FRIHOSTFORUMSSEARCHFAQTOSBLOGSCOMPETITIONS
You are invited to Log in or Register a free Frihost Account!

Afschaffen basisbeurs

-cff-
Onze minister Plasterk heeft weer iets nieuws bedacht:

Quote:
Minister Plasterk van Onderwijs ziet een aantal mogelijkheden om een miljard euro te vinden voor het verhogen van de lerarensalarissen. Morgen bespreekt hij die met minister Bos van Financiën.

Eén daarvan is het afschaffen van de basisbeurs voor studenten. Die is nu 233 euro per maand voor uitwonenden. Dat zou dan een lening moeten worden. Daarnaast overweegt Plasterk het collegegeld te verhogen.

De commissie-Rinnooy Kan heeft berekend dat een miljard nodig is om een groot lerarentekort te voorkomen. De minister moet dat geld in zijn eigen begroting vinden.

Bron: NOS.nl

Ik zelf vindt het geen goed idee, aangezien studenten al niet al te veel verdienen. En als je daarop gaat inkorten zullen misschien wel minder mensen gaan studeren. Wat natuurlijk weer slecht is voor de kenniseconomie van ons land. Zo zijn er altijd veel mensen op school die geen les geven en eigenlijk de halve dag niks doen. Of ergens in een ander budget waar geld over is.
En ik zou graag willen weten wat jullie hier van vinden.
rvec
komt er toch niet door.

En de studenten hebben nog steeds evenveel geld te besteden, als ze klaar zijn krijgen ze alleen minder te besteden omdat ze dan alles weer terug moeten betalen.

En studenten lenen nu ook al enorme bedragen omdat studeren anders niet te betalen is (of je moet rijke ouders hebben).
atleetalie
Ik ben zelf geen stundent, maar 250 euro kan je toch ook zelf verdienen? Misschien snap ik het niet geod
traxion
atleetalie wrote:
Ik ben zelf geen stundent, maar 250 euro kan je toch ook zelf verdienen? Misschien snap ik het niet geod

ik wil jou wel eens op ene kamer van 8m2 zien zitten

35+ uur per week op school zitten en daarnaast nog 20+ uur hw maken en leren.

als ze willen dat nederland top mensen blijft hebben moeten ze de beurs niet afschaffen. want dan gaat iedereen eerder werken en krijgen wij minder hoog opgeleide mensen waardoor er in nederland minder zal gaan
rvec
traxion wrote:
atleetalie wrote:

als ze willen dat nederland top mensen blijft hebben moeten ze de beurs niet afschaffen. want dan gaat iedereen eerder werken en krijgen wij minder hoog opgeleide mensen waardoor er in nederland minder zal gaan

ze willen de beurs niet afschaffen maar vervangen door een lening. En 250 euro is wel te verdienen maar dat is lang niet genoeg om een maand rond te komen. De meeste studenten hebben al baantjes en leningen om nog genoeg bij te verdienen om de maand rond te komen. Die 250 euro komt nu van het rijk en zou anders een extra lening worden, wat dus de student op dat moment niet armer maakt maar wel na de studie als ze alle leningen moeten afbetalen.
Bengt
traxion wrote:

dat lijkt me gewoon het 'kotleven' eigenlijk ?
Alkmania
Ja inderdaad dit is wel een heel extreem voorbeeld, maar je moet er natuurlijk wel vanuit gaan dat dit de mensen zijn van de toekomst.

Ze hebben het al eens proberen af te schaffen, toen was er een felle demonstratie en is het uiteindelijk niet doorgegaan, dus het zal nu ook wel niet doorgaan. Ik vind het ook van de zotte als het wel zou gebeuren hoor, asjeblieft zeg. We worden al genoeg genaaid door de overheid met de euro's, steeds meer belastingen en benzine steeds duurder. Dan kan dit er ook nog wel bij!

Maarja, gelukkig hebben we LEEN van FRISIA nog Twisted Evil
Lady Elensar
Ze zijn knettergek. Ik kom nu nog maar net rond van mijn maximale beurs + lening voor uitwonend. Ik moet echt alles zelf betalen, huur, verzekering, (sowieso al 400 euro, en dat is nog goedkope huur ook nog) schoolkosten (boeken, cursusgeld, schoolmateriaal), boodschappen (eten, huishoudelijke spullen, verzorging), reiskosten, (autorijlessen) en alles wat ik nodig heb.
Oke, ik geef het ook uit aan stappen etc. maar daar werk ik echt wel voor, kom op, mogen we geen plezier meer hebben of leuke dingen doen (tegenwoordig kost bijna alles geld)? Dat kan je geen mens ontnemen.

Ik heb al in geen eeuwen meer nieuwe kleding gekocht omdat ik daar gewoon geen geld voor heb, of ik zou fulltime moeten gaan werken en al mijn huiswerk over moeten slaan. Dat is toch ook geen optie? Mad
Ik bedoel, ik moet ook nog eten koken elke avond, zelf de was doen en kleren strijken, schoonmaken, opruimen, en je weet het wel allemaal.

Och, maar wat maakt het allemaal uit. Straks verdienen we zo veel geld! Kunnen we het allemaal wel terug betalen Rolling Eyes. Pff. Mad Straks kunnen we niet eens meer studeren omdat we het niet kunnen betalen.
-cff-
Ben ik maar even blij dat ik nog geen student ben, maar over een paar jaar is het voor mij ook zo ver.
En als ik dit zo lees is dat niet al tijd even prettig.

Nu weer ontopic: @ rvec: Je hebt idd gelijk met het vervangen door een lening, maar dan nog wordt je er niet blij van want dan moet je na je studie 250 * 12 = 3000 euro * +- 5 jaar = 15000 euro nog terug betalen na je studie. En als je dan ook een huis wil kopen enzo. Is dat toch best wel prijzig.
Lady Elensar
Wat ik nu heb gelezen bij m'n post van IB is dat je vanaf een gegeven moment in 2008 alleen nog kunt lenen. Na je prestatiebeurs heb je nog maar drie jaar recht op een lening. In 2007 kan je maximaal €809,93 lenen per maad (nog heel wat meer dan €250,00!), en ik als uitwonende heb dit bedrag echt wel nodig in deze dure stad (Amsterdam).

Maar goed, ik ben er nog niet helemaal uit hoe het zit. In ieder geval, bij het Hoger Beroeps Onderwijs kun je maximaal 4 jaar studifinanciëring ontvangen. Dit hangt trouwens wel af van de studie die je volgt, sommigen krijgen ook meer jaar geloof ik. (Geneeskunde studenten bijvoorbeeld, als ik het goed heb).

En het schijnt dat ze collegegeld alleen willen verhogen wanneer je je studie stopt en een andere gaat volgen, na één jaar studeren ofzo. Alsof iedereen meteen precies kan weten wat hij / zij wil. Daar kom je naar mijn mening pas achter, als je een tijdje studeert, of de opleiding wat voor jou is of niet. Je moet jezelf wel erg goed kennen en weten wat je wil, wat je kwaliteiten en je ambities zijn, wil je in één keer het juiste treffen. Gelukkig is dat voor sommigen heel makkelijk, maar voor het meerendeel volgensmij niet.
golles
opzich wel een beetje raar dat de minister zo geld wil vrijmaken om het leraren tekort op te lossen als ze niet uit kijken dan is het straks alleen nog maar mogelijk om een opleiding te doen als je ouders een goeie baan/veel geld hebben, en dat is niet goed voor het land als er minder mensen hoog opgeleid worden.

nu doe ik een mbo opleiding op dit moment en ik moet eerlijk zeggen dat ik eigelijk wel veel stufi krijg (heb wel aanvullende beurs) maar ik houd gewoon elke maand dik over waardoor ik in de vakantie een laptop heb gekocht van het geld wat ik aan stufi bewaard had en heb ook een autootje gekocht, dus vind het niet erg, maar tis eigelijk niet nodig...
rvec
-cff- wrote:
Ben ik maar even blij dat ik nog geen student ben, maar over een paar jaar is het voor mij ook zo ver.
En als ik dit zo lees is dat niet al tijd even prettig.

Nu weer ontopic: @ rvec: Je hebt idd gelijk met het vervangen door een lening, maar dan nog wordt je er niet blij van want dan moet je na je studie 250 * 12 = 3000 euro * +- 5 jaar = 15000 euro nog terug betalen na je studie. En als je dan ook een huis wil kopen enzo. Is dat toch best wel prijzig.

Je gaat niet meteen na het studeren een huis kopen en je lening aflossen. Meestal komt er dan eerst nog een lening bovenop om het huis te betalen. En ga je daarna pas langzaam afbetalen, ik durf te wedden dat het overgrote deel van de Nederlanders tussen de 30 en 40 nog altijd een lening heeft.
Klaw 2
atleetalie wrote:

om te beginnen het is 252,73 euro + extra beurs geld. Voor studenten.

en ten tweede als je aan het studeren bent kost dat ERG VEEL TIJD en om 250 euro te verdienen.
Minimumloon

laten we zeggen je studeerd 21 jaar bent (hangt af wat je studeerd hersenchirurg lijkt me wat moeilijker dan fotograaf worden) (het maakt verschil of je je boek 1 keer leest en alles weet) of echt moet blokken maar we nemen 45 uur per week.
(per week)
om dan 250 euro te verdienen ben je ook nog weer 45 uur bezig bent omdat te verdienen
(per maand) per week 12 uur (we laten belasting eruit dat krijg je met een bepaalt inkomen weer terug)

en dat is best veel 12 uur als je daarbij nog studeerd, je moet ook nog heen en weer reizen het is altijd leuk om nog een sociaal leven te hebben.

studenten hebben soms niet echt veel tijd om dan nog weer een extra baantje erbij te nemen om die extra 250 te verdienen is wat te veel gevraagd.