FRIHOSTFORUMSSEARCHFAQTOSBLOGSCOMPETITIONS
You are invited to Log in or Register a free Frihost Account!

Verlenging ISAF missie in Uruzgan... wat is jouw mening??

Verlenging van de ISAF missie in Uruzgan (Afganistan)
Ja, gewoon in dezelfde vorm verlengen
0%
 0%  [ 0 ]
Ja verlengen maar in een andere vorm
33%
 33%  [ 2 ]
Nee, niet verlengen! wegwezen daar
66%
 66%  [ 4 ]
Total Votes : 6

Skipmeister
Momenteel een hot onderwerp.
De eventuele verlenging van de ISAF missie in Uruzgan (Afganistan). Ik ben benieuwd naar de mening van de Nl/BE frihosters. Wat vinden jullie? moet Nederland de missie na 2 jaar stoppen of vind je dat ze door moeten gaan en vooral waarom!! hierboven de Poll. Graag even je keuze motiveren!

Mijn mening is dat we na augustus 2008 weg moeten uit Uruzgan, niet om de omgekomen NL militairen (het blijft treurig) of omdat het te gevaarlijk wordt of de werkdruk die te hoog wordt maar omdat de afspraak met de NAVO was dat Nederland 2 jaar in Uruzgan zou zitten, na de 2 jaar zou Nederland de missie niet verlengen en zou de NAVO voor een vervanger zorgen.

onderstaande quote van Henk Kamp (voormalig minister van Defensie) die het onderstaande op 3 september 2007 op zijn weblog schreef bevestigt dit.
Quote:

Als minister van Defensie heb ik toen zonder omhaal van woorden tegen de politieke en militaire leiding van de NAVO gezegd dat we dat -onder voorbehoud van instemming van kabinet en parlement- voor twee jaar zouden doen en niet langer. Voorwaarden waren dat een capabel tweede land mee zou doen (dat werd Australië) en dat als tussentijds extra troepen nodig zouden zijn, de NAVO daarvoor zou zorgen. Maar de belangrijkste voorwaarde was dat de NAVO accepteerde dat de Nederlandse bijdrage in Uruzgan twee jaar zou duren en dat de opvolging niet een Nederlandse, maar een NAVO-verantwoordelijkheid was. De toen gemaakte afspraken zijn ten overvloede nog eens schriftelijk bevestigd. Ook de Afghaanse president Karzai en de Australische minister van Defensie Nelson wisten precies waar ze met Nederland aan toe waren, omdat ik het ze zelf heb gezegd: “We doen het voor twee jaar.”

alsjeblieft niet 2x kort achter elkaar posten. Gebruik dan de knop.
jordi
Lijkt me voor ook hun veiligheid dat ze daar weg gaan??.. ik weet niet echt hier een antwoord op Razz
Skipmeister
zijn er dan zo weinig mensen die zich hier mee bezig houden?!

p.s. ik had mijn eigen mening er juist apart onder gezet om het overzichtelijk te houden.
Emmer-Compascuum
Weggaan voor de veiligheid voor onze soldaten is een van de slechtere redenen die ik gehoord heb. Hoewel het verlies van dierbaren zeer treurig is, ga je het leger in in de wetenschap dat zulke dingen mogelijk zijn, hoe klein de kans ook is in een 'opbouw'missie als de onze.

En toch denk ik... Als er een land dat onze plaats inneemt zou ik zeggen dat we dan maar gewoon moeten vertrekken. Niet zo snel mogelijk, maar zorgen voor een geleidelijke overdracht. Zulk goed werk hebben we daar niet geleverd en bovendien zou het een opbouwmissie worden, wat het uiteindelijk niet helemaal is geworden. Confused
lordwarlord
ik zou weg gaan wat hebben wij nog te zoeken in dat land wij hebben er al harstikke veel geld in gestoken door daar al te lang te zijn gebleven nu kan een ander NAVO land het wel van ons overnemen
*anders zouden we gewoon zomaar weg moeten gaan* Cool
het geld kan beter worden gebruikt voor scholen en leraren
jordi
lordwarlord wrote:
ik zou weg gaan wat hebben wij nog te zoeken in dat land wij hebben er al harstikke veel geld in gestoken door daar al te lang te zijn gebleven nu kan een ander NAVO land het wel van ons overnemen
*anders zouden we gewoon zomaar weg moeten gaan* Cool
het geld kan beter worden gebruikt voor scholen en leraren

Jah, daar wouden ze namelijk laatst nog een beurs voor afschaffen ofzo Shocked
atleetalie
Het is belangrijk dat de Nederlanders daar blijven, maar er moet wel kritisch naar de vorm gekenen worden want die kan wel verbeteren
atleetalie
Nou, zoals jullie misschien gehoord hebben is het 'JA' geworden tot 2010 en dan nog afbreken. Ik vind het wat lang, misschien hadden ze de termijn niet zó lang moeten maken. Maar goed dit is wel het beste besluit.
Skippers
Ik heb het ook gehoord maar er is nog niets bevestigd (dit zou vrijdag gaan gebeuren).

Ik ben het er helemaal mee oneens dat het verlengd wordt en voor de reden verwijs ik u graag naar de beginpost van deze topic.

p.s. (Skipmeister was om verscheidene redenen mijn tweede account omdat ik van dit account de gegevens kwijt was. Het moge duidelijk zijn dat Skipmeister afgesloten is en ik verder ga onder 'Skippers; ).
Lady Elensar
Het is nu officiëel: Tot eind 2010 blijven Nederlandse militairen in de Afghaanse provincie Uruzgan.

Link 2 NOS

*edit* Nouja, link 1 doet het niet, die was van de RTL site. Erg vreemd, heb 'm maar weggehaald. Er stonden van die haakjes in de url ( en ) zou het daar aan kunnen liggen?
atleetalie
tja, voor de wereld vrede hè, maar als militair blijf je daar niet tot 2010 maar je gaat en half jaar of zo dus het is niet zoals de titel misschien schetst.

Ik vind het goed dat we blijven omdat wij het kunnen en Afghanistan zelf niet, we moeten ze helpen op eigen benen te kunnen staan.