FRIHOSTFORUMSSEARCHFAQTOSBLOGSCOMPETITIONS
You are invited to Log in or Register a free Frihost Account!

Scholierenstakingen

Ivooo
Wat vinden jullie van de scholierenstakingen in Nederland. De eerste keer, denk ik nog van, OK. Maar dan wordt er geluisterd, en er wordt gezegd dat er minder uren per jaar komen, en dan gaan de protesten gewoon door. Zo ook vandaag bij mij op school. Persoonlijk vindt ik het onzin. Wat vinden jullie er dus van?

Ivooo
Skippers
Je bent me net voor met het starten van een topic over dit onderwerp.

Ik vind het ronduit belachelijk, 1040 lesuren per schooljaar lijken mij absoluut niet veel.

Daar komt ook nog eens bij dat de meeste mensen die bij deze protesten meelopen eigenlijk niet eens door hebben waartegen ze protesteren. Ook het feit dat er met vernielingen = zinloos geweld geprobeerd wordt resultaat te behalen vind ik te belachelijk voor woorden!!

Ik zit zelf ook nog op school maar ik kom zonder moeite echt wel aan de 1040 lesuren per jaar en nog met plezier ook (nou ja, meestal dan Wink)
Ivooo
ik hoorde vandaag wat anders, ik hoorde dat maar weinig (maar eentje of zo) kwam aan die 1040 lesuren per jaar. Bij ons op school halen we zelfs nu nog niet, terwijl er zo veel 'vrije dagen/uren' zijn geschrapt. Ik zelf haal het waarschijnlijk wel omdat ik een wat breder profiel heb gekozen. Maar in de onderbouw kan dat natuurlijk niet.
Dus op zich hebben de stakers wel een punt, maar er wordt naar geluisterd, en ik denk dat het nu vooral wordt gedaan om vrij te krijgen.

Ivooo
FlyingYouri
Wij hebben nu geen protesten meer op school, tenminste de onderbouwers niet meer. Maar dat zelfs de politie moet ingrijpen Surprised .
Ivooo
Ja het is wel erg, ik hoorde zelfs dat er mensen naar Den Haag waren gegaan en daar eieren op het binnenhof hadden gegooit. Dat gaat wel wat te ver.

Ivooo
wietn
Ik vind het wel erg. School heb je nodig voor later (het leren toch:p)
Of je nu wil leren of niet, je moet het doen...
Skippers
Quote:

Ik vraag met toch echt af of de mensen die nu zo hard aan het staken zijn nog wel kunnen leren. Het lijken mij wel ietwat 'domme' mensen om heel eerlijk te zijn. (en dan druk ik mij nog zacht uit).

Als we over 15 jaar een hele grote groep mensen hebben die enorm lopen te zeuren dat ze geen baan kunnen krijgen omdat je overal een diploma voor nodg hebt weten we iig wat die groep mensen in de laatste twee weken van die koude november maand in 2007 hebben gedaan...
jordi
Tjah, ze willen minder uren. Ik wil ook wel minder uren, maar ik doe niet mee aan de staking. Maar als iedereen gaat staken, loop ik denkik wel even mee Razz
Maar die vernielingen zijn echt belaggelijk Confused.. Het slaat helemaal nergens op. Een paar 3e klassers + veel 2e klassers hebben bij ons op school vandaag gestaakt, mja, die kunnen er toch niks aan veranderen, want die waren niet met echt veel. Maar hun zijn ook stom bezig geweest, ik hoorde dat ze eieren hebben gegooid naar huizen + naar (oude) mensen. Alsof die mensen er wat aan kunnen doen Confused. Slaat dus echt nergens op. Ook dom trouwens van hun, want ze hebben nu allemaal een paar uur. Hoelang je bent weggebleven x 2 = het aantal uurtjes dat je krijgt.

Je merkt het ook echt duidelijk op msn enzo, ik heb elke dag wel zo'n doorstuur berichtje met dat ze gaan staken enzovoort. Vele mensen hebben ook in hun msn staan iets van: "Kep scheit aan de overheid", "morgen weer gaan staken Very Happy" enzovoort..

Ik zag trouwens ook op het nieuws hoe de politie tegeer ging, dat leek me ook wel iets te ver gaan. Ja, ze hebben het eigenlijk wel verdient, maar ze waren wel iets overdreven bezig..
rvec
ik zag het op het journaal. Komt er eerst zo'n 13 jarig kind voor de camera vertellen dan 1040 uur veel te veel is. Ik denk ik ga even rekenen, 40 lesweken van 5 dagen is 200 lesdagen, 1040/200=5,2.
Dat betekend dat je 4x per week 5 uur hebt en 1x 6.

Volgende kind gaat mij vertellen dat ze pas om 6 uur thuis is, want ze moet zo ver reizen. En dat kan natuurlijk niet want straks mist ze Sesamstraat nog.

Dan krijg ik op het internet filmpjes voorgeschoteld van een paasvuur in het midden van Groningen en 12/13/14 jarige vandalen in Amsterdam.

Nee die worden vast serieus genomen. Dan toch liever Sarkozy die doorgaat ondanks dat het hele land plat ligt.
wietn
Skippers wrote:
Quote:

Ik vraag met toch echt af of de mensen die nu zo hard aan het staken zijn nog wel kunnen leren. Het lijken mij wel ietwat 'domme' mensen om heel eerlijk te zijn. (en dan druk ik mij nog zacht uit).

Als we over 15 jaar een hele grote groep mensen hebben die enorm lopen te zeuren dat ze geen baan kunnen krijgen omdat je overal een diploma voor nodg hebt weten we iig wat die groep mensen in de laatste twee weken van die koude november maand in 2007 hebben gedaan...

Inderdaad, men zaagt over de 1040 lesuren, maar ze moeten toch alles inhalen wat ze in de tijd dat ze aan het staken waren al konden geleerd hebben. Dat zijn alweer een paar uurtjes erbij (joepie...).

En hier in België heb ik er geen last van:p
FlyingYouri
Ze willen die extra les uren zodat wij dan beter leren... ik denk niet dat dat helpt. Het ligt echter aan 1. JEZELF!!! En 2. De docenten.
wietn
FlyingYouri wrote:
Ze willen die extra les uren zodat wij dan beter leren... ik denk niet dat dat helpt. Het ligt echter aan 1. JEZELF!!! En 2. De docenten.

Ik weet het niet hoor. Als de docenten meer lesuren ter beschikking krijgen, kan de docent zijn les 'chiller' geven, met andere woorden: hij heeft meer tijd, dus moet hij zich niet meer haasten.
Ikzelf zou dit beter vinden, zo moeten de docenten hun niet opjagen en wij ook niet. Het is denk ik ook leuker voor een leerling dat hij af en toe eens iets anders doet in de les, omdat de docenten juist meer tijd hebben, en misschien zelf tijd over hebben. Dat is dan weer beter voor de student.
Maar ik moet er gelukkig niet mee inzitten, hier in België is er geen verhoging van de uren. Very Happy

En beter leren, dat ligt inderdaad ook aan jezelf. Maar iedereen leert op zijn manier? Ik leer zo, jij leert zus...
FlyingYouri
Dat is waar, de docenten kunnen zo inderdaad wel fijner en rustiger les geven.
Maar de docenten op bij mij op school (bijna allemaal dan hé) hebben liever
ook geen extra les uren.
Maar ik betwijfel het of je dan echter betere toekomst tegen moet gaat als je
extra lesuren krijgt Neutral ?
wietn
FlyingYouri wrote:
Dat is waar, de docenten kunnen zo inderdaad wel fijner en rustiger les geven.
Maar de docenten op bij mij op school (bijna allemaal dan hé) hebben liever
ook geen extra les uren.
Maar ik betwijfel het of je dan echter betere toekomst tegen moet gaat als je
extra lesuren krijgt Neutral ?

Hmm, er zijn ook docenten die wel extra lesuren nodig hebben. Niet alle docenten geven even lang les hé Razz . En iedere school heeft een ander beleid van lesgeven.
Ik denk het wel, je kan meer leren/zien (als je er iets voor doet..:p), dus heb je later meer kans op een betere job.
Skippers
Quote:
Ik weet het niet hoor. Als de docenten meer lesuren ter beschikking krijgen, kan de docent zijn les 'chiller' geven, met andere woorden: hij heeft meer tijd, dus moet hij zich niet meer haasten.

Helemaal mee eens.

Docenten krijgen meer tijd om de stof te behandelen. De les economie bijvoorbeeld kan nu in 2 uur gegeven worden i.p.v. 1 uur dus meer tijd om les te geven + meer relaxde uitleg + meer tijd voor de mensen die het niet zo goed snappen = Betere resultaten.

As simple as that lijkt me...
wietn
Skippers wrote:
Quote:

Helemaal mee eens.

Docenten krijgen meer tijd om de stof te behandelen. De les economie bijvoorbeeld kan nu in 2 uur gegeven worden i.p.v. 1 uur dus meer tijd om les te geven + meer relaxde uitleg + meer tijd voor de mensen die het niet zo goed snappen = Betere resultaten.

Inderdaad, EN de docent kan nog iets anders doen in de les, die misschien zelf nog iets met de les te maken heeft. Zodat je het NOG beter kunt onthouden:p (ik denk aan: een spelletje, bespreken van een bepaald onderwerp in de actualiteit die te maken heeft met de les... Etc.)
Klaw 2
Ivooo wrote:
Wat vinden jullie van de scholierenstakingen in Nederland. De eerste keer, denk ik nog van, OK. Maar dan wordt er geluisterd, en er wordt gezegd dat er minder uren per jaar komen, en dan gaan de protesten gewoon door. Zo ook vandaag bij mij op school. Persoonlijk vindt ik het onzin. Wat vinden jullie er dus van?

Ivooo

Inderdaad die staats secretaris heeft 40 uur toegegeven maar die moeten dan nog steeds worden ingevuld door activiteiten van school dus vrij ben je niet en ik heb zelf 25 uur per week ofzo normaal duurden die uren 60 minuten nu is het 65 minuten. 125 minuten per week oftewel iets meer dan 2 uur zit ik langer op school per week, maar als je 5 minuten langer in de les zit word je niet in eens veel slimmer van of leer je veel meer leraren zijn meestal klaar met uitleggen enzo en dan moeten we steeds wachten op het einde van de les.

Skippers wrote:
Quote:

Ze staken en leren inderdaad nu niks maar de meesten staken niet zodat ze minder les krijgen ze staken omdat ze boos zijn omdat doordat ineens aan die 1040 uur moet worden voldaan dat mensen op school worden gehouden ook al valt de laatste 2 uur uit zit je op school 2 uur te niksen en om op school iets te doen wat niet tijdens de les is is niet altijd even makkelijk.

Ikzelf moet nu bij gym blijven en vroeger hoefde dat niet als je iets had. Ik kan niet rennen sinds de vakantie springen enzo ook niet dus eigenlijk kan ik nergens mee doen en dan zit ik daar maar 3 en 15 minuten in de week te wachten voor niets en daarvoor heb ik in totaal 2X een half uur pauze dus ik zit eigenlijk 4 uur 15 te wachten voor niets.
Maar er zijn nu altijd mensen die gaan staken zodat ze die dag niet op school hoefen te komen dat is altijd zo met ALLE stakingen.

wietn wrote:

wietn wrote:

Helemaal mee eens.

Inderdaad, EN de docent kan nog iets anders doen in de les, die misschien zelf nog iets met de les te maken heeft. Zodat je het NOG beter kunt onthouden:p (ik denk aan: een spelletje, bespreken van een bepaald onderwerp in de actualiteit die te maken heeft met de les... Etc.)

De leraren krijgen maar zoals gezegd 5 minuten extra wat kun je daar in uitleggen? helemaal niets extra bovendien de leraren leggen uit in het begin van de les en daarna mogen we huiswerk maken dus die 5 minuten kunnen we ook wel missen.
Skippers
Quote:
Ikzelf moet nu bij gym blijven en vroeger hoefde dat niet als je iets had. Ik kan niet rennen sinds de vakantie springen enzo ook niet dus eigenlijk kan ik nergens mee doen en dan zit ik daar maar 3 en 15 minuten in de week te wachten voor niets en daarvoor heb ik in totaal 2X een half uur pauze dus ik zit eigenlijk 4 uur 15 te wachten voor niets.
Er zijn nu altijd mensen die gaan staken zodat ze die dag niet op school hoefen te komen dat is altijd zo met ALLE stakingen.

Hier moet ik even offtopic gaan.
Ik neem aan dat jij ook cijfers zult moeten halen voor gym. Als je niets kunt doen qua sport zul je op een andere manier aan je cijfers moeten komen lijkt mij. Een beetje initiatief kan geen kwaad. Je zou bijvoorbeeld tijdens de gymles kunnen werken aan een werkstuk over lichamelijke beweging of iets dergelijks, vervolgens kun je aan het eind van de gymles aan de docent laten zien wat je allemaal in die 3 uur en 15 minuten gedaan hebt.

weer on topic.

Quote:
De leraren krijgen maar zoals gezegd 5 minuten extra wat kun je daar in uitleggen? helemaal niets extra bovendien de leraren leggen uit in het begin van de les en daarna mogen we huiswerk maken dus die 5 minuten kunnen we ook wel missen.

5 minuten kunnen voor een leerling die in die 5 minuten even apart uitleg krijgt van de docent nét dat beetje extra zijn waardoor óók hij/zij de stof begrijpt en een mooi resultaat kan halen op het tentamen...

of zie ik dat verkeerd??
endless
wij hebben woensdag weer een staking :\
rvec
als je nu weer gaat staken is dat gewoon spijbelen. Het LAKS staat er niet achter, officieel is er niks goedgekeurd en de overheid heeft al toegegeven.

De eerdere stakingen waren al niet officieel goedgekeurd waardoor het ook gewoon spijblen was maar deze heeft helemaal geen reden.
Klaw 2
Skippers wrote:
Quote:
Er zijn nu altijd mensen die gaan staken zodat ze die dag niet op school hoefen te komen dat is altijd zo met ALLE stakingen.

Hier moet ik even offtopic gaan.
Ik neem aan dat jij ook cijfers zult moeten halen voor gym. Als je niets kunt doen qua sport zul je op een andere manier aan je cijfers moeten komen lijkt mij. Een beetje initiatief kan geen kwaad. Je zou bijvoorbeeld tijdens de gymles kunnen werken aan een werkstuk over lichamelijke beweging of iets dergelijks, vervolgens kun je aan het eind van de gymles aan de docent laten zien wat je allemaal in die 3 uur en 15 minuten gedaan hebt.

weer on topic.

Quote:

5 minuten kunnen voor een leerling die in die 5 minuten even apart uitleg krijgt van de docent nét dat beetje extra zijn waardoor óók hij/zij de stof begrijpt en een mooi resultaat kan halen op het tentamen...

of zie ik dat verkeerd??

In die 3 uur en 15 kan ik wel een werkstuk maken voor LO maar is dat nou zinvol?? Kunnen ze me niet beter naar huis laten gaan dan kan ik zwemmen ofzo dan doe ik nog es wat.

En die extra 5 minuten per les maakt niet zoveel uit de laatste 5 minuten zijn meestal erg rommelig en onrustig. En na de les kun je nog altijd bij de leraar terecht met vragen. En als je eindexamen haalt omdat je in die 5 minuten iets hebt gevraagd dan doe je iets niet goed.
rvec
Quote:
En die extra 5 minuten per les maakt niet zoveel uit de laatste 5 minuten zijn meestal erg rommelig en onrustig. En na de les kun je nog altijd bij de leraar terecht met vragen. En als je eindexamen haalt omdat je in die 5 minuten iets hebt gevraagd dan doe je iets niet goed.

Door er 5 minuten bij aan te plakken worden de laatste 5 minuten niet opeens 10 laatste minuten. Het blijven nog altijd de 5 laatste minuten, je hebt dus geoon 5 minuten winst.

Niet als een leraar daarna meteen weer les moet geven, dan moet hij meteen door.

En er zijn zat mensen die het eindexamen op een paar tienden niet halen. Dan zou een leraar in die laatste 5 minuten net een van die dingen kunnen hebben gezegd.
Skippers
Quote:
In die 3 uur en 15 kan ik wel een werkstuk maken voor LO maar is dat nou zinvol?? Kunnen ze me niet beter naar huis laten gaan dan kan ik zwemmen ofzo dan doe ik nog es wat.

Ik zeg ook niet dat je elke keer een ander werkstuk moet maken maar 1 groot werkstuk zodat ook jij de benodigde cijfers haalt.

en weer on topic...
Klaw 2
rvec wrote:
Quote:

Door er 5 minuten bij aan te plakken worden de laatste 5 minuten niet opeens 10 laatste minuten. Het blijven nog altijd de 5 laatste minuten, je hebt dus geoon 5 minuten winst.

Niet als een leraar daarna meteen weer les moet geven, dan moet hij meteen door.

En er zijn zat mensen die het eindexamen op een paar tienden niet halen. Dan zou een leraar in die laatste 5 minuten net een van die dingen kunnen hebben gezegd.

Als je het eind examen haalt met nét een voldoende heb je zo wie zo weinig kans om een studie te krijgen. Als je van die 5 minuten afhangt doe je het verkeerd bovendien in mijn klas (het is wel 5 niet 6) heeft niemand meer vragen er zal inderdaad vast wel wat mensen zijn die door die extra 5 min het eindexamen halen maar je kunt altijd na de les vragen in de pauzes na school voor school dus als het niet meteen kan kan het iets later ook wel. desnoods stuur je een emailtje.

Skippers wrote:
Quote:

Ik zeg ook niet dat je elke keer een ander werkstuk moet maken maar 1 groot werkstuk zodat ook jij de benodigde cijfers haalt.

ahem het idee van LO is om te bewegen niet om werkstukken te maken achter de pc en het blijft toch zeer onnutig om een werkstuk te maken voor LO. Als je alle uren LO bij elkaar optelt en daarin een werkstuk maakt heb je dan niet een giga mega super deluxe werkstuk wat dus niet zinnig is gemaakt. Laat mij maar naar huis gaan dan ga ik wel wat trainen voor waterpolo.

en weer on topic...

Na de hele stakingen heeft de staatsecretatris wat toegeven:
Quote:
Staatssecretaris Van Bijsterveldt en de VO-raad hebben over de urennorm van 1040 gezamenlijke afspraken gemaakt. De afspraken betekenen concreet dat:

♦ De wettelijke norm van respectievelijk 1040, 1000 en 700 klokuur per schooljaar zal worden gehandhaafd;
♦ Scholen binnen de wettelijke norm per schooljaar respectievelijk ten minste 1000 (onderbouw), 960 (bovenbouw) en 660 (examenjaar) klokuur voor alleleerlingen verplichte onderwijstijd realiseren;
♦ Scholen daarnaast, in overleg met de medezeggenschapsraad, een kwalitatief hoogwaardig aanbod aan maatwerkactiviteiten vaststellen, voor maximaal 40 uur mee te tellen als onderwijstijd. Deze maatwerkactiviteiten zijn toegankelijk voor alle leerlingen, maar hóéven niet door álle leerlingen te worden gevolgd;
♦ De maatschappelijke stage voor maximaal 72 uur volledig onderdeel uitmaakt van de onderwijstijd. Het betreft hier uren die tijdens verspreid over de gehele schoolperiode kunnen worden gemaakt;
♦ Er rekening wordt gehouden met de gevolgen van de vakantiespreiding.

Deze afspraken leveren voor de organisatie van de school een verbetering op hoewel 40 uren maatwerk (= 1 uur per week) wel weinig is. Met maatwerk wordt bedoeld keuze-uren, huiswerkbegeleiding, muziekactiviteiten, sportwedstrijden, ski-excursies, theaterdeelname, debatactiviteiten, buitenschoolse activiteiten, extra lessen Russisch, deelname leerlingenraad, deelname open dagen, ckv opdrachten buitenschool, etc.

40 uur eraf die eigenlijk toch weer aan school moet besteden. Dus de leerlingen zijn er als nog niet veel beter van.

En wat dan al helemaal dom vind is dat die staatsecretaris helemaal verontwaardigt is omdat de leerlingen blijven staken, ze heeft wel wat toegegeven maar niet echt veel dus ze staken door en zij begrijpt dat niet.

Het hele punt is: de scholen moeten de kinderen tijdens tussen uren op school houden ook al kunnen ze allang naar huis. En dit begon al voor de zomervakantie, toen werden kinderen 2 weken lang na de proefwerk weken op school gehouden. Mochten ze daar zitten en uit hun neus eten dat is toch idioot?

Je moet kijken naar de prestaties van de leerlingen en niet naar de uren, als iemand alle boeken maar een keer hoeft te lezen in 10 uur en dan op alle preofwerken een 10 haalt waarom zou hij dan nog de overige 990 uur nog op school moeten zitten?

Meer serieuze les uren okee maar voor jan-l*l op school zitten?
atleetalie
Het is logisch dat de scholieren staken, ze willen al niet naar school en als dat dan ook nog langer moet dan heb je er al helemaal geen zin meer in. De manier waarop ze dit doen is wel wat hard handig maar goed je moet ook iets doen op het VMBO. Maar dat de kwaliteit van het onderwijs omhoog moet is een feit. Het gesloten compromis is al meer dan voldoende.
Maar er is meer de overheid wil ook een maatschappelijke stage, maar die stage van 72 uur moet dan van die 1000/1040 af en dan kom je onder de 980 van nu... Dus eigenlijk klopt er iets niet en zou de kwaliteit van het onderwijs nog wel eens achteruit kunnen gaan.
Ivooo
Maar aan de kwaliteit van het onderwijs kunnen de leerlingen niets doen. Dat zou toch door de scholen zelf moeten gebeuren. Of door de regering.

Aan die 40 uur hebben we inderdaad maar weinig, want je moet ze inderdaad nog steeds aan school besteden, maar waarom haalt de regering die 40 er niet gewoon vanaf. Als de scholen zelf vinden dat er meer les moet worden gegeven zullen ze dat heus wel doen. Nu is het zo dat (bijna) geen enkele school aan die 1040 uur per jaar komt.

Het is trouwens ook raar dat scholen waar scholieren staken een boete krijgen. Of was het als ze aangespoord werden door leraren om te staken. Blijft raar, je kan toch niet kijken van welke school iedereen is en je weet al helemaal niet of er is aangespoord.

Ivooo
James007
Nederlandse scholieren werden altijd al een beetje "verwend" qua uurroosters als je kijkt naar landen zoals (voel je het komen) België. Het is tijd dat ze eens iets gaan doen in Nederland, zodat ooit... op een dag... Nederlandse studenten het Belgische universitaire niveau aankunnen. Ah... utopie.
wietn
LoL James, ieder land heeft een ander beleid qua onderwijs he Smile
Misschien wordt het inderdaad ooit eens zoals hier (België dus), maar zo snel zal dat wel niet gebeuren denk ik.
Skippers
Quote:
Het is logisch dat de scholieren staken, ze willen al niet naar school en als dat dan ook nog langer moet dan heb je er al helemaal geen zin meer in.

Zullen we de leerplicht dan maar afschaffen zodat iedereen zelf mag weten of hij/zij naar school gaat of niet.

Eens kijken wie er dan over 15 tot 20 jaar lopen te zeuren...

Volgens mij hebben al die pubers die nu aan het staken zijn (of dat eerder gedaan hebben) niet door hoe belangrijk school is voor hun toekomst. Je komt niet ver als je geen diploma hebt. Helaas voor hun (en gelukkig voor ons) zul je nu, en in de toekomst, geen geld verdienen met het zijn van een hangjongere...
wietn
Skippers wrote:
Quote:
Het is logisch dat de scholieren staken, ze willen al niet naar school en als dat dan ook nog langer moet dan heb je er al helemaal geen zin meer in.

Zullen we de leerplicht dan maar afschaffen zodat iedereen zelf mag weten of hij/zij naar school gaat of niet.

Volgens mij hebben al die pubers die nu aan het staken zijn (of dat eerder gedaan hebben) niet door hoe belangrijk school is voor hun toekomst. Je komt niet ver als je geen diploma hebt. Helaas voor hun (en gelukkig voor ons) zul je nu, en in de toekomst, geen geld verdienen met het zijn van een hangjongere...

Laat die leerplicht maar bestaan, nu zeur ik er ook over, maar toch weet ik dat het nodig is.
Als dit er niet zou zijn, zouden er veel mensen niet eens kunnen lezen! Zeker geen werk vinden.

Pubers zijn pubers he (ik ben er zelf één... Rolling Eyes ) en wij willen wel eens opvallen of iets doen dat niet mag. Maarja, ikzelf zou niet staken maar gewoon naar school gaan. Want ik zie het nut ervan in...
En iedereen kan geld verdienen, is het nu in het illigale circuit of legaal, je kan altijd aan geld geraken. Zonder geld kan je niet leven, zonder geld kan je niet veel doen, zonder geld ben je niets (in deze hebzuchtige wereld...)
rvec
iedereen kan geld verdienen?
Probeer dat iedereen zonder huis maar eens te vertelen.
wietn
Als die iets zouden doen, waarmee ze geld kunnen verdienen (illigaal of niet...) dan kunnen die mensen ook wel een woonst hebben.
Ivooo
Als de urennorm volgens LAKS niet voldoende wordt aangepakt wordt er weer gestaakt, maar dan vindt LAKS het wel goed. Jammer dat onze school vrijdag vrij is, anders zou het denk ik erg rustig zijn geweest.

Ivooo
Lord Klorel
Ik ben nu enige tijd uit het studentenleven en ben ook belg, maar ik zie niet direct de reden van die aanpassing van de lesuren. Als ze vinden op het federaal niveau dat er te weinig tijd is voor de vereiste leerstof te geven, dan kan ik het begrijpen. Maar als er geen nood aan is dan vind ik het zeer stom.
Wat ik wel te zeerste afkeur is dat er tijdens stakingen zoveel schade word aangebracht aan andermans eigendommen. Iedereen die vernielingen aanbrengt, zal zich hier moeten voor verantwoorden en ook instaan voor betaling van een schadevergoeding.

Daarom stel ik voor, wacht gelaten af en ga desnoods in debat met de federale regering om eens grondig te bekijken waarom deze keuze is gemaakt. Misschien kan er compromis worden gesloten over dit feit.
James007
Maar de scholierenstaking is dus in Nederland he, voor alle duidelijkheid.
Skippers
Quote:
Ik ben nu enige tijd uit het studentenleven en ben ook belg, maar ik zie niet direct de reden van die aanpassing van de lesuren. Als ze vinden op het federaal niveau dat er te weinig tijd is voor de vereiste leerstof te geven, dan kan ik het begrijpen. Maar als er geen nood aan is dan vind ik het zeer stom.
Wat ik wel te zeerste afkeur is dat er tijdens stakingen zoveel schade word aangebracht aan andermans eigendommen. Iedereen die vernielingen aanbrengt, zal zich hier moeten voor verantwoorden en ook instaan voor betaling van een schadevergoeding.

Daarom stel ik voor, wacht gelaten af en ga desnoods in debat met de federale regering om eens grondig te bekijken waarom deze keuze is gemaakt. Misschien kan er compromis worden gesloten over dit feit.

Was de gemiddelde Nederlandse student die (wat voor soort dan ook) voortgezet onderwijs volgt maar zo slim...maar helaas.

Hé weer een reden om gewoon 1040 uren per schooljaar naar school te blijven gaan!!
Klaw 2
Skippers wrote:
Quote:

Jij weet niet waar deze hele staking over gaat vroeger (voor dit jaar) 2006 en daarvoor dus was er wel die 1040 uren norm maar daar werd niet op gelet (met als gevolg dat bijvoorbeeld op mijn school haalden een paar het maar haalden en 98% wel(van min school site)) aan het einde van het school jaar 2006-2007 besloot de nieuwe staatssecretaris om heel streng te gaan controleren op die uren.
Met als gevolg dat sommige scholen leerlingen binnen hielden zodat ze wat van die uren volmaakten dus die leerlingen zaten na de proefwerkweken op school te zitten, uit hun neus te vreten (net letterlijk) en niets doen.
Dit jaar hebben sommige scholen 5 minuten extra tijd bij ieder les uur ik ben daar niet zo blij mee die 5 extra minuten heb ik zelf niets aan en met die tijd op mijn school zie ik dat er gewoon niks nuttigs word gedaan er zijn altijd wel altijd leerlingen die dan heel soms wat vragen maar dat had ook gewoon de volgende les gekund. Of in de pauze of whatever.

Maar scholieren moeten ook gewoon op school blijven als er lesuitval is ik moet bijvoorbeeld bij gym blijven zitten en sommige mensen die bijvoorbeeld in Engeland hebben gewoond en nu hier wonen bij de Engelse lessen moeten zitten om hun uren vol te maken, ze zitten daar in een hoekje te niksen.

Heel veel leerlingen zitten gewoon op school te niksen om die stomme uren vol te maken. Dat is toch idioot als ze nu meer geld voor onderwijs uittrokken zodat er meer leraren zijn om die uren enigzins nuttig te besteden in de vorm van keuze uren ofzo dan doe je tenminste iets maar om nu op school te zitten en niets doen is gewoon helemaal .....!!!!!!! Tja het huidige systeem staat nu voor kwantiteit en niet voor kwaliteit en daarom word er geprotesteerd.

Tja en dan moet je niet ineenkeer over de leerplicht beginnen want daar gaat het helemaal niet over.

Lord Klorel wrote:

Het schoolsysteem werkte goed zonder die controle op die 1040 uren. Als iedereen na 10 uur school op alle proefwerken tienen haalt (bij wijze van spreken) dan hebben die andere uren toch geen zin? En als je ergens niet zo goed in bent dan kies je keuze lessen van vakken die je moeilijk vind en je kunt altijd bijlessen nemen aan je vrienden vragen hoe het zit en of ze dat kunnen uitleggen. Dus waarom in een keer op die 1040 uur word gelet is een raadsel.

Ik ben het inderdaad eens dat de vernielingen aangericht door scholieren dom zijn maar als scholieren in een ander land zouden gaan protesteren komen er altijd vernielingen door een paar die denken dat ze stoer zijn (totdat ze (letterlijk) aan de stok krijgen met een politie agent). En er komen ook wel jonge relschoppers bij die daar helemaal niks te zoeken hebben maar gewoon willen knokken met de politie.
Drodr
Tja ik weet niet of het nut heeft die stakingen.. Het begint nu eerder een soort van rage te worden dan dat je er echt voor staat.

Maandag was de urennorm van 1040 naar 1000 gegaan. Toen kreeg ik ineens allemaal berichten op msn om vrijdag weer te gaan staken, maar dan voor de staakrechten van de leerling ofzo, heel vaag allemaal. Maarja ze moeten niet gaan zeiken vind ik, de regering heeft er al wat aan gedaan, en zo worden de scholen daar immers alleen maar chaotischer in.
Skippers
Quote:
Jij weet niet waar deze hele staking over gaat

1,2,3,4,5,6,7,8,9,10.
Zo eerst ff tot 10 geteld na het lezen van deze tekst!!
Ik weet niet waar deze staking over gaat??
ik vind deze uitspraak zeer ernstig naar de kant 'belediging' overhellen...voor een verdere verklaring verwijs ik je naar de -tig aantal posts die ik onderhand in dit topic gepost heb.

Quote:
Heel veel leerlingen zitten gewoon op school te niksen om die stomme uren vol te maken. Dat is toch idioot als ze nu meer geld voor onderwijs uittrokken zodat er meer leraren zijn om die uren enigzins nuttig te besteden in de vorm van keuze uren ofzo dan doe je tenminste iets maar om nu op school te zitten en niets doen is gewoon helemaal .....!!!!!!! Tja het huidige systeem staat nu voor kwantiteit en niet voor kwaliteit en daarom word er geprotesteerd.

Dat je op school in je tussenuren ergens gaat zitten en vervolgens (niet letterlijk volgens Klaw 2) uit je neus gaat eten ligt natuurlijk helemaal aan jezelf. Mischien is het een idee (als dit nog niet in je opgekomen was) om in die tussenuren bijvoorbeeld huiswerk te gaan maken zodat je thuis meer tijd overhoud voor de 'leuke' dingen.

Initiatief nemen heet zoiets.

p.s. Klaw2 mag ik trouwens weten wat voor soort voorgezet onderwijs jij volgt. Ik kan me dan mischien beter inleven in de reacties die je post.
Klaw 2
Skippers wrote:
Quote:
Jij weet niet waar deze hele staking over gaat

1,2,3,4,5,6,7,8,9,10.
Zo eerst ff tot 10 geteld na het lezen van deze tekst!!
Ik weet niet waar deze staking over gaat??
ik vind deze uitspraak zeer ernstig naar de kant 'belediging' overhellen...voor een verdere verklaring verwijs ik je naar de -tig aantal posts die ik onderhand in dit topic gepost heb.

Quote:

Dat je op school in je tussenuren ergens gaat zitten en vervolgens (niet letterlijk volgens Klaw 2) uit je neus gaat eten ligt natuurlijk helemaal aan jezelf. Mischien is het een idee (als dit nog niet in je opgekomen was) om in die tussenuren bijvoorbeeld huiswerk te gaan maken zodat je thuis meer tijd overhoud voor de 'leuke' dingen.

Initiatief nemen heet zoiets.

p.s. Klaw2 mag ik trouwens weten wat voor soort voorgezet onderwijs jij volgt. Ik kan me dan mischien beter inleven in de reacties die je post.

Nou als je dat vind als ik zeg: "Jij weet niet waar deze hele staking over gaat " waarna ik een hele tirade begin tegen het beleid. Wat moet ik dan vinden van de hele toon van zo ongeveer van je hele post die toch wat meer negatief is gericht tegen mij. Zo komt het in ieder geval over.
Verder, voor de duidelijkheid ik doe nu vwo 5 NT, ik geef toe dat ik ben blijven zitten vorig jaar maar dat is niet omdat ik te weinig les had of omdat ik het te moeilijk vind maar om andere redenen, als ik tussen de regels doorlees had jij gehoopt dat ik het laagste niveau vmbo maar dat is dus niet zo.

Ervaring laat zien bij iedereen dat als je in een klas zit MET leraar er meer gewerkt word en als je in een lokaal zit gaan toch vrij snel mensen klooien waarna allemaal andere mensen mee gaan klooien en de genen die willen werken krijgen pennen tegen hun hoofd van de grootste oproer kraaier van de klas (ja wij hebben er zo een).
Als je dan thuis zit met een rustig muziekje (en mischien je studiemaatje) doe ik 100 keer zoveel als op school in dezelfde tijd. Bovendien neemt dat niet weg dat leerlingen op school worden gehouden meteen na de proefwerkweek totaal onzinnig is en een gevolg is van het beleid.
Arnie
Ik ben zelf net ontkomen aan de verplichte uren-gekte (vorig jaar eindexamen vwo NG). Dit jaar heeft mijn oude school "KWT-uren" ingevoerd. Dat komt erop neer dat alle leerlingen verplicht een x aantal uren in de mediatheek moeten zitten.

Nu was ik zelf altijd geregeld in de mediatheek te vinden om huiswerk te maken, te leren, en dergelijke. Het ging me dan vooral om de rust en stilte die daar te vinden was. Van die rust zal nu wel niets meer over zijn, aangezien de hele mediatheek vol zit met mensen die eigenlijk helemaal niet willen werken...

Een andere tekortkoming van dit geforceerde concept is dat je niet altijd evenveel werkdruk hebt. Sommige maanden (zeker in 6 vwo) zat ik nooit in de mediatheek omdat ik gewoon weinig huiswerk had. Andere maanden zat ik er juist langer. Maar nu iedereen verplicht moet opdraven, is die balans volkomen weg. Mensen die niks te doen hebben gaan zich zitten vervelen, en mensen die veel te doen hebben raken hun concentratie kwijt.

Nu zou ik niet de straat op gaan en zeker geen vernielingen aanrichten naar aanleiding hiervan. Ik zou eerder vlijmscherpe kritieken over de situatie schrijven in schoolkranten, op mijn website, etc. Maar gelukkig ben ik hieraan ontkomen; de werkdruk van mijn studie scheikunde is weliswaar hoger, maar daar doen we tenminste nuttige dingen en hebben de docenten tijd (min of meer).

Voor de mensen die verontwaardigd zeggen dat ze veel langer op hun werk moeten zitten dan de jeugd op school: dat klopt lang niet altijd. Ik heb wekenlang elke dag van 9-17 college/practicum gehad, moet een eigen huis onderhouden en kom met stapels huiswerk thuis. En dat belet me niet om lange berichten op Frihost te plaatsen (zie het tijdstip van dit bericht).
Skippers
Quote:
Wat moet ik dan vinden van de hele toon van zo ongeveer van je hele post die toch wat meer negatief is gericht tegen mij. Zo komt het in ieder geval over.

De post was ook voor jouw bedoeld...En als jij tegen mij zegt dat ik niet weet waar het over gaat komt het er op neer dat ik dus niet zou weten waar ik over praat...en wie de bal kaatst kan hem terugverwachten...

Quote:
Verder, voor de duidelijkheid ik doe nu vwo 5 NT

Dan valt mij de kwaliteit van je posting vies tegen.

Quote:
als ik tussen de regels doorlees had jij gehoopt dat ik het laagste niveau vmbo maar dat is dus niet zo.

Niet gehoopt, wel verwacht...

Verder stel ik voor om dit verder uit te 'vechtén' via pm.

ontopic/

de laatste ontwikkeling is dat de scholen hun leerlingen massaal toestemming geven om te betogen op het museumplein in Amsterdam. http://binnenland.nieuws.nl/488869/Scholen_geven_massaal_toestemming_voor_betoging

Logisch. De scholen zien de bui al hangen als ze al die leerlingen niet laten gaan. De leerlingen zullen dan wel zorgen dat ze, met welke gevolgen dan ook, in Amsterdam komen met weer legio vernielingen en arrestaties.

[/url]
Klaw 2
Skippers wrote:
Quote:
Wat moet ik dan vinden van de hele toon van zo ongeveer van je hele post die toch wat meer negatief is gericht tegen mij. Zo komt het in ieder geval over.

De post was ook voor jouw bedoeld...En als jij tegen mij zegt dat ik niet weet waar het over gaat komt het er op neer dat ik dus niet zou weten waar ik over praat...en wie de bal kaatst kan hem terugverwachten...

Quote:
Verder, voor de duidelijkheid ik doe nu vwo 5 NT

Dan valt mij de kwaliteit van je posting vies tegen.

Quote:
als ik tussen de regels doorlees had jij gehoopt dat ik het laagste niveau vmbo maar dat is dus niet zo.

Niet gehoopt, wel verwacht...

Verder stel ik voor om dit verder uit te 'vechtén' via pm.

ontopic/

de laatste ontwikkeling is dat de scholen hun leerlingen massaal toestemming geven om te betogen op het museumplein in Amsterdam. http://binnenland.nieuws.nl/488869/Scholen_geven_massaal_toestemming_voor_betoging

Logisch. De scholen zien de bui al hangen als ze al die leerlingen niet laten gaan. De leerlingen zullen dan wel zorgen dat ze, met welke gevolgen dan ook, in Amsterdam komen met weer legio vernielingen en arrestaties.

[/url]

Pfffff wat is er dan mis met mijn kwaliteit? Het enigste van wat je van een laag niveau is dat ik zeg dat scholieren figuurlijk uit hun neus zitten te eten. Bovendien wat is jouw opleidings niveau dan? Niet dat dit iets uitmaakt. (Dit is niet negatief bedoeld hoor, mensen van een lager opleidings niveau kunnen ook wel een fatsoenlijke brief schrijven van een goed niveau). Ik zie eigenlijk niet wat mijn opleidings niveau ermee te maken heeft.

O enne over initiatief is mijn ervaring dat ik thuis meer doe en als je met de hele klas een tussen uur hebt. Als je dan in een lokaal word gedumpt dan gaan altijd mensen klooien, dan is de concentratie weg, zoals ik al eerder heb gezegd.

Het is niet zo dat de scholen de bui niet zitten hangen, dat leerlingen er toch heen gaan maakt niet uit als school dan laat je alles wat ze gemist hebben gewoon dubbel nakomen ofzo. Ik denk niet dat schoolleidingen zich zo makkelijk laten intimideren door hun eigen leerlingen. Ze steunen het mischien wel omdat ze het eens met de scholieren daarnaast kost het de school weer extra moeite, tijd en geld om de leerlingen langer op school te houden terwijl ze net zo goed hun huiswerk thuis in alle rust kunnen doen.
Bovendien horen scholen te staan voor een goede kwaliteit van lessen en om leerlingen in een klas te zetten zonder leraar lijkt me aardig kwaliteitloos. Zoals het systeem nu word uitgevoerd word er naar kwantiteit gekeken en niet naar kwaliteit en onderwijs is een van de dingen waar men vooral naar Kwaliteit moeten kijken.
Ivooo
Maar waarom gaan de leraren niet staken, dan zijn de leerlingen vrij Very Happy En er wordt geprotesteerd tegen de 1040 urennorm en nog op een normale manier. Dan is iedereen blij (behalve dan misschien regering)
James007
Dames... dames... kalmte aub.
Klaw 2
Ivooo wrote:
Maar waarom gaan de leraren niet staken, dan zijn de leerlingen vrij Very Happy En er wordt geprotesteerd tegen de 1040 urennorm en nog op een normale manier. Dan is iedereen blij (behalve dan misschien regering)

Tja als de leraren meezouden doen zou het wel handig zijn maar ik ben bang dat dit meer een kwestie is voor de leerlingen zij worden immers benadeelt en dat leraren blijven lesgeven. Maar aangezien de kwaliteit van het onderwijs zo achter uitgaat zou het wel goed zijn dat leraren ook zouden gaan staken.

James007 wrote:
Dames... dames... kalmte aub.

Ik doe mijn best, ik doe mijn best. O enne ben een jongen.

nieuws.nl wrote:
Leerlingen kunnen een boete van 2250 euro krijgen als ze gaan staken, zei Ronald Zoutendijk, voorzitter van de brancheorganisatie voor leerplichtambtenaren, op BNR Nieuwsradio. Ook ouders kunnen een dergelijke boete krijgen. "Als jongeren ongeoorloofd verzuimen van school, dan moeten de scholen dat melden aan de leerplichtambtenaar. Als het verzuim niet wordt gemeld, dan is de school ook strafbaar en kan de schooldirecteur een proces-verbaal krijgen", stelde de voorzitter.

Of proces-verbaal wordt opgemaakt, verschilt per gemeente, zei Zoutendijk. Volgens de VO-raad gebeurt dat pas na drie dagen ongeoorloofde afwezigheid.

Een boete van 2250 euro goeie dag! Ga je een keer staken voor je rechten als scholier krijg je een vette boete. Tja hierin komt menig leerling wel een beetje in een nare positie, protesteren en vette boete of niet protesteren en slechte kwaliteit van het onderwijs. Maar als je ouders je gewoon ziekmelden ofzo is dat probleem en hoe is de onderwijs instelling in hemels naam alle namen te controleren? Dus eigenlijk maakt dat niet uit.

O en men probeert de stakingen dit keer wat beter en vriendschappelijker laten lopen:
nieuws.nl wrote:
Scholierencomité Laks zet een ordedienst in van leerlingen en studenten. Voor het Laks is veiligheid tijdens de demonstratie 'absoluut prioriteit nummer één'. Maandag liep een betoging in Amsterdam uit de hand. Bij de ingangen van het Museumplein worden leerlingen geregistreerd. Eventueel worden tassen gecontroleerd.
Turbo_Liezz
DIE BOETE, HALLOOO GOEIE DAG WAAR SLAAT DAT OP?! Surprised Oelala, nu durf ik echt niet meer te staken. *lol*

Nou ja, je kan al een conclusie trekken volgens mij; de kwaliteit moet ECHT omhoog.

Op de school waarop ik zit vallen er regelmatig lessen uit. De docenten zijn ziek of hebben een vergadering. Als men daar nu eens op zou letten hoefden ze ook niet te dreigen met langere lesdagen, want dat wordt toch niet gewaardeerd. Dus ja, ik vond het een niet zo'n heel verstandige zet.

Ik hoop dat het gewoon helemaal niet doorgaat, laten ze zich eens met andere dingen bezighouden. Bij ons op school kan je volgens mij wel staken, maar ik heb het nog niet gedaan. Bij mij op school krijg je als leerling die wel staakt waarschijnlijk straf. En daar had ik eigenlijk niet zoveel zin in. Wink

Maar je zit eigenlijk voor niks op school. Want als die les uitvalt kan je net zo goed naar huis gaan, want op school doe je toch niks. Lijkt me. En dan daarbij, hoe zit het dan met de mensen die met het openbaar vervoer reizen?

Nou ja, er zijn natuurlijk ook voordelen, je kan nu rustig alles vragen in de les. En er zijn mensen die daar baat bij hebben, en je leert er alleen maar meer van. Wink Misschien gaat de kwaliteit zo toch wel wat omhoog, maar dan wil ik niet voor niks op school zitten. Dan moeten er ook niet meer zo vaak lessen uitvallen, want dat gebeurt regelmatig. En dat is irri. x.x
Gushe
Wèhè Razz
Wij gaan morgen op school ook staken Very Happy

We hebben dit in het 2e middelbaar al eens eerder gedaan Razz
Opeens kwam het in ons op om in het midden van de speelplaats te gaan zitten.. Razz
Half het school kreeg nota in de agenda (mijn ouders vinden dit uiterst komisch Razz) Very Happy

Toen deden we dat omdat de leerkrachten in andere scholen hadden gestaakt, waar ze dus geen les kregen.. en wij wouden nl ook geen les Very Happy

~Gushe
Turbo_Liezz
Het is inderdaad ook wel grappig om in de speelplaats te gaan zitten. Razz
Dat moet ik toegeven. XD
Ivooo
Bij ons gingen er maandag een paar op de trap zitten zodat de rest van de school er niet door kon.

Ivooo
Turbo_Liezz
Oooh lol. Smile Goed bedacht. (H)

Bij mij kan je morgen op het plein gaan staan, bij het 'F/H gebouw'. Daar zit namelijk de directeur van de school. Razz
jordi
Op het Carmel College Salland hebben de bestuurders besloten om niets verder meer te doen. Ze vonden 1000 uur wel genoeg Confused.. Er mag dus ook niet meer worden gestaakt, in plaats daarvan word er een handtekeningactie gedaan. Saai dus Sad
Klaw 2
jordi wrote:
Op het Carmel College Salland hebben de bestuurders besloten om niets verder meer te doen. Ze vonden 1000 uur wel genoeg Confused.. Er mag dus ook niet meer worden gestaakt, in plaats daarvan word er een handtekeningactie gedaan. Saai dus Sad

pff er zijn maar 40 uurtjes vanaf gegaan beetje raar om dan al toe te geven.
James007
Ik vind het een beetje zielig dat de meeste studenten niet weten waarom ze staken. Enkel dat ene ventje van LAKS schijnt het te weten en voor de rest houdt iedereen zijn eigen mening er op na.

Het enigste wat de grote meute weet is dat ze 1040 uren niet leuk vinden, maar misschien is het nuttiger om ook te weten wat ze dan wel willen, en met "NOU... G'WOON MINDER" kom je er dus niet. Ik hoorde iemand zeggen dat ze het schoolbeleid moeten afstemmen op het aantal uren dat de richting vereist, en dat er een soort marge moet zijn tussen 900 nogwat (ik denk 960) en 1040. Iemand anders zei dat hij onlangs Frans had gekregen van zijn natuurkundeleraar. Dat zijn dingen die wel een verschil maken.

Als een paar apen een trap blokkeren of wat vandalisme aanrichten stelt leerlingen in een verschrikkelijk slecht daglicht. Ze zouden beter meteen ophouden met "staken", zolang ze niet weten wat ze wel willen.
Turbo_Liezz
Ach ja, iedereen heeft weer een andere kijk op zaken. En ik weet heus wel waarom ik staak als ik zou staken. In ieder geval heb je wel een goed punt, want wat anders? En inderdaad, Frans krijgen van een natuurkunde docent is nou ook niet echt super ofzo. Ikzelf heb biologie van een docent Godsdienst. En ik heb Godsdienst van een toa van biologie. Iets wat ik ook niet begrijp.. Ach ja, ik vind het best dat de leerlingen in opstand komen, en die boete vind ik nog steeds overdreven, maar al dat vandalistische gedrag enzovoorts die kunnen niet, want dat doe je gewoon niet. Je geeft zo als scholier zijnde wel een giga slechte indruk, idd.. Maar ja, op mijn school heb ik gevraagd hoeveel lesuren ik krijg per jaar, toen werd mij vertelt dat dat er 1046 waren! Dus ik ga denk ik niet staken, want voor mij verandert er vast niet zoveel. Je hebt inderdaad wel een goed punt, want ja, waarom staken als je niet duidelijk aangeeft hoe je het wel zou willen? Daar heeft de regering inderdaad niks aan.. Maar een klasgenoot van me zei: 'De regering doet er echt alles aan om z'n zin te krijgen.' Haha, daar moest ik wel om lachen.

Rolling Eyes Wink
NoMercyFate
ik vind het ook ongeloofelijke onzin ho0r! ze doen het egt niet meer voor die uren! als het nou een rede had ok maar hun willen gewoon lekker gaan staken -.-
heeft toch oowk geen zin !!! Rolling Eyes
Turbo_Liezz
Haha inderdaad, dat heeft zeker geen zin!
Maar ja, sommige mensen doen er alles aan om erbij te horen... Confused
En nee, volgens mij gaan de scholieren hier niet zoveel mee bereiken.
Het heeft toch geen zin. Want als de regering de plannen toch zou doorvoeren
dan heeft een scholier daar niets op in te brengen, dan gebeurt dat gewoon.
En zo moet het ook. Ik bedoel; we zijn maar scholier, en als er al andere
voorstellen zijn gedaan.. Dan hebben die stakingen geen zin. Je hebt
uiteindelijk geen andere keus dan de regering te volgen. En wanneer
je niet van plan bent dat te doen nemen ze toch wel andere maatregelingen. Wink
Dusseeeh, waar slaan die stakingen eigenlijk op! Razz
Klaw 2
Ik heb met een docent van mij tijdens de les (tja ik liep voor op schema en er was niets uit te leggen) wiskunde over het feit dat die 1040 nu streng in de gaten worden gehouden op onze school was het toevoegen van 5 minuten per les extra genoeg om dat te halen. Onze rooster maker heeft net alles weten in elkaar te duwen om "vrij weinig tussen uren te creeëren. Maar omdat sommige leraren die extra tijd dat ze les moeten geven geen tijd hebben heeft de school extra leraren aanmoeten nemen (ongeveer alle leraren van Nederlands Engels en andere vakken die iedereen heeft hebben een klas opgegeven. Dit kost weer extra geld. Helaas is er een leraren tekort in Nederland waardoor dus "nieuwe, goede" leraren schaars zijn. Wij hebben dus zo'n nieuwe leraar, ik weet niet waar die vandaan komt maar die legt de grammatica even snel, in de laatste les in 2 minuten uit, waarna ze klaagt dat het slecht is gemaakt.

Daarnaast vinden veel leraren die extra 5 minuten onnodig er is niet meer stof dus langer uitleggen heeft geen zin tenzij de leraar zin heeft om alles 2 keer uit te leggen. Leerlingen kunnen dan meer vragen, maar als die 5 minuten er niet waren hadden ze het ook de volgende les kunnen vragen. Bij mij hebben de leerlingen niet de hele tijd vragen dus dat kan. Dus dan komt het neer dat de laatste 5 minuten les zin hebben mits de leerlingen vragen hebben om de hele les op te vullen. Leerlingen kunnen ook gewoon na de les nog dingen vragen als ze willen of emails sturen met "IK SNAP HET NIET". Daarnaast als je in de laatste les voor de proefwerkweek er achter komt dat je iets niet snapt dan doe je iets niet goed en al helemaal bij het examen.

Bij ons op school hebben veel kinderen ondanks dat we een goede rooster maker hebben toch 1 of 2 tussenuuren, wij hadden dat met Nederlands. De leraar had zelf een tussenuur de hele klas zat te wachten er was alleen geen lokaal vrij, kunnen ze dat geld misschien niet steken in extra noodlokalen?

Maar op onze school is dat niet zo erg als op andere scholen. Daar houden ze dus gewoon leerlingen op school als er geen leraar is, ze worden dus in de kantine, een lokaal, mediatheek etc gezet en ze kunnen dan wel aan het werk gaan maar als je een hele klas ergens zonder toezicht zet dan dan word het een grote rotzooi waardoor niemand kan werken.

Wat ook slecht is aan het beleid dat nu al sommige scholen een fikse boete hebben gekregen waardoor die minder geld over hebben voor lesgeven, waardoor ze een beetje in een vicieuze cirkel terechtkomen.

Als leerlingen 1040 uur op school zitten en alle uren nuttig (kunnen) bezig gaan en goed leskrijgen valt er weinig tegen te protesteren, maar als je die extra uren niet zo doelvol kunt besteden dan heeft het zin om te protesteren. En omdat er nu alleen naar kwantiteit word gekeken en niet naar kwaliteit word gekeken word er dus geprotesteerd en de 40 uur die de staatssecretaris heeft toegegeven is niet genoeg. Als ze nu eerst geld vrijmaken voor meer leraren zou dat wel handig zijn.

EDIT:
Quote:
De CNV Onderwijsbond vindt de werkdruk voor de docenten te hoog, en roept scholen op leerlingen de kans te geven om te protesteren.

De leraren hebben dus ook een hogere werkdruk. Wie word er nu beter van om nu die 1040 uren scherp in de gaten te houden?
De leerlingen niet.
De leraren niet.
De scholen niet.
De kwaliteit van het onderwijs zelf ook niet.

De enige die er beter van word is de schatkist van Bos door al die boete's die scholen opkrijgen gelegd. Natuurlijk heeft Bos hier niets te maken met die 1040 uur (ik probeer dus niet te zeggen dat dit er is om het begrotings tekort op te lossen).
Ivooo
Turbo_Liezz wrote:
Maar ja, op mijn school heb ik gevraagd hoeveel lesuren ik krijg per jaar, toen werd mij vertelt dat dat er 1046 waren!

Maar zijn dan de uitgevallen lesuren meegerekend, want als er dus meer dan 6 uur in het jaar uitvallen, en dat gebeurt wel lijkt me, dan zit je er al onder. Bovendien haalt volgens de site van mijn school maar 5% van alle scholen in Nederland de 1040 uur, en dus 95% niet. Maar goed, het zou kunnen.

De stakingen van vandaag zijn redelijk rustig verlopen, totdat er een paar met vuurwerk aan de slag gingen. Zij verzieken het weer voor de anderen, want zo wordt er nooit meer serieus geluisterd.

Ivooo
endless
gister hebben ze bij ons gedemonstreerd, gingen ze vuil rapen :\
ben ik te lui voor, heb dus neit meegedaan.

en 2 meiden uit me klas kwamen ook op tv toen ze vuil raapten, ga ik ze maandag lekekr inwrijven ^^ van je "hoi vuilrapertjes"
Arno v. Lumig
Klaw 2 wrote:
jordi wrote:

In een infobulletin van mijn school heb ik gelezen dat scholen gemiddeld 50 uren onder de nurm uitkwamen. In plaats van 1040 uren werden er dus gemiddeld 990 uren gemaakt. 40 uren zijn toegegeven. Men moet er nu dus nog maar 1000 maken per jaar, wat dus gemiddeld maar 10 uren meer is dan voorheen.

Dat moet toch wel lukken, niet?

Ik ben verder met je eens dat de kwaliteit van onderwijs veel belangrijker is dan kwantiteit, maar ook de kwantiteit is belangrijk. Ik zou graag 1040 uren per jaar les krijgen, maar dat moeten dan wel goede lessen zijn. Je hebt gelijk dat teveel tijd gewoon "uit je neus eten" is, en je hebt gelijk dat dit niet zou moeten.
Helaas protesteer je dus tegen het verkeerde: Je bent tegen de slechte kwaliteit, niet tegen de kwantiteit (en dus niet tegen de 1040-uren norm).

Met vriendelijke groet,
Een mede-5-VWO'er (NG)
James007
@endless: Waarom komt de kreet "Krijg een leven" in me op? We zullen het maar onder de vrijheid van meningsuiting rekenen zeker. Zucht.
Klaw 2
Arno v. Lumig wrote:
Klaw 2 wrote:
jordi wrote:

In een infobulletin van mijn school heb ik gelezen dat scholen gemiddeld 50 uren onder de nurm uitkwamen. In plaats van 1040 uren werden er dus gemiddeld 990 uren gemaakt. 40 uren zijn toegegeven. Men moet er nu dus nog maar 1000 maken per jaar, wat dus gemiddeld maar 10 uren meer is dan voorheen.

Dat moet toch wel lukken, niet?

Ik ben verder met je eens dat de kwaliteit van onderwijs veel belangrijker is dan kwantiteit, maar ook de kwantiteit is belangrijk. Ik zou graag 1040 uren per jaar les krijgen, maar dat moeten dan wel goede lessen zijn. Je hebt gelijk dat teveel tijd gewoon "uit je neus eten" is, en je hebt gelijk dat dit niet zou moeten.
Helaas protesteer je dus tegen het verkeerde: Je bent tegen de slechte kwaliteit, niet tegen de kwantiteit (en dus niet tegen de 1040-uren norm).

Met vriendelijke groet,
Een mede-5-VWO'er (NG)

Ik ben het met je eens, (ergens logisch), alleen door die 1040 uren norm vind ik dat de kwaliteit slechter wordt. En ik had ergens gelezen dat dat gemmidelde van alle scholen iets rond de 70 lag, maar dat laten we maar in het midden.
jordi
Het valt me trouwens bij mij op school op (vooral vorige week). Dat ik nog nooit zoveel uitval gehad heb in een week Razz. Normaal moet ik 34 uur per week naar school. Vorige week hoefde ik maar 15 ofzo. Het lijkt wel of de leraren spijbelen Razz
Turbo_Liezz
Ivooo wrote:
Turbo_Liezz wrote:
Maar ja, op mijn school heb ik gevraagd hoeveel lesuren ik krijg per jaar, toen werd mij vertelt dat dat er 1046 waren!

Maar zijn dan de uitgevallen lesuren meegerekend, want als er dus meer dan 6 uur in het jaar uitvallen, en dat gebeurt wel lijkt me, dan zit je er al onder. Bovendien haalt volgens de site van mijn school maar 5% van alle scholen in Nederland de 1040 uur, en dus 95% niet. Maar goed, het zou kunnen.

Ach ja, daar had ik nog niet aan gedacht. Maar ja, ik heb niet zo heel vaak les uitval. ^^ Het valt nog wel mee op mijn school. Ik heb van een goede vriend van me gehoord dat hij een half jaar geen Duits heeft gehad. Dat soort gevallen vind ik veel extremer, en ik las ook ergens dat het raar is dat mensen na 40 uur aftrek al toegeven. Van mij mag het nog wel wat meer omlaag. En aan die vijf minuutjes les heb je iig niet zoveel, daar ben ik het mee eens. Maar ja, ik hoop dat de regering niet bij dit standpunt blijft. Want daar gaat geen mens op vooruit. Jaa, idd alleen de schatkist van de regering. ¬¬ De kwaliteit zal zo niet vorderen. Neutral EN daar ging het ze toch om? Of hebben ze bijbedoelingen? Razz Als dat zo is dan vind ik het zwaar balen! >_< Mehheheheee ik ben benieuwd hoe iedereen hier over denkt dus ik houd deze topic in de gaten. Smile Ik wilde wel eens weten wie er naast Gushe (xD) nog meer van VWO 3 is. Razz

~ Liezz
3 VWO'er x3
Arnie
Maar jij zit nog niet in de tweede fase.
endless
James007 wrote:
@endless: Waarom komt de kreet "Krijg een leven" in me op? We zullen het maar onder de vrijheid van meningsuiting rekenen zeker. Zucht.

omdat ik geen leven heb
Alkmania
Echt belachelijk het is nu al een tijdje aan de gang natuurlijk, de stakende scholieren in Nederland. Voor de Belgen onder ons, die niet weten waar het over gaat:

Nu gaat de soap nog steeds verder, want de minister van onderwijs heeft gezegd niets aan het plan te veranderen, zeker niet als het zo doorgaat met de scholieren. Zeer terecht, want de helft van de scholieren weet geneens waarom het staakt... De veranderingen met de huidige situatie zijn namelijk nauwelijks merkbaar, het aantal lesuren in de week wordt verhoogd met 2. Wat is dat nu helemaal? Verder is het juist ideaal dat je op school moet blijven, want dan kan je gewoon je huiswerk maken en overleggen met mensen die hetzelfde moeten doen. Ik heb dit ook 6 jaar lang op deze manier gedaan en heb alleen vlak voor tentamenweken even thuis moeten werken. Verder kan je gewoon elke avond en weekend ' met je vriendjes spelen'.
SgtGarcia
Het grootste deel van de scholieren denkt dat ze staken voor meer vrij hebben. Deze reden vind natuurlijk veel aanhang onder de scholieren, maar het is niet de reden van de staking. Het LAKS staakt omdat ze willen dat scholen meer vrijheid hebben, als het een school niet lukt om genoeg uren te vullen dan worden scholieren wel eens in een lokaal gezet om huiswerk te maken. Hier is het LAKS het niet mee eens. Scholen moeten meer vrijheid krijgen en niet verplicht zijn om een bepaald aantal uren te halen.
Ik kan me wel enigzins vinden in de mening van de scholieren, ik ken een aantal docenten op een middelbare school en die zijn zelf ook niet echt blij met de regeling zoals hij nu voorgesteld is. Het houdt namelijk voor hun alleen maar extra werkdruk in. Normaalgesproken krijgen leerlingen bijvoorbeeld korter les in een periode van rapportvergaderingen, zodat de docenten in de vrijgemaakte tijd kunnen vergaderen. De nieuwe regeling heeft tot gevolg dat dit niet meer kan en dat docenten dus naast lesgeven extra op school moeten blijven om te vergaderen. Er is dus voor de docenten eigenlijk meer reden om over deze regeling te klagen. Ze hebben al een hoge werkdruk en die wordt alleen maar hoger op deze manier.
Arnie
Op zich is het natuurlijk niet erg om scholen te dwingen de leerlingen genoeg les te geven, maar urenlang onder toezicht huiswerk maken is geen echte les. Het is natuurlijk niet goed dat er zoveel uitval is, maar dit alternatief is m.i. nog erger. Zodat de regering kan zeggen, "we doen er iets aan"...
Klaw 2
Alkmania wrote:
Echt belachelijk het is nu al een tijdje aan de gang natuurlijk, de stakende scholieren in Nederland. Voor de Belgen onder ons, die niet weten waar het over gaat:

Nu gaat de soap nog steeds verder, want de minister van onderwijs heeft gezegd niets aan het plan te veranderen, zeker niet als het zo doorgaat met de scholieren. Zeer terecht, want de helft van de scholieren weet geneens waarom het staakt... De veranderingen met de huidige situatie zijn namelijk nauwelijks merkbaar, het aantal lesuren in de week wordt verhoogd met 2. Wat is dat nu helemaal? Verder is het juist ideaal dat je op school moet blijven, want dan kan je gewoon je huiswerk maken en overleggen met mensen die hetzelfde moeten doen. Ik heb dit ook 6 jaar lang op deze manier gedaan en heb alleen vlak voor tentamenweken even thuis moeten werken. Verder kan je gewoon elke avond en weekend ' met je vriendjes spelen'.

Tja als je een stukje terug had gelezen:

Klaw 2 wrote:
Ik heb met een docent van mij tijdens de les (tja ik liep voor op schema en er was niets uit te leggen) wiskunde over het feit dat die 1040 nu streng in de gaten worden gehouden op onze school was het toevoegen van 5 minuten per les extra genoeg om dat te halen. Onze rooster maker heeft net alles weten in elkaar te duwen om "vrij weinig tussen uren te creeëren. Maar omdat sommige leraren die extra tijd dat ze les moeten geven geen tijd hebben heeft de school extra leraren aanmoeten nemen (ongeveer alle leraren van Nederlands Engels en andere vakken die iedereen heeft hebben een klas opgegeven. Dit kost weer extra geld. Helaas is er een leraren tekort in Nederland waardoor dus "nieuwe, goede" leraren schaars zijn. Wij hebben dus zo'n nieuwe leraar, ik weet niet waar die vandaan komt maar die legt de grammatica even snel, in de laatste les in 2 minuten uit, waarna ze klaagt dat het slecht is gemaakt.

Daarnaast vinden veel leraren die extra 5 minuten onnodig er is niet meer stof dus langer uitleggen heeft geen zin tenzij de leraar zin heeft om alles 2 keer uit te leggen. Leerlingen kunnen dan meer vragen, maar als die 5 minuten er niet waren hadden ze het ook de volgende les kunnen vragen. Bij mij hebben de leerlingen niet de hele tijd vragen dus dat kan. Dus dan komt het neer dat de laatste 5 minuten les zin hebben mits de leerlingen vragen hebben om de hele les op te vullen. Leerlingen kunnen ook gewoon na de les nog dingen vragen als ze willen of emails sturen met "IK SNAP HET NIET". Daarnaast als je in de laatste les voor de proefwerkweek er achter komt dat je iets niet snapt dan doe je iets niet goed en al helemaal bij het examen.

Bij ons op school hebben veel kinderen ondanks dat we een goede rooster maker hebben toch 1 of 2 tussenuuren, wij hadden dat met Nederlands. De leraar had zelf een tussenuur de hele klas zat te wachten er was alleen geen lokaal vrij, kunnen ze dat geld misschien niet steken in extra noodlokalen?

Maar op onze school is dat niet zo erg als op andere scholen. Daar houden ze dus gewoon leerlingen op school als er geen leraar is, ze worden dus in de kantine, een lokaal, mediatheek etc gezet en ze kunnen dan wel aan het werk gaan maar als je een hele klas ergens zonder toezicht zet dan dan word het een grote rotzooi waardoor niemand kan werken.

Wat ook slecht is aan het beleid dat nu al sommige scholen een fikse boete hebben gekregen waardoor die minder geld over hebben voor lesgeven, waardoor ze een beetje in een vicieuze cirkel terechtkomen.

Als leerlingen 1040 uur op school zitten en alle uren nuttig (kunnen) bezig gaan en goed leskrijgen valt er weinig tegen te protesteren, maar als je die extra uren niet zo doelvol kunt besteden dan heeft het zin om te protesteren. En omdat er nu alleen naar kwantiteit word gekeken en niet naar kwaliteit word gekeken word er dus geprotesteerd en de 40 uur die de staatssecretaris heeft toegegeven is niet genoeg. Als ze nu eerst geld vrijmaken voor meer leraren zou dat wel handig zijn.

EDIT:
Quote:
De CNV Onderwijsbond vindt de werkdruk voor de docenten te hoog, en roept scholen op leerlingen de kans te geven om te protesteren.

De leraren hebben dus ook een hogere werkdruk. Wie word er nu beter van om nu die 1040 uren scherp in de gaten te houden?
De leerlingen niet.
De leraren niet.
De scholen niet.
De kwaliteit van het onderwijs zelf ook niet.

De enige die er beter van word is de schatkist van Bos door al die boete's die scholen opkrijgen gelegd. Natuurlijk heeft Bos hier niets te maken met die 1040 uur (ik probeer dus niet te zeggen dat dit er is om het begrotings tekort op te lossen).
Ivooo
Alkmania wrote:
Ik heb dit ook 6 jaar lang op deze manier gedaan en heb alleen vlak voor tentamenweken even thuis moeten werken.

Waarschijnlijk heb je dit niet gedaan, want waarschijnlijk heeft jouw school de 1040 uur ook niet gehaald. Zoals ik al eerder zei, 95% van de scholen red dat niet. De kans is dus klein dat jouw school bij die overige 5% zit. Je hoeft er echter niets van gemerkt te hebben want vroeger controleerden ze nog niet of de scholen het haalden, nu doen ze dat wel.

Ivooo
kansloos
btw hoeveel was uur was het voor die 1040-norm eigenlijk?

Ongeacht van dat, bij ons op school vormt het wel degelijk een probleem, maar mischien is onze school ook wel een beetje een geval apart, we zitten namelijk met 1100 man is een gebouw voor 500-700 man. Overvol dus, 2 gemeentes vechten met elkaar over wie het nieuwe schoolgebouw moet betalen, Great... >.<

Verder mag de leerling zelf ook wel eens wat meer los van school doen, Ik haal prima cijfers en ben toch retelui, waar heb ik die extra uren voor nodig in godsnaam?! Als je iets niet snapt, dan heb je je medeleerlingen nog en de leraar die je ook vaak wel wil helpen. Uren zeggen naar mijn gevoel dan ook direct niks over de kwaliteit, inzet en cijfers wel
Klaw 2
kansloos wrote:
btw hoeveel was uur was het voor die 1040-norm eigenlijk?

vroeger waren het ook 1040 uren maar toen werd er niet gecontroleerd en nu word er erg streng gecontroleerd.
Turbo_Liezz
Ik vraag me af of al die stakingen wel wat opleveren.. Wanneer de regering dus streng gaat controleren krijgen de scholen die zich niet aan die 1040 uren houden een boete, lijkt me. En ik denk niet dat die scholen daar echt veel aan hebben. De meeste scholen proberen volgens mij die boetes te vermijden. Een scholier die moet dus maar gewoon accepteren dat het zo is, want stel nou dat het toch gebeurt: dan kan je onmogelijk elke les extra gaan spijbelen! Daar heb je immers niks aan.. Eerst was ik voor die stakingen, maar hoe langer ik erover nadenk, hoe zinlozer ik het vind. Oja, ik hoef dan wel niet in die tweede fase te zitten, maar ik krijg sowieso veel uren.

Rolling Eyes Cool
Emmer-Compascuum
Gewoon accepteren dat het zo is? Het is praktisch al niet te doen om de 1000 uur te halen. Ik zit nu in de zesde en tot nu toe is het bij ons meestal zo geweest dat we elk jaar gemiddeld voor één vak gedurende drie maanden geen docent hebben. Áls je er dan een hebt, dan moet de stof ingehaald worden in minder tijd dan je aanvankelijk had. Dan maak je dus sowieso al minder uren. Daarnaast hebben wij dit schooljaar nog het unieke dat we eigenlijk nog tot aan het examen een bepaald vak zouden volgen, maar dat hebben we nu al afgesloten, omdat het zo'n simpel vak is. Hierdoor zou de school echter theoretisch gezien zwaar door in de problemen komen, omdat we dan voor dat vak maar de helft van de vereiste uren hebben gehad, terwijl we het vak toch al goed afgesloten hebben - waar gaat het nou om, om hoeveel uren je doorbrengt in het schoolgebouw, of dat je veel leert en zo goede resultaten behaalt?
©Wolfie
Ivooo wrote:

Ivooo

Ivooo,

Ikzelf vind het goed dat er gestaakt wordt. Ikzelf zit in VWO4 en heb een handtekeningenactie en staking met een aantal andere mensen geregeld. Dit allemaal ging hand in hand met de directie waar ik zeer tevreden mee ben. Wij hebben geprobeerd voordat we handtekeningen gingen ophalen een discussie te laten beginnen op school. We hebben de docenten opgeroepen een discussie in de klas te starten en ze daarmee goed bekent te maken.

Helaas zijn de protesten uit de hand gelopen op vele plaatsen. Dit komt doordat relschoppers, mensen die voor de rel komen, zich mengden met de groepen en dit leidde tot de volgende gevolgen: miljoenen aan schade.

Nog erger: de meeste wisten niet eens echt waarvoor ze staakten!

Ikzelf denk dat we de mensen op mijn school genoeg bekent hebben kunnen maken de zaak voordat ze mee gingen doen met de stakingen/handtekeningenacties. Bij ons ging alles zoals het hoort: VREDIG.

Ook veel oudere mensen weten niet eens goed waarover de 1040-norm gaat. Dat verbaast me en ontzet met terwijl ze er wel een mening over hebben. Ivooo, vele scholen zitten nu in de shit terwijl ze kwalitatief gezien goed onderwijs leveren.

Als de norm naar 960 uur gaat zou ik het goed vinden. Als scholen daaronder vallen mogen ze die wat mij betreft hard aanpakken. Meestal schort het dan ook ernstig aan het onderwijst.

Ik vind het jammer dat het zo moest lopen terwijl er nog niet eens een echt goed resultaat mee verkregen is...

Heel jammer.
©Wolfie
jordi wrote:
Het valt me trouwens bij mij op school op (vooral vorige week). Dat ik nog nooit zoveel uitval gehad heb in een week Razz. Normaal moet ik 34 uur per week naar school. Vorige week hoefde ik maar 15 ofzo. Het lijkt wel of de leraren spijbelen Razz

Maar elke keer als jouw docenten uitvallen, moet de school dat noteren en dat leidt ertoe dat je aan h et eind van het jaar een gat valt van 40 uur...

Wat nu?
De school gaat die uren opvullen met een weekje extra school. Projectdagen gaan niet door, een kamp kan niet want dat valt niet binnen de tijd. En ga zo maar door. Dit dwingt scholen tot vervelende creatieve oplossingen voor de school én de leerling. Want daar gaat het allemaal om, de leerling.

Als jordi 34 uur naar school gaat, wordt er genoteerd dat hij plusminus voor alle vakken 10 uur tot 15 uur met huiswerk in de week erbij komt. De werkdruk is wat mij betreft al hoog genoeg.
Lily
Geld die 1040 regel nu eigenlijk nog steeds?
PennyLane
waarom zijn we hier in Belgie nooit op gekomen? nee, wij gingen altijd braaf naar school...
Lady Elensar
Als het gaat om stakingen wegens teveel lesuren mag je blij zijn dat het niet gebeurt is, zijn er in België tenminste nog scholieren die nadenken.
atleetalie
Ja die norm is er nog steeds, en nee die norm wordt vaak nog niet gehaald, en dat komt doordat het te hoog gegrepen is door de leraren tekorten. Er worden nog steeds allerlei trucjes uitgehaald om de 1040 te halen, zoals mensen op school huiswerk laten maken, ook als dat al af is. Het is nog steeds triets
jordi
Ach, ik haal het zobiezo toch niet. Ik zit namelijk in mijn examenjaar Very Happy. En ik hoef dan maar 3 periodes + examen in plaats van 4 periodes. Ik heb nu zo'n 29 uur per week. Reken maar uit zou ik zeggen Razz
Of geld die regel niet voor examenjaren ??? Rolling Eyes
Lily
Ik heb maar een keer gestaakt maar vind het verder kansloos. Als er steeds 40 uur vanaf gaan is er na 25x staken geen school meer. Bij mij op school hebben we kansloze projecturen door die stakingen.
00steven
zoals al meer aangehaald het protest tegen een opleiding zegt mij enkel dat ze nog meer ueren nodig hebben.
maar ach zoals ze ook altijd zeggen "verstand komt pas met de jaren he "

greetz Steven