FRIHOSTFORUMSFAQTOSBLOGSDIRECTORY
You are invited to Log in or Register a Frihost Account!

Outsourcing: ooit een weg terug?

atleetalie
We besteden alles maar uit; callcenters gaan naar India, productie naar China, maar het denk werk houden we in eigen handen. Ik vermoed dat het niet lang zal duren en we willen alles terug, omdat er te weinig banen overblijven. Het kan ook zijn dat alles naar Azië verplaatst wordt, daar zijn ze zo groot geworden dat ze alles aan trekken, wat denken jullie, blijft het goed gaan? Verliezen we niet meer banen? of willen we alles terug?
Museobanus
aan de ene kant is het beter om alles in eigen handen te houden, zo zijn er meer banen,
maar onze mensen zijn wel kieskeurig geworden, en willen sommige werken niet doen, daarom moeten we buitenlanders zoeken.

Aan de andere kant maakt een baas natuurlijk meer winst als hij dingen in het buitenland goedkoper kan laten maken, moest ik fabrieksleider zijn, en ik kan meer winst maken door mijn product in het buitenland te produceren dan hier, zou ik dat ook doen,
SgtGarcia
Het probleem is gewoon het verschil in prijs. Een werknemer in nederland is nou eenmaal veel duurder dan een werknemer in India. Dit heeft er natuurlijk mee te maken dat de lonen in india veel lager liggen, verder hoeft er veel minder aan sociale lasten betaald te worden. Ik denk echter dat het niet eeuwig zo door kan gaan. Ook in India zullen de lonen gaan stijgen als het land zich verder ontwikkelt. Het zal nog wel even duren voor del onen op ons niveau liggen maar het uiteindelijk dus weer minder aantrekkelijk om te gaan outsourcen naar bijvoorbeeld india. De vraag is wel of de banen dan terug naar Nederland komen, waarschijnlijk zijn er dan weer andere lagelonenlanden opgestaan die weer een heleboel werk voor hun rekening overnemen.
Ik ben wel benieuwd wat er gaat gebeuren.
rvec
nu concurreren de grote bedrijven nog vooral op loonkosten. Als deze niet meer genoeg verschillen om verschil te maken gaan ze concurreren op kwaliteit. Bij Philips hier in Hoogeveen is het net zo, veel producten worden in China en Polen gemaakt maar als daar de lonen omhoog gaan blijven de fabrieken daar nog een tijd zitten. Het verhuizen van een fabriek is namelijk best wel duur.

De fabrieken gaan pas verhuizen als Nederland echte voordelen heeft ten opzichte van deze landen. En aangezien Schiphol en Rotterdam haven niet zo mogen groeien als ze willen ben ik bang dat Nederland al aan het afglijden is wat dat betreft.
the666bbq
zouden de experts die macro economisch dromen hierop al een antwoord durven verzinnen ? ik denk wel dat we moeilijke tijden tegemoet gaan - loon speelt daarin een grote rol en als er iets is waar de weg terug heel moeilijk is dan is het wel loon. Iedereen wil altijd maar meer loon (en terecht) maar doordat iedereen een hoger loon heeft wordt alles alsmaar duurder (want al die dommekloten blijven maar kopen Wink ). Huizen waren bijlange zo duur niet geworden en zeker niet zo snel, wanneer bijvoorbeeld het concept tweeverdieners niet zo populair was geworden. Ik weet niet of we het onze kleinkinderen uitgelegd krijgen dat 'vroeger' vaak alleen papa ging werken, en met zijn bescheiden loon 12 monden moest voeden in een huis dat vaak veel weg had van een kleine boerderij - wel zonder veel overbodige luxe (geen gsm abo, internet abo, home surround + digicorder + video, geen vier computers in huis, geen drie tv's waarvan 1 plasma, geen twee auto's, geen villa met aangelegde tuin en gevelverlichting, geen restaurantbezoek om de drie dagen, geen modegevoelige dure kledinglijnen die drie keer per jaar veranderen, ... en zo kan je nog wel een tijdje doorgaan.

dus : alsmaar meer willen gasten, voor altijd maar minder geld en altijd maar meer verdienen en ge kunt uw jobzekerheid om uwen buik schrijven. Ze doen zelfs al aan remote gerobotiseerde chirurgie dus weinig jobs zullen er aan ontsnappen....

er is geen weg terug dus...
Bengt
Aha, globalisering en de 'vrije' markt. Een aanrader voor is het boek 'De draak, de ketters en de geit'. Een symbolische voorstelling van dit probleem, ik moest het dit jaar lezen voor gedragswetenschappen.
Bij momenten vrij populistisch geschreven, maar toch, een mooie schets Smile
spykE
Mocht er geen outsourcing zijn, zou onze economie ook niet bloeien volgens mij. Dit kan natuurlijk niet, zoals eerder gezegd, eeuwig blijven doorgaan. Landen zoals China, India en Japan zijn ook aan een grote opmars bezig. Het is volgens mij moeilijk te voorspellen wat de toekomst zal brengen ivm dit verschijnsel.
Alkmania
Tegenwoordig komt alles wat je koopt uit die derde wereld landen. Daar zijn de lonen gewoon het laagst en zonder die uitbesteding zouden wij helemaal geen goede economie hebben. Dan zou de Europesie Unie heel veel geld mislopen aan import en export heffingen en zouden onze producten veel duurder worden, waardoor uiteindelijk de euro ook weer minder waard word. Toch?
BCP88
Alkmania wrote:
waardoor uiteindelijk de euro ook weer minder waard word. Toch?

De euro, wat hebben we daar eigenlijk aan. Sinds de euro er is is bijna alles alleen maar duurder geworden. Het enige voordeel is volgens mij dat we geen geld meer moeten wisselen als we in een anderland dat de euro gebruikt zijn. Nu kun je makkelijk ff naar Nederland gaan (voor een belg) en daar gaan shoppen zonder dat je moet kijken om geld te wisselen.
Bengt
BCP88 wrote:
Alkmania wrote:
waardoor uiteindelijk de euro ook weer minder waard word. Toch?

De euro, wat hebben we daar eigenlijk aan. Sinds de euro er is is bijna alles alleen maar duurder geworden. Het enige voordeel is volgens mij dat we geen geld meer moeten wisselen als we in een anderland dat de euro gebruikt zijn. Nu kun je makkelijk ff naar Nederland gaan (voor een belg) en daar gaan shoppen zonder dat je moet kijken om geld te wisselen.

Ik wil wel even toevoegen dat de inflatie wel al langer bestaat.
Lady Elensar
Dat callcenters minder worden vind ik niet erg hoor Very Happy Weg met die telefoonterreur. Hoewel ik niks gelezen heb over dat callcenters vertrekken, alleen dat de medewerkers in de toekomst een 'bel-me-niet-register' moeten (!) raadplegen. Of haal ik nu de dingen door elkaar?
jordi
SgtGarcia wrote:
Het probleem is gewoon het verschil in prijs. Een werknemer in nederland is nou eenmaal veel duurder dan een werknemer in India. Dit heeft er natuurlijk mee te maken dat de lonen in india veel lager liggen, verder hoeft er veel minder aan sociale lasten betaald te worden. Ik denk echter dat het niet eeuwig zo door kan gaan. Ook in India zullen de lonen gaan stijgen als het land zich verder ontwikkelt. Het zal nog wel even duren voor del onen op ons niveau liggen maar het uiteindelijk dus weer minder aantrekkelijk om te gaan outsourcen naar bijvoorbeeld india. De vraag is wel of de banen dan terug naar Nederland komen, waarschijnlijk zijn er dan weer andere lagelonenlanden opgestaan die weer een heleboel werk voor hun rekening overnemen.
Ik ben wel benieuwd wat er gaat gebeuren.

Iedereen is denk ik wel benieuwd wat er gaat gebeuren ...
jordi
the666bbq wrote:
zouden de experts die macro economisch dromen hierop al een antwoord durven verzinnen ? ik denk wel dat we moeilijke tijden tegemoet gaan - loon speelt daarin een grote rol en als er iets is waar de weg terug heel moeilijk is dan is het wel loon. Iedereen wil altijd maar meer loon (en terecht) maar doordat iedereen een hoger loon heeft wordt alles alsmaar duurder (want al die dommekloten blijven maar kopen Wink ). Huizen waren bijlange zo duur niet geworden en zeker niet zo snel, wanneer bijvoorbeeld het concept tweeverdieners niet zo populair was geworden. Ik weet niet of we het onze kleinkinderen uitgelegd krijgen dat 'vroeger' vaak alleen papa ging werken, en met zijn bescheiden loon 12 monden moest voeden in een huis dat vaak veel weg had van een kleine boerderij - wel zonder veel overbodige luxe (geen gsm abo, internet abo, home surround + digicorder + video, geen vier computers in huis, geen drie tv's waarvan 1 plasma, geen twee auto's, geen villa met aangelegde tuin en gevelverlichting, geen restaurantbezoek om de drie dagen, geen modegevoelige dure kledinglijnen die drie keer per jaar veranderen, ... en zo kan je nog wel een tijdje doorgaan.

dus : alsmaar meer willen gasten, voor altijd maar minder geld en altijd maar meer verdienen en ge kunt uw jobzekerheid om uwen buik schrijven. Ze doen zelfs al aan remote gerobotiseerde chirurgie dus weinig jobs zullen er aan ontsnappen....

er is geen weg terug dus...

Ik geef je helemaal gelijk Smile
Reply to topic    Frihost Forum Index -> Dutch -> Algemeen

FRIHOST HOME | FAQ | TOS | ABOUT US | CONTACT US | SITE MAP
© 2005-2007 Frihost, forums powered by phpBB.