Als eerstejaars student krijg ik nu ook te maken met serieus beheren van een eigen inkomen. Uiteraard is er een aardige cashflow vanuit Groningen en het ouderlijk huis, maar wat bijverdienen kan natuurlijk geen kwaad.
Nu vroeg ik me af, hoe doen jullie dat? Wat voor bijbaantjes hebben jullie? Momenteel ben ikzelf nieuwseditor op een Nederlandse site van (computer)hardware, maar hoeveel dat verdient is afhankelijk van het aantal berichten dat je schrijft. (Ben wel benieuwd naar het loonstrookje...
)
(v1.0 had een wat andere invalshoek...)
Mijn geld komt bij m'n baas vandaan (ik heb dus een bijbaantje) en natuurlijk de studiefinanciering die je krijgt is altijd mooi meegenomen, maar lang niet voldoende.
Ik heb dan ook de hele simpele regel:
Geld wat je niet hebt kun je ook niet uitgeven.
Al zijn bij mij de inkomsten gelukkig wel hoger dan de uitgaven...
Ik doe klusjes via een uitzendbureau. Ik studeer in Delft, daar is een speciaal studentenuitzendbureau. Al het werk verdient redelijk goed, sluit vaak aan bij je opleiding, en er wordt rekening gehouden met het tijdgebrek dat een gemiddelde student heeft.
Verder komt er natuurlijk wat geld bij de IBG en mijn ouders vandaan, maar als je af en toe wat leuke dingen wil doen/kopen heb je natuurlijk awt extra's nodig.
| Skipmeister wrote: |
| Mijn geld komt bij m'n baas vandaan (ik heb dus een bijbaantje) |
De vraag was dus eigenlijk, wat voor bijbaantje. (Kan je nog extra punten mee verdienen ook, als je dat erbij vermeldt.
)
@SgtGarcia: noem eens een voorbeeldje, en hoe wordt er rekening gehouden met ons (inderdaad) drukke leven (posten op Frihost enzo)...?
Hmm.. ik verdien eigenlijk helemaal niks, ik heb geen bijbaantje. Soms help ik mijn ma wel eens met post wegbrengen en krijg daarvoor dus geld. Maar verder verdien ik niks
.. Ik ben nog wel opzoek naar een baantje, maar das moeilijk tevinden als je 14 bent
.. ik moet nog 4 maanden wachten