FRIHOSTFORUMSSEARCHFAQTOSBLOGSCOMPETITIONS
You are invited to Log in or Register a free Frihost Account!

Federale verkiezingen

rein
De verkiezingen komen nu wel héél dichtbij en ik vroeg mij af of jullie al beslist hebben op wie jullie gaan stemmen. Nu de populariteitstrijd in de wetstraat vollop losbarst (daar getuigt het bitsige debat tussen Verhofstad en Leterme op VTM bijvoorbeeld van) kan je er niet meer naast.
Dus het wordt tijd om kleur te bekennen. Heeft paars het zo slecht gedaan de voorbije 8 jaar? Wordt Leterme onze nieuwe premier? Wat met de 'zonder Jihad-straat' ?
Ik ben benieuwd naar jullie meningen.
atleetalie
k'wist het helemaal niet, in Nederland wordt er geen aandacht aan besteed!
rein
Ohw, ok. Dat kan ik wel begrijpen eigenlijk. Andersom werkt dat net hetzelfde. Misschien had ik er bij moeten zetten dat het over België ging.
Toch bedankt voor je reactie.
Bengt
Welke politieke familie zal in totaal het grootst zijn, ik denk dat de liberalen dit niet meer zullen zijn, en ik denk dus ook niet dat er een Verhofstadt III komt. Hij heeft het niet echt slecht gedaan, maarja Smile
Sharpe
Ik heb er vandaag een stuk over gelezen in de krant. Man, wat een vreemde setup voor jullie parlement.

Vlamingen kiezen voor Vlamingen, Walen kiezen voor Walen. En zo schiet niemand er wat mee op. Politiek is overal hetzelfde he. :wink:
Museobanus
Ik hoop dat sp.a de meerderheid haalt, al zou ik Leterme wel een goede premier vinden, maar dat is dan ook de enige die ik zou steunen bij die partij (CD&V).

Verder hoop ik dat het Vlaams blok zo weinig mogelijk stemmen haalt
Bengt
Museobanus wrote:
Ik hoop dat sp.a de meerderheid haalt, al zou ik Leterme wel een goede premier vinden, maar dat is dan ook de enige die ik zou steunen bij die partij (CD&V).

Leterme zal het wel niet worden aangezien CDH in Wallonië niet zo sterk staat he.

Het Vlaams Blok, tegenwoordig het Vlaams Belang, ik zie ze wel heel wat stemmen halen, maar ik denk dat hun groei nu toch aan een einde komt zachtjes aan. (dat hoop ik ook)
BCP88
Museobanus wrote:

Spa? Hoe kom je daarbij Museobanus? Om Freya Van den bossche wat meer te zien?

Het is dit jaar de eerste keer dat ik moet stemmen (nationaal). Vorig jaar heb ik ook moeten stemmen voor gemeente en provincie, maar dat vind ik toch veel makkelijker. Je kiest gewoon diegene die je kent, vertrouwd. Maakt niet echt uit in welke partij ze zitten.
Maar nu voor de nationale verkiezingen kun je niet zomaar voor iemand uit je dorp stemmen die je kent.

Daarom heb ik doe de stemtest gedaan (we moesten dit trouwens ook voor de godsdienstles doen).
En mijn resultaat?
Lijst De Decker met 72,5%
Vlaams Belang met 72,5%
dan VLD en NVA. Heel op het einde Spa, spirit en groen.

Ik weet niet als ik op Vlaams Belang of Lijst De Decker zou stemmen, ze hebben volgens mij maar een paar bekwame mensen. De rest loopt maar met hun mee. Op tv zie je ook maar een paar mensen van die partij. Al de andere op die lijst daar heb ik nog nooit van gehoord.
De kans is groot dat ik op VLD ga stemmen, ik vind dat ze het de afgelopen 8jaar eigenlijk niet zo slecht gedaan hebben.
johanfh
Beste Vlamingen,

ik weet wel iets van jullie politiek, maar niet zoveel en als ik 't zo een beetje bekijk lijkt het me wel boeiend. Willen jullie er iets meer over vertellen? (Welke partijen zijn er, waar staan ze voor, enz.) Ik kan het ook opzoeken, maar een persoon vertelt meestal boeiender dan een infopage.

Bedankt!
JohanFH
rein
Sharpe wrote:
Ik heb er vandaag een stuk over gelezen in de krant. Man, wat een vreemde setup voor jullie parlement.

Vlamingen kiezen voor Vlamingen, Walen kiezen voor Walen. En zo schiet niemand er wat mee op. Politiek is overal hetzelfde he. Wink

Daar heb je nu eens ab-so-luut gelijk in. Als ze de verkiezing voor alle belgen zouden opentrekken zou er veel evenwichtiger gestemd worden. Vlamingen zouden zich ook voor Waalse politici gaan interesseren, en andersom. Er zou -in het kort- beter bestuur kunnen gekozen worden.

@johanfh:
Je hebt van politiek links naar recht aan vlaamse kant:
Groen _ SPA-Spirit _ CD&V _ Open-VLD _ NVA _ Lijst Dedecker _ Vlaams Belang

En aan waalse kant:
Ecolo _ PS _ cdH_MR _ Front National

EDIT: Bedankt Bondings !
Bondings
@Rein, Open-VLD wordt toch meestal iets rechters dan CD&V gezet, aangezien ze economisch veel rechtser zijn. En bij de Waalse kant moet er nog cdH in het midden (tussen PS en MR) komen.
BCP88
De meeste stemmen zijn binnen en CD&V/N-VA is de grote winnaar. Paars (open-VLD en SPA) is de verliezer. Ook Lijst De Decker heeft het heel goed gedaan voor de eerste keer.

CD&V spreekt erover om te gaan proberen een 2/3 meerderheid te vormen. Ze willen dit om een staatshervorming mogelijk te maken.
Bengt
@BCP88: die kiestests zijn niet altijd super. de kiestest van vrt bvb, de vragen waren soms niet genoeg genuanceerd. maarja, die tests waren alleszins niet slecht hoor Very Happy
BCP88
Bengt wrote:
@BCP88: die kiestests zijn niet altijd super. de kiestest van vrt bvb, de vragen waren soms niet genoeg genuanceerd. maarja, die tests waren alleszins niet slecht hoor Very Happy

Tja, het wil ook niet zeggen dat ik gestemd heb wat de test uitkwam. Ik heb gewoon de volgens mij "beste" partij gekozen.
atleetalie
it's over, heeft er nu een fatsoenlijke partij gewonnen of zijn er ook radicalen die genoeg stemmen hadden?
Museobanus
ik vind de uitslagen wel goed, alleen heeft het vlaams belang weer veel te veel stemmen naar mijn goesting, maar veel kan ik daar niet aan doen Razz
neji
Museobanus wrote:

Museobanus wrote:
ik vind de uitslagen wel goed, alleen heeft het vlaams belang weer veel te veel stemmen naar mijn goesting, maar veel kan ik daar niet aan doen Razz

Ik snap je hier niet echt meer..
Eerst zeg je dat je het goed zou vinden moest de SP.a de meerderheid halen, en na de verkiezingen -als de sp.a maar in 4 gemeentes meer de meerderheid heeft...- zeg je dat je tevreden bent?
Leg me dat eens uit!
BCP88
Tja nu kan ik ook niet meer volgen Museobanus.

Nieuwe update:

Didier Reynders (van MR -> waalse liberalen) is de nieuwe informateur, hij gaat dus in opdracht van de koning informeren over welke nieuwe coalities er gevormd kunnen worden enz...
Lord Klorel
Bengt wrote:

Leterme zal het wel niet worden aangezien CDH in Wallonië niet zo sterk staat he.

Het Vlaams Blok, tegenwoordig het Vlaams Belang, ik zie ze wel heel wat stemmen halen, maar ik denk dat hun groei nu toch aan een einde komt zachtjes aan. (dat hoop ik ook)

Dat heeft er totaal niets mee te maken. De partij met de meeste stemmen zal in 9 op de 10 gevallen de premier leveren. In dit geval is de kans zeer groot dat Yves Leterme dit zal worden.

Het is niet omdat de CD&V goed scoort en CDH niet, dat Leterme geen premier zou worden. Kijk maar naar de zetelverdeling in de Kamer en de Senaat.

Zetelverdeling Kamer en Senaat

De grootste mogelijkheid op een regeringsakkoord is dat CD&V met de MR en misschien ook de PS. Een tripartiet is sowieso nodig om aan de helft van de zetels in de kamer te geraken misschien zelfs dat groen wordt meegenomen om een absolute meerderheid te hebben.

Dat is mijn visie, maar ik heb dan ook geen kaas gevreten van politiek dus ik kan er helemaal naast zitten. Laat Didier Reinders maar eens zien hoe goet hij voor informateur hij kan spelen.
Bondings
Ik zie Reynders nog premier worden in ruil voor wat staatshervormingen en zo. En de liberalen hebben 1 zetel meer, dus het kan wel. Ik bedoel hiermee niet dat hij meer kans maakt dan Leterme, gewoon dat er een mogelijkheid is.

@Lord Klorel, er is wel degelijk een meerderheid van liberalen en christen-democraten. MR, CD&V, Open-VLD en cdH hebben samen 81 van de 150 zetels. Dit is ook de meest waarschijnlijke coalitie. Voor een staatshervorming is er echter een tweederde meerderheid nodig, maar die moeten niet in de regering zitten - gewoon stemmen is genoeg - en van de Vlaamse kant is dat althans geen probleem.
BCP88
Bondings wrote:
Voor een staatshervorming is er echter een tweederde meerderheid nodig, maar die moeten niet in de regering zitten - gewoon stemmen is genoeg - en van de Vlaamse kant is dat althans geen probleem.

Inderdaad, SPA heeft gezegd dat ze mee zullen stemmen voor de staatshervorming.
rein
De manier waarop Reynders zijn rol als informateur nu aanpakt vind ik allesinds wel al heel ok. De mens heeft misschien meer capaciteiten dan dat ik eerst dacht. Of het genoeg is om premier te worden weet ik niet, maar op mijn sympathie kan hij nu toch meer rekenen dan vroeger.
Het is te hopen dat de nieuwe regering snel kan gevormd worden, want de lopende dossiers (dwangsommen voor Zaventem enzo) kunnen nu helemaal niet afgehandeld worden.
Lord Klorel
rein wrote:
De manier waarop Reynders zijn rol als informateur nu aanpakt vind ik allesinds wel al heel ok. De mens heeft misschien meer capaciteiten dan dat ik eerst dacht. Of het genoeg is om premier te worden weet ik niet, maar op mijn sympathie kan hij nu toch meer rekenen dan vroeger.
Het is te hopen dat de nieuwe regering snel kan gevormd worden, want de lopende dossiers (dwangsommen voor Zaventem enzo) kunnen nu helemaal niet afgehandeld worden.

Iemand die informateur is, kan niet premier worden. alleen een formateur kan premier worden.
BV: Leterme wordt benoemd tot formateur, dan is de kans groot dat hij premier word.
Bondings
Lord Klorel wrote:
rein wrote:

Iemand die informateur is, kan niet premier worden. alleen een formateur kan premier worden.
BV: Leterme wordt benoemd tot formateur, dan is de kans groot dat hij premier word.

En waarom zou een informateur geen formateur en daarna premier kunnen worden?
lordwarlord
Bondings wrote:

En waarom zou een informateur geen formateur en daarna premier kunnen worden?

omdat een informateur informatie geeft aan de koning/koningin en die benoemt dan iemand als formateur meestal diegene die volgens de informateur wordt aangeraden. dan zou het een beetje raar zijn als hij zich zelf zou aan wijzen om formateur te worden Wink
Gieter
rein wrote:

Het Nieuwsblad wrote:
Gezocht: Jean-Luc Dehaene
CD&V/N-VA ergert zich aan lange ereronde van Reynders

De informateur krijgt God en klein pierke op bezoek, maar het mijnenveld voor een staatshervorming wordt niet ontruimd. Een taak voor een tweede informateur of onderhandelaar?

'Een discreet contact', was er gisteravond gepland tussen informateur Didier Reynders (MR) en kandidaat-premier Yves Leterme (CD&V), in een poging om uit de communautaire patstelling te geraken.

Een aantal partijkopstukken van CD&V loopt er al ontspannen bij en is er vrij gerust op dat de regeringsformatie veel sneller zal gaan dan de buitenwacht nu vermoedt. 'De lat voor staatshervorming zal niet te hoog worden gelegd, het moet haalbaar blijven', luidt het nu al. Leterme tekent voor een kransje ingewijden het plaatje uit waar hij wil landen.

Toch groeit intussen de wrevel bij CD&V/N-VA over het publieke optreden van Reynders. Hij ontvangt tientallen en tientallen mensen, van actiegroepen rond Zaventem tot en met de kleinste middenveldorganisaties. Als het is om tijd te winnen en voor de camera's nog eens te benadrukken dat hij de verkiezingen gewonnen heeft, tot daar. Maar tijd winnen impliceert dat er ondertussen informeel veel terrein wordt verkend over de staatshervorming. En dat is niet - of onvoldoende - het geval, luidt het.

De megalomane trekjes van Reynders komen eindelijk boven!