FRIHOSTFORUMSSEARCHFAQTOSBLOGSCOMPETITIONS
You are invited to Log in or Register a free Frihost Account!

20% BTW

Ivooo
Wat vinden jullie van de verhoging van het BTW naar 20%.
Mij lijkt het persoonlijk helemaal niks, het kost alleen maar geld.

Ivooo
rvec
lol. Je hebt er niet verder over na gedacht?
Meer geld voor de overheid, en dus betere zorkg voor ouderen, werkelozen, zieken en andere mensen die de overheid geld kosten. Het is toch niet normaal dat bejaarden maar 1x in de 2 weken kunnen douchen, we daarover klagen en dan weer gaan klagen als de overheid daar geld voor vraagt.
neji
In België is het 21%.. Dus Noorderburen, u weze blij!

Mensen die zeggen dat belastingen niet kunnen enzo lijken mij ofwel diegene te zijn die nogal eens vaak frauderen of zelf nog het meest gebruik maken van al het geld dat anderen dan aan belastingen betalen..

Zoals gezegd... Zonder belastingen geraak je niet erg ver in onze maatschappij... Gratis onderwijs? Goede wegen? Eens ziek zijn? Medicijnen...
Sharpe
rvec wrote:
Meer geld voor de overheid, en dus betere zorkg voor ouderen, werkelozen, zieken en andere mensen die de overheid geld kosten. Het is toch niet normaal dat bejaarden maar 1x in de 2 weken kunnen douchen, we daarover klagen en dan weer gaan klagen als de overheid daar geld voor vraagt.

Denk je nou echt dat het geld daarheen gaat? En zoja, dat dat echt enig effect heeft? Best wel naïef imo.
Balkellende en Woutertje zeggen veel, maar doen weinig. Maar daar zijn het politici voor, nietwaar? :wink:
Yjaxygames
Sharpe wrote:
rvec wrote:

Denk je nou echt dat het geld daarheen gaat? En zoja, dat dat echt enig effect heeft? Best wel naïef imo.
Balkellende en Woutertje zeggen veel, maar doen weinig. Maar daar zijn het politici voor, nietwaar? Wink

Je kan nu wel zo negatief doen maar die belasting word echt wel gebruikt hoor.
rvec
Sharpe wrote:
rvec wrote:

Balkellende en Woutertje zeggen veel, maar doen weinig. Maar daar zijn het politici voor, nietwaar? Wink

waar wou je de belasting anders voor gebruiken?

Edit: ik ben even aan het opzoeken hoeveel het uit zal maken.
Yjaxygames
Volgens mij probeert ie gewoon cool te doen
Sharpe
Yjaxygames wrote:

Tuurlijk wordt het gebruikt, daar bestaat geen twijfel over. Maar ik hoopte duidelijk te maken dat het echt niet bij de senioren terechtkomt of anders alleen als druppel op de spreekwoordelijke gloeiende plaat. Ik ben het gewoon niet eens met waar ze soms geld voor uittrekken en dat ze dan weer de burger uitknijpen, terwijl ze best de beschikbare tegoeden anders kunnen verdelen. Maar dat vraagt gewoon om een mentaliteitsverandering in politiek Den Haag en op een tweede Pim kan je lang wachten. :)
rvec
op deze pagina is te zien wat de inkomsten van het rijk zijn. Hieruit is duidelijk dat de belasting waar we het nu over hebben 0,2 miljard euro naar de staat sluist. 1 procent meer belasting is 1/19e deel erbij. Dat komt dus ongeveer neer op 0,01 miljard euro wat gelijkstaat aan 10 miljoen euro. Voor de gemiddelde persoon zal de verhoging van 1% niet merkbaar zijn maar met 10 miljoen euro is veel te doen.
Yjaxygames
Sharpe wrote:
Yjaxygames wrote:

Tuurlijk wordt het gebruikt, daar bestaat geen twijfel over. Maar ik hoopte duidelijk te maken dat het echt niet bij de senioren terechtkomt of anders alleen als druppel op de spreekwoordelijke gloeiende plaat. Ik ben het gewoon niet eens met waar ze soms geld voor uittrekken en dat ze dan weer de burger uitknijpen, terwijl ze best de beschikbare tegoeden anders kunnen verdelen. Maar dat vraagt gewoon om een mentaliteitsverandering in politiek Den Haag en op een tweede Pim kan je lang wachten. Smile

Pim Fortuyn wilde misschien veel veranderen, en dat is waarom hij zoveel succes had, maar hij had totaal verkeerde ideeen.
Sharpe
Yjaxygames wrote:
Sharpe wrote:
Yjaxygames wrote:

Tuurlijk wordt het gebruikt, daar bestaat geen twijfel over. Maar ik hoopte duidelijk te maken dat het echt niet bij de senioren terechtkomt of anders alleen als druppel op de spreekwoordelijke gloeiende plaat. Ik ben het gewoon niet eens met waar ze soms geld voor uittrekken en dat ze dan weer de burger uitknijpen, terwijl ze best de beschikbare tegoeden anders kunnen verdelen. Maar dat vraagt gewoon om een mentaliteitsverandering in politiek Den Haag en op een tweede Pim kan je lang wachten. :)

Pim Fortuyn wilde misschien veel veranderen, en dat is waarom hij zoveel succes had, maar hij had totaal verkeerde ideeen.

Het gaat mij niet om zijn ideeën, die heb ik nooit echt bestudeerd en dan doe ik er geen uitspraak over. Het gaat mij erom dat hij Den Haag eventjes flink liet schrikken. Gewoon een persoon die ze weer terug in de realiteit zet. Niet dat politiek correcte wereldje waar de burger ELKE keer het slachtoffer is.
rvec
Wat betreft de verandering ben ik het met je eens dat pim het goed deed. Een frisse wint door dat vast gelopen wereldje is af en toe wel goed en ik vind ook dat dat wel een stuk langer moest duren.

Maar dat de burger elke keer slachtoffer is ben ik niet met je eens. De politiek probeert het echt goed, ik zie geen reden waarom de politiek het niet voor de burger op zou nemen (voor wie dan wel). En zeg niet dat ze het voor de rijken opnemen want balkenende woont ook maar in een klein huis dus zoveel zwart geld krijgt die niet.

De enige die teveel geld krijgt is volgens mij de koningin, dat zou van mij mogen worden afgeschaft (misschien idee voor ander topic).
Museobanus
over enkele jaren zijn alle landen verplicht om een europese standaard van 19% in te voeren normaal gezien
Yjaxygames
rvec wrote:
Wat betreft de verandering ben ik het met je eens dat pim het goed deed. Een frisse wint door dat vast gelopen wereldje is af en toe wel goed en ik vind ook dat dat wel een stuk langer moest duren.

Maar dat de burger elke keer slachtoffer is ben ik niet met je eens. De politiek probeert het echt goed, ik zie geen reden waarom de politiek het niet voor de burger op zou nemen (voor wie dan wel). En zeg niet dat ze het voor de rijken opnemen want balkenende woont ook maar in een klein huis dus zoveel zwart geld krijgt die niet.

De enige die teveel geld krijgt is volgens mij de koningin, dat zou van mij mogen worden afgeschaft (misschien idee voor ander topic).

Misschien krijgt de koningin wel teveel geld ja, maar ik denk wel dat een koningin goed is voor het land...anders krijgen we een president, en dan maakt het ook niet veel uit. Of we nou het koningshuis hebben, of elke zoveel jaar een president moeten kiezen...
Bondings
Yjaxygames wrote:
Misschien krijgt de koningin wel teveel geld ja, maar ik denk wel dat een koningin goed is voor het land...anders krijgen we een president, en dan maakt het ook niet veel uit. Of we nou het koningshuis hebben, of elke zoveel jaar een president moeten kiezen...

Of misschien de koning(in) laten verkiezen voor de rest van zijn/haar leven of totdat hij/zij iets stoms doet en afgezet wordt door het parlement? Maar ja, dat zou waarschijnlijk zo'n miss-verkiezing achtig gedoe worden. Lijkt me iets voor Rob Van Oudenhoven. Very Happy
rvec
Yjaxygames wrote:
rvec wrote:

Dat slaat nergens op. We kiezen nu al een (minister)president. We hoeven dus niks meer te kiezen en de president krijgt nouwelijks meer te doen. De koninging mag alleen maar handtekeningen zetten en zwaaien. Als ze geen handtekening zet krijgt ze problemen en als ze niet zwaait net zo.

Het enige wat de koningin op dit moment voor zinvols doet is praten met buitenlandse staatshoofden. En daarmee dus de diplomatieke positie van nederland versterken, maar een goede president moet dat ook kunnen.
Klaw 2
rvec wrote:
Yjaxygames wrote:
rvec wrote:

Dat slaat nergens op. We kiezen nu al een (minister)president. We hoeven dus niks meer te kiezen en de president krijgt nouwelijks meer te doen. De koninging mag alleen maar handtekeningen zetten en zwaaien. Als ze geen handtekening zet krijgt ze problemen en als ze niet zwaait net zo.

Het enige wat de koningin op dit moment voor zinvols doet is praten met buitenlandse staatshoofden. En daarmee dus de diplomatieke positie van nederland versterken, maar een goede president moet dat ook kunnen.

Dat slaat nergens op we kiezen de minister president helemaal niet, we kiezen een partij die het grootste is die bepaalt met wie die gaat regeren enzo, dan maken ze afspraken wie welke post gaat bekleden, dus in principe had iedere oma/opa-kleuter (en alles wat ertussen zit) minister president worden gelukkig zijn partijen slim en doen ze dat niet Smile
maarre we dwalen een beetje af.

over die 20% waarom gaat het omhoog? ze konden vroeger met minder dus waarom nu niet met even veel verdergaan in plaats van een extra 1%.

En dat de zorg beter kan dat klopt maar de overheid geeft geld uit aan onzinnige dingen uit, we ruimen amerikaanse rommel op in het buitenland, (afghanistan enzo)
de regering geeft veel geld uit aan SIRE campanges die toch niet helpen, en omdat ze nu niet een nieuwe campagne zelf kunnen verzinnen vragen ze via sites enzo wat de burger vind wat de volgende campange moet worden, wat weer geld kost, pfff.

in een of nederlands instituut verzinnen ze nieuwe spelling enzo, wat nergens voor nodig is, ze doen dat alleen maar om hun baan te houden.

ze beslissen dat studenten minder lang mogen studeren met een studie beurs ze laten ouderen langer werken en ze gooien er een extra 1 % belasting wat juist weer armere mensen treft die al op het randje leven, terwijl de rijken dan maar íets goedkopere champagne moeten kopen of toch maar moeten afzien van dat zoveelste vakantiehuisje in een of ander tropisch paradijs.

laat de rijke mensen maar 25% betalen

en de belgen mogen mischien 21% betalen maar daar heb je iets meer extra's enzo (en alle snelwegen zijn verlicht, zodat je ze vanuit de ruimte kunt zien)
Sharpe
rvec wrote:

Oke, slachtoffer is dan misschien een beetje overdreven, maar ik vind dat de overheid toch wel erg veel geld verspilt terwijl wij als simpele burgers maar blijven betalen. Terwijl die initiatieven van de overheid weinig resultaat boeken voor wat ze er soms aan geld inpompen, wat wij dan weer kunnen ophoesten voor ze.
Gieter
Yjaxygames wrote:
rvec wrote:

Dan betaal ik toch veel liever voor een president, dat is mij ietsje democratischer dan een koning. En dan hoeven we niet die héle familie te onderhouden ook.
Gieter
Klaw 2 wrote:

en de belgen mogen mischien 21% betalen maar daar heb je iets meer extra's enzo (en alle snelwegen zijn verlicht, zodat je ze vanuit de ruimte kunt zien)

Dat is wel een probleem van indirecte belastingen: je kan geen rekening houden met het inkomen van iemand. Aan de ene kant zou het goed zijn om minder directe en meer indirecte belastingen te heffen, zo gaan de loonkosten naar beneden, aan de andere kant is er dan sprake van een meer onrechtvaardige heffing van belastingen.
Nutteloos
Ik zou zelf inderdaad ook pleiten voor minder BTW en dan méér inkomstenbelasting, bijvoorbeeld. Degenen die het meest voelen van deze maatregel (zij die dus al niet al teveel hebben) zijn vast niet dezelfde als waar het geld uiteindelijk terechtkomt.
atleetalie
nee soms kan je er nog iets in een plan zien, maar hierin totaal niet, kapitaal vernieteing, maar daar komen ze in den haag wel achter als ze 70 zijn.
Ivooo
rvec wrote:

Nee, het was meer m'n bedoeling om een discussie te starten, en dat is gelukt lijkt me.

Ivooo
Klaw 2
Gieter wrote:
Klaw 2 wrote:

Dat is wel een probleem van indirecte belastingen: je kan geen rekening houden met het inkomen van iemand. Aan de ene kant zou het goed zijn om minder directe en meer indirecte belastingen te heffen, zo gaan de loonkosten naar beneden, aan de andere kant is er dan sprake van een meer onrechtvaardige heffing van belastingen.

Er zijn dingen die rijken alleen kopen dat bedoel ik ik bedoel als ik een bijstands moeder rond zie rijden in een ferrari tja dan klopt er iets niet, er zijn genoeg luxe items die alleen de rijken kopen:
dure sportwagens
truffels
dure koffie soorten (tot 216 euro per gram)
duurdere schilderijen

dat soort spul mag wel wat duurder maar ik vind inderdaad dat de directe belansting op het kapitaal van rijkelui zetten en op het loon dat lijkt me eerlijker dan iedereen extra betalen,

want sommige bijstandsmoeders kunnen bijvoorbeeld maar 7 euro uitgeven aan de kerstdagen (eten en cadeaus voor de kinderen) dus alleen eten.
Sharpe
Klaw 2 wrote:
Er zijn dingen die rijken alleen kopen dat bedoel ik ik bedoel als ik een bijstands moeder rond zie rijden in een ferrari tja dan klopt er iets niet, er zijn genoeg luxe items die alleen de rijken kopen:
dure sportwagens
truffels
duurdere schilderijen

dat soort spul mag wel wat duurder maar ik vind inderdaad dat de directe belansting op het kapitaal van rijkelui zetten en op het loon dat lijkt me eerlijker dan iedereen extra betalen,

want sommige bijstandsmoeders kunnen bijvoorbeeld maar 7 euro uitgeven aan de kerstdagen (eten en cadeaus voor de kinderen) dus alleen eten.

Ik vind niet dat je alles maar op de rijkere personen af kan schuiven omdat zij het toch wel kunnen missen. Die mensen hebben er vaak hard voor gewerkt, risico's genomen door te investeren enzovoorts. Zo ontneem je mensen ook de motivatie om te ondernemen/risico's te nemen/ hard te werken. Waarom zou ik hard werken als het toch wordt afgepakt? Zo zet je mensen wel aan tot de zesjes-mentaliteit waar Balkenende laatst wat over zei.

Rijke mensen kunnen wel meer bijdragen oke, maar je moet er niet vanuit gaan dat je ze allemaal kaal kunt plukken, dan houd je geen mens over die meer dan modaal wilt gaan verdienen of ze vluchten naar andere landen. En we hebben juist durfals met kapitaal nodig in dit land willen we blijven groeien.

Ik ben ervoor dat we eens een echt onafhankelijk instituut de begroting laten checken, kijken waar wat af kan en waar meer nodig is. Gewoon schuiven met tegoeden/ambtenaren. Wie weet wat daar uitkomt ipv de btw omhoog/extra belasting op alcohol, tabak en benzine/parkeergelden. :)
rvec
als er teveel belasting wordt geïnd op de rijkere vertrekken die ook gewoon. En als de rijkere mensen allemaal uit Nederland vertrekken loopt de regering veel belasting mis waardoor de armere nog meer moeten betalen.
Klaw 2
Sharpe wrote:
Klaw 2 wrote:
dure sportwagens
truffels
duurdere schilderijen

Ik vind niet dat je alles maar op de rijkere personen af kan schuiven omdat zij het toch wel kunnen missen. Die mensen hebben er vaak hard voor gewerkt, risico's genomen door te investeren enzovoorts. Zo ontneem je mensen ook de motivatie om te ondernemen/risico's te nemen/ hard te werken. Waarom zou ik hard werken als het toch wordt afgepakt? Zo zet je mensen wel aan tot de zesjes-mentaliteit waar Balkenende laatst wat over zei.

Rijke mensen kunnen wel meer bijdragen oke, maar je moet er niet vanuit gaan dat je ze allemaal kaal kunt plukken, dan houd je geen mens over die meer dan modaal wilt gaan verdienen of ze vluchten naar andere landen. En we hebben juist durfals met kapitaal nodig in dit land willen we blijven groeien.

Ik ben ervoor dat we eens een echt onafhankelijk instituut de begroting laten checken, kijken waar wat af kan en waar meer nodig is. Gewoon schuiven met tegoeden/ambtenaren. Wie weet wat daar uitkomt ipv de btw omhoog/extra belasting op alcohol, tabak en benzine/parkeergelden. Smile

nederland is een belastings paradijse veel bands doen hun royalties via nederland ik denk niet dat als je een beetje extra belasting gaat heffen voor de rijken dat ze meteen allemaal weggaan, en natuurlijk moet je niet alleen hun wat extra belasten maar wel meer, mensen met een gemiddeld inkomen betalen een gimmiddeld extra procenten belasting ofzo.

maar ze kunnen anders ook wel een beetje extra belasting geld (van die extra procent) terug geven aan de armen ofzo helaas heb je daar weer extra ambtenaren voor nodig die dan weer extra geld kosten.

In ieder geval vind ik dat armere mensen weer de dupe zijn van dit soort grappen.
Sharpe
Klaw 2 wrote:
nederland is een belastings paradijse veel bands doen hun royalties via nederland ik denk niet dat als je een beetje extra belasting gaat heffen voor de rijken dat ze meteen allemaal weggaan, en natuurlijk moet je niet alleen hun wat extra belasten maar wel meer, mensen met een gemiddeld inkomen betalen een gimmiddeld extra procenten belasting ofzo.

maar ze kunnen anders ook wel een beetje extra belasting geld (van die extra procent) terug geven aan de armen ofzo helaas heb je daar weer extra ambtenaren voor nodig die dan weer extra geld kosten.

In ieder geval vind ik dat armere mensen weer de dupe zijn van dit soort grappen.

Nederland is ook hartstikke goed met belastingen innen en verzinnen. We hebben belastingen op van alles. Sommige landen kunnen van ons leren.
En een paar extra % belasting zal niet veel mensen wegjagen, maar het is zo'n makkelijk idee voor iedereen. Oh we komen tekort? Belasting omhoog!

Die mentaliteit mag de overheid ook wel eens veranderen. En dat nivelleren, blegh...
lordwarlord
de overheid is te links vind ik omdat de belastingen die omhoog gaan alleen voor de rijke zijn die veel kunnen betalen. mensen die weinig kopen hebben bijna nergens last van en ze krijgen waarschijnlijk ook nog meer uitkering Confused
atleetalie
Wat een *** begroting zeg, maar ja het zal wel nodig zijn en er is een pakket milieu verbeteringen, dat is dan wel mooi, en verder zal alles wel "inflatie" zijn loonsverhogingen en dergelijken, maar het is een opendeur voor de oppostitie, dat moeten ze maar lekker zelf weten.
traxion
lordwarlord wrote:
de overheid is te links vind ik omdat de belastingen die omhoog gaan alleen voor de rijke zijn die veel kunnen betalen. mensen die weinig kopen hebben bijna nergens last van en ze krijgen waarschijnlijk ook nog meer uitkering Confused

mee eens iedereen moet 250 euro per maand afstaan als belasting en het maar niet uit of je 1.250 verdient of 45.500.

de belasting is een % op de prijs omdat zo niet iedereen even veel betaald. het is gewoon normaal

zelf zou ik ook wel 1.000.000 euro aan belasting willen betalen. dan verdien ik ook meer dan dat ik nou doe en hou ik meer geld over voor andere dingen:P
rvec
De overheid moet een bepaald bedrag binnen krijgen om voor scholen, wegen en dat soort dingen te kunnen zorgen. Het is toch meer dan logisch dat de mensen met meer geld daar wat meer aan mee betalen dan de armen. Natuurlijk moet het niet zo zijn dat ze uiteindelijk evenveel overhouden want de rijken hebben het vast wel verdient. Maar iemand die 500k per jaar verdient kan best wel 1k missen, dat gaat een stuk moeilijker als je moet rondkomen van 10k of minder per jaar.
Sharpe
rvec wrote:
De overheid moet een bepaald bedrag binnen krijgen om voor scholen, wegen en dat soort dingen te kunnen zorgen. Het is toch meer dan logisch dat de mensen met meer geld daar wat meer aan mee betalen dan de armen.

Eigenlijk vind ik dat niet zo logisch, we maken er allemaal gebruik van. Dus deel de kosten dan ook eerlijk per hoofd. Tenzij je rekeningrijden in gaat voeren, meer rijden = meer betalen. Dat is logisch. Helaas is dat gewoon niet mogelijk, omdat je dan of één groep echt leegzuigt of totaal geen inkomsten houdt. Het is de beste oplossing, maar meer dan logisch? Vind ik niet.
jordi
Mij zal dat waarschijnlijk niet echt veel schelen of het hoger is geworden. Natuurlijk wel een beetje, want er is minder geld starks hier. Maar zelf kan ik het nog niet echt begrijpen, want zo heel veel dingen koop ik nog niet Razz
-cff-
Ik vind het juist wel logisch. Iedereen betaalt namelijk over de hoeveelheid geld die ze binnenkrijgen, doordat je dat geld ook weer uitgeeft. En dan moet je er btw over betalen. Dus als iedereen per euro die hij uitgeeft 1 cent meer aan de overheid geeft. Om zoals eerder genoemd is ervoor te zorgen dat mensen in een verzorgingstehuis vaker dan een keer per week onder de douche kunnen dan vind ik dat een goede zaak.
jordi
Ik hoorde dat het waarschijnlijk niet door gaat ofzo, die btw verhoging naar 20% ..
Wat is het nou Razz .. gaat hij omhoog of blijft hij hetzelfde?