FRIHOSTFORUMSFAQTOSBLOGSDIRECTORY
You are invited to Log in or Register a Frihost Account!

WebDesign; Browsers naast elkaar draaien.

©Wolfie
Goedendag Frihosters,

Een aantal van jullie zal deze topic zeer interessant gaan vinden. Ikzelf heb een aantal goede links en ook wat vragen. Het betreft browsers, hoe kan ik bijvoorbeeld netscape 7, 8 en de nieuwste versie 9 naast elkaar draaien? Hier wat handige info: (Dit is de bron.)

1. MSIE 6.x 44213704 (56%)
2. MSIE 7.x 11839333 (15%)
3. FireFox 9295726 (12%)
4. Netscape comp. 9076448 (11%)
5. Safari 2269581 (3%)
6. onbekend 825539 (1%)
7. MSIE 5.x 736342 (1%)
8. Opera x.x 495033 (1%)
9. Netscape 7.x 196201 (0%)
**Deze cijfers zijn niet heel representatief maar geven je wel een beeld van welke browsers er zijn. Firefox word bijvorobeeld door ongeveer 55% van alle mensen gebruikt om te internetten.

Internet Explorer
Zoals we allemaal, vooral de webdesigners onder ons, weten is dat alle IE versies allemaal nogal wispelturig gedrag vertonen en bugs hebben. Zo ondersteunt IE 6 geen doorzichtige *.png afbeeldingen... Crying or Very sad Maar mocht je nou wel alles, je designen nou wel willen testen heb ik hier(kies voor de 32 bit) een goede link waarmee je IE6 naast IE7 kunt draaien. (Kies dan de Standalone IE6.)

Ook kun je op het internet vinden hoe je IE5 er ook nog bij kunt draaien enz..

Mozilla Firefox
Dit is de browser van het internet die op elk systeem werkt. Ook op Linux-sytemen, vanaf windows 98, en op alle mac versies. Deze is zeer aan te raden. Als je maar wilt desigen in een browser moet je deze kiezen omdat die voor iedereen vrij toegankelijk is.

Ook hoef je Firefox 1.0 niet naast Firefox 2.0 te draaien; er zijn geen settings verandert die de stijl eventueel zou kunnen veranderen. Alleen maar beveiligingsupdates.

Hier te downloaden.

Safari
Sinds kort is er voor Windows XP of hoger ook een versie van Safari gemaakt. Ik weet alleen niet of ze er dezelfde richtlijnen voor hebben gebruikt om CSS, HTML en Javascript te interpreteren. Maar ik denk wel dat je daar vanuit kunt gaan.

Ze beweren op hun site waar je Safari kunt downloaden dat het een browser is die 2x zo snel is dan de alle andere nieuwe browsers. Laten we dat nog maar even afkloppen.

Hier kun je hem downloaden en verder bekijken.

Netscape
Netscape is een van de oudere browsers die als eerste Javascript introduceerde in de browser wat een groot succes werd. Nu is de browser afgezakt en veel minder gebruikt maar toch nog goed voor een aantal procentjes gebruikers. Houd dus in je design ook rekening met deze browser.

Hier kun je hem downloaden.

Opera
De browser Opera, ook al wat ouder net zoals Netscape maar word heel weinig gebruikt vergeleken bij Firefox. Hier kun je hem downloaden.

Mijn Vragen:
Ik weet hoe je verschillende versies van IE naast elkaar kunt laten draaien, maar is er misschien ook iemand die er verstand van heeft hoe je verschillende versies van Netscape 7,8 naast elkaar kunt draaien? Zo heb ik dezelfde vraag over Opera.

Is er iemand die een internet site(s) kent of het hier kan uitleggen hoe we dat het beste kunnen aanpakken?

Bijvoorbaat dank.
WOLFie.

PS: er zijn meerdere browsers dan ik hierboven heb weergeven maar dit zijn wel de grootste spelers op de browsermarkt.
jordi
©Wolfie wrote:

Internet Explorer
Zoals we allemaal, vooral de webdesigners onder ons, weten is dat alle IE versies allemaal nogal wispelturig gedrag vertonen en bugs hebben. Zo ondersteunt IE 6 geen doorzichtige *.png afbeeldingen... Crying or Very sad Maar mocht je nou wel alles, je designen nou wel willen testen heb ik hier(kies voor de 32 bit) een goede link waarmee je IE6 naast IE7 kunt draaien. (Kies dan de Standalone IE6.)

Ook kun je op het internet vinden hoe je IE5 er ook nog bij kunt draaien enz..

Hoezo ondersteunt IE 6 geen doorzichtige *.png afbeeldingen. Bij mij heeft hij dat altijd ondersteund zover ik weet. Ondertussen heb ik wel IE 7 nu. En zover ik weet ondersteund die ook al die doorzichtige dingen Confused
Ik heb het zelf toen een x getest, ik had een zwart plaatje gemaakt met een rondje middenin die doorzichtig was, had hem dus ook opgeslagen al *.png. En wat voor kleur ik ook als achtergrond van de browser deed. Dat rondje was heeltijd die achtergrond leuk.

En waarom zou je eigenlijk 2 browsers tegelijk draaien ?? Kies gewoon 1 die jij het beste vind Smile Dat lijkt me overigens ook nog veel makkelijker Smile

Ik heb trouwens nooit bugs ofzo in IE gevonden. Confused
En kwa design hoe de browser eruit ziet, vind ik IE toch wel het mooist Smile Die heeft echt een beetje proffesionele look Cool

Nja, dit dan weer mijn mening Razz
Arnie
Wat interessant dat je zegt dat Firefox op elk systeem werkt. Niet op Windows 95? Oh, Opera wel. Waarom heb je dat daar dan niet bij gezegd? Daarnaast weet ik niet wat je bedoelt met dat een browser "wat ouder" is, maar Opera 9.22 is zeer recent uitgegeven. Ik mag hopen dat "ouder" een ongelukkig gekozen woord is voor "met lange geschiedenis", want ook Netscape heeft een vrij recente nieuwste versie.

De hype maakt mensen blind voor de feiten. Zo verzwijg je de nadelen van Firefox dat het ruwweg 2x zo langzaam is en 2x zoveel geheugen gebruikt als Opera. Met een nieuwe pc merk je dat misschien niet zo, maar het blijft een feit over de kwaliteit van de code. De enige redenen die ik kan bedenken om Firefox te gebruiken zijn de plugins en (voor mensen die daar om geven) de open source code. Voor de rest wint Opera het op alle fronten. Het ondersteunt de standaarden beter dan Firefox (zie de Acid2 test) en is een complete Internet-suite met email, IRC, torrent, etc. support ingebouwd. Toch is het veel sneller.

Wat betreft het draaien van verschillende versies: heb je al geprobeerd om ze gewoon in verschillende mappen te installeren?

Jordi, IE6 ondersteunt geen doorzichtige PNG afbeeldingen, alleen doorzichtige GIFs. Vanwege dit probleem worden doorzichtige PNGs nog niet veel gebruikt. En meerdere browsers draaien is nuttig voor webdesigners zodat ze kunnen zien of hun website het goed doet in alle browsers.
Gieter
jordi wrote:

Hoezo ondersteunt IE 6 geen doorzichtige *.png afbeeldingen. Bij mij heeft hij dat altijd ondersteund zover ik weet. Ondertussen heb ik wel IE 7 nu. En zover ik weet ondersteund die ook al die doorzichtige dingen Confused

Ik heb even gegoogled en heb dit gevonden:
http://nederdev.nl/artikelen/bugs-tweaks/transparante-pngs-in-internet-explorer
Quote:
PNG afbeeldingen zijn een veelgebruikt middel als het gaat om transparantie. Het enige nadeel aan deze techniek is dat Internet Explorer 6 niet om kan gaan met transparante PNG afbeeldingen. De afbeeldingen krijgen standaard namelijk een soort lichtblauwe achtergrond, waardoor de transparantie zelf geen nut meer heeft.

jordi wrote:

Ik heb het zelf toen een x getest, ik had een zwart plaatje gemaakt met een rondje middenin die doorzichtig was, had hem dus ook opgeslagen al *.png. En wat voor kleur ik ook als achtergrond van de browser deed. Dat rondje was heeltijd die achtergrond leuk.

En waarom zou je eigenlijk 2 browsers tegelijk draaien ?? Kies gewoon 1 die jij het beste vind Smile Dat lijkt me overigens ook nog veel makkelijker Smile

Als je een website ontwerpt wil je dat die website er goed uitziet met zoveel mogelijk verschillende browsers. Daarom is het bijvoorbeeld handig om verschillende browsers te hebben. Wink
jordi wrote:

Ik heb trouwens nooit bugs ofzo in IE gevonden. Confused
En kwa design hoe de browser eruit ziet, vind ik IE toch wel het mooist Smile Die heeft echt een beetje proffesionele look Cool

Nja, dit dan weer mijn mening Razz

Nooit bugs? Elke software heeft trouwens bugs, maar het ene programma wel meer dan het andere.
http://www.positioniseverything.net/explorer.html Een webpagina met CSS bugs in Internet Explorer.
Nog een paar voorbeelden:
http://tweakers.net/nieuws/40183/IE-bug-zou-phishing-met-Google-Desktop-mogelijk-maken.html
http://tweakers.net/nieuws/44488/Nieuwste-IE-exploit-in-goedkope-Russische-hackerskit.html
http://tweakers.net/nieuws/44527/Officieuze-patch-voor-VML-lek-in-IE-verschenen.html
http://tweakers.net/nieuws/44462/PowerPoint-en-IE-onderhevig-aan-nieuwe-exploits.html
En ga zo maar door...

Ik vind persoonlijk Opera de mooiste layout hebben.
©Wolfie
Arnie wrote:

Wat betreft het draaien van verschillende versies: heb je al geprobeerd om ze gewoon in verschillende mappen te installeren?

En of ik dat heb geprobeert! (Ik heb ze allemaal in mijn VMware XP.)

Ikzelf heb het nog even nagecheckt, en je hebt wel gelijk Opera start wel vrij snel op vergeleken met de andere browsers. Ik heb overigens alle versies die ik daarboven heb gezet geďnstalleerd op mijn pc.
Mijn eigen voorkeur gaat toch uit naar Firefox vanwege de plugins. Wink

Het verschilt denk ik wel per browser welke de beste is, iedereen heeft zo zijn voorkeur. Wink
©Wolfie
Arnie wrote:
Wat interessant dat je zegt dat Firefox op elk systeem werkt. Niet op Windows 95? Oh, Opera wel. Waarom heb je dat daar dan niet bij gezegd? Daarnaast weet ik niet wat je bedoelt met dat een browser "wat ouder" is, maar Opera 9.22 is zeer recent uitgegeven. Ik mag hopen dat "ouder" een ongelukkig gekozen woord is voor "met lange geschiedenis", want ook Netscape heeft een vrij recente nieuwste versie.

Mon excuses, Arnie!

Ik bedoelde een lange geschiedenis. In het begin van de "browser-oorlog" kwam Opera net zoals Netscape op in de jaren '90.

Hoe dan ook, ik heb me meer in Opera verdiept en ben tot de conclusie gekomen dat Opera inderdaad een vrij goede browser is met een aantal handige functies/plugins. Ook heb ik gelezen, even gegoogled, dat Opera alle standaarden inderdaad goed naleeft. Je hebt mijn inzicht echt verruimt kwa Opera.

Dankjewel!

Wel heb ik ook opgemerkt dat Opera shareware is! Je zou $39 moeten betalen om hem te kopen waarna die advertentieloos zou worden.
Zoals je hieronder ziet zit daar een advertentie.
Arnie
Dat is de oude versie van Opera. Sinds eind 2005 zijn er geen advertenties meer en is er ook geen trial periode meer. Download 9.22 maar eens van www.opera.com, je zal zien dat er geen ads zijn. Wink

Screenshot van 9.21
©Wolfie
Hi there,

Ik ben net terug van vakantie!

Ik heb het gelezen Arnie, ik heb nog wat gegoogled en het klopt. Je hebt me ervan overtuigt dat Opera kwalitatief gezien best nog wel aardig is!

Ikzelf heb in mijn VMware XP Pro de volgende browsers geďnstaleert:

M A C
Safari 2.31
Camino 2

XP Pro
IE 4.01 t/m 7
Moxilla Firefox 1 t/m 2
Opera 6 t/m 9.22
Netscape 7.11 t/m 9

Konqueror 3.4.9

Ik test continue mijn site in deze browsers en of ze nog W3C en CSS 2.1 Valid zijn, als jullie een kijkje willen nemen op mijn site kan dat hier. Ik ga proberen om een zo compleet mogelijke kijk te geven in mijn website in CSS 2.01 References met veel detail (zoals bugs, andere weergaves in browsers, etc.).

Ook doe ik dat allemaal in het engels, ik ben er nog hard mee bezig en je kunt hem zonder fouten bekijken in alle browsers die hierboven staan.

Ik sta open voor jullie meningen! Hou er rekening mee dat het nog in de ontwerp fase is en dat ik nog bezig ben om een template te maken en het nog lang niet af is.

WOLF.
Arnie
Cool! Heb je bij de Mac browsers wel eens met iCab gewerkt?
Bengt
Ikzelf heb lange tijd Internet Explorer gebruikt naast Mozilla Firefox (met Firefox als mijn hoofdbrowser).
Nu gebruik ik Safari in combinatie met Mozilla Firefox.
©Wolfie
Arnie wrote:
Cool! Heb je bij de Mac browsers wel eens met iCab gewerkt?

Ja en Camino en Safari op de MAC, ik heb hem in mijn VMware, ik wil hem binnenkort naast mijn XP installeren.

Bengt wrote:
Ikzelf heb lange tijd Internet Explorer gebruikt naast Mozilla Firefox (met Firefox als mijn hoofdbrowser).
Nu gebruik ik Safari in combinatie met Mozilla Firefox.

De nieuwe Safari van Windows is inderdaad heel fijn, ik heb mijn sites erin getest. Wat vooral heel fijn is is de RGB anti-aliasing! Dat maakt het lezen heel fijn.

IE series vind ik personelijk slecht, onregelmatige CSS interpretatie enz.

Ik gebruikt firefox vanwege de handige plugins zoals FireFTP.[/quote]
Reply to topic    Frihost Forum Index -> Dutch -> Algemeen

FRIHOST HOME | FAQ | TOS | ABOUT US | CONTACT US | SITE MAP
© 2005-2007 Frihost, forums powered by phpBB.