FRIHOST ē FORUMS ē SEARCH ē FAQ ē TOS ē BLOGS ē COMPETITIONS
You are invited to Log in or Register a free Frihost Account!

Splitsing van BelgiŽ..?

Vlaanderen in...
Autonoom
21%
 21%  [ 3 ]
BelgiŽ
64%
 64%  [ 9 ]
Nederland
14%
 14%  [ 2 ]
Total Votes : 14

Vlien
Een erg clichť onderwerp, maar toch weer stof tot discussie. Wie is er voor de splitsing van BelgiŽ en wie is er tegen? En waarom? En is de kans dan groot dat - zoals sommigen beweren - Vlaanderen bij Nederland zou worden gevoegd en WalloniŽ bij Frankrijk?

Ik heb geen grondig gefundeerde mening. Ik zeg altijd maar dat BelgiŽ al klein genoeg is op zich en dat Vlaanderen helemaal niets meer te betekenen zou hebben in Europa. (Alhoewel.) En ik vind dat Waalse deel nog wel zijn charmes hebben Smile welja, weinig gefundeerd dus!
Bengt
In geen geval. Ik pleit voor een federaal BelgiŽ. En dat van Nederland en Frankrijk is pure onzin.
Een staatshervorming is misschien wel aan de orde, maar op zich is dat nu niet zo speciaal, dat is al meerdere keren gebeurd.
Nutteloos
Ik kan met de vorige meegaan hierin... volgens mij is iedere keer dat er iets op komt zetten wat sommige mensen een 'politieke crisis' zouden noemen, het eerste waar mensen aan denken een splitsing. Hoe vaak is dat in de geschiedenis al niet aan de orde gekomen?

Er moet gewoon even orde op zaken worden gesteld, desnoods een keer opnieuw kiezen maar dan moeten ze er echt wel uit komen hoor.
atleetalie
Nee joh, ben je gek of zo? Het zou internationale discussies te weeg brengen, het vernietigen van een land, en gebieden die liever bij duitsland of luxemburg gaan horen, nee laat dat belgiŽ nou maar lekker zo. Anders heb je ook nog een koningshuis over, in frankrijk hebben ze hem afgezet, die moeten ze niet, en in Nederland heb je er al ťťn.
rvec
Dat slaat nergens op. Het zouden gewoon 2 landen worden. Het koningshuis zou gewoon verdwijnen. En in de toekomst zou het mogelijk zijn dat het eerdere Vlaanderen bij Nederland zou horen en het andere gedeelte bij Frankrijk maar het lijkt me logischer dat ze eerst splitsen voordat ze dat doen.
lordwarlord
maar zo'n oplossing zorgt wel voor destabilisatie van een land en Brussel als hoofdstad van Europa lijkt me dat niet zohandig
neji
Grappig hoe sommigen reageren (de mensen van Nederland...).

De meeste van jullie zijn wel redelijk koningsgezind veronderstel ik.
Maar ik denk dat moest -verre de volgens mij ideale oplossing...- BelgiŽ splitsen er niet al te veel (en dan voor Vlamingen) mensen zullen zijn die het kan schelen dat er een koningshuis over is...

Ikzelf trouwens ook niet hoor Wink
Als het dan al zover is kunnen komen hoeft er ook geen koningshuis meer zijn die het ook nog wat bij elkaar houdt...

Ik denk trouwens ook dat mensen veel te rap bang zijn.. Ikzelf zie BelgiŽ nog niet al te rap splitsen... Smile
sybje
Beste taalgenoten,

Een BelgiŽ zoals het nu is, lijkt me een stuk fijner voor alle mensen, die er nu wonen...

BelgiŽ, dat toch al niet te groot is, heeft nu nog enigzins iets in de melk te brokkelen, maar dat zal met twee afscheidingsstaten een stuk minder zijn...

Nog twee andere opmerkingen;

Mocht het toch tot splitsing komen:
- Hoe moet het dan met het Belgisch voetbal? De resultaten houden toch al niet over...
- Dan wil ik als Nederlander Vlaanderen wel inlijven, want sommige bieren zijn niet te versmaden.

GR. Bart
Gieter
Weer veel cliche-reacties in deze draad, zoals ik ze dezer dagen wel meer hoor. Bijvoorbeeld deze reactie: "BelgiŽ is al zo klein, waarom splitsen?"
Ik snap niet wat het probleem is van een geografisch klein land. Er zijn namelijk veel kleinere landen in West-Europa, denken we maar aan Luxemburg, Denemarken, etc. Landen die het economisch ook goed doen. Een klein land is zelfs efficiŽnter dan een groot land, zie daarvoor The Size of Nations van Alberto Alesina en Enrico Spolaoro.
Verder worden er talrijke doemscenario's geschetst over wat zal gebeuren wanneer BelgiŽ splitst: de hele internationale gemeenschap zou zich keren tegen Vlaanderen, Vlaanderen zou geen lid mogen worden van de EU, etc. Het zelfbeschikkingsrecht is internationaal gewoonterecht, de internationale gemeenschap zal niet treuren om BelgiŽ en de EU zal Vlaanderen en WalloniŽ niet links laten liggen.
Over wat sybje zegt i.v.m. internationaal iets te zeggen hebben, verwijs ik graag naar een eerdere post hierover. (http://www.frihost.com/forums/vt-60632-2.html)
rvec
lordwarlord wrote:
maar zo'n oplossing zorgt wel voor destabilisatie van een land en Brussel als hoofdstad van Europa lijkt me dat niet zohandig

Dit lijkt me nog de beste reden om het niet te doen. Maar ook nu is het al niet stabiel. Vlaanderen geeft veel geld aan WalloniŽ zoals West-Duitsland geld gaf aan Oost-Duitsland. Toen zijn ze ook niet uit elkaar gegaan maar dat kwam omdat Duitsland meer 1 land was. Vlaanderen heeft meer met Nederland dan met WalloniŽ. Er zijn 2 verschillende talen en de geschiedenis is ook al niet zo groot als dat van de meeste andere landen (hier zal ik wel kritiek op krijgen).
jordi
Eigenlijk best wel dom .. het heeft eigenlijk helemaal geen nut om BelgiŽ te splitsen. Ik wist trouwens niet eens dat dit onderwerp gaande was in de wereld ..
sybje
Jordi,

Ben je de afgelopen twee maanden vergeten het nieuws te volgen?
Een groot deel van de Vlamingen, waarschijnlijk niet de intelligente inwoners, zijn voor afsplitsing...

Het is verder al jaren een feit dat de WalloniŽrs en Vlamingen elkaar niet liggen... De WalloniŽrs voelen zich achtergesteld bij de nederlandstalige medelanders... De levensstandaard in het vlaamse deel is een stuk hoger...

Ik heb haast medelijden met alle (in)formateurs voor het nieuwe belgische kabinet...

Dat kan nog wel even duren... Beide partijen zullen water bij de wijn moeten doen, voordat ze tot een akkoord komen...

Gr. Bart
Lord Klorel
sybje wrote:

Mocht het toch tot splitsing komen:
- Dan wil ik als Nederlander Vlaanderen wel inlijven, want sommige bieren zijn niet te versmaden.

Dat zou je wel willen, hť!! Nog om eerlijk te zien ik zie er wreed tegen op als Begie zou splitsen. Zoals er velen al zeiden BelgiŽ is een klein land en dan zouden we nog kleiner worden.
Ik hoop dat er snel schot in de zaak komt, want ik word *nuts* van dat hele debateer gedoe.
jordi
sybje wrote:
Jordi,

Jah, ik volg maar een klein beetje het nieuws Razz
Gieter
sybje wrote:
Jordi,

Een groot deel van de Vlamingen, waarschijnlijk niet de intelligente inwoners, zijn voor afsplitsing...

"Waarschijnlijk niet de intelligente inwoners?" Graag had ik een bewijs gezien dat mensen die voor een splitsing van BelgiŽ zijn, niet intelligent zijn. Veel succes ermee.

sybje wrote:

Het is verder al jaren een feit dat de WalloniŽrs en Vlamingen elkaar niet liggen... De WalloniŽrs voelen zich achtergesteld bij de nederlandstalige medelanders... De levensstandaard in het vlaamse deel is een stuk hoger...

WalloniŽr? Rolling Eyes
Gieter
jordi wrote:
Eigenlijk best wel dom .. het heeft eigenlijk helemaal geen nut om BelgiŽ te splitsen. Ik wist trouwens niet eens dat dit onderwerp gaande was in de wereld ..

Waarom heeft het helemaal geen nut om BelgiŽ te splitsen?
PennyLane
Eigenlijk kan Vlaanderen op zichzelf ook voortleven. Maar hoelang gaat dat wel niet duren dan? We zitten nu al weken te wachten gewoon op een nieuwe regering! Hoe lang zou een splitsing dan wel niet duren... Volgens mij vergeten veel mensen die voor de splitsing zijn ook dat zoiets niet van de ene dag op de andere geregeld kan worden. Ik ben niet voor, omdat ik nog graag in WalloniŽ kom. Oke, da's misschien maar een lam excuus... Voorts vind ik wel dat de geldkraan naar WalloniŽ dichtgedraaid mag worden. Wat zeg ik, MOET! Het heeft lang genoeg geduurd dat die luierikken daar op ons geld hebben geteerd. Maar een splitsing? Nee...
Gieter
PennyLane wrote:
Eigenlijk kan Vlaanderen op zichzelf ook voortleven. Maar hoelang gaat dat wel niet duren dan? We zitten nu al weken te wachten gewoon op een nieuwe regering! Hoe lang zou een splitsing dan wel niet duren... Volgens mij vergeten veel mensen die voor de splitsing zijn ook dat zoiets niet van de ene dag op de andere geregeld kan worden. Ik ben niet voor, omdat ik nog graag in WalloniŽ kom. Oke, da's misschien maar een lam excuus... Voorts vind ik wel dat de geldkraan naar WalloniŽ dichtgedraaid mag worden. Wat zeg ik, MOET! Het heeft lang genoeg geduurd dat die luierikken daar op ons geld hebben geteerd. Maar een splitsing? Nee...

In Tsjechoslovakije heeft dat ook geen jaren geduurd... In BelgiŽ zal het misschien wel wat langer duren met Brussel, maar ook dat kan opgelost raken (bijvoorbeeld van Brussel een soort stadsstaat maken). Mocht BelgiŽ splitsen, dan zal je nog altijd naar WalloniŽ kunnen gaan, tenzij Vlaanderen en/of WalloniŽ geen lid wordt van de Europese Unie (wat toch weinig waarschijnlijk is), aangezien er binnen de EU vrij verkeer van personen is. Anders wordt het gewoon langs de douane passeren. Smile
Het feit dat de regeringsonderhandelingen zo lang duren, wijst er alleen maar op dat Vlaanderen en WalloniŽ steeds meer uit elkaar groeien.
Wat ik mij afvraag is of het nog mogelijk is om binnen de huidige Belgische context de transfers van Vlaanderen naar WalloniŽ te stoppen. Zelfs een Vlaamse vertegenwoordiger in de NMBS is er te veel aan. Shocked
Ecthelion
Splitsing van BelgiŽ ...

Een week geleden zou ik er mee kunnen gelachen hebben, maar ik begin er steeds meer in te zien dat het ernst zou kunnen worden.
Persoonlijk leef ik op de taalgrens, en is mijn moedertaal frans, al ben ik 100% vlaams (van afkomst & mentaliteit)

Mijn mening over al die onzin is dat ik gewoonweg niet het gevoel heb dat al dat klungelen in de politiek de mentaliteit van vlamingen & walen weerspiegeld. Ik ken mensen in WalloniŽ, die vinden evenals ik dat die politieke onzin uitdraait op een spelletje om te tonen wie de grootste (mond) heeft.
Allemaal machtspelletjes.

En mensen die voor de splitsing zijn? Wel het Vlaams belang misschien. Die mensen zijn misschien niet 'dom', zoals iemand anders uitte, maar gewoon redelijk kortzichtig als je het mij vraagt.
(Lost het een probleem op als je niet meer tegen iemand praat als je ruzie hebt? Neen, dan steek je het in de frigo. Weeral zoiets dat steeds vaker gebeurd)
Ik moet wel zeggen dat al die onzin toch een beetje de hedendaagse mentaliteit weerspiegeld (die per sť in een vlaming-waal context):
Steeds meer huwelijken gaan kapot omdat er een probleem is en dat men er de moeite niet voor doet om het op te lossen, of dat men gewoon te trots is om zijn mening te veranderen.

Ik hoop alleszinds dat dit met belgie niet het geval wordt.
Vlaanderen & Walonnie kunnen volgens mij prima samenwerken, als
1. De Walen niet meer hopeloos naar verloren glorietijden proberen te graaien (of zich ernaar te gedragen)
2. De vlamingen hun imago van 'wij zijn beter' ook laat varen.
Feitelijk moeten beide bevolkingsgroepen 'ns een koude douche nemen., en met beide voeten op aarde komen.
Gieter
Ecthelion wrote:

Mijn mening over al die onzin is dat ik gewoonweg niet het gevoel heb dat al dat klungelen in de politiek de mentaliteit van vlamingen & walen weerspiegeld. Ik ken mensen in WalloniŽ, die vinden evenals ik dat die politieke onzin uitdraait op een spelletje om te tonen wie de grootste (mond) heeft.
Allemaal machtspelletjes.

"Verschillen tussen Vlamingen en Walen bestaan niet, dat zijn gewoon de politiekers." Dan vraag ik mij wel af waarom nu heel duidelijk blijkt hoe verschillend de publieke opinie in de beide landsdelen is, en Łberhaupt waarom de verkiezingsuitslag zo verschillend is. In Vlaanderen heeft men gestemd voor een staatshervorming ("het Vlaams kartel"), de Waalse partijen hadden dat niet in hun verkiezingsprogramma. Ook als we kijken naar de politieke families zien we dat Vlaanderen en WalloniŽ in feite twee democratieŽn zijn: CDH behaalde 10 zetels in de Kamer van Volksvertegenwoordigers, CD&V 25. MR 23 tegenover Open VLD 18. Door het feit dat Vlaanderen en WalloniŽ feitelijk twee democratieŽn duren de regeringsonderhandelingen nu zo lang.

Ecthelion wrote:

En mensen die voor de splitsing zijn? Wel het Vlaams belang misschien. Die mensen zijn misschien niet 'dom', zoals iemand anders uitte, maar gewoon redelijk kortzichtig als je het mij vraagt.
(Lost het een probleem op als je niet meer tegen iemand praat als je ruzie hebt? Neen, dan steek je het in de frigo. Weeral zoiets dat steeds vaker gebeurd)
Ik moet wel zeggen dat al die onzin toch een beetje de hedendaagse mentaliteit weerspiegeld (die per sť in een vlaming-waal context):
Steeds meer huwelijken gaan kapot omdat er een probleem is en dat men er de moeite niet voor doet om het op te lossen, of dat men gewoon te trots is om zijn mening te veranderen.

Confused N-VA is ook voorstander van de onafhankelijkheid, maar weliswaar op een andere manier dan het Vlaams Belang. N-VA is van mening dat BelgiŽ vanzelf zal verdampen doordat steeds meer bevoegdheden van het federale niveau naar ofwel het regionale niveau ofwel naar het Europese niveau zullen overgeheveld worden, zodat uiteindelijk BelgiŽ zal ophouden te bestaan. Vlaams Belang dient af en toe wel eens een voorstel in voor de onafhankelijkheid in van Vlaanderen, nu ja.
Wat betreft die kortzichtigheid, ik kan evengoed hetzelfde beweren over mensen die BelgiŽ willen behouden. Er zijn mensen die vinden dat BelgiŽ immer moet blijven bestaan omdat het nu eenmaal bestaat. Is het niet kortzichtig om vast te houden aan een bepaalde structuur terwijl duidelijk is dat die totaal niet werkt? Ik vraag mij trouwens af op welke grond we dan in 1830 ons afgescheiden hebben van onze noorderburen. Bent u voor die splitsing? Willem I heeft heel zeker goeie dingen verwezenlijkt, zoals de vernederlandsing van het onderwijs, kanalen aanleggen, onze industrie aangezwengeld, etc.
Wat de analogie met het huwelijk betreft: soms is het wel beter om uit elkaar te gaan als samenleven echt niet meer werkt, of niet? Al van in het prille begin van BelgiŽ waren er problemen in de relatie tussen Vlamingen en Walen, en daarom zijn we van een unitaire naar een federale staat geŽvolueerd, en dat is niet zonder reden.

Ecthelion wrote:

Ik hoop alleszinds dat dit met belgie niet het geval wordt.
Vlaanderen & Walonnie kunnen volgens mij prima samenwerken, als
1. De Walen niet meer hopeloos naar verloren glorietijden proberen te graaien (of zich ernaar te gedragen)
2. De vlamingen hun imago van 'wij zijn beter' ook laat varen.
Feitelijk moeten beide bevolkingsgroepen 'ns een koude douche nemen., en met beide voeten op aarde komen.

Vlaanderen en WalloniŽ kunnen volgens mij prima samenwerken, als dit gebeurt binnen een Europese context.
Ecthelion
Gieter wrote:

"Verschillen tussen Vlamingen en Walen bestaan niet, dat zijn gewoon de politiekers."

Dat heb ik niet gezegd. Er zijn verschillen (duh!)... Ik zei dat de houding van de politiekers niet de houding van de bevolking weerspiegeld. In het begin misschien (onmiddelijk na de verkiezingen), maar heb ik het gevoel dat het overgrote deel van de bevolking al het gezeur beu is en het gedoe begint te zien als een spelletje voor politiekers. Wie is de zwarte piet? Wie krijgt gelijk? ....

Gieter wrote:
Door het feit dat Vlaanderen en WalloniŽ feitelijk twee democratieŽn duren de regeringsonderhandelingen nu zo lang.

Dat is inderdaad de oorsprong van het probleem.

Gieter wrote:

Wat betreft die kortzichtigheid, ik kan evengoed hetzelfde beweren over mensen die BelgiŽ willen behouden. Er zijn mensen die vinden dat BelgiŽ immer moet blijven bestaan omdat het nu eenmaal bestaat. Is het niet kortzichtig om vast te houden aan een bepaalde structuur terwijl duidelijk is dat die totaal niet werkt?

Ook daar ben ik het mee eens: de huidige structuur werkt niet. Iets anders proberen is dus aangewezen. Maar een splitsing? In mijn opvatting is dat geen oplossing. Waarom ik ertegen ben? Eerst en vooral het bekende "we zijn al zo klein, worden we kleiner dan blijft er niets meer over" verhaal. Klinkt misschien naief, maar dit klinkt mij toch redelijk in de oren.
Dan zult u mij waarschijnlijk vertellen dat we maar weer met nederland fusionneren.
Op het eerste zicht misschien geen slecht idee, taalkwesties zullen er al nauwelijks zijn. Maar is de mentaliteit in nederland zoveel meer gelijkend op dat van de vlamingen als het verschil in mening tussen de walen en vlamingen?
Puur mijn eigen mening natuurlijk, maar in mijn ogen is dit niet beter.

Gieter wrote:
Ik vraag mij trouwens af op welke grond we dan in 1830 ons afgescheiden hebben van onze noorderburen. Bent u voor die splitsing? Willem I heeft heel zeker goeie dingen verwezenlijkt, zoals de vernederlandsing van het onderwijs, kanalen aanleggen, onze industrie aangezwengeld, etc.

... Uiteraard, maar laten we ons dan ook herinneren dat we in de geschiedenis ook veel te danken hebben aan walloniŽ ...

Gieter wrote:
Wat de analogie met het huwelijk betreft: soms is het wel beter om uit elkaar te gaan als samenleven echt niet meer werkt, of niet? Al van in het prille begin van BelgiŽ waren er problemen in de relatie tussen Vlamingen en Walen, en daarom zijn we van een unitaire naar een federale staat geŽvolueerd, en dat is niet zonder reden.

Ook hier kan ik je niet echt tegenspreken. Maar waarom zou samenleven echt niet gaan?
Goed de vlamingen willen hervormingen, (en als je de huidige problemen ziet dan hebben we op dit vlak wel gelijk) de walen willen dit niet. Of toch een deel van de walen (jammer genoeg en meerderheid). Dit zijn inderdaad wel twee erg uiteenlopende houdingen.
Maar is het daarom onmogelijk om samen te leven? Lijkt logisch.
Ik sprak mezelf misschien net tegen, maar volgens mij moeten er 'ns grootschalige opniniepijlingen gehouden worden om de meningen van de belgen, na al die herrie, nog 'ns duidelijk te kennen.
Het zou me niet verassen als veel meer mensen zijn die de splitsing van belgie een veel te grote prijs vinden voor dit alles. Naar mijn mening toch een zeer grote meerderheid...

Gieter wrote:
Vlaanderen en WalloniŽ kunnen volgens mij prima samenwerken, als dit gebeurt binnen een Europese context.

Welja, laten we alles naar het europese niveau brengen. Waarom doen we niet meteen zoals voor de VS? Hopla, president van europa.
Neen, serieus, je hebt het hier steeds over mensen die 2km van mijn deur wonen. Waar is europa hierin nodig? Het is zelfs te voet maar een klein eindje...
Gewoon praten moet toch kunnen... wij vlamingen zijn ook geacht frans te kunnen praten. Nergens enig probleem hiervoor dus.

Nuja, hoe je het ook draait of keert, ik ben een vlaming, maar ook een nationalist.
Daarmee heb ik alles gezegd, denk ik...
Gieter
Ecthelion wrote:

Dat heb ik niet gezegd. Er zijn verschillen (duh!)... Ik zei dat de houding van de politiekers niet de houding van de bevolking weerspiegeld. In het begin misschien (onmiddelijk na de verkiezingen), maar heb ik het gevoel dat het overgrote deel van de bevolking al het gezeur beu is en het gedoe begint te zien als een spelletje voor politiekers. Wie is de zwarte piet? Wie krijgt gelijk? ....

Uit de peilingen blijkt dat de verhoudingen bij nieuwe verkiezingen in grote mate dezelfde zouden zijn. Het is goed dat er eindelijk iemand is die zijn woord houdt en die niet koste wat kost in Wetstraat 16 wil raken, daar heeft Vlaanderen al nare ervaringen mee. Hoe zou u Milquet overtuigen om een staatshervorming te realiseren?

Ecthelion wrote:

Ook daar ben ik het mee eens: de huidige structuur werkt niet. Iets anders proberen is dus aangewezen. Maar een splitsing? In mijn opvatting is dat geen oplossing. Waarom ik ertegen ben? Eerst en vooral het bekende "we zijn al zo klein, worden we kleiner dan blijft er niets meer over" verhaal. Klinkt misschien naief, maar dit klinkt mij toch redelijk in de oren.
Dan zult u mij waarschijnlijk vertellen dat we maar weer met nederland fusionneren.
Op het eerste zicht misschien geen slecht idee, taalkwesties zullen er al nauwelijks zijn. Maar is de mentaliteit in nederland zoveel meer gelijkend op dat van de vlamingen als het verschil in mening tussen de walen en vlamingen?
Puur mijn eigen mening natuurlijk, maar in mijn ogen is dit niet beter.

Op het argument van "Vlaanderen is te klein om onafhankelijk te zijn" heb ik al eerder in deze draad op geantwoord.
De verschillen in mentaliteit tussen Nederlanders en Vlamingen zijn natuurlijk kleiner, dat weet het kleinste kind. BelgiŽ ligt op de breuklijn tussen Romaanse en Germaanse cultuur. Nederlanders en Vlamingen spreken inderdaad dezelfde taal, hebben bijvoorbeeld ook eenzelfde visie op de rol van de overheid, etc. Om maar een voorbeeld te geven: de rechtsleer in Vlaanderen gaat bij rechtsvergelijking gaan kijken in Nederland, Duitsland, UK, VSA, etc, in WalloniŽ sluit men aan bij Frankrijk. Dit heeft zijn invloed op de rechtsspraak die in Vlaanderen en WalloniŽ langzaamaan uit elkaar groeit.

Ecthelion wrote:

... Uiteraard, maar laten we ons dan ook herinneren dat we in de geschiedenis ook veel te danken hebben aan walloniŽ ...

Transfers van WalloniŽ naar Vlaanderen hebben nooit bestaan, bleek uit een studie van Professor Juul Hannes, integendeel! Door een verouderd belastingssysteem, dat niet was aangepast aan de industrialisatie, betaalde Vlaanderen, dat het economisch slecht deed, heel veel belastingen, maar omgekeerd werd er veel meer geinvesteerd in WalloniŽ.
Ik zwijg best maar over wat WalloniŽ gedaan heeft voor ons op taalgebied ("La Belgique sera latine ou elle ne sera pas" etc.)

Ecthelion wrote:

Ook hier kan ik je niet echt tegenspreken. Maar waarom zou samenleven echt niet gaan?
Goed de vlamingen willen hervormingen, (en als je de huidige problemen ziet dan hebben we op dit vlak wel gelijk) de walen willen dit niet. Of toch een deel van de walen (jammer genoeg en meerderheid). Dit zijn inderdaad wel twee erg uiteenlopende houdingen.
Maar is het daarom onmogelijk om samen te leven? Lijkt logisch.
Ik sprak mezelf misschien net tegen, maar volgens mij moeten er 'ns grootschalige opniniepijlingen gehouden worden om de meningen van de belgen, na al die herrie, nog 'ns duidelijk te kennen.
Het zou me niet verassen als veel meer mensen zijn die de splitsing van belgie een veel te grote prijs vinden voor dit alles. Naar mijn mening toch een zeer grote meerderheid...

De federale overheid kost ons teveel, Vlaanderen en WalloniŽ zijn te verschillend voor een gemeenschappelijk beleid in tal van sectoren en volgens het subsidiariteitsprincipe moeten bevoegdheden uitgeoefend worden daar waar dit het best gebeurt, en dat is niet het Belgische fedederale niveau.
Een volksraadpleging klinkt wel leuk, maar wat "de Belg" over een splitsing vindt is niet zo belangrijk, wel wat de meerderheid van de Vlamingen ervan vindt (zelfbeschikkingsrecht...)
Ik vrees echter dat men niet zo happig is op een volksraadpleging, men heeft daar in BelgiŽ namelijk nogal slechte ervaringen mee, cf. de Koningskwestie.

Ecthelion wrote:

Welja, laten we alles naar het europese niveau brengen. Waarom doen we niet meteen zoals voor de VS? Hopla, president van europa.
Neen, serieus, je hebt het hier steeds over mensen die 2km van mijn deur wonen. Waar is europa hierin nodig? Het is zelfs te voet maar een klein eindje...
Gewoon praten moet toch kunnen... wij vlamingen zijn ook geacht frans te kunnen praten. Nergens enig probleem hiervoor dus.

De bevoegdheden verdelen tussen het Europese en het regionale niveau, dat heb ik gezegd. Europa is nodig voor de economische integratie en bepaalde schaalvoordelen. Dit is bovendien een evolutie die nu al bezig is, tegen 2010 wil men bijvoorbeeld ťťn Europees contractenrecht hebben. Ook op politioneel en justitieel vlak gaat de integratie maar verder, denken we maar aan het Europees Uitleveringsverdrag.
Ecthelion
Gieter wrote:

Uit de peilingen blijkt dat de verhoudingen bij nieuwe verkiezingen in grote mate dezelfde zouden zijn. Het is goed dat er eindelijk iemand is die zijn woord houdt en die niet koste wat kost in Wetstraat 16 wil raken, daar heeft Vlaanderen al nare ervaringen mee. Hoe zou u Milquet overtuigen om een staatshervorming te realiseren?

Zou u een link naar de resultaten van de peiling waar u het over heeft willen geven?

Gieter wrote:

Op het argument van "Vlaanderen is te klein om onafhankelijk te zijn" heb ik al eerder in deze draad op geantwoord.
De verschillen in mentaliteit tussen Nederlanders en Vlamingen zijn natuurlijk kleiner, dat weet het kleinste kind. BelgiŽ ligt op de breuklijn tussen Romaanse en Germaanse cultuur. Nederlanders en Vlamingen spreken inderdaad dezelfde taal, hebben bijvoorbeeld ook eenzelfde visie op de rol van de overheid, etc. Om maar een voorbeeld te geven: de rechtsleer in Vlaanderen gaat bij rechtsvergelijking gaan kijken in Nederland, Duitsland, UK, VSA, etc, in WalloniŽ sluit men aan bij Frankrijk. Dit heeft zijn invloed op de rechtsspraak die in Vlaanderen en WalloniŽ langzaamaan uit elkaar groeit.

Is hoe rechtleer gaat een referentie voor de mentaliteit van de bevolking?
En hoe dan ook, wat is de visie van nederlanders hierover?

Gieter wrote:
De bevoegdheden verdelen tussen het Europese en het regionale niveau, dat heb ik gezegd. Europa is nodig voor de economische integratie en bepaalde schaalvoordelen. Dit is bovendien een evolutie die nu al bezig is, tegen 2010 wil men bijvoorbeeld ťťn Europees contractenrecht hebben. Ook op politioneel en justitieel vlak gaat de integratie maar verder, denken we maar aan het Europees Uitleveringsverdrag.

Tja, maar op het europees niveau is alles vaak ook ver van rooskleurig, wanneer men een overeenkomst tussen alle landen wil hebben (cfr grondwet)
Gieter
Ecthelion wrote:

Zou u een link naar de resultaten van de peiling waar u het over heeft willen geven?

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=DMF07122007_082

Deze peiling bevestigt de vorige dat de verhoudingen bij nieuwe verkiezingen grotendeels hetzelfde zouden zijn. Dit is echter maar een peiling, de enige echte peiling is die van tien juni, nietwaar?

Ecthelion wrote:

Is hoe rechtleer gaat een referentie voor de mentaliteit van de bevolking?
En hoe dan ook, wat is de visie van nederlanders hierover?

Dit is slechts een voorbeeld, en rechtsleer is wel degelijk een referentie voor de mentaliteit van de bevolking, aangezien juristen bij mijn weten nog altijd deel uitmaken van de bevolking. Wat Nederlanders denken over de mentaliteitsverschillen tussen hen en Vlamingen, moet u best maar eens aan hen vragen. Smile

Ecthelion wrote:

Tja, maar op het europees niveau is alles vaak ook ver van rooskleurig, wanneer men een overeenkomst tussen alle landen wil hebben (cfr grondwet)

Momenteel is er een zekere vertraging op te merken inderdaad, maar die evolutie zal doorgaan, wees gerust.
Ecthelion
Gieter wrote:
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=DMF07122007_082

Deze peiling bevestigt de vorige dat de verhoudingen bij nieuwe verkiezingen grotendeels hetzelfde zouden zijn. Dit is echter maar een peiling, de enige echte peiling is die van tien juni, nietwaar?

Inderdaad. Jammer genoeg staan in deze peiling nagenoeg enkel vlaamse partijen.
Het zou mij wel interesseren of dezelfde evolutie zichtbaar is in het franstalige deel van het land.

Gieter wrote:
Dit is slechts een voorbeeld, en rechtsleer is wel degelijk een referentie voor de mentaliteit van de bevolking, aangezien juristen bij mijn weten nog altijd deel uitmaken van de bevolking. Wat Nederlanders denken over de mentaliteitsverschillen tussen hen en Vlamingen, moet u best maar eens aan hen vragen.

Zodus, nederlanders op het frihost forum, laat van je horen...!
jerredk
Deze mening heb ik er al XX aantal dagen over. ( Hele tijd dat het al is )

Ik vind het allemaal gezever. Walen en Vlamingen zijn beide goede mensen. En BelgiŽ moet niet splitsen voor een paar politicus die van iets klein een drama maken. Ik heb nog nooit een vlaming racistish weten zijn tegen de Walen en omgekeerd hoop ik hier ook niet over. Ik zou moest BelgiŽ dan toch splitsen waar relatief een kleine kans nu is dan zou ik nooit bij Nederland willen horen. Niet dat ik er iets tegen heb. Maar ik ben en blijf Belg Wink . En ik vind het dan een hele stap terug voor een discutie tussen enkele partijen. Nu er weer wat terug samen geleefd wordt tussen de politieke partijen in BelgiŽ is er op 1 dag. Ja 1 dag. Terug vrede. Dan sta ik met de vraag. Is dit een mislukt programma voor kijkcijfers of hoe zit het ? Allemaal opgezet spel en moeilijk doen. Ze zouden beter samen eens nadenken over oplossingen en delen in hun meningen op een volwassen manier. Dat leren ze je vanaf je kleuterschool... Het is gewoon opgezet spel volgens mij en ons land wordt al maanden overspoelt met nieuws over politiek. Waarom moeten ze dan toch maanden discutiŽren om op 1 dag eigenlijk het zelfde te bekomen dan dat ze van de 1st dag konden doen ? Voor mij bestaat Belgishe politiek niet , theather is een betere benaming.
the666bbq
zo rap zal die splitsing er niet komen zulle, we hebben dan misschien wel een haatliefde verhouding met onzezuiderburen maar met alle respect (dankzij Leterme moet ik bijna kotsen als ik dit woord in de mond neem; Leterme geeft 'respect' terug aan het volk en kom er niet bij elke zin mee opdraven) ik sta er nog veel minder om te springen dat ik als vlaming bij de nederlanden zou gevoegd worden, en de meeste walen staan er niet om te springen om te parijsen... het blijft dan misschien wel een cliche maar wij Asterixen (klein dapper strijdvaardig) en zij Obelixen (dikke luie lamme goedzakken) horen bij elkaar maar maar maar het wordt wel tijd dat er het een en ander anders wordt gedaan.... gewoon regeren bijvoorbeeld in plaats van al tien maanden te doen of ze druk bezig zijn, want daar wordt de relatie in elk geval niet beter door. Iedereen zag van bij dag 1 dat het niet ging lukken, maar het zogenaamde intellect van BelgiŽ houdt de pogingen toch goed aan de gang. Leterme kan beter sorry zeggen tegen de 800.000 boerekes uit de westhoek en terug zijn geit gaan kammen...
Gieter
the666bbq wrote:
zo rap zal die splitsing er niet komen zulle, we hebben dan misschien wel een haatliefde verhouding met onzezuiderburen maar met alle respect (dankzij Leterme moet ik bijna kotsen als ik dit woord in de mond neem; Leterme geeft 'respect' terug aan het volk en kom er niet bij elke zin mee opdraven) ik sta er nog veel minder om te springen dat ik als vlaming bij de nederlanden zou gevoegd worden, en de meeste walen staan er niet om te springen om te parijsen...

Omdat jij niet bij Nederland wil zal er niet zo snel een splitsing komen? Bovendien is het niet omdat BelgiŽ splitst dat WalloniŽ bij Frankrijk moet of Vlaanderen bij Nederland. Je hebt ook denk ik een verkeerde visie op de splitsing van BelgiŽ: de visie die N-VA daaromtrent aanhangt is dat BelgiŽ zal verdampen doordat meer bevoegdheden verdeeld worden tussen het Europese en het regionale niveau. BelgiŽ wordt met andere woorden de facto gesplitst.

Quote:
het blijft dan misschien wel een cliche maar wij Asterixen (klein dapper strijdvaardig) en zij Obelixen (dikke luie lamme goedzakken) horen bij elkaar maar maar maar het wordt wel tijd dat er het een en ander anders wordt gedaan....

Ik ben dan misschien wel voor een splitsing maar uw visie over Walen is "vrij" stereotiep (lichtjes uitgedrukt.) Ik ben voorstander van een splitsing omdat ik denk dat Vlamingen en Walen op veel vlakken een totaal andere visie hebben en dat het voor beiden voordeliger is om elk voor zichzelf beslissingen te nemen.

Quote:
gewoon regeren bijvoorbeeld in plaats van al tien maanden te doen of ze druk bezig zijn, want daar wordt de relatie in elk geval niet beter door. Iedereen zag van bij dag 1 dat het niet ging lukken, maar het zogenaamde intellect van BelgiŽ houdt de pogingen toch goed aan de gang.

Ah, hier spreekt het intellect, "gewoon regeren." U beseft toch wel dat de regeringsdeelname door de partijleden van elke partij goedgekeurd moeten worden en dat indien men "gewoon regeert" serieuze problemen zal hebben in 2009? De verkiezingen van 2007 hadden immers een communautaire inzet en "gewoon regeren" is niet hetgene waarvoor men gestemd heeft.

Quote:
Leterme kan beter sorry zeggen tegen de 800.000 boerekes uit de westhoek en terug zijn geit gaan kammen...

1. Het zijn heus niet alleen "boerekes uit de westhoek" (wat meer respect voor het zware beroep van landbouwer zou niet misstaan, zij zorgen ervoor dat u momenteel niet ligt te creperen van de honger en dat u niet meer jager-verzamelaar moet spelen) die voor Leterme gestemd hebben.
2. Als we uw redenering volgen, mag elk persoon die in de verkiezingen minder dan 800 000 stemmen heeft gehaald het eigenlijk afbollen.
3. Is iemand die uit de Westhoek afkomstig is niet democratisch verkozen misschien?
Bengt
Een serieus aantal stereotiepen hier zeg Confused
Thomme
Quote:
3. Is iemand die uit de Westhoek afkomstig is niet democratisch verkozen misschien?

Ik denk dat Leterme meer verkozen is om zijn syphathie (juist geschreven?) en zijn verzorgde "look" dan voor zijn programmapunten !
Bengt
Thomme wrote:

Ik denk dat Leterme meer verkozen is om zijn syphathie (juist geschreven?) en zijn verzorgde "look" dan voor zijn programmapunten !

Politiek is dan ook een deel emo-politiek geworden. Bouwen aan je imago is een fulltime job. Een deel van de mensen leest geen programmas maar stemt voor degene die er volgens hen betrouwbaar of goed uitziet.
Gieter
Thomme wrote:
Quote:

Iedereen wist toch dacht ik waarover het ging bij CD&V - N-VA, grote staatshervorming, "het Vlaams kartel" en "goed bestuur"? Nu, er lopen altijd idioten rond natuurlijk.
Stubru Freak
Zoals jullie misschien wel weten heeft Wilders weer een idee gevonden om in de aandacht te komen: Vlaanderen bij Nederland voegen.

Ik ben daar tegen, er is geen nood aan minder autonomie binnen een verenigd Europa, en het zou ons alleen maar vertegenwoordigers kosten bij de meeste internationale organisaties, en ons positie internationaal dus minder sterk maken. Voor economische zaken werken betere afspraken ook.

Het heeft dus niet veel voordelen, maar nadelen wel: de cultuur is verschillend, minder zelfbeschikkingsrecht, ...

Wat vinden jullie ervan?
Klaw 2
Stubru Freak wrote:
Zoals jullie misschien wel weten heeft Wilders weer een idee gevonden om in de aandacht te komen: Vlaanderen bij Nederland voegen.

Ik ben daar tegen, er is geen nood aan minder autonomie binnen een verenigd Europa, en het zou ons alleen maar vertegenwoordigers kosten bij de meeste internationale organisaties, en ons positie internationaal dus minder sterk maken. Voor economische zaken werken betere afspraken ook.

Het heeft dus niet veel voordelen, maar nadelen wel: de cultuur is verschillend, minder zelfbeschikkingsrecht, ...

Wat vinden jullie ervan?

Lol vlaanderen bij nederland, heeft hij dat eerst netjes gevraagd?
Serieus we moeten die kerel maar gewoon negeren.
rvec
ik heb even twee topics bij elkaar gevoegd. Leek me nogal veel van hetzelfde.

Vlaanderen komt de komende 50 jaar toch niet bij Nederland. Dan zou BelgiŽ even zijn rijkste helft afstaan aan Nederland. Volgend jaar gaan we voor het Ruhrgebied Smile . Nog meer wensen?
Gieter
rvec wrote:

Vlaanderen komt de komende 50 jaar toch niet bij Nederland. Dan zou BelgiŽ even zijn rijkste helft afstaan aan Nederland. Volgend jaar gaan we voor het Ruhrgebied Smile . Nog meer wensen?

BelgiŽ heeft niets te zeggen over wat Vlaanderen en Nederland willen. Tot zover het juridische kader.

Nee, ik vind het een slecht idee, binnen de Europese Unie is dit niet meer nodig denk ik.
Roald
Stubru Freak wrote:

Wat vinden jullie ervan?
Geert Wilders is eerder een persoon die veel lawaai maakt maar weinig doet. Met zijn anti Koran film wou hij heel Nederland op stelten zetten. Uiteindelijk bleek dat het maar een zwak filmpje was, een compilatie van beelden van terroristische aanslagen.
BelgiŽ zou alleen maar zwakker worden van een scheiding, we moeten meer respect hebben voor elkaar en doorbijten, zeker bij de moeilijke staatshervorming nu.
Gieter
Roald wrote:

BelgiŽ zou alleen maar zwakker worden van een scheiding,

Wat zijn daar uw argumenten voor?

Quote:
we moeten meer respect hebben voor elkaar en doorbijten, zeker bij de moeilijk staatshervorming nu.

Inderdaad, niet zoals nu het geval is met het voorstellen van corridors om een oplossing voor een grondwettelijk probleem af te kopen.
BelgischePatriot
beste,

IK ben een echte patriot.
Ik ben een belg,en een belg zijn betekent zoveel meer.
Ik geloof in belgie.In vlaanderen en wallonie.
On est tout les memes!
We zijn tenslotte allemaal belgen verdorie!We delen een verleden,een geschiedenis en hopelijk ook de toekomst.Ik hou van belgie.De Vlaamse Leeuw en de Waalse Haan staan samen het sterkst!

En moest belgie splitsen dan laat het aan de andre staten zien dat het niet in staat is om binnen taaloverschrijdende gebieden werkzaam te zijn,en dit zal ertoe leiden dat we uitgesloten worden uit de EU en de Wereld!
Marcuzzo
tjah, we zijn ondertussen al 2 jaar verder makker.
ik ben benieuwd naar wat onze goede vriend Elio zoal zal verwezelijken, en belangrijker, voor wie.
soms denk ik ook dat het beter is om gewoon het land op te splitsen simpelweg omdat ze gewoon niet uit die hele BHV affaire geraakten, en dat heeft er uiteindelijk ook voor gezorgd dat de regering weeral gevallen was.
Maar aan de andere kant. we hebben onze Belgische cultuur, geschiedenis, ect en dat moet (vind ik) bewaard blijven.