Als eerstejaars student krijg ik nu ook te maken met serieus beheren van een eigen inkomen. Uiteraard is er een aardige cashflow vanuit Groningen en het ouderlijk huis, maar wat bijverdienen kan natuurlijk geen kwaad.
Nu vroeg ik me af, hoe doen jullie dat? Wat voor bijbaantjes hebben jullie? Momenteel ben ikzelf nieuwseditor op een Nederlandse site van (computer)hardware, maar hoeveel dat verdient is afhankelijk van het aantal berichten dat je schrijft. (Ben wel benieuwd naar het loonstrookje...
)
(v1.0 had een wat andere invalshoek...)
Mijn geld komt bij m'n baas vandaan (ik heb dus een bijbaantje) en natuurlijk de studiefinanciering die je krijgt is altijd mooi meegenomen, maar lang niet voldoende.
Ik heb dan ook de hele simpele regel:
Geld wat je niet hebt kun je ook niet uitgeven.
Al zijn bij mij de inkomsten gelukkig wel hoger dan de uitgaven...
Ik doe klusjes via een uitzendbureau. Ik studeer in Delft, daar is een speciaal studentenuitzendbureau. Al het werk verdient redelijk goed, sluit vaak aan bij je opleiding, en er wordt rekening gehouden met het tijdgebrek dat een gemiddelde student heeft.
Verder komt er natuurlijk wat geld bij de IBG en mijn ouders vandaan, maar als je af en toe wat leuke dingen wil doen/kopen heb je natuurlijk awt extra's nodig.
| Skipmeister wrote: |
| Mijn geld komt bij m'n baas vandaan (ik heb dus een bijbaantje) |
De vraag was dus eigenlijk, wat voor bijbaantje. (Kan je nog extra punten mee verdienen ook, als je dat erbij vermeldt.
)
@SgtGarcia: noem eens een voorbeeldje, en hoe wordt er rekening gehouden met ons (inderdaad) drukke leven (posten op Frihost enzo)...?
Hmm.. ik verdien eigenlijk helemaal niks, ik heb geen bijbaantje. Soms help ik mijn ma wel eens met post wegbrengen en krijg daarvoor dus geld. Maar verder verdien ik niks
.. Ik ben nog wel opzoek naar een baantje, maar das moeilijk tevinden als je 14 bent
.. ik moet nog 4 maanden wachten 
Maar als je 14 bent heb je ook niet zoveel geld nodig. Behalve voor onbelangrijke zaken dan 
Ik ben 13 jaar, en krijg 6 euro per maand, ook krijg ik van mijn ouders 4.5 euro op maandag dinsdag donderdag en vrijdag (voor warme maaltijden + drankje) pak ik dus een broodje zonder drankje is dat (1.80 + 0.5= 2.30 4.5-2.3=) 2.2 euro dat ik dan nog die dagen kan krijgen.
voor mij is het toch genoeg dus ja 
Mijn geld komt binnen via een bijbaantje, verdiend redelijk goed, ik heb alleen niet zo veel tijd om te werken.
Voor de rest komt er nog het ιιn en ander binnen via de IB-groep.....
ik krijg mijn geld gwn door krantjes rond te brengen =)
ook krijg ik uiteraard zaakgeld :10 euro

Arnie,
hoeveel verdien je er dan mee zo ongeveer ?
Ik script PHP voor mijn geld, en word verder nog wel af en toe gevraagd om ergens mee te helpen, bijvoorbeeld met het verhuizen van de school waar ik op zit. Deze zomervakantie heb ik daar ruim 600,- mee gevangen. Verder in de zomer nog asperges steken en dergelijke zaken.
Af en toe word ik gevraagd voor het maken van een website, en ik geef af en toe les (informatica).
Ook moet (mag?) ik af en toe voor mensen een computer installeren, een netwerk aanleggen en dat soort futiele dingen.
Dus ik werk eigenlijk min of meer freelance; ik zie wel wanneer iemand me nodig heeft. Ik ben overigens 16, dus ik heb ook niet erg veel geld nodig 
@Bengt netto? daar kom ik volgende maand achter
Bruto €2,50 per bericht uit Nederlandse bron, €5 per bericht uit anderstalige bron.
Ik werk in de bloemen, gewoon van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat :p
Als ik een keer tijd heb met al dat studeren natuurlijk...
| Arnie wrote: |
@Bengt netto? daar kom ik volgende maand achter Bruto 2,50 per bericht uit Nederlandse bron, 5 per bericht uit anderstalige bron. |
Dat is niet echt zoveel moet ik zeggen 
Ik werk, als bijbaan, bij de post, leuke baan en je verdient goed, en je bent ook nog eens veel buiten, wat wil je nog meer?
Ivooo
ik zou niet weten waarom ik ooit een bijbaan zou moeten hebben (gehad nog minder). Momenteel verdien ik meer dan genoeg om mijn wensen in vervulling te kunnen laten gaan; Vroeger was mijn levensstijl wel anders dan de gemiddelde student zich nu schijnt te moeten veroorloven. Als ik in Leuven op restaurant ga dan zie ik daar heel wat meer studenten 'gewoon even leuk op restaurant gaan' waarbij ze dit even normaal vinden als even een friet halen bij de frituur. Met zo'n levenstijl is het inderdaad 'normaal' dat je een bijbaan nodig hebt.
| the666bbq wrote: |
| ik zou niet weten waarom ik ooit een bijbaan zou moeten hebben (gehad nog minder). Momenteel verdien ik meer dan genoeg om mijn wensen in vervulling te kunnen laten gaan; Vroeger was mijn levensstijl wel anders dan de gemiddelde student zich nu schijnt te moeten veroorloven. Als ik in Leuven op restaurant ga dan zie ik daar heel wat meer studenten 'gewoon even leuk op restaurant gaan' waarbij ze dit even normaal vinden als even een friet halen bij de frituur. Met zo'n levenstijl is het inderdaad 'normaal' dat je een bijbaan nodig hebt. |
Dat "verdien" suggereert wel dat je een bijbaantje hebt, lol.
Vanaf 1 januari 2008 krijg ik studenten basis bijslag iets 100 euro per maand heb geen flauw idee wat ik allemaal met dat geld moet doen maar dat zie ik dan wel mischien wel een rijbewijsje ofzo wel moet ik mijn eigen kleren kopen maar ik zorg dat ik een stapel kleren krijg waarmee ik vooruit kan. Nu krijg ik nog zakgeld, na 1 januari niet. In de vakantie doe ik vakantie werk op het kantoor waar mijn pa werkt.
Moet je geen boeken kopen? Collegegeld betalen? ...
| Moet je geen boeken kopen? Collegegeld betalen? ... |
Nee volgend jaar zit ik inde 6de dan heb ik geen werkboeken meer dan heb je alleen een schrift nodig om opdrachten in te maken en een examenbundel voor engels (die ik al heb). Mijn ouders betalen gewoon voor school dat kan je ook niet voor 100 euro per maand betalen. Als ik daarna ga studeren dan moet ik dat wel zelf betalen wat dus inhoud dat ik geld ga lenen van mijn ouders of de staat om dat te betalen natuurlijk neem ik dan wel een baantje anders kom ik wel geld te kort want dan moet ik in een keer ook voor eten, gas, licht etc. etc. zorgen.
Dan krijg je geen studenten uitkering, want je bent geen student maar scholier 
Dan krijg je geen studenten uitkering, want je bent geen student maar scholier  |
het is ook een studie basis uitkering ofzoiets (ik schrijf het zo op maar mischien heet het iets anders) maar volgens krijgen alle studenten deze uitkering met daarbij mogelijk ook andere als ze deze tenminste aanvragen.
Ik krijg gwn €35/maand zakgeld
en ik verdien bij door oude spulletjes van familie op Ebay te verkopen, assado (soort vn barbecue), pc les geven aan myn opa, handeltjes op sgool..
Maar ik kom rond
~Gushe
Ik doe een vakantiejob in de zomer en daar verdien ik toch zo'n 1500 euro mee, daar probeer ik dan een heel jaar van te leven wat me ook wel lukt. Verder krijg ik wat zakgeld van mijn ouders.
Dat doe je lang niet gek Gieter, zo hoef je je tijdens je studie geen druk te maken over andere dingen dan studeren en plezier maken. Natuurlijk is studeren ook wel een soort van werk, maar ik vind het toch behoorlijk irritant dat ik op zaterdag wel moet werken. Mijn ouders vinden dat ik niet hoef, maarja, aan die 90 euro studiefinanciering in de maand heb je natuurlijk helemaal niets als je een paar leuke dingen wil gaan doen 
ik krijg gewoon zakgeld.
20 per maand
dat is genoeg om op all mijn spelletje premium te zijn en dan heb ik nog over ^^
| endless wrote: |
ik krijg gewoon zakgeld.
€20 per maand
dat is genoeg om op all mijn spelletje premium te zijn en dan heb ik nog over ^^ |
Pfff.. dat lijkt me inderdaad genoeg
.. Als ik dat kreeg, was ik misschien wel rijker dan me zus, die een baantje heeft gehad. Ze is toen ontslagen, omdat het bedrijf waar ze werkte ging verhuizen naar Deventer of Zwolle ofzo. En ik woon in Raalte. Dat zou iets te ver weg zijn 
Ik doe het met studiefinanciλring, en een afwisselend bijbaantje. That's it. En volgensmij krijg ik nog 25 euro "zakgeld" per maand van m'n moeder, alleen omdat ze er niet aan denkt die overdracht te laten stoppen
(gaat automatisch). Daar zeg ik dan ook niks van, kan het goed gebruiken
.
Ik begon ooit met een baantje als folders bezorgen, wat wel redelijk verdiende voor me toen (15 jaar ofzo) wat overging in werken in een winkel, wat beter verdiende, en later in de horeca, wat nσg beter verdiende, en dat is ook wat ik nu nog steeds doe. Hoewel ik er hostess en promotiewerk bij het zitten. En nog eens vrijwilligers werk ook nog. Als ik geluk heb krijg ik een vergoeding.
Volgensmij kreeg ik tot 16-jarige leeftijd 12,50 euro zakgeld per maand (wat daarvoor nog 25 gulden was, ooit).
| jordi wrote: |
| endless wrote: | ik krijg gewoon zakgeld.
20 per maand
dat is genoeg om op all mijn spelletje premium te zijn en dan heb ik nog over ^^ |
Pfff.. dat lijkt me inderdaad genoeg .. Als ik dat kreeg, was ik misschien wel rijker dan me zus, die een baantje heeft gehad. Ze is toen ontslagen, omdat het bedrijf waar ze werkte ging verhuizen naar Deventer of Zwolle ofzo. En ik woon in Raalte. Dat zou iets te ver weg zijn  |
^^ net genoeg ^^
voor een spel is het 3 per maand voor een ander spel 10 voor 4 maanden ^^dus normaal koop ik eerst die 1 maand en dan die andere 4 maanden ^^
dus in 4 maanden krijg ik 80 en daarvan gaat 32 naar die spelletjes ^^ en dan nog wat juweeltjes op dat eerste spel, dat kostt 25 ^^ maar dan heb ik genoeg juweeltjes voor ene jaar (400) maar die zijn voor goeie wapens niet voor premium ^^ dus eigenlijk heb ik per jaar
inkomst
240 ^^
uitgaven voor games ^^
96 aan premum
25 aan juwelen, soms 50
dus dat komt op 146 uitgeven aan games :\
dus heb ik per jaar nog 94 over voor leuke dingen ^^ zoals zwembad
Ik merk het wel, die games zijn toch maar wat belangrijk! 
| Lady Elensar wrote: |
Ik merk het wel, die games zijn toch maar wat belangrijk!  |
yep, heel belangrijk ^^ en het zijn maar 3 games, soms ben ik ook nog premium op andere
| endless wrote: |
| jordi wrote: | | endless wrote: | ik krijg gewoon zakgeld.
20 per maand
Pfff.. dat lijkt me inderdaad genoeg .. Als ik dat kreeg, was ik misschien wel rijker dan me zus, die een baantje heeft gehad. Ze is toen ontslagen, omdat het bedrijf waar ze werkte ging verhuizen naar Deventer of Zwolle ofzo. En ik woon in Raalte. Dat zou iets te ver weg zijn  |
^^ net genoeg ^^
voor een spel is het 3 per maand voor een ander spel 10 voor 4 maanden ^^dus normaal koop ik eerst die 1 maand en dan die andere 4 maanden ^^
dus in 4 maanden krijg ik 80 en daarvan gaat 32 naar die spelletjes ^^ en dan nog wat juweeltjes op dat eerste spel, dat kostt 25 ^^ maar dan heb ik genoeg juweeltjes voor ene jaar (400) maar die zijn voor goeie wapens niet voor premium ^^ dus eigenlijk heb ik per jaar
inkomst
240 ^^
uitgaven voor games ^^
96 aan premum
25 aan juwelen, soms 50
dus heb ik per jaar nog 94 over voor leuke dingen ^^ zoals zwembad |
Het spijt me maar ik vind het een beetje dom aan van die online games uit te geven. Ik koop gewoon echte games op een tastbare cd die je de rest van je leven(zolang er een pc bij de hand is om het in te doen) kunt gebruiken. Terwijl de games waar jij je geld aan uit geeft het "effect" maar voor 1 maand of 4 maanden is ofzo. Zijn die games echt zo leuk.
| Klaw 2 wrote: |
Het spijt me maar ik vind het een beetje dom aan van die online games uit te geven. Ik koop gewoon echte games op een tastbare cd die je de rest van je leven(zolang er een pc bij de hand is om het in te doen) kunt gebruiken. Terwijl de games waar jij je geld aan uit geeft het "effect" maar voor 1 maand of 4 maanden is ofzo. Zijn die games echt zo leuk. |
de prijs tegenwoordig is ook erg veel
60 a 70 euro voor een nieuwe game. die je mss 1 a 2 maanden speelt. als hij 3 games constant speelt is dat goedkoper dan elke 2 maanden 70 euro uitgeven aan een nieuwe game.
iedereen heeft een andere smaak qua games dus zogek vind ik het nog niet
| Klaw 2 wrote: |
| endless wrote: | | jordi wrote: | | endless wrote: | ik krijg gewoon zakgeld.
20 per maand
^^ net genoeg ^^
inkomst
240 ^^
uitgaven voor games ^^
96 aan premum
25 aan juwelen, soms 50
dus heb ik per jaar nog 94 over voor leuke dingen ^^ zoals zwembad |
Het spijt me maar ik vind het een beetje dom aan van die online games uit te geven. Ik koop gewoon echte games op een tastbare cd die je de rest van je leven(zolang er een pc bij de hand is om het in te doen) kunt gebruiken. Terwijl de games waar jij je geld aan uit geeft het "effect" maar voor 1 maand of 4 maanden is ofzo. Zijn die games echt zo leuk. |
ja die games zijn leuk, en ik heb nog genoeg ps2 games (stuk of 20 waarvan 10 nog niet uigespeeld)
Ik ben 13 - 14 en krijg 0.00 euro per maand / week / dag. Ik krijg wel vrij veel maar als ik zelf iets wil dan heb ik wel een aantal tips voor sommige mensen ookal zijn ze niet echt eerlijk. Doe wat dingen in de tuin van buren , auto's wassen , ... zijn wel veel dingen die je hoort maar die eigenlijk veel tijd kosten en niet goed betaalt worden. Daarom kwam ik ooit op een plan dat eigenlijk mensen niet zo eerlijk laat geld betalen. Je moet gewoon een vastenvoettocht doen voor een goed doel. Dat goed doel ben je dan wel zelf. Maar als je op je papier informatie schrijf die zeer ruim gezien kan worden lieg je niet
. Je laat mensen per km een bepaalde bedrag betalen en zo bv 10km 0.50 cent per km = 5 euro per persoon. Als je dan nog de mensen niet wilt aftroggelen ga je opstap met vrienden maar wie dat gaat doen vind ik nogal raar lol. Om mensen makelijker te laten kopen , sponseren schrijf je beter op je blad enkele bedragen en namen al. Dat zet mensen aan tot evenveel te geven. Hierbij weet je men tips. ( Uiteindelijk doe je niets mis , het zou het zelfde zijn als iemand tekent voor een job en niet leest dat hij schoenen moet poetsen ofzo ). 
Zakgeld van ouders, van grootouders, en mijn job als hostess/promogirl (fijn werk, niet te veroordelen, en ik werk wanneer ik wil en niet op vaste tijdstippen = ideaal, dat terzijde). Dat "werken wanneer je wil" is natuurlijk uiterst handig als studentenjob!
Ik krijg zakgeld van men voogd, en een uitkering van de staat tot ik stop met leren (lang leve de hogeschool
).
Genoeg om rond te komen zonder al teveel problemen!
En ik krijg zakgeld, geld van de staat en loon van de AH
Dus ik kom wel rond 
| criminalcrap wrote: |
ik krijg 50eu zakgeld en iets van 400 eu aan salaris en nog eens 75 eu aan studie financiering
kan ik genoeg crap van kopen:P hoewel... moet nu wel ff gaan sparen voor en rijbewijsje en autotje  |
das ook leuke crap ene auto:)
heb je al een autotje op het oog?
Gewoon lekker Scripten
websites verkopen
lekker handelen!
| jerredk wrote: |
| Ik ben 13 - 14 en krijg 0.00 euro per maand / week / dag. Ik krijg wel vrij veel maar als ik zelf iets wil dan heb ik wel een aantal tips voor sommige mensen ookal zijn ze niet echt eerlijk. .... Je moet gewoon een vastenvoettocht doen voor een goed doel. Dat goed doel ben je dan wel zelf. |
Daar gaat het romantische ideaal van de kinderlijke onschuld?
| jordygrunn wrote: |
Gewoon lekker Scripten
websites verkopen
lekker handelen! |
Hoe verkoop jij je websites dan? En vraag je er veel voor?
Adri
Wat bijklussen, dat brengt genoeg op 
ik verkoop ze via een speciale website als je die wil weten stuur me dan eens een Persoonlijk bericht
| adri wrote: |
| jordygrunn wrote: | Gewoon lekker Scripten
websites verkopen
lekker handelen! |
Hoe verkoop jij je websites dan? En vraag je er veel voor?
Adri |
Ik kijg geld binnen door zakgeld. Ik heb opzich geen echt bijbaantje, maar ik heb dit jaar wel bijles gegeven op school aan 2/3 leerlingen (1 hoefte na een tijdje geen bijles meer), dat tikt toch wel leuk aan als je iedere week ongeveer (soms ging het niet door) 2 bijlessen doet. En soms krijg ik geld door rapporten.