FRIHOSTFORUMSFAQTOSBLOGSDIRECTORY
You are invited to Log in or Register a Frihost Account!

[Q] mysql probleempje [solved], [Q] Goede firewall?

kansloos
Ik heb op een oude comp van mij ubuntu-server gezet en daar een hele rits extrapakketen bij geinstalleerd waaronder mysql, echter bij het configureren van mysql merkte ik een user op met een naam iets in de trance van Debian maintenance nog wattes. aangezien ik geen nut zag in die gebruiker heb ik hem er uit gegooid.

Echter zegt dat pokkeding tijdens de boot dat ie de tables niet kan controleren en op shutdown geeft ie ook een fout.

Nou mijn vraag, is dit heel erg?
en... hoe herstel ik de gebruiker gemakkelijk of haal ik die fout berichten weg?

Last edited by kansloos on Fri Jul 20, 2007 11:53 pm; edited 1 time in total
rvec
de gebruiker die je bedoelt heet "debian-sys-maint"
En er zit een wachtwoord op.
Dat wachtwoord moet hetzelfde zijn als het wachtwoord in /etc/mysql/debian.cnf

Zorg ook dat deze gebruiker de volgende rechten heeft:
SELECT, INSERT, UPDATE, DELETE, CREATE, DROP, RELOAD, SHUTDOWN, PROCESS, FILE, REFERENCES, INDEX, ALTER, SHOW DATABASES, SUPER, CREATE TEMPORARY TABLES, LOCK TABLES, REPLICATION SLAVE, REPLICATION CLIENT, EXECUTE

en dat de gebruiker alleen vanaf de localhost bereikbaar is.
kansloos
k het werkt, bedankt rvec Smile

Ik moet toch eens leren op te houden met het systematisch mollen van m'n systeem Razz

Anyways, nog een andere vraag:
Zit er bij Ubuntu ook een goede firewall of ken je nog een goede die ik zo van de repo kan trekken.
MrBlueSky
kansloos wrote:

Anyways, nog een andere vraag:
Zit er bij Ubuntu ook een goede firewall of ken je nog een goede die ik zo van de repo kan trekken.

1. Installeer "Firestarter" (bij de "Universe"-pakketen, oid.).
2. Start Applicaties->System Tools->Firestarter om de firewall te configureren.

Zie ook: https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie/NlInternetBeveiliging#head-6efa95af66452562194a1c34a77e0a94f95f50b6
kansloos
Jah, maar deze PC is nogal traag en gebruikt geen gnome maar IceWM. (Wat als gevolg heeft dat je alle menu's handmatig zit te configureren.)

Bovendien moet je bij firestarter ook nog een hele rits aan gnome libs installen.

Om je een voorbeeld te geven wat zwaar is voor mijn PC'tje. Synaptics opstarten, laat XFE denken dat mountpoint / niet meer reageert omdat alles dan zoooooooo traag gaat.

Nu zulje mischien denken waarom installeert ie dan in godsnaam apache/mysql/php/perl etc op zo'n klote pc.

Awel, mischien ga ik migre
ren van Fedora naar Ubuntu/Debian/iets heel anders. Met mijn andere PC die momenteel dood is vanwege een gecrashte harde-schijf. Daarom probeer ik nu een aantal dingen uit.

EDIT
Ok, toch firestarter geinstalleerd en het valt allemaal best wel mee Razz

Mijn compje is nu nog onzinkbaarder als de titanic Wink
Reply to topic    Frihost Forum Index -> Dutch -> Computers en Techniek

FRIHOST HOME | FAQ | TOS | ABOUT US | CONTACT US | SITE MAP
© 2005-2007 Frihost, forums powered by phpBB.