FRIHOSTFORUMSFAQTOSBLOGSDIRECTORY
You are invited to Log in or Register a Frihost Account!

Batterij van een laptop

Vlien
Hoe draag je goed zorg voor de batterij van een laptop? Moet je die, net als oplaadbare batterijen, af en toe eens volledig laten afgaan/opgebruiken? En mag de stekker in het stopcontact blijven wanneer de batterij al helemaal opgeladen is?
rvec
ja de stekken mag erin blijven.
Nee NIET volledig laten leeg lopen, ik weet niet zeker of je een lithium ion batterij hebt maar het is wel waarschijnlijk. Als je deze helemaal leeg laat lopen gaat hij kapot, dus zeker NIET doen.
De meeste zorg zit in de temperatuur, vochtigheidsgraad en stoten en krassen. Als je zorgt dat de eerste 2 niet in de buurt van het maximum en minimum komen en te veel schommelen en ervoor zorgt dat hij niet teveel stoot of krast kan er niet veel mis gaan.
atleetalie
die batterijen gaan altijd kapot, dus koop eens in de 2 jaar of zo een nieuwe. Het is de realiteit van een laptop
traxion
rvec wrote:
ja de stekken mag erin blijven.
Nee NIET volledig laten leeg lopen, ik weet niet zeker of je een lithium ion batterij hebt maar het is wel waarschijnlijk. Als je deze helemaal leeg laat lopen gaat hij kapot, dus zeker NIET doen.

wat is dat voor een onzin!

je laptop schakelt automatisch zelf uit als de spanning te laag is, dus helemaal leeg wordt hij nooit door de laptop

je kan gewoon er mee werken tot dat hij uitvalt (slaapstand) daarna even opladen of via netspanning doorwerken
rvec
Je kan hem ook leeg laten lopen door hem eruit te halen en er een lampje op aan te sluiten. Dan is hij helemaal leeg en dat is niet goed voor de batterij. En ja een laptop sluit vaak vanzelf uit en op die manier kan je de batterij ook nooit leeg krijgen.
Arnie
Kijk eens hier.
rvec
even de link van arnie samengevat:

Quote:
Bij Lithium-Ion is het slecht voor de accu deze volledig te laten leeg lopen.

Ook staat er dat de accu zo min mogelijk moet worden opgeladen, dus wanneer je netstroom kan gebruiken moet je die gebruiken en kan je de accu er beter uit halen.
Arnie
Persoonlijk gebruik ik mijn accu vrijwel nooit, ik heb hem gewoon permanent uit mijn laptop gehaald. Scheelt ook weer een stuk in gewicht. Ik denk dat ik hem eens in de 3 maanden ofzo een keertje gebruik, om hem "fit" te houden.
Bengt
Ik heb toch gelezen heel af en toe eens laten leeggaan en dan ineens weer volledig volladen.
neji
Bengt wrote:
Ik heb toch gelezen heel af en toe eens laten leeggaan en dan ineens weer volledig volladen.

Dat heb ik ooit eens gelezen, maar dat was dan om de batterij te laten kalibreren.
rvec
voor een gewone (niet lithium-ion) batterij is dat inderdaad goed. Voor lithium-ion niet, ik weet niet hoe het precies zit, maar ik weet nog wel dat er voor mijn telefoon een keer zo'n programma is gemaakt om de batterij leeg te laten lopen waar enorm veel kritiek op was.

Ik zal eens kijken waardoor het precies komt, ik zou het nu ook wel willen weten.

edit: hier staat veel informatie
daar staat ook uitgelegd dat het interne circuit van de batterij kan dichtslaan als er heel langzaam spanning uit lekt. Wat gebeurt als hij volledig is opgeladen en de temperatuur stijgt.

edit2: misschien wel een goede tip, als je de batterij niet gebruikt moet je hem in de koelkast (0-4 graden) leggen (NIET DE VRIEZER!!), en hem opladen tot 40%. Dan eens in de maand een beetje ontladen (20%-30%) en weer opladen tot 40%. Dat is de beste manier om ze te bewaren.
huggy
rvec wrote:

edit2: misschien wel een goede tip, als je de batterij niet gebruikt moet je hem in de koelkast (0-4 graden) leggen (NIET DE VRIEZER!!), en hem opladen tot 40%. Dan eens in de maand een beetje ontladen (20%-30%) en weer opladen tot 40%. Dat is de beste manier om ze te bewaren.

Dat vind ik toch wel raar hoor.
Voor zover ik weet is dat toch juist het minst goede wat je kan doen voor een batterij?
Het niet volledig opladen en het opladen wanneer de batterij nog niet leeg is, zijn toch dé dooddoeners?

Als ik mijn lappy op de netstroom hang, neem ik mijn batterij er altijd uit, in mijn batterij gaat nog steeds evenlang mee als in het begin.
jordi
Ik heb altijd de accu erin zitten. En ik gebruik ook bijna altijd mijn kabel naar netstroom.
Dus ik heb er niet heel erg veel last van Razz
huggy
jordi wrote:
Ik heb altijd de accu erin zitten. En ik gebruik ook bijna altijd mijn kabel naar netstroom.

Dat komt dan indeed eigenlijk vrijwel overeen met mijn tactiek.
jordi
huggy wrote:
jordi wrote:

Dat komt dan indeed eigenlijk vrijwel overeen met mijn tactiek.

Behalve dat ik me accu er niet uithaal Smile
Arnie
Een ander voordeel van het verwijderen van je accu is dat je laptop een stuk lichter wordt. En dat je hem (op een gehaaste ochtend) niet meegrist naar je werk/universiteit zonder de netstroomadapter, "omdat je toch een accu hebt". Een aantal van mijn medestudenten doet dit en zij komen keer op keer in de problemen omdat hun accu leeg is terwijl ze nog niet klaar zijn.

En dan maar zielig kijken alsof ze het niet hadden kunnen zien aankomen. Nee hoor, die 3 andere keren waren gewoon toeval Brick wall
Bengt
neji wrote:
Bengt wrote:

Dat heb ik ooit eens gelezen, maar dat was dan om de batterij te laten kalibreren.

En wat houdt die term dan juist in ? Very Happy
Reply to topic    Frihost Forum Index -> Dutch -> Computers en Techniek

FRIHOST HOME | FAQ | TOS | ABOUT US | CONTACT US | SITE MAP
© 2005-2007 Frihost, forums powered by phpBB.