FRIHOST ē FORUMS ē SEARCH ē FAQ ē TOS ē BLOGS ē COMPETITIONS
You are invited to Log in or Register a free Frihost Account!

Stroomstoring

atleetalie
In de tieler en bommelerwaard is een stroomstoring, nu is dit een ongelukje maar je hoort het wel steeds vaker, in volgend bericht de laatste stand van zaken.

Quote:
13 December 2007
Einde storing nog niet in zicht

De stroomstoring in de Tieler- en Bommelerwaard kan nog wel de hele dag en nacht gaan duren. Dat heeft de burgemeester van Maasdriel gezegd. Zo'n 50.000 huizen zitten zonder stroom. Ook het mobiele telefoonverkeer werkt niet optimaal. De storing ontstond toen een Apache-helikopter gisteravond een hoogspaningsmast bij Hurwenen raakte.

Omdat de mast in het water staat is de genie ingeschakeld. Militairen helpen de medewerkers van elektriciteitsbedrijf Continuon met onder meer pontons.

In de loop van de dag worden nieuwe kabels over de Waal getrokken. Die moeten aan de mast worden gekoppeld.
http://www.nos.nl

Ik begin me af te vragen of het nog wel goed gaat, met de stroomvoorziening, het moet toch een keer ťcht rigoureus fout gaan? Wat denken jullie, was/is er nog iemand gedupeerd hierdoor van jullie?
lordwarlord
op de een op andere manier vind ik het maar een domme actie van de helikopter, niet dat ze er echt iets aan konden doen.

al snap ik niet dat de overheid/gemeente niet beter was voorbereid want die slachter offers zitten misschien wel 2 dagen of 3 dagen geheel zonder stroom wat in mijn wereld echt onmogelijk is.
en dan hoorde ik ook nog op het Nieuws dat mensen in geval van nood kunnen bellen en op de tv de veranderen kunnen zien.

ik dacht zo van hoe kunnen ze dat nou weer zonder stroom, bellen okej mobieltjes maar tv kijken zonder stroom kan echt niet.

ik hoop voor de gedupeerde dat er snel een oplossing komt en ook een soort van vergoeding
Skippers
Dit is waarschijnlijk gewoon een fout van die helikopterpilo(o)t(en), en aangezien zij ook maar mensen zijn mogen ook zij fouten maken. Alleen jammer voor die mensen die nu zonder stroom zitten.
jordi
Pff.. 50.000 huishoudens .. Dat is erg veel. En ik vind het ook wel beetje dom van die personenen die de helikopter bestuurden. Hadden ze geen ligt aan ofzo Razz ?
Lord Klorel
Foutjes zijn menselijk alleen zouden er duidelijk signalisatie moeten komen om helikopters en andere toestellen erop te wijzen waar er hoogspanningskabels gespannen zijn.
In sommige landen hangen er speciale bollen aan de hoogspanningsdraden die duidelijk weergeven waar deze kabels hangen.

Tevens zouden er procedures moeten opgesteld worden zodat men direct aan de slag kan wanneer dergelijke situaties terug zouden voordoen.
Skippers
Dat men niet meteen aan de slag kon om het te repareren lag aan het feit dat de hoogspanningsmast in een uiterwaard van een rivier lag. Deze uiterwaard was door de vele regen van de afgelopen week ondergelopen waardoor het moeilijker werd om meteen aan de slag te gaan. Een vervelende samenloop van omstandigheden zou je dus kunnen zeggen.

Zolang het onderzoek wat door de Marechaussee uitgevoerd wordt nog geen resultaten opgeleverd heeft blijft het gissen naar de oorzaak. Mischien was het wel menselijk falen, een technisch mankement of mischien was het wel heel iets anders. We zullen het na het onderzoek wel horen.
golles
Ik zag laatst hoogspanningsmasten met een lamp erop, je zag al die masten om de 3 seconden 1 maal heel kort rood knipperen, zouden ze misschien maar in het hele land moeten doen
jordi
Jah, dat zou wel slim zijn. Maar er zijn ook van die ballen ofzo. Ik zag die een keer aan zo'n draad hangen, zou dat wel helpen Confused ?
©Wolfie
Er is voor miljoenen schade in bedrijven. En het was koud voor de inwoners!

Maar even afgezien van dat. Het was puur toeval dat het zo gegaan was dat in een regio alles uitviel. Vele andere regio's die hebben nog een aansluiting en dat maakt de stroomstoring kort.

Ikzelf zat met mijn huis net aan de rand van het gebied. Lucky me! Maar mensen bij mij op school die zaten al 2 dagen in de kou...

Al met al hebben we het in Nederland nog wel goed geregeld. Wink
Gieter
jordi wrote:
Jah, dat zou wel slim zijn. Maar er zijn ook van die ballen ofzo. Ik zag die een keer aan zo'n draad hangen, zou dat wel helpen Confused ?

Die ballen zijn bedoeld zodat vogels de afstand tot de kabel beter kunnen inschatten. Zonder ballen gaat dat moeilijker en het gebeurt dan wel eens dat een vogel zich lelijk verwondt aan een stroomkabel.
jordi
Gieter wrote:
jordi wrote:

Die ballen zijn bedoeld zodat vogels de afstand tot de kabel beter kunnen inschatten. Zonder ballen gaat dat moeilijker en het gebeurt dan wel eens dat een vogel zich lelijk verwondt aan een stroomkabel.

Nou weet ik dus bijna niks van die kabels, maar je ziet ook wel eens dat er vogels op zo'n kabel staan !!??
neji
jordi wrote:
Gieter wrote:
jordi wrote:

Nou weet ik dus bijna niks van die kabels, maar je ziet ook wel eens dat er vogels op zo'n kabel staan !!??

Het is nogal afwisseld wat voor soort kabel het is. Ik ga geen ellenlange uitleg geven, dit is wat Wikipedia zegt:

Quote:
Een wijdverbreid misverstand wil dat mensen en bijvoorbeeld vogels zich zonder levensgevaar met hoogspanning in aanraking kunnen brengen als ze daarbij de aarde of een geaarde geleider maar niet raken en er dus geen galvanische gesloten verbinding is. Bij dergelijke hoge spanningen komt het gevaar echter uit een andere hoek. Het menselijk lichaam vormt namelijk een capaciteit naar de omgeving. Aangezien hoogspanningsleidingen wisselspanning voeren zal deze spanning door ladingsvereffening dat lichaam elke seconde 50 maal op- en ontladen. De hiervoor benodigde stroom is wel degelijk dodelijk. In de praktijk blijkt dat vogels het alleen op een 50 kV leiding kunnen uithouden. Bij leidingen die een hogere spanning voeren zitten vogels alleen op de bovenste bliksemdraden.
stienoo
2-3 dagen zonder stroom, ik zou het besterven van de verveling!!
Maar in BelgiŽ zijn ze bezig heel die boel (stroomkabels) onder de grond te leggen, zou dat geen oplossing zijn dan?
adri
Jep bij mij in de buurt zijn ze ook bezig, nu heb ik met debus altijd vertraging Sad

Ik weet zlf niet waarom dat ze alles onder de grond steken, zijn daar dan voordelen van?

Adri
stienoo
1) het zicht
2) er is minder kans dat ze kappot gaan (en dat er een stroomstoring komt)
3) het is makelijker

Mij lijkt het ook veel vijliger
the666bbq
er zal wel altijd stroom blijven maar hij gaat wel altijd maar duurder worden, van een lange termijn investering gesproken : gewoon van een leverancier aandelen kopen en wachten...
stienoo
Mijn ouders zijn er over aan het nadenken om zonepanelen op ons dat te investeren, naar het schijnt heb je dat op 6-8 jaar terugverdiet en als je meer stroom maakt dan je verbruikt gaat je teller achteruit (dus als hij in de - komt moet je elictriciteits leverancier geld aan jou betalen Twisted Evil)
rvec
stienoo wrote:
Mijn ouders zijn er over aan het nadenken om zonepanelen op ons dat te investeren, naar het schijnt heb je dat op 6-8 jaar terugverdiet en als je meer stroom maakt dan je verbruikt gaat je teller achteruit (dus als hij in de - komt moet je elictriciteits leverancier geld aan jou betalen Twisted Evil)

Als je meer stroom maakt dan je gebruikt kan je daarvoor een contract afsluiten met je energie leverancier. Ik denk niet dat je teller achteruit kan lopen, en ik denk ook niet dat je genoeg energie kan opwekken om er serieus wat aan te kunnen verdienen. Met een paar tientjes per maand zal het wel ophouden. En inderdaad, dat kan je in theorie terug verdienen maar dan moet je wel hopen dat er niks kapot gaat Razz.
stienoo
rvec wrote:
stienoo wrote:

Als je meer stroom maakt dan je gebruikt kan je daarvoor een contract afsluiten met je energie leverancier. Ik denk niet dat je teller achteruit kan lopen, en ik denk ook niet dat je genoeg energie kan opwekken om er serieus wat aan te kunnen verdienen. Met een paar tientjes per maand zal het wel ophouden. En inderdaad, dat kan je in theorie terug verdienen maar dan moet je wel hopen dat er niks kapot gaat Razz.

Ja, als je je bv een computer koopt hoop je ook dat die niet kappot gaat, maar ook al verdien je er nix aan, je moet toch geen geld uitgeven, en zo krijg je het terug en naar het schijnt zijn zonepanelen hard gezakt in prijs.
dirkvb
Hier in BelgiŽ zijn er niet zo veel storingen en wel, worden die meestal aangekondigd voor onderhoud en zo.

Leve BelgiŽ (niet dat jullie niet tof zijn hoor hollanders, maar ik ben tegen seperatisten)

Greetz
atleetalie
Continuon claimt 7 miljoen euro van Defensie voor de schade... ik vind het wel komisch, en oja, de apaches vliegen ook weer door de Tieler en bommelerwaard.
marcas
dirkvb wrote:
Hier in BelgiŽ zijn er niet zo veel storingen en wel, worden die meestal aangekondigd voor onderhoud en zo.

Leve BelgiŽ (niet dat jullie niet tof zijn hoor hollanders, maar ik ben tegen seperatisten)

Greetz

Alsof er hier vaak stroomstoring zijn ofzo.. Ik heb de laatste 2 jaar misschien 1x een stroomstoring gehad maar daar houd het dan ook echt mee op.. Dus voor het beetje extra stabiliteit zou ik echt niet in BelgiŽ gaan wonen. En al helemaal niet als je je ook nog bedenkt dat ik daar echt een klote abbonement voor internet zou krijgen.. Dus Leve Nederland! Wink
stienoo
Wat is er zo klote aan het internet abonoment van belgiŽ?
adri
Voor mij de beperkte download en voor de rest veel betalen en weinig krijgen...
Bengt
adri wrote:
Voor mij de beperkte download en voor de rest veel betalen en weinig krijgen...

ja mooi kort en bondig verwoord van je, veel betalen en weinig krijgen.
alhoewel ik nu wel een tijd bij een goeie provider zit (fulladsl.be), met een vrij grote datalimiet van 30GB (tov de normale quota hier)
volgende stap moet zijn ook in BelgiŽ geen datalimiet op de abonnementen Twisted Evil
stienoo
Ja, das wel waar, ik heb al een paar keer gehad dat ik niet meer kon downloaden, supper iritant.
the666bbq
stroomstoringen zijn goed... het maakt ons nog eens goed duidelijk wat we ondertussen allemaal op stroom hebben lopen. Ik weet nog dat ik 'vroeger' bij onweer met mijn vader de elektriciteit ging afzetten en toen was het wachten op het einde van het onweer voor je weer tv kon zien en voor de frigo weer opsprong. Nu is het gamma elektriciteitsverslinders niet meer te tellen - elke 'vooruitgang' neemt stroom uit de pries en we worden er steeds meer afhankelijk van; En dan zijn we nog niet met van die hybride autotjes aan het rijden. We zouden toch echt eens moeten rationaliseren in ons stroomverbruik (en stuur godverdorie die postpodes eens terug op de fiets naar hun ronde in plaats van die tweetakt mobylettekes, begrijp je wat ik bedoel met vooruitgang en energiekost?)
Bengt
Toevallig vandaag ook er een paar gehad, zo verschrikkelijk irritant Very Happy
Gieter
Bengt wrote:
Toevallig vandaag ook er een paar gehad, zo verschrikkelijk irritant Very Happy

Inderdaad, je bent juist bezig met een website te ontwerpen / iets in te typen en je hebt het nog niet uitgeslaan, waarna je computer plots uitvalt en uren werk verloren is gegaan... Pijnlijk!
pineede
wij hadden stroomstoring afgelopen jaar.

greetz
Mennoj1
Wij hebben hier minstens 2 of 3 keer per jaar een stroomstoring.
Lady Elensar
Dat is behoorlijk wat, 2 Š 3 keer! Mag toch hopen dat 1x in de 10 jaar het maximum is Confused

@ Stienoo, kom jij niet buiten dan? Ik neem aan dat je niet alleen achter de computer of voor de TV zit? Embarassed