FRIHOSTFORUMSSEARCHFAQTOSBLOGSCOMPETITIONS
You are invited to Log in or Register a free Frihost Account!

Kris Peeters wil oude auto's van de weg halen

Lord Klorel
Gazet Van Antwerpen wrote:
Titel : Peeters wil oude auto's van de weg halen
Vlaams minister van Milieu Kris Peeters (CD&V) viseert de oude auto's.

Hij doet dit naar aanleiding van een tweede Vlaamse klimaatconferentie en die moet zich dit najaar vooral moet buigen over nieuwe maatregelen voor mobiliteit en gebouwen. "Er rijden te veel wagens rond van voor 1996. Zij stoten te veel CO2 en fijn stof uit. Daarom leg ik het voorstel voor aan de klimaatconferentie om ze uit de markt te halen", aldus minister Peeters.

De 275 experts van de klimaatconferentie moeten zich buigen over nieuwe milieumaatregelen om de Kyoto-norm (5,2 procent minder uitstoot van broeikasgassen tegen 2012 in vergelijking met 1990) te halen. In Vlaanderen rijden 360.000 auto's van voor 1996 rond. "De conferentie moet zich buigen over de vraag of en hoe we die versneld uit de markt krijgen. Als de klimaatconferentie dat wil, moeten we daar een budget voor vrijmaken. Ik wil daar zeker in investeren."

Volgens Peeters rijden er ook te veel diesels rond. "We hebben jarenlang een verkeerd beleid gevoerd, namelijk een om dieselgebruik te promoten. Ook daar moeten we iets aan doen." Ook een Belasting op Inverkeersstelling (BIV) op basis van een Ecoscore (de milieuvriendelijkheid van de wagen) staat op Peeters' lijstje, net als een slimme kilometerheffing.

Toen ik hoorde dat Kris Peeters van zin was om alle auto's van voor 1996 uit verkeer te halen begonnen mijn haren uit te vallen. Ik rijd momenteel met de auto van grootvader en die wagen is van 1991. Ik vind het ongehoord om dit zomaar ineens zonder boe of ba dit te verkondigen.

Als men kan aantonen dat een wagen echt milieu-onvriendelijk is, dan zal ik volgen maar zomaar een auto weg doen die nog in zeer perfecte staat is, je zou het de wagen niet meegeven dat die van 1991 is waar ik momenteel mee rijd.

Ik denk dat er ongetwijfeld nog mensen zullen zijn die Kris Peeters een zeveraar vinden en te weten dat ik nog op hem stemde, ********* "moest er effekens uit".
Bondings
Ik heb weinig kennis over de eigenlijke emissies van oudere auto's en de gezondheidsrisico's. Maar ik heb toch altijd gehoord dat een heel aantal aandoeningen/ziektes veroorzaakt zijn door auto's die fijn stof en andere schadelijke stoffen uitstoten. Ik doel bijvoorbeeld op zware metalen zoals lood en kwik (van dat laatste heb ik geen idee of dat van auto's kwam, waarschijnlijk eerder van andere dingen). Deze zorgen voor een groot deel van de gevallen van allergieën en asthma's en veroorzaken onder andere kanker. En bij mijn weten zijn de nieuwe auto's veel properder (maar zeker nog niet genoeg) dan de vorige generaties. Althans dat is wat ik altijd gehoord heb, maar zoals ik al zei, ik heb weinig kennis van echte studies hieromtrent.
Maxus
Ochja, al die Global warming-gekte, ik denk dat die 10% oude auto's die nog rondrijden, en meestal rijdt men weinig als men een oude auto heeft, geen zo'n invloed heeft in onze CO2-uitstoot. Maarja, wat we hier minder uitstoten kan in China en USA meer uitgestoten worden, het lijkt misschien cru maar ik vindt het geen oplossing om echt drastische regels te houden als 80% van de wereld niet mee doet :s

Groen! zou beter eerst naar China & Amerika migreren Laughing
Bondings
@Maxus, volgens mij het gaat niet enkel over de CO2-uitstoot, maar ook over andere emissies die een direct schadelijk effect hebben op de gezondheid van alle inwoners aangezien we nu eenmaal in een klein en dichtbevolkt land leven. En deze dalen drastisch per generatie auto's door de steeds strengere Europese wetgevingen.
atleetalie
ze zullen er altijd blijven, en niemand vind ze mooi, ze zijn niks meer waard maar niemand doet zomaar afstand van zijn bezit, zeker zijn auto niet.
Lord Klorel
De wagen waarmee ik nu rondrijd is een wagen van 1991. Deze wagen rijd nog perfect en is al altijd door de jaarlijkse keuringen geraakt, waar toch milieutesten gebeuren.

Daarom zolang deze wagen nog perfect aan de milieu normen voldoet, zal deze blijven rijden of tot er zeer grote kosten aan zijn.
Niet dat ik verlegen zit om geld, maar het is toch altijd een serieuze hap uit je budget als je een nieuwe wagen moet kopen.
Sharpe
1991 is nog best nieuw. Het is raar om verzamelaars of dergelijke groepen te verplichten hun auto's aan de kant te houden. Als ik een klassieker zou hebben, zou ik er toch zeker mee willen pronken. En dan zou ik gek worden als de overheid mij verplicht hem weg te doen, omdat hij te oud is. Ik kan er mee leven als ze gaan zeuren dat je filters/besparende dingen moet installeren, maar om iemand te dwingen zijn auto weg te doen...
Museobanus
dat vind ik maar een stom idee,

beter zou dan zijn om auto's van een bepaalde leeftijd een filter te laten in of opbouwen op de uitlaat, om zo ook het co2 te beperken, dat lijkt me veel beter dan de auto's van de baan te houden,

want er zijn veel mensen met old timers, en die zouden dan niet meer op de baan kunnen wat ik wel jammer zou vinden

grtz,
Klaw 2
om alle auto's van voor 1996 van de weg te halen? is een beetje overdreven dan moeten die mensen die anders een goedkope auto vandaan halen zoals studenten enzo.
De verschillen tussen auto's van 1996 en van 1997 zijn niet zo groot, ik vind het goed dat ze auto's van de weghalen die bij wijze van spreke een spoor van onderdelen achterlaat. maar die kleine deeltjes uiststoten? tja voor sommige mensen is dat niet haalbaar bovendien die auto's verdwijnen vanzelf wel van straat.
Bengt
Hier moeten we niet over zeuren denk ik.
Áls je kan aantonen dat je wagen milieu'vriendelijk' (lees: minder erg schadelijk is) is, zal er geen probleem zijn.
Maar bij de oudere wagens knelt daar het schoentje nogal eens Smile
rein
Vandaag in het nieuws wou Minister Peeters (jawel, diezelfde) ook alle vrachtwagens uit de ochtendspits weren.

Quote:
wo 29/08/07 - Vlaams minister-president en minister van Havens Kris Peeters (CD&V) laat onderzoeken of het fileprobleem kan worden opgelost door het vrachtvervoer te verschuiven naar de late ochtend. Een proefproject bij de bedrijven Volvo Logistics en Bekaert moet daarover duidelijkheid brengen.
Een studie van de Universiteit Antwerpen toonde aan dat de uitbreiding van de laad- en lostijden 's avonds de files niet oplost.
(PhotoNews)

Een verschuiving van het vrachtverkeer van de ochtendspits naar de latere ochtend en de middag zou effectiever zijn en een oplossing bieden voor de hele logistieke keten, zowel haventerminals als het hinterland.

Deze oplossing zou volgens Peeters niet alleen een afdoend middel zijn tegen files maar ook kostenbesparend werken voor de bedrijven.

Omdat hun vrachtwagens niet langer stilstaan, zou dat een belangrijke brandstofbesparing opleveren.

Dit najaar lopen er proefprojecten bij Volvo Logistics en Bekaert, zij zullen hun vrachtwagens 's morgens dus later laten vertrekken.

Het project bij Volvo Logistics zal vooral de exportstroom via de haven van Antwerpen onderzoeken, dat bij Bekaert zal zich richten op de importstroom via de haven van Zeebrugge.

Beetje raar idee, als je't mij vraagt. Het merendeel van het vrachtverkeer op Belgische autowegen zijn toch buitenlanders, en die trekken zich daar niks van aan natuurlijk.
Volgens mij staat onze minister čcht niet graag in de file.
neji
@Rein: Maakt voor hem niet veel uit, of ie nu op de achterbank zijn werk doet op de E40 of achter zijn bureau... Zijn chauffeur moet toch betaald worden door de arme medemens die naast hem op de baan staat te wachten...

OT: Ik denk niet dat een moderne "propere" SUV écht properder is dat 50% van al die wagens die dan gaan verdwijnen hoor...

Ze zouden beter een doordere heffing vragen de auto's die meer vervuilen (want die hebben in het algemeen een zwaardere motor, wat dus ook weer overeenkomt met een hogere prijs en bijgevolg dus ook met een kapitaal krachtigere koper - if not, dan ben je niet goed bezig-). Kapitaal krachtigere mensen zullen het heus niet erg vinden om wat meer te betalen voor hun 'vuile' auto. (de btw hebben ze vaak ook wel al afgetrokken van het belastingen..)

En bij die andere 50% van de auto's die zouden verdwijnen... Als je daar nu eens 30% van zou uitrusten met een filter... Dan kom je er ook wel!
PennyLane
Naar mijn weten heeft de CD&V nog nooit iets goeds gedaan voor studenten... En nu gaan ze ons ook nog goedkope autootjes afpakken. Als die auto's deftig door de keuring raken enzo, wat is er dan mis mee? Trouwens, al die global warming gekte, als Amerika en China iets zouden doen buiten een film van Al Gore produceren, dan zou de wereld er al heel wat beter uitzien...