FRIHOST FORUMS SEARCH FAQ TOS BLOGS COMPETITIONS
You are invited to Log in or Register a free Frihost Account!

Lijst Dedecker

rein
Is lijst dedecker (LDD) iets van voorbijgaande aard? Minister Dewael maakte de vergelijking met de partij van Jean-Pierre Van Rossem, zo'n goeie tien jaar geleden. Die heeft ook n keer 4 of 5 zetels in het parlement gehad, en daarna heeft niemand er (op politiek vlak) nog iets van gehoord.
Of heeft Dedecker het voor elkaar gekregen een volwaardige -geloofwaardige- partij uit de grond te stampen?
Hoe zullen andere partijen zich tegenover het omstreden LDD gaan opstellen? De partij is -om maar iets te noemen- tegen het cordon sanitaire.

Hoogst benieuwd naar jullie reacties.
Roald
Eerst hebben de partijen zich neerbuigend opgesteld tegenover Dedecker ook de media; maar nu hij al die zetels uit het niets tevoorschijn tovert zijn ze wel bereid om te praten.

Maar om te zeggen of zijn partij het zal overleven of nog meer winst zal halen lijkt mij een beetje vroeg. Maar hij is wel een alternatief op het VB.
Bondings
Ik ben helemaal geen fan van Dedecker, maar ben toch blij dat hij de kiesdrempel gehaald heeft (een kiesdrempel die ik hoogst ondemocratisch acht). Vlaanderen heeft volgens mij een wat meer rechts liberale partij nodig dan de Open-VLD. Veel kiezers zijn trouwens (enorm) teleurgesteld in het economisch beleid van de Open-VLD. En als die allemaal op het Vlaams Belang zouden stemmen zou niets opleveren. Vlaams Belang heeft een andere agenda en is niet meer liberaal dan Open-VLD. Lijst Dedecker gaat daarentegen wel misschien wat liberalere invloed op het beleid hebben.

Dat van die neerbuigendheid was grotendeels te wijten aan de slechte peilingen die te kleinschalig en niet representatief voor de bevolking waren.

Maar dit gezegd, ik geef LDD niet zo veel kansen om het lang vol te houden. Het is een opeenhoping van ruziemakers en overlopers met vaak uiteenlopende ideen. Ik wens ze het niet toe, maar ik denk dat er een paar flinke ruzies te verwachten zijn met vele slagen onder gordel waardoor ze allemaal naast de mat belanden (ja ik weet het, flauwe mop, maar het is ten slotte een judopartij).
BCP88
Ik denk dat het toch wel wat gaat worden. Een vriend van mij is bezig met een afdeling op te richten voor mijn gemeente (Maasmechelen). En volgens hem zijn er vele mensen bezig met Lijst De Decker.

Mij maakt het niet echt veel uit. Maar ik gun het ze Wink
Bengt
Ik denk dat het langs een kant wel goed is, als een soort rechts alternatief voor het Vlaams Belang. Maar ik denk ook dat ze op langere termijn niet zullen overleven. Achja, politiek leeft he Smile
Lord Klorel
Ik stond er ook van versteld dat DeDecker en zijn partij toch de kiesdrempel konden oversteken. Dat bewijst dat DeDecker toch vrij goed in de markt ligt.

Al denk ik wel Vlaams Belang en Lijst DeDecker misschien de handen in elkaar slagen omdat ze ongeveer op dezelfde lijn staan.