eigenlijk is het een zomer op binnen achter de pc te schuilen, maar soms willen die groene vingers ook eens niet op een toetsenbord tokkelen. Deze week een hok in elkaar getimmerd en wat lokale kippen gaan halen :
nog iemand met groene vingers ?
Ik ga na de vakantie ook aan een kippenhok beginnen. Wordt alleen heel anders dan wat jij hebt gemaakt. Ik ga een kooi maken van ongeveer 3x4x1,5 omspannen en overspannen met kippengaas. Dan komt er een nachthok in en een "zwevende" voeder en waterbak op een plank met een trapje ernaar toe. Op die manier kan je eenvoudig de grond eronder harken als je het hok moet schoonmaken, dan haal je het trapje en het nachthok er gewoon even uit.
oh maar het schoonmaken is hier ook een makkie hoor : de grote deur aan de achterzijde open en je kan overal aan, met de hark trek je de bodembedekking in de kruiwagen die er netjes onderpast en je kan alles op de composthoop brengen waar de kippemest perfect zal opbrengen. Ze hebben een buitenren van 60m² en ik ben niet van plan die 'schoon' te maken... 
Wauw, woon jij in dat huis erachter dat op de tweede foto is te zien? Ziet er erg modern uit, mooi! En het kippenhok ziet er ook mooi uit, ik denk niet dat mij dat zou lukken, maar ik ben dan ook niet zo handig 
| RoomRooz wrote: |
Wauw, woon jij in dat huis erachter dat op de tweede foto is te zien? Ziet er erg modern uit, mooi! En het kippenhok ziet er ook mooi uit, ik denk niet dat mij dat zou lukken, maar ik ben dan ook niet zo handig  |
Volgens mij is dat huis niet zo heel groot hoor, ziet er wel mooi uit jah
.. maar hij lijkt me niet zo groot ...
Groene vingers ?? .. nee
Ik relax alleen tijdens de vakantie 
| Quote: |
Volgens mij is dat huis niet zo heel groot hoor, ziet er wel mooi uit jah .. maar hij lijkt me niet zo groot ...
Groene vingers ?? .. nee
Ik relax alleen tijdens de vakantie  |
ik heb wel redeliijk groene vingers maar in de vakantie moet je inderdaad gewoon relaxen
wel mooi gemaakt kippenhok*knap* 
Mooi kippenhok!
Ik ben niet echt bezig momenteel met kippenhokken in elkaar knutselen. De laatste dagen heb ik al redelijk wat op het dak gestaan!
Wij zijn hier namelijk redelijk wat aan het verbouwen en dat raar zomerweer helpt ons niet echt...
Hier zitten vier kippen: Chantal, Germaine, Gertrude en Katja. Ze houden ervan zich sociaal te gedragen met de vogels buiten, rond te wandelen op hun domein en te tuinieren, maar 's avonds spelen ze bridge in hun villa.
| James007 wrote: |
| Hier zitten vier kippen: Chantal, Germaine, Gertrude en Katja. Ze houden ervan zich sociaal te gedragen met de vogels buiten, rond te wandelen op hun domein en te tuinieren, maar 's avonds spelen ze bridge in hun villa. |
Toe maar, bridge spelen in hun villa. Als je kippen al zo'n luxe leven leiden, wat voor geweldige dingen doe jij dan wel niet? 
hehe, ik zit zoveel ik kan met mijn vingers in de grond te prutsen
maar ik laat er mijn vakanties niet voor hoor dus tijd om te relaxen is er genoeg ... in een proper opgeruimd 'kringlooptuintje' genieten van het uitzicht met een glas wijn of je favoriete biereke in uw hand is (voor mij althans) ontelbaar keren leuker dan voor TV hangen waar toch niets op is (of een herhaling van een herhaling van ne film die ge al in de cinema had gezien)
@jordi : 't is misschien inderdaad geen supergroot huis maar er steekt nog een stuk in de grond da ge niet ziet en die plaats onder het dakterras (lees buitenliving) heeft ook wat 'gered'. We kunnen er met ons gezin aardig in verblijven en we zijn geen slaaf van stofvod, stofzuiger of dweil en energiezuinig is dat knusse verblijfje dan ook weeral. Het enige wat we misschien missen is een 'echte' zolder en een 'echte' kelder maar met dat tuinhuis/d(r)uivenkot in twee verdiepen, een berging, een 'chauffagekot' en die zaal onder het dakterras zijn er voldoende ruimtes om dingen te stockeren "voor later gebruik" - archief om het archief daar doen we niet aan mee...
Moest er in de toekomst een gezinsuitbreiding uit de lucht vallen waarop we niet voorzien waren (meerling, of een 'accidentje') dan zullen we moeten aanbouwen ('t is toch al een blokkendoos van bouw en aanbouw dus dat kan er nog wel bij) : bouwgrond en ruimte genoeg want voor en naast het huis loopt de voortuin nog....
Ik ben verkocht aan dat ding, en ik dat heb ik bij weinig huizen, maar daarin speelt de ligging uiteraard ook een belangrijke rol.
Inderdaad een goed gemaakt kippenhok, maar ook een grappig ontwerp
Proficiat daarmee. Het is zo'n 'cartoon' soort van stijl die mij meteen aan Chicken Run deed denken.
En dat zijn ook meteen de grappigste kippen die ik ooit heb gezien.
oh maar de grappigste kippen zitten in dat hok hoor en chicken run is de beste beschrijving die je maar kan geven - die kippen gaan bijna elke dag op wandel uit het hok; ze zijn geknipt dus ze kunnen niet goed meer vliegen maar blijkbaar speuren ze elke cm af naar een gaatje in de verdediging - en waar ik er geen zie zien zij er wel, soms niet te doen hoe zij zich onder of tussen kunnen wroeten...
Groene vingers? Wel ja, voor zover dat kan op een studentenkot. Daar bereik ik wel de limiet op dat gebied met mijn 8 planten. Mijn planten zijn mijn kinderen :p beetje nerdy misschien, maar het is wel fijn ze mooi te zien groeien. Had een halfjaar trug een bijna dode plant ergens op een ander kot meegenomen en "geadopteerd". Dat is nu mijn pronkplant
welja, *sigh*. En ik heb tropische visjes...
ps: prachtig hok!
thx
groene vingers moet ge hebben - als ge het niet hebt moet ge het eens proberen ge zou versteld staan wat er met u gebeurd..
Ik heb ook een kippenhok alleen is het slaaphok gewoon een oud tuinhuisje :p
Momenteel heb ik maar 2 kippen maar vroeger hadden we er een stuk of 10 en een haan ieder jaar kuikentjes enz maar met dat h5n1 vierus moesten er een paar weg van mijn ouders.
Waarschijnlijk gaan we binnenkort terug een stuk of 5 bijkopen.
kippen zijn een must in het aanpakken van de klimaatsveranderingen, als je ziet wat die beesten wekelijks aan gft spulletjes binnenwerken dat is echt fenomenaal. Als iedereen met wat plaats in de tuin een hoekje voor de kippen zouden voorzien dan zouden de meeste gft inzamelingen niet meer hoeven te gebeuren (bij ons thuis verlaat 0 kg gft afval onze woonplaats, al jaren aan een stuk) - je krijgt er trouwens prima mest voor in de plaats die de rest van het compost (want de kippen krijgen niet alles verwerkt) gratis nog verbeteren (om van de eieren nog maar te zwijgen, maar daar moet ik nog op wachten tot na de winter geloof ik).
Ja de kippen horen thuis in onze levensstijl, en dan mogen ze het natuurlijk goed hebben - kost trouwens aardig wat centen zo'n ren+hok dus dan kan je het beter maar goed aanpakken van de eerste keer
mijn groene vingers zitten de laatste tijd verplicht achter het toetsen(bord)
En waarom verplicht?
Ik wilde een hele tijd geleden al zelf een hok voor knaagdieren bouwen. Voor ratjes. Ik had er toendertijd twee, en had eigenlijk al een zelfgemaakt hok met hulp van mijn stiefvader, maar ik wilde er zelf nog één maken, een mooiere, betere en makkelijker schoon te maken hok. Je snapt het wel.
Maarja, ik heb er gewoon niet de tijd voor, om hier aan te werken, zelfs niet meer om voor twee knaagdiertjes te zorgen
. (We hebben al moeite met 2 katten hier thuis, terwijl we met z'n zessen zijn
).
dan wordt het dringend tijd om te onthaasten lady elensar, en waarom zit iemand verplicht met zijn groene vingers achter het toetsenbord ??
het gaat echt niet de goede kant op met ons menskes he; al die "ouw sassas" zitten altijd maar te zeggen hoeveel meer vrije tijd we wel niet hebben in deze moderne tijd - maar niemand weet blijkbaar nog waar die vrije tijd dan wel zit.
ok we hebben misschien 20dagen verlof die de werkende mens vroeger niet had; maar de gemiddelde werkende mens was 'vroeger' wel op 5 minuten van zijn werk weer thuis, rond half vier, vier uur terwijl de gemiddelde mens nu tevreden mag zijn als hij om 7 duur de deur weer achter zich dicht trekt. En op die 'vrije' dagen is het dan drummen bij het gemeentehuis, de tandarts, de supermarkt,... al die dingen die je op een gewone werkdag niet meer kan rond krijgen. Een jaar of tien geleden kon je die dingen op je gemakje doen, nu lijkt iedereen wel verlof te hebben op je vrije dag en gaat het weer van druk druk druk...
het vergt dus inderdaad wel wat planning als je wil tuinieren, diertjes houden of gelijk welke andere hobby... maar met wat planning lukt dat aardig hoor : twee keer per week maak ik het hok schoon (ongeveer tien minuten werk, inclusief omzetten van de compostbak met de nieuwe met stront verrijkte houtkrollen), één keer per week wordt de watersilo ververst (10L, proper afgeschermd), elke dag krijgen ze afval van de keuken (dat je anders toch ergens anders moet dumpen) en 's avonds krijgen ze nog een kleine hoeveelheid granen voor ze op stak gaan (niet teveel want ze moetn overdag wel wat scharrelen voor de kost, en ze hebben trouwens kleine maagjes die kippen)
Het is dus wel wat werk maar eens de routinematige planning in je schema zit merk je er amper iets van. Maar zoals ik al zei : het hok is er wel op voorzien dat je het supereenvoudig kan schoonmaken, en het is een hok op maat van mijn drie kippen (net zoals ons huisje maar op maat is van ons kleine gezinnetje) want je wil toch niet meer schoonmaken dan nodig is.
Niets dan voordelen dus : het gekakel is heerlijk, onze dochter is wild van de kippen, ze verwerken een massa afval, verbeteren de compost met hun uitwerpselen, gooien de eerste compostbak door elkaar, geven bio eieren,...
hupakee, een hoogdag op de mini-boerderij : het eerste ei is een feit dus minstens één van de kuikens is een hen geworden 
| the666bbq wrote: |
hupakee, een hoogdag op de mini-boerderij : het eerste ei is een feit dus minstens één van de kuikens is een hen geworden  |
Ik kom een eitje eten binnenkort! 
amai nie, aan dit tempo gaan ik er mijn haar mee moeten wassen denk ik .. die kip denkt precies dat het al lente is (ik had horen zeggen dat kippen in de winter doorgaans wat minder leggen) - dat belooft voor als ze met z'n drieën op kruissnelheid kakken 
Moeten die beesten geen warmer verbljif hebben als het vriest, of zet je ze dan binnen in huis 'gezellig'?
kan gewoon in the tuin blijven. Maar als je ze wil laten leggen moet je meestal wel een warme lamp of iets anders om het warm te houden in het hok leggen.
| rvec wrote: |
| kan gewoon in the tuin blijven. Maar als je ze wil laten leggen moet je meestal wel een warme lamp of iets anders om het warm te houden in het hok leggen. |
een vriend van me had ook kippen en die liepen ook vrij rond in de tuin*met hek er omheen* maar zo nu en dan verdween er eentje bleek dat er een soort vos rond liep die de over het hek kon en de kippen op at + 2 konijnen 
bij ons is er laatst een beest in het kippenhok gekomen en die heeft 2 kippen en een haan omgelegd. De laatste kip had bloed in de nek maar heeft het overleeft. Nu hebben we nog maar 1 kip over
, met de lente dan maar weer kuikentjes kopen.
een kip kan vrij goed tegen de koude, en ik zie ze meer in de regen zitten dan onder een afdakje dus ik denk dat ze de regen ook wel ok vinden. Voorlopig moeten ze het dus op eigen houtje doen, en voorlopig doen ze dat goed. Maar dat ze nu beginnen te leggen en blijven doorleggen aan dit tempo dat is dus wel echt abnormaal he, die kippen hebben echt niet door in welke maand we zitten denk ik...
net zoals ik onlangs een koppel eksters zag vogelen wat ook niet echt de moment is, en als je eens rondkijkt dan zie je dat veel struiken al aan het bloeien zijn waar dat toch ook nog een paar weken mocht wachten - subiet zit ik naast de thread van de opwarming van de aarde ... maar in elk geval, het is niet goed bezig daarbuiten.
De kippen wel natuurlijk die zijn zeer goed bezig
Mooi kippenhok
.
Laatste zomer heb ik er eentje gemaakt met mn pa, is een ren in de vorm van een 6 hoek die uitloopt in een punt naar boven. Vanaf het stuk waar hij schuin omhoog loopt zit geen gaas meer maar soort van elastisch net (wel met de vorm van gaas) waardoor die stomme vogels die er altijd in vliegen op allerlei manieren er toch weer uitkunnen. Net groot genoeg voor de kleinere vogels zodat er geen roofvogels in kunnen komen, aangezien al onze kippen met onze ouwe ren zijn opgevreten..
Aan 1 punt van de 6hoek steekt het ong. 2 meter uit waar we bovenop het hok hebben gezet en waarmee de kippies met een loopplankkie de ren in kunnen, ze kun tevens ook onder het hok doorlopen.
Jammergenoeg geen foto's, het is best een mooi en praktisch hok al zeg ik het zelf