FRIHOSTFORUMSFAQTOSBLOGSDIRECTORY
You are invited to Log in or Register a Frihost Account!

Jarig!! (zijn)

Alkmania
Ik ben 18 geworden vandaag! Very Happy

Dat wilde ik gewoon even meedelen, maar natuurlijk moet het ook wel een discussie zijn. Dus hierom de vraag:

"Vinden jullie 18 een mooie leeftijd en is er in jullie leven (voor degenen die al 18 of ouder zijn) veel veranderd?"
neji
Gelukkige verjaardag alvast! Smile

Ik denk wel dat 18 een soort verademing is... Je mag écht met de auto gaan rijden, alleen gaan wonen,... Al die vrijheden die je krijgt, dat lijkt mij wel het leukste aan 18 worden! (maar je moet er natuurlijk ook geen misbruik van maken van al die vrijheden Wink).

Achttien worden is in mijn ogen toch iets unieker dan bijvoorbeeld 24.
endless
dat op jezelf wonen lijkt mij niet leuk ^^ mis ik me moedr teveel ^^

nouja 't lijkt me wel cool achttien te zijn, mag je sterke drank en dan auto rijden ^^
golles
vanaf je 18e word het tof, lekker rijbewijsje halen, vet veel auto rijden, drank is ook geen probleem als je 17 bent, gewoon ff slim aanpakken Wink
op je zelf wonen lijkt me egt wel beter, alleen duur en alles zelf doen:P
wat denk je trouwens van stufi, ik kreeg het pas vanaf mn 18e, en het is egt een belangrijke inkomen van mij geworden Razz
Bengt
Wat is stufi ? Very Happy

En ik ben dit jaar ook 18 geworden. Maar ik ben er vrij licht overgegaan. Toch merk je dat je een aantal extra vrijheden hebt. Goed voor sommigen, slecht voor anderen Smile
stienoo
Gefeliciteert met je verjaardag!!!

Maar mij lijkt het best wel leuk om 18 te zijn vooral dat je met de auto mag rijden.
Klaw 2
ik ben ook 18 geworden op 2 oktober, je hebt dan opeens wel meer vrijheden maar die betekenen eerst weinig. Er zijn niet zoveel mensen die dan meteen alleen gaan wonen. Je kon al alcohol kopen maar dan met een lager alcoholpercentage. En je kunt natuurlijk meteen een rijbewijs gaan halen maar daar moet je dan weer flink veel geld voor neertellen en de vraag is dan of je wat aan een rijbewijs hebt, als je nog naar de middelbare gaat kun je veel beter nog met de fiets of brommer gaan ofzo veel goedkoper (vanzelfsprekend) en die kun je bijna overal kwijt en een auto niet.

en een nadeel van een rijbewijs is dat je kunt worden uitgekozen als BOB, dat is ook wat minder lijkt me.
stienoo
Haha, das waar :p
Maar het lijkt me gewoon leuk dat je het zou kunnen (en mijn ouders gaan dat waarschijnlijk toch sponseren) dus waarom zou ik het niet doen dan?
Van dat alcohol heb je wel gelijk maar ik vind dat nu toch maar een vies goedje hoor.
atleetalie
nou eeh, gefeliciteerd dan
traxion
Alkmania wrote:

Dat wilde ik gewoon even meedelen, maar natuurlijk moet het ook wel een discussie zijn. Dus hierom de vraag:

"Vinden jullie 18 een mooie leeftijd en is er in jullie leven (voor degenen die al 18 of ouder zijn) veel veranderd?"

feli

18 is een mooie leeftijd je mag ineens veel meer doen (naar grote feesten), legaal sterkere dranken drinken, en natuuurlijk auto rijden:D

ga jij meteen beginnen met lessen?
the666bbq
18 jaar, dat was het jaar voor alles is beginnen mislopen Wink na je achtiende gaat elke beslissing die je neemt om de dingen beter aan te pakken ertoe leiden dat het nog slechter gaat; de schepper daarboven zit zich bijzonder leuk te vermaken in zijn 'First Life, Live' als je het mij vraagt. Dus geniet maar van je laatste jaar 'zonder zorgen'.

'In mijn tijd' was trouwens alles nog wat aangenamer (ook weer subjectief natuurlijk) : geen haast zonder onthaasten, multiculturaliteit zonder problemen met de multiculturaliteit, mobiliteit zonder files, alle dagen feest zonder drugs/alcoholparanoia/..., sociaal leven zonder schermpjes (maar zelfs nog met geparfumeerde briefkes), friet voor 40 frank (met saus) ... en ga zo maar door (om van het milieu of wat daar nog van overblijft nog maar te zwijgen)
golles
Bengt wrote:
Wat is stufi ? Very Happy

Studiefinanciering, de meeste die ik ken krijgen allemaal aanvullende beurs, dus das iets meer dan 300 eu in de maand.
Lady Elensar
Misschien een domme vraag, maar bestaat er eigenlijk wel studifinanciëring in België? Embarassed Of hoe is dat daar geregeld?

Over 18 worden gesproken, toen ik 18 werd veranderde er voor mijn gevoel niet veel. Je bent enkel officiëel volwassen. Je mag auto rijden (jeej!), sterke drank drinken (wat je vast al wel deed), veel meer gaan betalen (eigen verzekeringen bijv.), en dat soort dingen. Natuurlijk veranderd er dan wel veel dus, maarja, niet dat ik me plotseling die ene dag opeens een stuk volwassener voelde Laughing. Maar dat gebeurt wel naarmate de tijd verstrijkt.

Ik moet zeggen dat het voor mij een grotere verandering was sinds ik op kamers zit. En veel beter!
Skipmeister
18 worden brengt veel dingen met zich mee waar we niet bij stil staan. Bijvoorbeeld je handtekening, deze is vanaf je 18e rechtsgeldig! Je zult dus op moeten letten en niet onder elk papiertje zomaar die krabbel neerzetten, het kan voor veel narigheid zorgen! Ook mag je als je 18 wordt zelfstandig geld lenen en gaat dit dus veel makkelijker, geloof me, sommige mensen kunnen hier niet mee omgaan en gaan flink onderuit, al op hun 18e!!. 18 worden is harstikke mooi (ik ben vorige week 20 geworden dus heb het al weer achter de rug...) maar er zitten net zoveel nadelen aan als dat er voordelen aan zitten. Maar geniet juist van die voordelen en zorg er zelf voor (je bent immers 18 ) dat je niet met de nadelen in aanraking komt als dat ook niet hoeft.

Over 51 weken wordt ik 21 en mag ik voor een zware motor beginnen met lessen, daar kijk ik nu al naar uit om even in de stemming van het topic te blijven.
Bengt
Mooi zeker en vast. Maar vanaf dan ben je wettelijk verantwoordelijk voor je daden. Elk richt heeft ook zijn plicht.
neji
Lady Elensar wrote:
Misschien een domme vraag, maar bestaat er eigenlijk wel studifinanciëring in België? Embarassed Of hoe is dat daar geregeld?

In België noemt dat studietoelagen (en elke schoolgaande kan het krijgen...)

Als je een beetje "geluk" hebt dan kan je toch wel een aardig bedragje bijeen krijgen! (binnen anderhalf jaar heb ik recht op 500€ -> nu nog niets Sad)

http://www.ond.vlaanderen.be/studietoelagen/voorwaarden/default.htm

Mensen die trouwens interesse hebben... Je kan nog tot 30-06-2008 een aanvraag indienen...
jordi
Hoe het zal zijn als ik 18 ben .. hoe mijn leven dan veranderd. Auto rijden (H) .. wel eerst slagen voor rijexamen enzo. Maar dat lijkt me cool als ik 18 ben Razz
traxion
jordi wrote:
Hoe het zal zijn als ik 18 ben .. hoe mijn leven dan veranderd. Auto rijden (H) .. wel eerst slagen voor rijexamen enzo. Maar dat lijkt me cool als ik 18 ben Razz

auto rijden is idd best leuk

maar dat lessen... pfff bijna 1 jaar in zon *** auto gezeten. elke keer als ik der een zie ben ik blij dat ik men roze passe heb:)
James007
Hoe ironisch: Een +18 topic om de punten van de -18 weg te houden. Very Happy
Flauw account creatormopje, tevens subtiele hint. Wink

Ik herinner me nog goed toen ik achttien werd, er ging een wereld voor me open toen. Discotheken eindelijk officieel binnen mogen, zelf aangesproken worden i.p.v. je ouders, banken die plots interesse in je tonen, gsm-operatoren die je een abonnement willen aansmeren, auto leren rijden... Een hele verlichting Idea
Alkmania
traxion wrote:
Alkmania wrote:

feli

18 is een mooie leeftijd je mag ineens veel meer doen (naar grote feesten), legaal sterkere dranken drinken, en natuuurlijk auto rijden:D

ga jij meteen beginnen met lessen?

Ehm nee ik ben niet meteen begonnen, maar ik ben inmiddels wel alweer 3 weken bezig.. Het gaat opzich best goed nu, in het begin is het natuurlijk even wennen er komt wel een hoop bij kijken zeg.. Wat ik wel al merk nu is dat je veel te snel te hard rijdt Razz
FlyingYouri
Gefeliciteerd met het 18-jarige bestaan Smile . Ik ben pas 12 Laughing .
Lord Klorel
ook van harte gefeliciteerd met je 18de verjaardag. Vanaf nu word je volgens de wet beschouwd als een volwassene en zal je ook moeten gedragen en je rechten en plichten moeten kennen.
Ik ben al 24 en ik weet allang wat kan en niet kan en wat mijn rechten en plichten zijn.
Tevens ben je vanaf je 18de ook volledig verantwoordelijk voor je doen en laten.

Daarom denk goed na voor je iets beslist, want je zal je moeten verantwoorden als je iets hebt mispeuterd.

Voor de rest feest nog eens goed, want 18 jaar is toch een bijzondere leeftijd.
Lady Elensar
neji wrote:

Als je een beetje "geluk" hebt dan kan je toch wel een aardig bedragje bijeen krijgen! (binnen anderhalf jaar heb ik recht op 500€ -> nu nog niets Sad)

Mensen die trouwens interesse hebben... Je kan nog tot 30-06-2008 een aanvraag indienen...

Bedankt voor je antwoord Very Happy. 500 euro is nog wel een redelijk bedrag! Hoewel ik er te weinig aan zou hebben, want dat zou hard werken worden voor me, dat krijg ik niet voor elkaar met mijn studie en pfeiffer, helaas. (Je hebt natuurlijk wel verschillende bedragen voor thuiswonend en uitwonend trouwens).

Maar ik zal het verder wel even ergens anders opzoeken wat ik wil weten, anders verpest ik het topic met mijn offtopic gelul. Anxious
Utopia GFR
Proficiat! Very Happy

Ik ben geen 18 jaar oud meer maar ik herineer me hoe belangrijk het was terug naar 1992 (of misschien een beetje vroeger) wanneer de verlaging van de leeftijd van de burgerlijke meerderjarigheid tot achttien jaar in plaats van eenentwintig jaar was bekendgemakt door de Belgische wet.

Door het feit konden we genieten van "volwassene activiteiten" als alcohol drinken, naar clubs gaan, een rijbewijs behalen... maar aan de andere kant moest je klaar zijn voor je militaire dienst Razz

Gelukkig genoeg maakte ik deel uit van een willekeurige militaire lichting die gaf me de keuze om naar het leger te vertrekken of met mijn middelbare studies bezig te zijn Very Happy

Die laatste heb ik gekozen en een aantal jaren later heb ik er geen spijt van Smile
marcas
Gefeliciteerd,

Succes met je autorijlessen. Maar er veranderd helemaal niet veel.. Je krijgt alleen bergen met brieven van mensen die geld van je willen hebben. Zoals de verzekering en je telefoon etc.. Maarja zonder geld ben je nergens en dus moet je werken en het mooie is, dat je wel een stuk meer verdient als je 18 bent geworden.
dirkvb
Ik ben momenteel 15 maar ik wordt binnen twee maanden 16 en dan kan ik eindelijk gaan vliegen (met een motor ja).

Maar is het verschil tussen 17 & 18 niet even groot als tussen 12&13 of 55&56?

Greetz
Vlien
Vreemd, ik dacht dat ik hier al ooit op geantwoord had, maar blijkbaar niet Smile
Ik voelde er niet veel van, van dat 18 jaar worden. Ik had gehoopt dat vanaf dan mijn ouders/stiefouders (vooral mijn mama en stiefvader dan) anders tegen me aan zouden kijken, maar in feite behandelen ze me nog steeds als een tiener (ik ben bijna 21 notabene).
Heb intussen al een hele tijd mijn rijbewijs. Dat zou fijn kunnen zijn, mocht ik een auto hebben of af en toe ter beschikking krijgen Very Happy
De grootste verandering is natuurlijk het verder studeren en deels alleen wonen. Dat is echt wel fijn. Ik ga alvast nooit meer thuis wonen na mijn studies Smile

Ah, iets dat misschien interessanter is voor jou: 20 worden, en daarna 21, is VEEL ENGER!!
jerredk
Misschien een beetje laat maar toch gefiliciteerd. 18 vind ik een mooie leeftijd vol van veranderingen in de fleur van je leven. Je gaat werken , hoge school , unif ... Je kan je rijbewijs halen en je krijgt toch wel veel meer verantwoordelijkheid volgens mij. Ik vind 18 jaar echt de leeftijd waar je alles gaat ontdekken van hoe je je leven nog wilt verder bouwen. ( Als je jonger bent nu niet 16 - 18 jaar) dan beslissen er vaak andere mensen voor je of geven je advies. Vanaf 18 vind ik dat je je eigen leven moet gaan leiden. Maar toch happy b - day
yourtrips
Elke leeftijd heeft wel een eigen speciale gebeurtenis denk ik. Beter laat dan nooit gelukkige verjaardag!
lordwarlord
WOEW HOE, ik ben morgen jarig^^, ik kan echt niet wachten, dan ben ik EINDELIJK 18, werd wel tijd:P
petra_portfolio
Als je 18 bent moet je toch ook verzekeringen gaan betalen en krijgen je ouders geen kinderbijslag meer? Dat is dan wel een nadeel.
rvec
ipv kinderbijslag ga je studiefinanciering krijgen (als je studeert), en de verzekeringen werden volgens mij eerder door je ouders betaald. Lijkt me sterk dat je onder de 18 gratis verzekerd bent.
Klaw 2
petra_portfolio wrote:
Als je 18 bent moet je toch ook verzekeringen gaan betalen en krijgen je ouders geen kinderbijslag meer? Dat is dan wel een nadeel.

@hierboven ja als je dan nog studeert of leert of zelfs een "leer/studie-baan" hebt (of zoiets).
Je krijgt zelf geld iets van 100 euro de maand en verder bog iets van 40 voor je verzekeringen, en als je een beetje aardige ouders hebben betalen die je verzekering voor je. (okee 30 dan)

Last edited by Klaw 2 on Sun May 18, 2008 10:25 am; edited 1 time in total
Lady Elensar
rvec wrote:
ipv kinderbijslag ga je studiefinanciering krijgen (als je studeert), en de verzekeringen werden volgens mij eerder door je ouders betaald. Lijkt me sterk dat je onder de 18 gratis verzekerd bent.

Je bent niet gratis verzekerd nee. Als het goed is sta je bij je ouders onderverzekerd tot minimaal je achttiende.

En ik weet niet hoe het in België geregeld is, maar in Nederland kun je studiefinanciëring aanvragen ja. Maar dat is niet bij elke studie zo (niet bij het voorgezet onderwijs bijvoorbeeld, maar dan kun je weer wel een tegemoetkoming krijgen). Studiefinanciëring kan variëren van ongeveer 70 tot 700 euro.

Klaw 2 wrote:
@hierboven ja als je dan nog studeert of leert of zelfs een "leer/studie-baan" hebt (of zoiets).

Je bedoeld met leer/studie de BBL (beroeps begeleidende leerweg) in het beroepsonderwijs? Studeren is sowieso leren Wink. Dan heb je geen recht op studiefinanciëring. BBL is deeltijd BOL (beroepsopleidende leerweg), dat houd in studeren en werken. Je studeert veel minder dan bij BOL.

Quote:
Je krijgt zelf geld iets van 100 euro de maand en verder bog iets van 40 voor je verzekeringen, en als je een beetje aardige ouders hebben betalen die je verzekering voor je.

Dat bedrag wat je noemt, hoe kom je daar bij? En die 40 (30) wat je krijgt voor je verzekering, is gewoon de zorgtoeslag, wat je terug krijgt van de belasting. Maar dat moet je wel aanvragen, anders krijg je 't mooi niet. Zijn zij gek.
rvec
je kan trouwens ook nog wat extra krijgen naast je tegemoetkoeming studiekosten (voortgezet onderwijs) of je studiefinanciering als je ouders minder dan een bepaald bedrag verdienen. Dat bedrag kan aardig oplopen.
Lady Elensar
Bij een tegemoetkoming niet, maar je studiefinanciëring kan bestaan uit een basisbeurs, aanvullende beurs en een lening. Je kunt ze alledrie aanvragen. Het bedrag van de aanvullende beurs hangt af van het toetsingsinkomen van je ouders. Het bedrag van de basisbeurs en lening is hoger wanneer je uitwonend bent.
rvec
bij een tegemoetkoming ook, ik heb zelf een (kleine) aanvulling gekregen.
Klaw 2
Lady Elensar wrote:

Klaw 2 wrote:

Je bedoeld met leer/studie de BBL (beroeps begeleidende leerweg) in het beroepsonderwijs? Studeren is sowieso leren Wink. Dan heb je geen recht op studiefinanciëring. BBL is deeltijd BOL (beroepsopleidende leerweg), dat houd in studeren en werken. Je studeert veel minder dan bij BOL.

Quote:
Je krijgt zelf geld iets van 100 euro de maand en verder bog iets van 40 voor je verzekeringen, en als je een beetje aardige ouders hebben betalen die je verzekering voor je.

Dat bedrag wat je noemt, hoe kom je daar bij? En die 40 (30) wat je krijgt voor je verzekering, is gewoon de zorgtoeslag, wat je terug krijgt van de belasting. Maar dat moet je wel aanvragen, anders krijg je 't mooi niet. Zijn zij gek.

Ik weet het weer het was iets met een stage of zo, maar je verdient dan niets ofzo dat was het... dacht ik, maakt ook niet uit...

Oke en ik weet niet alle bedragen uit me hoofd maar op mijn giro staat: 46,00 euro per maand zorgtoeslag en 99,64 euro van tegemoetkoming studiekosten, als je maar 30 euro krijgt zal ik er maar achter aan gaan. Je moet beide vragen weet ik, heb ik gedaan anders kreeg ik het nu niet.
Lady Elensar
rvec wrote:
bij een tegemoetkoming ook, ik heb zelf een (kleine) aanvulling gekregen.

Ah, oke. Dat wist ik niet. Kan er niks over vinden op de website van IB. Wat houd het in dan? Hoe heet deze aanvulling?

Klaw 2 wrote:
Ik weet het weer het was iets met een stage of zo, maar je verdient dan niets ofzo dat was het... dacht ik, maakt ook niet uit...

Je bedoeld een stagevergoeding? Dat krijg je in sommige gevallen. Ligt eraan welk bedrijf je treft.

Quote:
Oke en ik weet niet alle bedragen uit me hoofd maar op mijn giro staat: 46,00 euro per maand zorgtoeslag en 99,64 euro van tegemoetkoming studiekosten, als je maar 30 euro krijgt zal ik er maar achter aan gaan. Je moet beide vragen weet ik, heb ik gedaan anders kreeg ik het nu niet.

Oh, ja, in plaats van een tegemoetkoming krijg ik gewoon stufi. Maar er is iets mis gegaan met mijn zorgtoeslag, ik moet het sowieso nog aanvragen, dus het precieze bedrag weet ik eigenlijk niet. Alleen het bedrag wat mijn stiefvader kreeg toen ik nog bij hem onderverzekerd was, was ongeveer 30 euro. Maar dat was ook een ander verzekeringspakket, nu heb ik die voor studenten. Als het goed is krijg ik de zorgtoeslag van de afgelopen maanden met terugwerkende kracht terug.
gericom
Tegen iedereen die jarig is(geweest) gefeliciteerd!!!!!!! Very Happy

edit door rvec: emoticons, en dubbelpost
lordwarlord
gericom wrote:
Tegen iedereen die jarig is(geweest) gefeliciteerd!!!!!!! Very Happy

edit door rvec: emoticons, en dubbelpost

bedankt^^ ik wens natuurlijk iedereen hetzelfde en dat we allemaal oud mogen worden en veel kinderen mogen krijgen Rolling Eyes (of veel kado's/geld)
Gieter
neji wrote:
Lady Elensar wrote:

In België blijven je ouders kinderbijslag krijgen tot je 25 jaar bent denk ik (ben niet op de hoogte van alle details.)

500 euro studiefinanciering = inschrijvingsgeld unief / hoge school. Smile
Reply to topic    Frihost Forum Index -> Dutch -> Algemeen

FRIHOST HOME | FAQ | TOS | ABOUT US | CONTACT US | SITE MAP
© 2005-2007 Frihost, forums powered by phpBB.