Vandaag deed ik uit nieuwsgierigheid wat onderzoek naar het woord "emo", naar aanleiding van een verhaal dat mijn broer me vertelde van bij hem op school, waar ze met allerhande vuilnis naar zogenaamde emo's gooien. Ik kan het woord ondertussen al bijna niet meer horen. Het is zo'n ongelofelijk modewoord geworden het afgelopen jaar. Het slaat nu veeleer op mainstream mode dan wat het geweest zou moeten zijn: een muziekstroming.
Ik begrijp niet waar die algemene afkeer plots vandaan komt, en het plezier dat sommige jongeren erin vinden om de eerste de beste voorbijganger op straat als emo te bestempelen. Het is mij nog niet overkomen, nóg niet, maar het zou kunnen; ik draag genoeg zwart
Ik vind eigenlijk sommige spulletjes die de "fashion emo's" (een subgroepering) dragen nog wel leuk, maar sommigen gaan er toch wel over (zie Groenplaats Antwerpen, vooral op woensdagnamiddag en 's avonds na schooltijd). Dat mogen ze, hoor, punkers bestaan zelfs al veel langer. En er zijn altijd mensen die er nog veel slechter gekleed bijlopen. Jammer wel dat het allemaal zo'n grote fake is. De normale gang van zaken is - wat ik ook gelezen heb en waar ik het mee eens was - dat je je kleedt naar je muziekstijl en niet omgekeerd. Wederom, iedereen is natuurlijk vrij in hetgeen hij/zij draagt.
Nu is mijn vraag... zijn er hier mensen die zichzelf (graag) als emo bestempelen? Zijn er rasechte emohaters en zoja waarom? Of heb je er nog nooit van gehoord? 
De emohaters, zijn mensen die meestal dat doen omdat hun subcultuur dat ook doet. (comformisme)
En zoals je zegt, het is mainstream geworden.
Net zoals dat bij de meeste van die dingen gebeurt uiteindelijk (punkcultuur,...)
Subculturen, agh.
Grappig dat ik overlaatst exact hetzelfde gesprek had met iemand die me vroeg: "Wat is nu eigenlijk zo'n een emo? Mijn zoontje zegt dat iemand in zijn klas zichzelf verwondt, en hij is emo."
Gisteren sprak ik met iemand uit Engeland die tot de "Gothic"-subcultuur behoort. Een heel erg fijn lijntje tussen Gothics en Emo's blijkbaar. Laat ik reeds veronderstellen dat een emo sowieso de negatieve variant in de volksmond is. Het kan ook zijn dat de echte Gothics mij nu dood willen schieten omdat ze vergeleken worden met emo's.
Een emo is wat mij betreft iemand die zich er goed bij voelt (alhoewel dit relatief is), zich slecht te voelen. Daarbij horen (dankzij de hype die het geworden is) allerlei zwarte kleren en andere attributen zoals eyeliner e.d.
Waarom mensen zich goed voelen door zich slecht te voelen is mij nog niet bepaald duidelijk geworden. Een emo vindt zichzelf blijkbaar ook niet emo. Zelfs bij hen heeft het een negatieve bijklank blijkt, heel ironisch...
Vraag van de moeder die ik sprak: "Snijden alle emo's zich? De emo uit de klas van mijn zoontje snijdt zich."
Wel ik zou het persoonlijk niet weten. Als je vindt dat het er bij hoort, dan hoort het erbij. Erg is wel dat mensen zich zouden gaan snijden omdat ze tot de emocultuur willen behoren.
"Emoboy, emoboy... Wenen! Wenen!"
Uiteraard zijn emo's het slachtoffer van pesterijen aangezien ze zich erg kwetsbaar en asociaal opstellen tegenover niet-emo's. Ik stel mezelf de vraag niet waarom emo's gepest worden. Ze vinden dit namelijk gewoonweg leuk. Het bevestigt hun gevoel dat de hele wereld tegen hen is. Dit veroorzaakt uiteraard een beetje een vicieuze cirkel, eerder een neerwaardse spiraal.
Een voorbeeld dat ik graag wil aanhalen is de huidige Chris Crocker-hype die zich voordoet op Youtube. Zoek er maar eens naar. In een hysterische huilbui verdedigt hij Britney Spears, en ook een beetje de emoslogan: Iedereen is tegen haar/ons. Reactie van Youtube-gebruikers: enerzijds aanmoedigingen (eerder omwille van de hilariteit van het filmpje en de persoon) en anderzijds een enorme anti-"Chris Crocker"-golf van berichten die hem bespotten, waarin zijn vader wordt nagedaan, zelfs een reactie van een valse Britney Spears hoort erbij.
Daarom wil ik er op drukken dat het erg belangrijk is om positief te blijven denken. Als je met een negatieve emo-instelling over de zaken begint te denken, dan kun je twee kanten op, die uiteindelijk dezelfde afloop hebben. Je kunt ofwel in een hoekje gaan wenen dat alles zo slecht is, of dit kenbaar maken "en publique" (cf. Chris Crocker) en door de menigte terug naar je hoekje worden gedreven en toch nog beginnen huilen.
Een subcultuur is leuk om naar te kijken (als je op de Groenplaats wandelt in Antwerpen en een emo-meeting ziet voorbij lopen), maar om aan mee te doen? Hemel, ik denk dat ik daarvoor een te sterke eigen mening heb over dingen. 
Pff.. ik heb er eigenlijk nog nooit over gehoord 
Die hele EMO-cultuur is een beetje ontstaan indd uit die punkrock cultuur. Joh, morgen is het weer wat anders dat in is en dan loopt iedereen daar weer mee over straat. Die emo cultuur gaat sowieso wel erg veel lijken op die hippie cultuur uit de jaren 80 en vroege jaren 90, maargoed, daar mag je het dan weer niet mee vergelijken, want dan worden ze boos..
Ik heb een vriend en die is ook zogenaamd 'emo'.
Ik kan mezelf er nooit zo druk om maken, vind het allemaal maar een beetje onzin al die zogenaamde hanggroepen.. Snap er niks van 
nog nooit van gehoord, misschien wél zo rustig, er zijn zat zinloze mode woorden en kreten
Om eerlijk te zijn, ik heb nog nooit van het woord "emo" gehoord...
Alléja, wel als afkorting van emoticons (smileys) maar nooit als wat nu zogenaamd een modewoord zou zijn.
Nuja, als ik het goed begrijp zouden emo's dus mensen die zich in de gothic tour gaan begeven? En wat verschilt er aan of is er eigenlijk helemaal geen verschil tussen?
Hier is het begrip emo nogmaals uitgelegd, en hoewel het grappig bedoeld is, is het zo enorm herkenbaar...
http://www.youtube.com/watch?v=-6Dmg_4ZA2Y&NR=1
ik heb er ook nog nooit over gehoord, en als het inderdaad een "smerige" subcultuur is dan kunnen we die het best in de kiem smoren door er zo weining mogelijk over te spreken. Die zotte naïeve jongkheid weet gewoon niet waar ze mee bezig zijn en zijn graag even anders, het gros zal deze bladzijden in het fotoboek graag zeer snel overslagen als ze later in hun driedelig maatpakje met de kinderen nog eens naar het leven van mama of papa kijken.
Uhm... mag ik toch even melden dat het in dat filmpje uiteraard niet zo grof bedoeld is als het lijkt? Uiteraard is het geen "filth". Het is niet aan ons om daarover te oordelen. Wat we wel kunnen zeggen, is dat ik persoonlijk alvast geen actieve participatie ga ondernemen.
(Ik stond erbij en ik keek ernaar.)
Nogmaals, zolang ze die manier van leven als hun manier van leven ervaren, dan is het niet aan mij om te zeggen dat dat fout is. Leven en laten leven... (Ze zijn niet agressief, alhoewel het filmpje anders beweert. Uiteraard was het daar omdat er een onozele verslaggever bij stond en ze in groep waren.)
Haha geniaal filmpje dit
Zoveel stereotiepen even achter elkaar gezetten met twee gekke mensen die het presenteren 
Ik vind dat ze allemaal een beetje aandacht willen, en meestal krijgen ze die dan ook nog :S Laat die <<EMO>> doen, als ze zich er goed bij voellen. Maar leven het normaal zijn 
| James007 wrote: |
Uhm... mag ik toch even melden dat het in dat filmpje uiteraard niet zo grof bedoeld is als het lijkt? Uiteraard is het geen "filth". Het is niet aan ons om daarover te oordelen. Wat we wel kunnen zeggen, is dat ik persoonlijk alvast geen actieve participatie ga ondernemen. (Ik stond erbij en ik keek ernaar.)
Nogmaals, zolang ze die manier van leven als hun manier van leven ervaren, dan is het niet aan mij om te zeggen dat dat fout is. Leven en laten leven... (Ze zijn niet agressief, alhoewel het filmpje anders beweert. Uiteraard was het daar omdat er een onozele verslaggever bij stond en ze in groep waren.) |
Man man, heerlijk filmpje 
ben geen emo maar snijd mezelf wel, voelt gewoon goed
Oeh eindelijk eens een volledig autonome snijder. Go you!
ik kan me het niet echt voor stellen dat dat goed voelt maar ik weet wel dat varkens het ook doen
maar dan iets je anders. Ze gaan kauwen op staal zodat ze ook gaan bloeden en dat vinden ze ook lekker op de een of andere manier
| lordwarlord wrote: |
ik kan me het niet echt voor stellen dat dat goed voelt maar ik weet wel dat varkens het ook doen
maar dan iets je anders. Ze gaan kauwen op staal zodat ze ook gaan bloeden en dat vinden ze ook lekker op de een of andere manier |
ik ben gewoon raar, en soms heb ik jeuk op me arm en dat gaat dan niet weg, sneetje ergens en je vergeet het.
p.s wat is autonoom?
Bij ons op school wordt EMO meer als scheldwoord aangezien dan als een subcultuur of zoiets dergelijk.
Toch eender wat het is, het is toch een beetje raar.
Greetz
| endless wrote: |
| lordwarlord wrote: | ik kan me het niet echt voor stellen dat dat goed voelt maar ik weet wel dat varkens het ook doen
maar dan iets je anders. Ze gaan kauwen op staal zodat ze ook gaan bloeden en dat vinden ze ook lekker op de een of andere manier |
ik ben gewoon raar, en soms heb ik jeuk op me arm en dat gaat dan niet weg, sneetje ergens en je vergeet het.
p.s wat is autonoom? |
Een verklaring van VanDale.nl is toch wel goed genoeg? Anders zeg je het maar.
| Quote: |
au·to·noom1 (de ~ (m.), -nomen)
1 anarchistische jongere in Nederland in de jaren tachtig van de twintigste eeuw
au·to·noom2 (bn.)
1 zelfstandig, onafhankelijk <=> heteronoom |
Wel eens van gehoord, zijn toch van die mensen die het chill vinden hun polsen door te snijden? Ik weet er niet veel vanaf, maar alleen al dat ze zelfmoordneigingen hebben...
Last edited by Yjaxygames on Thu Jan 03, 2008 10:21 pm; edited 1 time in total
| Yjaxygames wrote: |
| Wel eens van gehoord, zijn toch van die mensen die het chill vinden hun molsen door te snijden? Ik weet er niet veel vanaf, maar alleen al dat ze zelfmoordneigingen hebben... |
polsen? nouja ik ken ook zulk soort mensen maar ik vind dat je ze moet onderverdelen in 2 groepen
1 groep vind het vet cool en is eigenlijk vet arrogant enz en de 2de groep is echt Emo en vind ook dat de hele wereld ze niet aardig vind en ze lekker lijk uitkotst.
maar ik kan nog neit echt begrijpen waarom het chill zou zijn om in je polsen te snijden 
| lordwarlord wrote: |
| Yjaxygames wrote: | | Wel eens van gehoord, zijn toch van die mensen die het chill vinden hun molsen door te snijden? Ik weet er niet veel vanaf, maar alleen al dat ze zelfmoordneigingen hebben... |
polsen? nouja ik ken ook zulk soort mensen maar ik vind dat je ze moet onderverdelen in 2 groepen
1 groep vind het vet cool en is eigenlijk vet arrogant enz en de 2de groep is echt Emo en vind ook dat de hele wereld ze niet aardig vind en ze lekker lijk uitkotst.
maar ik kan nog neit echt begrijpen waarom het chill zou zijn om in je polsen te snijden  |
Nee ik bedoelde echt molsen
En die mensen zijn gewoon raar je bent toch niet helemaal goed als je je polsen doorsnijdt?
@yjaxynogwat zelfmoord is meestal niet de bedoeling als ze zichzelf snijden :\
en ze snijden ook wel op hun onderarm
Ik hou niet zo van emo's, vind het maar raar hoe ze doen, zeker die dat gewoon willen opvallen die zijn niet 'echt' emo.
Ik ken wel iemand die zig snijt (op vakantie leren kennen) valt opzig nog wel mee maar ze had toen in ieder geval geen emo kleren aan...
OK, het wordt eigenlijk een griezelig onderwerp. Ik was overlaatst 's avonds nog wat foto's gaan maken in de stad (fotograaf in spé) en werd lastiggevallen door een groepje jongeren. Begonnen me na een tijdje uit te maken voor emo en insinuaties te maken als "ah, zoeen, gij snijdt uzelf ofwa": geen idee waarom? Ik droeg misschien wat teveel zwart? En ja, gestreepte beenwarmers.
Een van die gasten haalt zijn zakmes boven en zwaait ermee vlak voor mijn neus. Toen heb ik mijn boeltje daar maar gepakt en vertrokken. Ik was wel even ontzettend bang.
Wat me danig ergert is dat die zwart+fellekleurtjesenprintjesjongeren zichzelf emo labelen. Ze luisteren dan naar Fall Out Boy en Panic!At the Disco en weet ik veel welke totaal niet-emo dingen. Emo komt van "emocore" muziek uit de jaren '90, échte heavy muziek. Die dingen zijn echter niet zo simpel te vinden. Echte emo's bestaan niet meer. Ik zou graag de term "nEmo" of "fakemo" introduceren voor deze neogroep. (En ik werd dus door dat groepje die me tergden aanzien als zo iemand.)
Zucht.
| Vlien wrote: |
OK, het wordt eigenlijk een griezelig onderwerp. Ik was overlaatst 's avonds nog wat foto's gaan maken in de stad (fotograaf in spé) en werd lastiggevallen door een groepje jongeren. Begonnen me na een tijdje uit te maken voor emo en insinuaties te maken als "ah, zoeen, gij snijdt uzelf ofwa": geen idee waarom? Ik droeg misschien wat teveel zwart? En ja, gestreepte beenwarmers.
Een van die gasten haalt zijn zakmes boven en zwaait ermee vlak voor mijn neus. Toen heb ik mijn boeltje daar maar gepakt en vertrokken. Ik was wel even ontzettend bang.
Wat me danig ergert is dat die zwart+fellekleurtjesenprintjesjongeren zichzelf emo labelen. Ze luisteren dan naar Fall Out Boy en Panic!At the Disco en weet ik veel welke totaal niet-emo dingen. Emo komt van "emocore" muziek uit de jaren '90, échte heavy muziek. Die dingen zijn echter niet zo simpel te vinden. Echte emo's bestaan niet meer. Ik zou graag de term "nEmo" of "fakemo" introduceren voor deze neogroep. (En ik werd dus door dat groepje die me tergden aanzien als zo iemand.)
Zucht. |
Oei,
Al een geluk dat je niets is overkomen.. Anderhalve week geleden is er nog een kennis van een familielid vermoord met haar zoon 
Weer een opkomende trend het woord. Het is een groep maar het word ook gebreukt als scheldwoord. Oké ik heb het niet voor de extreme emo's die zich zwart kleden , snijden , negatieve inzicht , ... Maar nu is het als iemand iets negatief denk ben je al direct een emo. Het slaagt nergens op vind ik en aangezien het nu in is en sommige mensen ogarme denken , zijn er mensen die eigenlijk zonder enig doel zich gaan snijden en al. Dat is er gewoon over , trouwens er is nergens een doel waarvoor je je moet snijden. Als je zo leeft laat je dan helpen.