FRIHOSTFORUMSSEARCHFAQTOSBLOGSDIRECTORY
You are invited to Log in or Register a Frihost Account!

Nieuwe Monitor kopen

BCP88
Ik zou een nieuwe monitor willen kopen, maar waar zou ik op moeten letten? Ik zou voor een 22" willen gaan.
Kan iemand me misschien een goede 22" aanraden?
Arno v. Lumig
Hoeveel geld wil je uitgeven? Samsung heeft heel goede monitors, en ze zijn regelmatig ook best goedkoop te krijgen in aanbiedingen. Ik heb zelf een 22" Acer, en het beeld is heel goed als je er recht voorzit (ach, hij was goedkoop en ik ben maar een scholier). Die monitor was laatst voor €220,- te krijgen bij de Makro. Als je echt geld over hebt zou ik voor Eizo gaan, die monitoren zijn echt heerlijk.
jordi
22" ... Pfff.. lekker groot zeg Shocked
Ik zie nooit heel erg veel verschil in die monitoren, maar als jij er wel verschil in ziet, moet je maar de beste kiezen. Veel succes Wink
Bengt
Samsung prijs/kwaliteit zeer goed hoor. Heb zelf een syncmaster van hen.
Lacie heeft zeer goede monitors ook. En de Apple Cinema displays zien er betoverend uit :p
Lord Klorel
Ik heb een 19 inch van HP en ben daar zeer tevreden over. In het algemeen denk ik dat de prijzen vrij menselijk zijn, omdat LCD al enige tijd bestaat.
Wat ook belangrijk is dat als je een LCD uitschakelt, dat het scherm pekzwart ziet. Anders zou de kwaliteit niet echt goed zijn, dit is mij verteld door een kameraad van mij.
BCP88
Arno v. Lumig wrote:
Hoeveel geld wil je uitgeven?

Ik had aan een 300 euro gedacht.

Allemaal al bedankt voor de informatie. Moesten jullie nog tips hebben zou ik het graag horen.
Trevarion
Voor 300 euro kan je wel een mooie 22'' scherm kopen Razz
Zelf heb ik de AL2216W van acer (22'' Widescreen Scherm). Je moet bij het kopen van scherm vooral letten op de ms (responstijd), des te lager des te beter.
atleetalie
wat moet je ign (in gods naam) met 22'', werkelijk ik werk al jaren met 17 en heb nergens last van en al zet je hem op een miljoenpixels, dan moet je wel je hele scherm afzoeken waar er iets staat. Als ik jouw was zou ik een goede aanbieding afwachten.
kansloos
Wel, 17" kan prima, maar ik vind mijn eigen 19" toch een stuk aangenamer om op te werken...
Bovendien is films kijken op een groot scherm veel chiller IMHO.
©Wolfie
BCP88 wrote:
Ik zou een nieuwe monitor willen kopen, maar waar zou ik op moeten letten? Ik zou voor een 22" willen gaan.
Kan iemand me misschien een goede 22" aanraden?

Ik zou voor deze samsung 20" 203B gaan.
€250,0- kost ie. De 22" versie, de 223B kost meteen €300,- terwijl je niet meer pixels krijgt. Ik zou voor de 20", die is scherper. Ook zijn het goede beeldschermen voor gamen, 2ms reactie tijd!

Mijn broertje heeft hem laatst gekocht en het is een echte aanrader! Wink
kansloos
De reactie tijd <edited by James007>
Eerder had je last van een ghosting effect op flatscreens omdat de reactie tijd boven de (pak en beet) 15ms zat. Bij alle reactie snelheden daaronder is het net zoals met auto's, het is leuk dat ie 200 kan maar je mag max maar 120 op de snelweg Wink

En ik was standaard voor de 22" Als je daar het geld voor hebt... 20" zal ongetwijfeld scherper zijn maar dat komt omdat het scherm opzich kleiner is... ik denk niet dat je trouwens ook maar iets van die 'mindere scherpte' zult merken normaal.
Ivooo
Mij lijkt een 22/24 inch scherm ook wel wat. Lekker groot en goed films kijken! Ik heb nu een 17 inch.
Alleen ik heb wel eens gehoord dat het beeld dan uitrekt. Dit kun je veranderen door je resolutie anders in te stellen, toch. Maar soms werkt dat volgens mij niet. heb je dan een andere videokaart nodig?

Ivooo
Arno v. Lumig
Trevarion wrote:
Voor 300 euro kan je wel een mooie 22'' scherm kopen Razz
Zelf heb ik de AL2216W van acer (22'' Widescreen Scherm). Je moet bij het kopen van scherm vooral letten op de ms (responstijd), des te lager des te beter.

Dat ben ik niet met je eens. Responsetijd maakt maar weinig uit, wat veel belangrijker is is resolutie (ik heb zelf ook de AL2216W en de resolutie valt me een beetje tegen) en de backlight leak. Mijn monitor heeft ook wel wat last van backligt leak, maar het stoort me niet erg omdat ik toch maar weinig films kijk en spellen speel.

Voor de mensen die niet weten wat backlight leak is:

Je ziet dat de boven en onderkant van het scherm lichter is als het midden. Dat is backlight leak. Je hebt hier normaal gesproken alleen last van als het gene wat je wilt bekijken erg donker is.
©Wolfie
kansloos wrote:
De reactie tijd bomt al lang geen ene hol meer...
Eerder had je last van een ghosting effect op flatscreens omdat de reactie tijd boven de (pak en beet) 15ms zat. Bij alle reactie snelheden daaronder is het net zoals met auto's, het is leuk dat ie 200 kan maar je mag max maar 120 op de snelweg Wink

En ik was standaard voor de 22" Als je daar het geld voor hebt... 20" zal ongetwijfeld scherper zijn maar dat komt omdat het scherm opzich kleiner is... ik denk niet dat je trouwens ook maar iets van die 'mindere scherpte' zult merken normaal.

Daar heb je wel gelijk in. Maar ikzelf vind een 20" scherm toch net even lekkerder. Net iets kleiner is alles, maar daar zit ik niet mee.

De reactie tijd maakt eigenlijk ook niet uit voor de meeste mensen. Maar ik kan me voorstellen dat als je heel intensief gamed, dat je het wel merkt.
dirkvb
Wow 22", wou dat ik z'n monitor had.
Ik ken niet veel van monitors, maar ik heb wel één goede raad voor jou:
koop geen beeldbuis.

Waarschijnlijk oud nieuws en die beeldbuizen zijn al bijna uit de handel maar je, dat je het maar niet vergeet.

Greetz
SgtGarcia
Ivooo wrote:
Mij lijkt een 22/24 inch scherm ook wel wat. Lekker groot en goed films kijken! Ik heb nu een 17 inch.
Alleen ik heb wel eens gehoord dat het beeld dan uitrekt. Dit kun je veranderen door je resolutie anders in te stellen, toch. Maar soms werkt dat volgens mij niet. heb je dan een andere videokaart nodig?

Ivooo
Je hoeft alleen de resolutie te veranderen, een andere videokaart is niet nodig (tenzij je echt een heeeeeele oude hebt.
Het is wel belangrijk dat je de resolutie aanpast, anders heb je inderdaad een uitgerekt beeld. Het is ook wel logisch als je erover nadenkt. Een "normaal" scherm heeft een een breedte:hoogte verhouding van 4:3 , dat klopt dus precies als je een resolutie van 1024*768 hebt. Als je nou een breedbeeldscherm hebt van 16:9 of 14:9 dan moet de resolutie naar dezelfde verhouding aangepast worden. Bij je nieuwe monitor wordt meestal de meest ideale resolutie aangegeven, voor het beste beeld moet je die resolutie instellen en dan werkt alles gewoon Very Happy
Ivooo
Ok, dan hoef ik me daar geen zorgen over te maken.

Ivooo
lordwarlord
je kunt eigenlijk nu beter wachten of de nieuwe monitoren die komen voor pc's. die zijn nog dunner en reageren nog sneller en hebben minder problemen met blacklicht en gebruiken ook minder stroom
Arno v. Lumig
lordwarlord wrote:
je kunt eigenlijk nu beter wachten of de nieuwe monitoren die komen voor pc's. die zijn nog dunner en reageren nog sneller en hebben minder problemen met blacklicht en gebruiken ook minder stroom

Je kunt altijd wel wachten, er zullen altijd betere, snellere, grotere, mooiere spullen komen. Dit is helemaal niet zo'n slechte tijd om te kopen. LCD is nu beproefde techniek, alle fouten en problemen zijn er nu wel uitgehaald, en om te wachten op OLED duurt nog erg lang en zal bijna onbetaalbaar zijn. Ook krijg je LCD schermen nu bijna bij een pakje boter, dus zal je er niet gauw (financieel) een buil aan vallen.
©Wolfie
Heb je een videokaart waarop je twee monitoren kunt aansluiten, BCP88?

Ik weet niet wat je er precies mee wilt doen, webdesign, photoshop, filmpjes maken of gamen? Als je wilt gamen dan raad ik je het niet aan om twee beeldschermen te gebruiken en je andere gewoon te verkopen. Maar als dat niet zo is dan is het heel reeel om te overwegen of je je oude nog wilt houden en simpelweg voortaan met twee beeldschermen op je desktop doorleeft! Wink
Lord Klorel
Ik heb een 19 inch LCD monitor en die is groot genoeg voor mij. Ik begrijp niet echt het doel van een 22 inch, maar die zou ik alleen kopen als je echt gaat foto's en film gaat bewerken. Ook voor gamers zou dit goed zijn, maar voor de rest zou ik het niet doen.

Maar ja, jij hebt de uiteindelijke keuze.
©Wolfie
Lord Klorel wrote:
Ik heb een 19 inch LCD monitor en die is groot genoeg voor mij. Ik begrijp niet echt het doel van een 22 inch, maar die zou ik alleen kopen als je echt gaat foto's en film gaat bewerken. Ook voor gamers zou dit goed zijn, maar voor de rest zou ik het niet doen.

Heb je er een die een resolutie van 1280*1025? Of de echte widescreens?
kansloos
1280 x 1024 bedoelje ;)
Lord Klorel
©Wolfie wrote:
Lord Klorel wrote:

Heb je er een die een resolutie van 1280*1025? Of de echte widescreens?

de gewone standaard, want voor een widescreen ben ik niet echt te vinden
Arno v. Lumig
Lord Klorel wrote:

Ik gebruik ook een 22" wide, gewoon omdat het heel fijn is om bijvoorbeeld twee documenten naast elkaar weer te kunnen geven, of (zoals ik nu heb) IE links op mijn scherm en een aantal MSN-vensters rechts op het scherm. Zo kan ik aan deze post typen en tegelijkertijd bijhouden wat allemaal tegen mij gezegd word.

Dat kan op een 19" allemaal net niet, en daarom zou ik persoonlijk liever 2x 17" hebben dan 1x 19".
Bengt
Ik ben ook wel een voorstander van dualscreen,
gebruik een widescreen (laptop) 15,4" en daarbij een 17".
Lekker veel plaats ^^
marcas
Ik gebruik nu zelf 22" maar hoe ik daar aan kom is een verhaal apart. Na ong. 3 jaar dienst van mijn 19" LCD scherm van Samsung kocht mijn vader een nieuwe pc waarbij hij voor een spot prijsje een 22" breedbeeld bij kreeg.
Gelukkig paste deze niet op zijn computermeubel dus heb ik hem geruild voor mijn 19" omdat daar ook speakers in zaten. Wat de 22" niet had.
Had jammergenoeg wel na hele korte tijd een dooie pixel links onderin maar direct terug gebracht naar de winkel en kreeg een splinternieuwe mee, uitstekend dus, en dat bij een merkloos scherm.
Bevalt overigens uitermate goed! Cool