FRIHOSTFORUMSSEARCHFAQTOSBLOGSCOMPETITIONS
You are invited to Log in or Register a free Frihost Account!

Mac OS X op PC?

EdgeHawk
Heeft er al iemand ervaring met Mac OS X voor PC?
dylanm
Ik heb nog geen ervaring met OS X86.
Er staan hierover wel veel filmpjes over op YouTube.
Maar als je OS X wil, koop dan een Mac!
OS X 86 is illegaal.
EdgeHawk
dylanm wrote:

OS X 86 is illegaal.

http://wiki.osx86project.org/wiki/index.php/Dutch_FAQ

In het kort staat in bovenstaand artikel dat Apple binnenkort PC's op de markt brengt met Intel processoren die enkel OS X zullen kunnen draaien.

Het kan misschien illegaal zijn om die software toch op een gewone PC te installeren, maar wat Apple doet is ook illegaal. Confused
Wat is de volgende stap? Een BMW die enkel nog rijd op BMW-brandstof?
dylanm
Post verwijderd.
EdgeHawk
dylanm wrote:
Apple doet niets illegaal.

Volgens de tekst op osx86project is het wel degelijk illegaal. Of het is dat jij buiten de Europese wetgeving zou vallen.

Maar je kunt een OSX Open source versie vrij downloaden en gebruiken op een PC.
EdgeHawk
dylanm wrote:
Oh ja, nog een klein foutje in dat artikel van jou.
Apple heeft al 2 jaar geleden de overstap gemaakt naar Intel x86 processors.

Dat is geen artikel van mij hé. Dat is de website van het OS X86 project.

Hier lees ik net hetzelfde. Confused
http://www.macworld.com/news/2005/06/06/powerpcintel/index.php
dylanm
Post verwijderd.
kansloos
Dude er zijn andere manieren om -85 punten in te halen.
Je hoeft niet de hele tijd posts van mensen te gaan afkraken :P

Apple OS X 86?

Koop een mac of draai linux op je pc.
xD
lordwarlord
je zou dan 2 soorten besturingssystemen op je pc moeten zetten dan kan het wel al kun je niet heel snel meer werken en de opstart tijd wordt ook flink lang

ik zou toch doen wat kansloos ook zegt gewoon een mac kopen als je zo graag apple wil draaien
Arnie
1. Doordat de Apple computers nu ook x86 zijn, kan je er Windows op draaien (Boot Camp bijvoorbeeld). Andersom is het niet officieel mogelijk (OS X op een niet-Apple x86).

2. Een dual boot maakt je computer niet langzamer. Er is nl. maar 1 OS in het geheugen, dus het systeem wordt evenveel belast als bij een single boot. Het enige verschil is dat je meer schijfruimte kwijt bent aan OS bestanden.

3. Er is geen complete open source versie van Mac OS X. Het OS van Apple bestaat uit 2 delen: Darwin (de kernel gebaseerd op Mach 3 en BSD) en Aqua (de GUI). Alleen Darwin is open source, Aqua niet. Er zijn wel open source distributies van Darwin, maar die zijn heel anders dan OS X, omdat ze voornamelijk met X11 werken (het grafische systeem dat ook Linux gebruikt). Ze zien er dan ook meer uit als BSD of Linux, dan als OS X.
EdgeHawk
Een linkje voor de liefhebbers.

http://developer.apple.com/opensource/index.html
EdgeHawk
Een vraagje.

Stel ik koop morgen een MAC met daarop MAC OS X Tiger.
Enige tijd later komt MAC OS X Leopard op de markt.
Ongetwijfeld komt er ook een MAC OS XI.

Hoe zit dat dan met de upgrades?
Arnie
Quote:
With its open-source core based on FreeBSD 5.0 and the Mach 3.0 microkernel
Die "core" is Darwin. Ja, dat is open source. Maar de rest is niet open source.
Bengt
Apple levert zowel stabiele software als stabiele hardware, die goed bij elkaar passen.
Dit zorgt voor goede resultaten.

Microsoft levert zelf hun hardware niet, waardoor ze dus in tegenstelling tot Apple, hun software minder goed kunnen afstellen op de hardware (die sterk gediversifieerd is)
SgtGarcia
Bengt wrote:
Apple levert zowel stabiele software als stabiele hardware, die goed bij elkaar passen.
Dit zorgt voor goede resultaten.

Microsoft levert zelf hun hardware niet, waardoor ze dus in tegenstelling tot Apple, hun software minder goed kunnen afstellen op de hardware (die sterk gediversifieerd is)

Dat is ook de reden dat windows veel vaker crasht. Het grootste deel van de crashes in windows word veroorzaakt door drivers voor de hardware, die dus niet door microsoft zelf gemaakt zijn. Daarom is het voor microsoft veel lastiger om een volledig stabiel systeem te maken. Apple weet precies wat voor hardware er in hun computers zit, en dus ook hoe dat ondersteund moet worden in de software.
Bengt
@ SgtGarcia:
inderdaad,
maar als je als bedrijf dat weet, moet je maar proberen er iets aan te doen he Very Happy (we spreken hier niet over een klein 2-mansbedrijfje ofzo he Very Happy)
spykE
EdgeHawk wrote:

Ja ik heb er ervaring mee. Een paar maanden geleden mij er eens in verdiept en het werkt bijzonder goed naargelang welke PC je hebt. Install verloopt zeer gemakkelijk etc en als je PC voldoet aan alle (bv minstens een P4 Northwood of andere SSE2 processor) en je hardware niet te onbekend is moet alles wel lukken. Het enigste waarmee je wel wat problemen zou kunnen hebben is je grafische kaart, die niet altijd even gemakkelijk wil meewerken om volledig te werken onder Mac OS X.

Je hebt zowat alle mogelijkheden van een gewone Mac computer die OSX draait. Het enigste wat ik je niet echt aanraad te doen op OSX is games draaien. WoW heb ik eens geprobeerd en het draait veel slechter op OSX dan op mijn Windows XP. Indien je meer wil weten kan je steeds terecht op www.insanelymac.com , zeer goede website, kan je ook met je vragen terecht.
©Wolfie
EdgeHawk wrote:

Hallo allemaal,

Ik heb opgemerkt dat er op internet een emulator is om een Apple systeem af te draaien in je PC.
Hier de link: PearPC.

Zo heet het. Ik moet je wel eerlijk zeggen dat ik het zelf nog nooit heb geprobeert op mijn pc en
absoluut niet kan zeggen of het werkt. Maar als je eens wilt kijken wat een Mac precies inhoudt en wat
je kunt verwachten zou ik de emulator eens downloaden en verder kijken.

Stel geen vragen want ik heb 't nog nooit geprobeert laat staan echt goed doorgelezen. Wink
Alleen opgemerkt, misschien kun je er iets mee.

WOLFie.

Wijzeging:

Ik lees hier op de site van PearPC dat je
wel de MAC OS boot cd nodig hebt, dus het officiele systeem. Hoe dan ook misschien kun je 't
gewoon proberen.
Arnie
Die emulator emuleert het PowerPC (PPC) platform, niet x86 waar Apple op is overgestapt en waar dit topic eigenlijk over gaat.

In theorie zou je met deze PPC-emulator MacOS Classic kunnen draaien, maar kennelijk is hij nog niet zo ver gevorderd want alleen de PPC versie van OSX werkt goed, volgens de site.
©Wolfie
Hallo allemaal,

Ik heb op een ander forum waar ik het onderwerp ook heb aangesneden dat je het ook in VWare kunt
aanzetten. Ikzelf heb er geen ervaring (nog) mee maar ga dat ook zeker proberen.

WOLFie.
tom69
Os X loopt toch aleen maar rondjes op een Mac niet?

Omgekeerd kan het wel, XP op een Mac.

Ik snap niet waarom Apple dit ook niet voor de PC maakt, dan zouden ze hun terein op de OS markt serieus kunne uitbreiden, want het verschil in aantal tussen mensen met een PC of een mac is nog steeds groot, misschien ana het verkleinen, maar nog steeds groot...
neji
tom69 wrote:

Ik snap niet waarom Apple dit ook niet voor de PC maakt, dan zouden ze hun terein op de OS markt serieus kunne uitbreiden, want het verschil in aantal tussen mensen met een PC of een mac is nog steeds groot, misschien ana het verkleinen, maar nog steeds groot...

Dat is eigenlijk al ter sprake gekomen:
SgtGarcia wrote:
Dat is ook de reden dat windows veel vaker crasht. Het grootste deel van de crashes in windows word veroorzaakt door drivers voor de hardware, die dus niet door microsoft zelf gemaakt zijn. Daarom is het voor microsoft veel lastiger om een volledig stabiel systeem te maken. Apple weet precies wat voor hardware er in hun computers zit, en dus ook hoe dat ondersteund moet worden in de software.

Doordat Apple weet met welke hardware MacOS moet draaien kan ze dus ook werken aan betrouwbaarheid en stabiliteit van het systeem.

Moest Apple haar besturingssysteem ook op de 'pc-markt' werpen dan zou het systeem véél minder betrouwbaar worden (zie windows...).
Ga maar eens naar de dichtsbijzijnde computerboer en kijk maar eens hoeveel verschillende hardware er wel niet in diens rekken ligt...
Maak daar eens allemaal een betrouwbare driver voor... En als je de driver hebt die werkt met je OS, gaat die dan geen conflicten veroorzaken met andere drivers/software?...

Ik denk dat als je een betrouwbare MacOS look wilt hebben je nog altijd beter af bent met een linuxdistributie (Kubuntu) en die dan naar je hand zet. (je kan gerust een vista look en mogelijkheden hebben met de snelheid van een linux distributie...)
neji
tom69 wrote:

Dat is eigenlijk al ter sprake gekomen:
SgtGarcia wrote:

Doordat Apple weet met welke hardware MacOS moet draaien kan ze dus ook werken aan betrouwbaarheid en stabiliteit van het systeem.

Moest Apple haar besturingssysteem ook op de 'pc-markt' werpen dan zou het systeem véél minder betrouwbaar worden (zie windows...).
Ga maar eens naar de dichtsbijzijnde computerboer en kijk maar eens hoeveel verschillende hardware er wel niet in diens rekken ligt...
Maak daar eens allemaal een betrouwbare driver voor... En als je de driver hebt die werkt met je OS, gaat die dan geen conflicten veroorzaken met andere drivers/software?...

Ik denk dat als je een betrouwbare MacOS look wilt hebben je nog altijd beter af bent met een linuxdistributie (Kubuntu) en die dan naar je hand zet. (je kan gerust een vista look en mogelijkheden hebben met de snelheid van een linux distributie...). (dus 512mb geheugen, een oudere processor,... probeer dat eens met vista Wink)
Arnie
Linux is alleen sneller in vergelijking met Vista. Als je het bijv. met Windows 2000 vergelijkt is Linux veel minder efficiënt.
dylanm
Ja, eigenlijk heb ik dat al gemerkt. Ik kan me vergissen, maar ik denk dat Ubuntu Linux (voor andere distributies gaat dit misschien niet op) trager werkt dan Windows XP. Volgend jaar wissel ik misschien van studierichting en ga ik informatica studeren, dus heb ik een laptop nodig, een goeie. Ik twijfel tussen een MacBook Pro (stabiliteit) en een Dell XPS M130 (enkele driverproblemen, pure kracht).

P.S.: Aan al diegenen die in België wonen, is de richting Informatica in het secundair onderwijs TSO, BSO of toch ASO? Ik zit namelijk in een ASO omdat het niveau van talen daar wat hoger ligt en kan daar goed volgen (80% voor de meeste vakken) en ik zou graag in een ASO verder studeren. (Als dit off-topic is, sorry).
James007
Quote:
Secundair Onderwijs

Sinds enkele jaren bestaat in het secundair onderwijs (TSO) een richting "informaticabeheer". Een volledige lijst kan men vinden op deze pagina van de site van het departement Onderwijs.

Maak eerst je ASO maar af. Informatica kan nog altijd op hogeschool of unif.

Bron: bfia.be [Lees ook de rest van de pagina]

En nu weer on-topic. Zeer interessant topic voor Mac-noobs zoals ik trouwens, bedankt iedereen voor jullie bijdragen alvast!
atleetalie
Geen idee, ik weet wel dat microsoft iets opde markt heeft om windows onder OS X te laten draaien, hoewel dit een slimme zet is, denk ik niet dat als je een appel gekocht heb die uit het raam gooit(window)
neji
dylanm wrote:
Ja, eigenlijk heb ik dat al gemerkt. Ik kan me vergissen, maar ik denk dat Ubuntu Linux (voor andere distributies gaat dit misschien niet op) trager werkt dan Windows XP. Volgend jaar wissel ik misschien van studierichting en ga ik informatica studeren, dus heb ik een laptop nodig, een goeie. Ik twijfel tussen een MacBook Pro (stabiliteit) en een Dell XPS M130 (enkele driverproblemen, pure kracht).

P.S.: Aan al diegenen die in België wonen, is de richting Informatica in het secundair onderwijs TSO, BSO of toch ASO? Ik zit namelijk in een ASO omdat het niveau van talen daar wat hoger ligt en kan daar goed volgen (80% voor de meeste vakken) en ik zou graag in een ASO verder studeren. (Als dit off-topic is, sorry).

TSO - Informaticabeheer 3de graad met mogelijke 7de jaar erbij (of hoge school)

-> Programmeren: (OO) Java
VB.net
Javascript & html
PHP

Netwerken en PC-technieken

Natuurlijk ook databanken (sql (mysql) en access)
....

Meer info kan je altijd vragen via pb Wink
dylanm
atleetalie wrote:
Geen idee, ik weet wel dat microsoft iets opde markt heeft om windows onder OS X te laten draaien, hoewel dit een slimme zet is, denk ik niet dat als je een appel gekocht heb die uit het raam gooit(window)

Microsoft Virtual PC? Ik kan me vergissen, maar zit die niet in het Office Professional pakket voor OS X? Dan zou er ook een 2008 versie zijn? Ik weet dat ze Virtual PC ook hebben voor een Windows PC.
jordi
Waarom zou je eigenlijk Mac osx op je computer willen zetten? Dat is gewoon een moeilijke weg zo ... Koop gewoon een mac (nja, van gewoon is eigenlijk geen sprake, ze zijn nogal prijzig) en gooi daar windows op. Dat is een stuk makkelijker Smile