FRIHOSTFORUMSSEARCHFAQTOSBLOGSCOMPETITIONS
You are invited to Log in or Register a free Frihost Account!

Atracties in pretparken/kermissen te gevaarlijk?

BCP88
Ik vroeg me af wat jullie eigenlijk vinden van de atracties in pretparken en op kermissen.

Naar aanlijding van volgend bericht:

Quote:
Een 14-jarig meisje uit Spanje is gisteren overleden nadat zij in een achtbaan in Disneyland Parijs bewusteloos was geraakt. De doodsoorzaak van de tiener is nog onduidelijk. "Een eerste onderzoek aan de attractie, de Rock'n'Roller Coaster, heeft geen technische gebreken aan de machine aan het licht gebracht", zei Disneyland-woordvoerder Pieter Boterman.

Bron: hln.be
Volledige bericht: http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_505181.html?wt.bron=kanaalArt1

Het is hier nog niet uitgewezen dat het de fout is van de atractie of niet, maar er gebeuren toch wel vaker dingen met atrakties.
kansloos
Wel hoeveel mensen gaan er dagelijks in attracties en hoevaak gaat er wat fout.

Niet zo vaak.

Van die niet zo vaak, zal het grootste deel van de ongelukken gebeuren omdat mensen zich niet aan het veiligheidsregelement houden, een ander kleiner deel zal met de leeftijd van de attracties te maken hebben en nog een deel is gewoon design fout.

Ik denk dat hieruit volgt dat de kans dat er wat bij jou fout gaat heeeeeeeeeeeeeeeel erg klein is. Dus don't worry and let it be zou ik zeggen Wink
rvec
er gaan volgens mij net zovel mensen dood in een wachtrij. Die zouden ook verboden moeten worden.
Klaw 2
het kan zijn dat mensen met gevaarlijke afwijkingen zoals een zwak hart doodgaan of bewusteloos raken in zo'n achtbaan omdat ze de spanning niet aankunnen.

achtbanen zijn niet gevaarlijk er gaat bijna nooit wat fout en als het fout gaat dan is het meestal zo dat de karretjes blijven steken in een looping ofzo.
Sharpe
Klaw 2 wrote:
het kan zijn dat mensen met gevaarlijke afwijkingen zoals een zwak hart doodgaan of bewusteloos raken in zo'n achtbaan omdat ze de spanning niet aankunnen.

achtbanen zijn niet gevaarlijk er gaat bijna nooit wat fout en als het fout gaat dan is het meestal zo dat de karretjes blijven steken in een looping ofzo.

Ik denk inderdaad dat het meisje een zwak gestel had. Het zal niet aan de attractive liggen als er maar eentje echt wat overkomt. Als het echt fout gaat dan zouden er vast wel meer slachtoffers zijn geweest.

Toch wel apart dat iemand zo aan zijn einde komt.
Gieter
Je bent veiliger in een pretparkattractie dan thuis. Die pretparkattracties worden grondig getest en moeten aan strenge veiligheidsvoorwaarden voldoen (wat niet meer dan logisch is). De dood van het meisje is overigens niet te wijten aan een gebrek in de attractie (zie artikel), maar waarschijnlijk had het meisje al een verborgen aandoening . Deze ongelukken zijn eigenlijk niet te voorkomen.

Het doet me een beetje denken aan die jonge wielrenners en voetballers die plots overlijden ten gevolge van een aangeboren hartafwijking.
Bondings
Ik vermoed dat je nog steeds veiliger bent in een attractie dan in een auto op de weg.

Dat neemt niet weg, dat sommige parken en attracties niet veilig genoeg zijn en dat de leeftijdrestricties ofwel niet streng genoeg zijn of niet opgevolgd worden. Sommige krachten/versnellingen zijn niet geschikt voor kinderen (niet volgroeid). Indien dat meisje pas op 16 of 18 jaar in die attractie mocht, was ze misschien niet gestorven. Ja het was waarschijnlijk een verborgen aandoening die haar zwakker maakte, en in combinatie met haar jonge leeftijd en de attractie doodde.
atleetalie
Vaak is het aan de betreffende persoon ook te weiten, als deze de veiligheid niet in acht neemt of tegen beter weten in iets doet, vandaag was trouwens in het nieuws dat de belasting voor kermis van 6 naar 19 % gaat, logisch als je bedenkt dat het geen primaire levensbehoefte is.
Nutteloos
Ik moet zeggen dat ik na het lezen van dit artikel toch niet echt veel trek meer heb in pretparken.

Voor de volledigheid:
Nu.nl wrote:
Meisje raakt voeten kwijt in attractie
Uitgegeven: 22 juni 2007 08:53
Laatst gewijzigd: 22 juni 2007 14:17

AMSTERDAM - Een 16-jarig meisje is donderdag bij een ongeval in een attractie in het pretpark Six Flags in de Amerikaanse staat Kentucky haar beide voeten kwijtgeraakt.

Het ongeluk gebeurde in de Superman Tower of Power, een attractie waarin de karretjes met een snelheid van 87 kilometer per uur 47 meter naar beneden zoeven.

Tijdens de val raakte een kabel van de attractie los die vast kwam te zitten rond de voeten van de tiener en deze afsneed, zo meldt CNN.
(c) ANP/Novum
Klaw 2
okee dat is een voorbeeld maar er zijn helemaal niet zoveel voorbeelden van mensen die doodgaan of lichaamsdelen kwijtraken zoals als gezegd deelnemen aan het verkeer is gevaarlijker dan in een attractie zitten, in 2006 kwamen 811 mensen om. En volgens mij is dit een eerste dode in Nederland in een attractie sinds een paar jaar dus gaan er meer mensen in het verkeer dood. Zelfs het gemmidelde aantal doden door vuurwerk is hoger dan hett gemmidelde aantal doden door attracties.
Lady Elensar
Nutteloos wrote:
Ik moet zeggen dat ik na het lezen van dit artikel toch niet echt veel trek meer heb in pretparken.

Voor de volledigheid:
Nu.nl wrote:
*Artikel*

Omg, dat meen je niet Shocked Is dit echt gebeurd? Jee, wat naar.
Dan schrik je je echt dood als zoiets gebeurt.

Maarja, omdat één keer zoiets gebeurd, wat een heel heel kleine kans is, je meteen te laten afschrikken om er niet meer heen te gaan... Ik denk dat wanneer je er getuige van geweest was.. ik wil het niet eens weten eigenlijk.

Tja, een ongeluk zit in een klein hoekje. Eigenlijk kan het je overal wel gebeuren. Bij sommige dingen heb je gewoon alleen veel minder kans, en toch kan het je overkomen.
Georgeboy
mja, achtbanen zijn natuurlijk nooit zonder risico. het is veilig in dat opzicht dat je zelf niets aan je lichaam mag mankeren. de op en neer gaande beweging zorgt er bv voor dat er veel bloed naar hersenen en hart wordt gestuwd. terwijl een looping zorgt voor een verplaatsing van het bloed naar de onderste ledematen, wat dan weer tot bewustzijn kan leiden. door de grote drukverschillen is het mogelijk dat er bloedingen ontstaan. bij gezonde mensen mag dat geen probleem vormen, maar mensen die door medicatie bv dunne aderen hebben, kunnen wel in de problemen komen. de arts die deze informatie verstrekte zei ook wel dat er geen reden is tot paniek. maar je moet uiteraard je houden aan de veiligheidsvoorschriften, die staan er niets voor niets.

kermisattracties laat ik aan me voorbijgaan, minder vertrouwen in de technieken, controles en in de duurzaamheid van de materialen, materiaalmoeheid bvb.

keep on rolling Wink
Gieter
Nutteloos wrote:

Voor de volledigheid:
Nu.nl wrote:

AMSTERDAM - Een 16-jarig meisje is donderdag bij een ongeval in een attractie in het pretpark Six Flags in de Amerikaanse staat Kentucky haar beide voeten kwijtgeraakt.

Het ongeluk gebeurde in de Superman Tower of Power, een attractie waarin de karretjes met een snelheid van 87 kilometer per uur 47 meter naar beneden zoeven.

Tijdens de val raakte een kabel van de attractie los die vast kwam te zitten rond de voeten van de tiener en deze afsneed, zo meldt CNN.
(c) ANP/Novum

Al eens foto's gezien van mensen na een auto-ongeluk? Ook niet veel fraai's hoor. De kans bestaat altijd, maar ik denk toch dat je in een pretparkattractie veiliger bent dan in een auto of thuis.
Arnie
Maar als er iets mis gaat in pretparken is de schade wel enorm! En in tegenstelling tot auto's, heb je zo'n attractie niet echt nodig. Je zou dus kunnen zeggen dat het een onnodig risico is, dat weliswaar klein is, maar met grote gevolgen als het fout afloopt.

Dit heeft me zeker wel aan het denken gezet. De keerzijde is natuurlijk dat je niet zó in angst moet leven voor alles wat zou kunnen gebeuren, dat je eigenlijk niet meer leeft.
rvec
kleine kinderen kunnen ook speelgoed doorslikken en erin stikken. Is dit dan ook een onnodig risico?

Het risico is zo klein en wordt steeds kleiner door aangescherpte regels. Je moet wel enorme pech hebben als je net in een attractie gaat die kapot gaat. In een auto is de kans op een ongeval ook veel groter dan in een attractie of een vliegtuig. Maar de mens heeft het gevoel dat een grote dingen een grotere kans hebben. Vandaar ook dat er nog altijd loten bij de lotto worden gekocht, al heb je zo goed als geen kans om er winst te maken. De kans dat het grote gebeurt wordt overschat door de mensen.

Edit: was vroeg he Wink
Arnie
Over het algemeen is speelgoed van kleine kinderen wel nuttig, omdat zij spelenderwijs leren Wink

En volgens mij bedoelde je overschat ?
Bengt
Er is ook een verschil in beleving tussen het gegeven auto en het gegeven attractie.

In een auto (als je de bestuurder bent uiteraard) heb jij alles in handen. In grote lijnen toch, jij bestuurt en bepaalt wat er gebeurt.
Tegenover een attractie,
daar stap je in, waarbij je je overlevert aan de 'bestuurder'.
Je stapt eigenlijk in het onbekende, je weet niet wat er gaat gebeuren.
Arnie
Dat is waar, misschien is dat zelfs waar het om draait bij een attractie.
Museobanus
atracties zijn zeker niet gevaarlijk, ongelukken gebeuren natuurlijk altijd, daar kun je weinig aan doen.

Je moet wel oppassen dat mensen met hartproblmen of te jonge mensen niet op die bepaalde atracties gaan

grtzz
Lord Klorel
Ik ben het helemaal eens met iedereen, normaal word een attractie zeer grondig getest en gekeurd.
Als er mensen dan toch in een attractie plaats nemen en de veiligheidsregels niet gade slaan, maar dan moet je in mijn ogen achteraf niet gaan klagen bij de directie van een pretpark dat je iets is overkomen omdat je de regels niet volgde.

Dergelijke mensen moeten ook bij mij niet komen huilen, want daar heb ik geen begrip voor. Het klinkt misschien hard, maar sorry ik ben zo op dat gebied.
Klaw 2
ik heb even gekeken (ik verveelde me een beetje)

er gaan meer mensen dood door bijvoorbeeld uitglijden in de badkamer en met je hoofd op iets uitstekends landen

maar toen kwam ik een lijst uit amerika gevonden waarin mensen ongelukken in dat soort parken aangeven: ik vind het eigenlijk wel veel.

bron: http://www.themeparkinsider.com/accidents/list.cfm

Quote:
Wave Pool at Paramount Great America amusement park in Santa Clara,
July 12, 2007
According to the AP Wire: http://www.newsday.com/news/nationworld/nation/wire/sns-ap-park-drowning,0,1443494.story?coll=sns-ap-nation-headlines A 4-year-old boy drowned Thursday in a wave pool at the Paramount Great America amusement park in Santa Clara, authorities said. The boy was unconscious when park lifeguards pulled him from a two-foot-deep section of the Great Barrier Reef, according to Bill Lentz, Great America's general manager. The 355,000-gallon attraction, which opened over Memorial Day, simulates the sensation of ocean waves. -- Reported on July 13, 2007 by Vince Pachiano.

Wave Pool (Splashin' Safari) at Holiday World
July 4, 2007
A woman who collapsed and fell into a shallow pool at the Holiday World and Splashin’ Safari theme park died of heart failure. Lifeguards pulled the 29-year-old Fort Wayne woman from the water about 11 a.m. on July 4, according to a published police report. Lifeguards and paramedics attempted to revive her, but she was pronounced dead after being taken to Jasper Memorial Hospital. -- Reported on July 5, 2007 by Alysia Ploutz.

Skyscraper Climb at Legoland California
June 29, 2007
A Legoland employee suffered a broken ankle, wrist and fractured back after falling from the 25-foot-tall rock climbing tower in Fun Town. It is not clear if the employee was not wearing a safety harness, or if it was not properly worn. No visitors were on the wall at the time of the incident. The employee was taken to the hospital and the ride closed pending an investigation. -- Reported on July 3, 2007 by Robert Niles.

Rock 'n' Roller Coaster Starring Aerosmith at Walt Disney Studios Park
June 25, 2007
A 14-year-old girl from Spain lost consciousness while riding Rock n' Roller Coaster. Park medical personnel attempted to revive the girl, but she died before an amubulance could arrive. -- Reported on June 26, 2007 by Robert Niles.

Follow-ups:
Adam the girl is 13 not 17. -- Reported on July 2, 2007 by M C.

Rod, she's 13 not 16. -- Reported on July 2, 2007 by M C.

Superman Tower of Power at Six Flags Kentucky Kingdom
June 21, 2007
A 17 year old girl riding the tower of power at 16:45 this afternoon had both her feet severed at the ankle by a broken cable. -- Reported on June 21, 2007 by Adam Powell.

Follow-ups:
CNN) -- A girl's feet were cut off Thursday when a free-fall thrill ride malfunctioned at the Six Flags Kentucky Kingdom Amusement Park in Louisville, Kentucky, police said.A cord wrapped around the 16-year-old's feet and severed them at her ankles while she was on the "Superman Tower of Power," a police dispatcher said. The girl was taken to a local hospital.An unidentified witness told CNN affiliate WLKY she saw a cable on the ride snap.The people on the ride just came and hit the ground," she said. "When I got up there, the lady she was just sitting there, and she didn't have no legs. ... And she was just there, calm, probably in shock from everything."That could have been all of us -- riding that ride," witness Whitney Sandfer told CNN affiliate WDRB/WMYO.The incident took place shortly before 5 p.m. ET, according to Six Flags spokeswoman Wendy Goldberg. The park remained open, but the ride in question was shut down and will remain so until the full investigation is complete, Goldberg said. During the ride, passengers are lifted to 177 feet, suspended momentarily and then dropped, according to the park's Web site. Passengers drop 154 feet at 54 mph, stopping "just 20 terrifying feet above the pavement," it adds."I seen the car go up. Then, like, the cable broke, I heard -- pwchh -- and I heard a lot of people screaming," Chris Stinnett, who was at a ride next to the Superman Tower of Power, told WDRB/WMYO. "The cable went under the car -- and I seen it pull up and hit a lot of people -- and I seen them bring their legs up," Stinnett said.The ride was introduced in 1995. -- Reported on June 25, 2007 by rod pittman.

Read up folks sheesh! http://www.wave3.com/Global/story.asp?S=6710989 http://www.wave3.com/Global/story.asp?S=6713031 http://www.wave3.com/Global/story.asp?S=6727305 -- Reported on July 2, 2007 by M C.

Kelly, It's Louisville, Kentucky. Sheesh people stict to facts! -- Reported on July 2, 2007 by M C.

LOUISVILLE, Ky. - Doctors reattached the right foot of a 13-year-old girl involved in a gruesome amusement park accident, but her left foot was too severely damaged to repair, her family and doctor said in a statement Tuesday. Kaitlyn Lasitter of Louisville remained in stable condition at Vanderbilt University Medical Center in Nashville, Tenn., -- Reported on July 3, 2007 by Keith Lowery.

she was 13 and her feet got cut off from a broken cable.. no one else got hurt. but the thing i wanna kno is did her feet fall from the ride to the ground for everyone to see?! -- Reported on July 10, 2007 by courtney lonas.

it was a 13 year old girl and they are going to atempt to reatach both of her feet, but the family or anyone else has released anythingelse to the public. I hope everything turns out for the best for her and her family! -- Reported on June 25, 2007 by erin smith.

Officials say 13-year-old Kaitlyn Lasitter from Lake County, Illinois is now in a stable condition. -- Reported on June 27, 2007 by Kelly Perazzolo.

Snippet from AP Wire; A couple whose teenage daughter had her feet severed on a Six Flags Kentucky Kingdom ride sued the park on Thursday, saying it was negligent in maintaining and operating the ride. The lawsuit, which also alleges negligence in inspecting and testing the ride, asks for a temporary injunction to prevent the park from altering or destroying the ride and a cable that investigators believe cut off the girl's feet. -- Reported on July 13, 2007 by Vince Pachiano.

Kali River Rapids at Disney's Animal Kingdom
May 29, 2007
6 people were transported to local hospitals after a sensor failure caused the ride to stop on an incline, and a piece of equipment used to evacuate the riders fell. -- Reported on May 29, 2007 by Jeffrey Morton.

Magnum XL-200 at Cedar Point
May 26, 2007
An incoming train collided with another train that was waiting to leave the loading station at around noon. Three people were reported injured; two were treated and released at the park and a third was transported to a local hospital. -- Reported on May 26, 2007 by Robert Niles.

Fujin-Raijin II at Expoland
May 5, 2007
A woman was killed and 21 other people injured when a coaster train derailed. The cause of the accident was reportedly a broken akle on the coaster car. -- Reported on May 5, 2007 by Robert Niles.

Roller Coaster at Legoland Billund
April 29, 2007
A 21-year-old female park employee died when a roller coaster car struck her. Reports say that the employee had jumped a ride fence to retrieve a customer's lost wallet. -- Reported on April 30, 2007 by Robert Niles.

Borg Assimilator at Carowinds
March 17, 2007
Seven Carowinds employees were injured on a test run of the roller coaster Saturday evening when a seat position failure triggered an emergency stop. All were taken to a local hospital where they were treated and released. The park was not open to the public at the time. -- Reported on March 18, 2007 by Robert Niles.

Follow-ups:
To be more easy to understand, the seat locking mechinisim (what keeps you laid down) unlocked. All ride testers who went to hospital were discharged from the hosipital with minor bruses. -- Reported on April 3, 2007 by Donnie I..

Seat locking mechanism disengaged due to ride operator input on the control panel, which allowed the seats in the car to jostle and the waistbar to unlock. The ride computer recognized the fault and engaged the emergency brake at the base of a loop. The control panel has been altered so as to not allow a seat lock disengage while the ride is in motion. No further malfunctions have occurred as of this writing, and the ride is in current operation. -- Reported on May 14, 2007 by William B..

Ok... talked to the idiot who pushed to button today. He said it was a stupid mistake... but they now have it so insted of pushing... you pull. -- Reported on June 25, 2007 by Donnie I..

Magic Battle at Everland
January 14, 2007
A 38-year-old housewife died from a broken neck on Magic Battle, a spinner ride. The woman was attempting to exit the ride, when the ride operator started it. She fell to the ground and was struck in the head by one of the spinning barrel ride units. This is the first reported death on a ride at Everland, in Yongin, Gyeonggi Province, in South Korea. -- Reported on January 15, 2007 by Robert Niles.

Believe at SeaWorld San Diego
November 29, 2006
Ken Peters, 39, a trainer at SeaWorld was hospitalized after a killer whale, Kasatka, pinned him under water twice during the 5 p.m. show, apparently injuring the trainer's leg. -- Reported on November 30, 2006 by Robert Niles.

Terminator 2: 3-D Battle Across Time at Universal Studios Florida
November 15, 2006
The actress who portrays Sarah Connor was injured when her foot became caught in a lift mechanism. The show was stopped and the actress was transported to a local hospital, where she was treated and released. -- Reported on November 16, 2006 by Robert Niles.

Flumeride at Liseberg
October 8, 2006
A woman in her 30s tried to exit the boat the top of the final drop at the Gothenburg, Sweden amusement park. She allegedly grabbed the side of the flume as her boat dropped away from her, down the ramp. She then slid down the flume ramp where she was hit by at least one other boat. The woman suffered head injuries and was listed in serious condition. -- Reported on October 9, 2006 by Robert Niles.

Spacely Sprocket Rockets at Six Flags Great America
August 16, 2006
A 10-year-old girl from Arlington Heights, Ill. who had a history of heart trouble collapsed shortly after riding this kiddie roller coaster. Paramedics responded and found the girl in full cardiac arrest. She was taken to a local hospital, where she was pronounced dead. -- Reported on August 17, 2006 by Robert Niles.

Follow-ups:
A coroner's report confirms that Jaclyn Silberman of Arlington Heights died of a congenital heart condition and that, although she had just exited a roller coaster, the ride did not trigger the heart attack that killed her. -- Reported on August 18, 2006 by Robert Niles.

While entering a ride at the park there is a board with ride intensitys and health warnings. that girl should not of gone on that ride even if it was a kiddie ride. She knew she had a heart condition and was putting herself at risk. -- Reported on December 28, 2006 by alex medford.

Amazing Acrobats of China at Six Flags Elitch Gardens
August 11, 2006
One of the performers fell and hit his head while attempting to balance on a stack of chairs during a performance. The acrobat, whose name was not released, was rushed to Denver Health Medical Center, where he died the next day. -- Reported on August 13, 2006 by Robert Niles.

Alpengeist at Busch Gardens Europe
August 11, 2006
A 17-year-old rider suffered a broken leg after riding Alpengeight, at about 5:20 p.m. this evening. James City County fire officials reported that the boy, whose name has not yet been released, fractured his femur in two places. According to park officials, the victim suffered from a pre-existing medical condition that may have contributed to the injury. As a result, the victim was airlifted to Children's Hospital of the Kings Daughters in Norfolk. -- Reported on August 11, 2006 by Robert Niles.

Dolphin Cove at SeaWorld Orlando
July 30, 2006
A 6-year-old boy from Valdosta, Georgia suffered a bruised arm after a dolphin bit him. The dolphin's teeth did not break the skin, and the boy's mother freed the boy by beating on the dolphin's nose. The animal was removed from the exhibit for retraining. -- Reported on August 2, 2006 by Erik Yates.

Goliath at Six Flags Over Georgia
July 27, 2006
A 45-year-old man passed out while riding Goliath, then later died of what authorities called an apparent heart attack. -- Reported on July 28, 2006 by Robert Niles.

Gwazi Tiger at Busch Gardens Africa
July 25, 2006
Thomas M. Welch, 52, of Palm Harbor, Florida, complained tha he felt ill shorty after riding Gwazi. Park paramedics responded and performed CPR after Welch lost consciousness. He was taken to local hospital, where he died, about two hours after riding. -- Reported on July 26, 2006 by Philip Pasch.

Follow-ups:
I read about this in the paper but it was unconfirmed but then I read about it on the site below, also with details of various other accidents. -- Reported on August 18, 2006 by smelly belly.

ik ga het niet samen vatten maar hier staan niet alleen dodelijke ongelukken in maar ook in 1 geval waarbij men alleen wat blauwe plekken kreeg,
en over het geval met het meisje die haar benen verloor ze konden 1 weer terug zetten.

hier staan 20 ongevallen van ongeveer 1 jaar.

en dan in deze http://www.themeparkinsider.com/accidents/list_unverified.cfm lijst staan er 24 in 1 jaar.
Lord Klorel
Wat is dat voor een lange lijst. Hieruit blijkt dat er toch heel veel attracties onveilig zijn.
Ik denk dat attracties in de lage landen (= belgië , nederland,...) toch strenger worden gecontroleerd dan attracties in Amerika.

Als ik zo even nadenk zijn er de laatste afgelopen jaren toch niet bijzonder veel ongevallen gebeurd met attracties in pretparken. Op kermissen is dat iets anders.
tom69
In België of Nederland zou ik helemaal geen schrik hebben om in elke attractie te gaan, hoe hoog en gevaarlijk ook, je ziet dat het kwaliteit is, maar als je dan eens naar Turkije gaat ofzo, daar krijg je schrik als je in een van hun achtbanen zit, en als je in j ekar een vijs half vast ziet zitten, het gata melden, waarna je te horen krijgt dat het normala is begin je jezelf vragen te stellen Very Happy
jordi
Gieter wrote:
Nutteloos wrote:

Voor de volledigheid:
Nu.nl wrote:

(c) ANP/Novum

Al eens foto's gezien van mensen na een auto-ongeluk? Ook niet veel fraai's hoor. De kans bestaat altijd, maar ik denk toch dat je in een pretparkattractie veiliger bent dan in een auto of thuis.

Dat is toch ook wel erg Surprised .. voeten kwijt Confused

Ik vind nu ff een filmpje ..:
http://www.onzin.com/video/pretpark_ongeluk.html