Ik installeerde enkele dagen geleden de nieuwe Kubuntu 7.10.
En via Wine installeerde ik mijn favoriete Windows game, COD2. Alles verliep probleemloos.
Toen ik het spel opstartte was ik aangenaam verrast.
Een game als Call of Duty 2 start 2 maal sneller op. Het laden van de mappen gaat ook een stuk vlugger dan ik gewoon was in Windows. Ik kan het spel spelen is de hoogste resolutie en met alle toeters en bellen op het maximuum. Daar kon ik met Windows slechts van dromen. De hardware upgrade die ik reeds aan het plannen was, kan ik gemakkelijk nog eventjes uitstellen.
Mijn echtgenote probeerde op haar Vista computer Runaway 2 aan de praat te krijgen. Installeren, herinstalleren, patches zoeken, forums afschuimen, enz. m.a.w. ze was al enkele dagen zoet zonder daadwerkelijk het spel te kunnen opstarten zonder errors. Ik probeerde het op mijn Kubuntu. En ja hoor, het lukte van de eerste keer. 
had je op je windows versie meerdere programma's tegelijkertijd aanstaan (msn virusscan, firewall, outlook, ...) dat kost je ook geheugen en dus snelheid als je cod2 ofzo gaat spelen
Daar heb je gelijk in. Maar,
msn gebruik ik niet. E-mailprogramma en brouwser zijn uitgeschakeld. Mijn virus/firewall software is de nieuwste Bitdefender. In deze versie is er een mogelijkheid om hem in gaming modus te zetten. Maar ook al schakel ik BD uit, ik haalde in Windows nooit hetzelfde resultaat.
En er is meer.
Ik probeerde net om op Kubuntu COD2 online te spelen terwijl er een DVD speelt met Kaffiene én een filmpje speelt op youtube (browser = konquerer). En alles -ja, alle drie deze toepassingen- werken te gelijkertijd feilloos. Zelfs met de hoogste grafische instellingen speel ik een Deathmatch zonder enig gestotter of gesputter van de bediening noch het beeld (1600x1200@75FPS). Voor mij, als ancien Windows gebruiker vanaf versie 3.10, lijkt dit wel toverkracht.
Aan alle Window gebruikers.
Je hoeft me natuurlijk niet te geloven. Waarom zou je? Maar probeer het zelf eens. Ik wil je niet overhalen om over te stappen naar Linux. Voor mij is dit ook nog allemaal experimenteel. Ik gebruik voorlopig nog steeds Windows omdat ik eerst Linux nog wat beter onder de knie wil krijgen voor ik een definitieve overstap maak.
Edgehawk volgens mij heb je best veel geluk gehad met het feit dat het in een keer werkte, ik kan me nog goed herinneren dat ik dagen bezig geweest ben om 3D support de eerste keer te installeren.
Maar ja, wat ik eigenlijk wou vragen is heb jij gebruikt gemaakt van Linux Binaries voor Call of Duty 2 en zo ja waar heb je die gevonden. Ik vind alleen maar Dedicated server binaries.
Ik kan anders eigenlijk ook niet goed geloven dat Call of Duty 2 sneller loopt onder linux via een emulator, ik zou wel graag is FPS vergelijkingen willen zien. Als het dat wel doet heb je waarschijnlijk een Windows install met Rvec proporties > heel veel dingen aan staan en heel veel ram verbruikt of nou ja of d'r is iets anders aan de hand.
Anyways wat mischien ook nog wel helpt voor de snelheid is het installeren van Icewm of een andere minimalistische Window Manager, als van daaruit COD2 laad zul je waarschijnlijk alles nog sneller draaien. Althans dat is mijn gok 
| kansloos wrote: |
| Rvec proporties |
Ik wist niet dat spellen op linux al zo goed gingen, ik dacht dat ze veel slomer waren dan op Windows. Volgende keer dat ik windows hier opnieuw moet installeren zal ik linux eens overwegen. Ik heb nog nooit eerder een pc met linux voor dagelijks gebruik en GUI (alleen server en zonder GUI) gehad, lijkt me wel een keer het proberen waard als ik dot zo lees.
Het is eigenlijk logisch dat het sneller kan dan in Windows aangezien er geen Windows-bloat aanwezig is en minder storende processen. Wine/Cedega zijn ook heel geöptimiseerd over de jaren heen en dat geeft nu al vaak een betere performantie.
Het is ook geen emulatie, maar eerder equivalente binaries/functionaliteit, juist zoals Windows het biedt. En als je het al vergelijkt met Vista, dan is het ook niet moeilijk om beter te doen aangezien Vista heel zwaar en traag is.
Daarentegen werkt het ook heel vaak niet (of niet compleet) of heb je de (betalende) software, Cedega, nodig om het spel te kunnen spelen.
| Edgehawk volgens mij heb je best veel geluk gehad met het feit dat het in een keer werkte, ik kan me nog goed herinneren dat ik dagen bezig geweest ben om 3D support de eerste keer te installeren. |
Ik heb eerder al enkele distro's geprobeert. En dit is de eerste waarbij ik alles zo snel aan de praat kreeg.
Maar ja, wat ik eigenlijk wou vragen is heb jij gebruikt gemaakt van Linux Binaries voor Call of Duty 2 en zo ja waar heb je die gevonden. Ik vind alleen maar Dedicated server binaries. |
De COD 1 en 2 Linux dedicated server binaries zijn vrij te downloaden op:
http://www.callofduty.com/patch/ en http://www.callofduty.com/patch_cod2/
Wat bedoel je met de Binaries voor Call of Duty 2? Op Usenet?
Ik kan anders eigenlijk ook niet goed geloven dat Call of Duty 2 sneller loopt onder linux via een emulator, ik zou wel graag is FPS vergelijkingen willen zien. Als het dat wel doet heb je waarschijnlijk een Windows install met Rvec proporties > heel veel dingen aan staan en heel veel ram verbruikt of nou ja of d'r is iets anders aan de hand. |
Ik gebruik een matige Nvidia 7600GT VGA kaart. In Windows ligt de 3D framerate hoog. Voor COD2 gaat ie tot 100FPS. (Ik heb geen monitoren die meer aankunnen.) Toch blijft de beeld refresch hier en daar haperen. Ook in het gewone Windows desktop gebruik durft ie. Zelfs bij een spiksplinternieuwe Windows XP PC. Daarom kan ik COD2 niet met de max. waarden instellen. 1024x768 + middelmatige settings en DirectX 7 i.p.v. 9 (?) houden het spel speelbaar. Het ram verbruik in Windows is in rust 480MB van de 1G. Da's idd veel. Maar in Linux is 90 proc. van het RAM in gebruik.(?)
In Linux kan alles tot de maximum. Er is blijkbaar nog over want ik speelde tegelijk een DVD én een Youtube filmpje af. COD2 online gaf geen krimp. De framerate 75FPS was lager omdat dit evenredig is met de pixelinstelling van 1600x1200. Dat is dus normaal. Maar omdat het menselijk oog voldoende heeft aan 25 FPS om een film als vloeiend beeld te ervaren, is er dus nog een ruim overschot.
Wat is een Windows install met Rvec proporties?
Anyways wat mischien ook nog wel helpt voor de snelheid is het installeren van Icewm of een andere minimalistische Window Manager, als van daaruit COD2 laad zul je waarschijnlijk alles nog sneller draaien. Althans dat is mijn gok  |
IceWM ken ik (nog) niet. Ik zou dit wel even kunnen proberen. Maar eigenlijk loopt het nu al lekker.
Last edited by EdgeHawk on Fri Oct 26, 2007 10:52 am; edited 1 time in total
| rvec wrote: |
| kansloos wrote: | | Rvec proporties |
Ik wist niet dat spellen op linux al zo goed gingen, ik dacht dat ze veel slomer waren dan op Windows. Volgende keer dat ik windows hier opnieuw moet installeren zal ik linux eens overwegen. Ik heb nog nooit eerder een pc met linux voor dagelijks gebruik en GUI (alleen server en zonder GUI) gehad, lijkt me wel een keer het proberen waard als ik dot zo lees. |
Je kunt altijd een Linux Live CD proberen om met Linux kennis te maken. Je hoeft dan niet te installeren. Gewoon booten van CD en Linuxen maar. Dit is ook zoiets wat ik als Windows gebruiker eerst niet kon geloven.Afhankelijk van de snelheid van je CD-speler loopt dit wel veel trager dan een geďnstalleerde Linux.
Of anders een dual boot. Linux naast je Windows installeren. Ook dit is eenvoudig te doen met Linux.
ja ik ken ze, dat heb ik al vaker geprobeerd maar ook dat nog maar een keer met gui.
En ik denk dat ik als ik linux ga uitproberen dan ook meteen alleen linux wil proberen en niet dat ik steeds weer terug val op windows als ik iets even niet weet.
| Quote: |
| Wat is een Windows install met Rvec proporties? |
Dat is een installatie van Windows die standaard meer dan >1GB ram verbruikt.
| Quote: |
| Dat is dus normaal. Maar omdat het menselijk oog voldoende heeft aan 25 FPS om een film als vloeiend beeld te ervaren, is er dus nog een ruim overschot. |
Dat van 25FPS waar, maar iets hoger is toch gewenst omdat het mikken wat makkelijker maakt.
75FPS is RUIM voldoende. Ik streef altijd naar een FPS waarbij de extremen omlaag niet lager komen dan 35-40.
| Quote: | | Wat is een Windows install met Rvec proporties? |
Dat is een installatie van Windows die standaard meer dan >1GB ram verbruikt.
| Quote: | | Dat is dus normaal. Maar omdat het menselijk oog voldoende heeft aan 25 FPS om een film als vloeiend beeld te ervaren, is er dus nog een ruim overschot. |
Dat van 25FPS waar, maar iets hoger is toch gewenst omdat het mikken wat makkelijker maakt.
75FPS is RUIM voldoende. Ik streef altijd naar een FPS waarbij de extremen omlaag niet lager komen dan 35-40. |
75 FPS is zowat het maximum van wat de meeste beeldschermen aankunnen zeker?
Ik dacht dat 100 het maximum was voor de meeste beeldschermen.
Hei ik heb een vraagje over jou cod.
Heb jij een linux versie gekocht ofzo want vlogens mijn weten (niet zo veel) kan je windows niet op linux spelen.
Of is dat verandert met de nieuwe versie van kubuntu.
Of een andere mogenlijkheid waar ik al eens van gehoord heb is dat je een tijdelijke windows omgeving laat draaien binnen jou linux, maar ik zie daar eigenlijk alleen maar vertraging in.
Kan iemand dat misschien even toelichten, als het een van de twee laatste is dan ga ik dat ook doen denk ik.
Greetz
wordt gedaan met Wine/Cedega Wine is gratis maar ondersteund volgens mij minder software. Cedega is wel op Wine gebaseerd.
Probeer die 2 eens te googlen dan vind je genoeg informatie over wat er wordt ondersteund, hoe je het installeert en wat je allemaal nog meer wilt weten.
| rvec wrote: |
| Ik dacht dat 100 het maximum was voor de meeste beeldschermen. |
De refresh rate voor de meeste LCD schermen ligt om en nabij de 75, dit betekend echter niet dat je framerate niet hoger kan zijn. Je krijgt dan een ecffect dat 'tearing' heet. De huidige frame overlapt de frame daarvoor en er onstaat een scheidings streep.
Met de vertical sync optie kan men dit oplossen, er wordt dan gewacht tot dat de hudige frame is geprojecteerd, voordat aan een nieuwe frame wordt begonnen
| dirkvb wrote: |
Hei ik heb een vraagje over jou cod.
Heb jij een linux versie gekocht ofzo want vlogens mijn weten (niet zo veel) kan je windows niet op linux spelen.
Of is dat verandert met de nieuwe versie van kubuntu.
|
Met Wine kun je Windows software op ieder Linux systeem draaien.
Niet alle Windows software, maar toch al heel wat. Op de website van wine kun je een lijst raadplegen.
http://www.winehq.org/
Wine is gratis. Er zijn echter ook nog enkele andere betalende emulators. Maar of die beter zijn?
COD2 draait perfect maar heeft bij het online gamen wel problemen met de cheatbeveiliging Punkbuster. Punkbuster uit zetten dus.
Ik heb net gelezen dat er een gratis emulator bestaat om games van Playstation 1,2 en 3 op Linux te draaien. (bestaat trouwens ook voor Windows) Maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
Tearing = De huidige frame overlapt de frame daarvoor en er onstaat een scheidings streep.
|
Dit ter illustratie:
http://www.macintouch.com/reviews/macpro/macpro_pics/tearing-halo-1.jpg
Rvec:voortaan de edit knop gebruiken