eens niemand wat ik bedoel.
Ik zei dat dat in de toekomst misschien wel eens schering en inslag zou kunnen worden, m.a.w. dat er elke dag vele mensen ook in ons land worden opgeblazen, net zoals het nu gebeurt in Irak!!
Wederom, hout vasthouden.
Maar dat was dus mijn punt.