FRIHOSTFORUMSFAQTOSBLOGSDIRECTORY
You are invited to Log in or Register a Frihost Account!

Rare groente/fruit

Klaw 2
Ik had een keer een beetje rare groente/fruit gehad zie plaatje:

als iemand het weet,
waar groeit het?
waarvoor wordt het gebruikt?
hoe heet het?
etc. etc. etc. een linkje naar een site is voldoende.

ik denk dat het fruit is omdat je het rauw kunt eten maar het kan ook zijn dat we dat wel hadden moeten doen, we hebben er in ieder geval van gegeten en sommigen vonden het lekker en sommigen niet maar niemand is ziek geworden of dood gegaan.
SlideR.nl
Waar hebben jullie dit gegeten dan?
Klaw 2
mijn oom en tante uit polen hadden het ergens gekocht
(in polen) en de verkoper wist niet wat het was
SlideR.nl
Misschien is het dit wel:

Quote:
Calls for Yummy Weird Orange Produce... (AKA a Spiked Kiwi)

vond ik via google image, ik zocht op weird fruit en kwam via google images op deze site: http://www.pixiestikz.com/blog/archives/2006_05.html het is iets met kleren. Als je naar beneden scrollt krijg je dat plaatje.
Klaw 2
ja maar daar staat niet bij wat het is enzo. dus als iemand op wikipedia kan vinden ofzo. kan die het dan aub posten??
Bengt
ja ik ken het. maar helaas moet ik je de naam verschuldigd blijven. ik heb het hier thuis ook ooit al eens gekocht Smile
BCP88
Dat ziet er heel vreemd uit.

Laats was ik in een restaurant waar er als decoratie bloemen op het bord lagen. En die waren voor op te eten. Ik vond het toch maar vreemd. Het was eetbaar maar niet om te zeggen dat ik dat iedere dag zou willen eten. Gewoon zo'n een keer eet je dat wel.
Vlien
Klaw 2 wrote:
ja maar daar staat niet bij wat het is enzo. dus als iemand op wikipedia kan vinden ofzo. kan die het dan aub posten??

Staat daar nu niet "a spiked kiwi"?
Een kiwi dus :p

:: edit ::

Maar dat is dus duidelijk niet hetzelfde als dat fruit waarnaar gevraagd werd. Het fruit in de eerste post lijkt me een soort van passievrucht.
Klaw 2
dat is niet de echte naam want als ik op google zoek dan kom ik niet echt bij een pagina waar staat wat ik wil weten

dan kom ik op pagina's waar gamer profilen spiked kiwi heeten en verder op geld AEX achtige pagina's over de koersen van kiwi's en dat het piekte (spiked) op die en die tijd dus dat is niet echt een succes.

Last edited by Klaw 2 on Thu May 10, 2007 11:33 am; edited 1 time in total
Museobanus
dat hebben wij n onze tuin, een soort van pompoenachtigen, of courgetten (ik vrees dat dat dialect is, maar ik weet het juiste woord niet)

een soort van siergroenten eigenlijk, maar wel eetbaar
Klaw 2
ik denk niet dat het een soort van courgette/pompoen is want de binnen kant lijkt er niet op. Maar de binnenkant van een meloen lijkt er wel wat meer op maar niet heel erg.
moeslimoen
het lijkt mij meer op een cactusvrucht of niet?
Alkmania
Hebben cactussen wel vruchten dan?? Ze hebben die doorns om niet opgegeten te worden, waarom zouden ze dan vruchten maken, dan worden ze toch juist opgegeten? Confused
moeslimoen
ke moet weten hoe je ze moet pakken. ik eet het elk jaar in marokko. het is heel lekker. ik pluk ze zelf niet dat laat ik aan de andere mensen over. anders zit ik helemaal vol met doorens
Klaw 2
nee volgens wikipedia vallen daar onder:

Cactusvijg
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cactusvijg artikel
http://nl.wikipedia.org/wiki/Afbeelding:Cactusvijg.png plaatje

Pereskie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pereskie artikel
http://nl.wikipedia.org/wiki/Afbeelding:200410_Pereskia_aculeata.JPG plaatje

Pitaya
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pitaya artikel
http://nl.wikipedia.org/wiki/Afbeelding:Pitaya_P1190424.jpg plaatje

ze lijken er geen van allen op Sad
dus het zijn geen cactus vruchten.
rexpeter
Is een vrucht, famillie van de pitaya.
Pitaya's bestaan er ook met een knalroze binnenste.
Gewoon in elke groentenwinkel te koop;
is eerder moi dan lekker, net als coctusvijgen en tamarillo's. (soort fruit-tomaat)
the666bbq
nothing of the above I'm afraid - excuseer maar van op al mijn engelstalige tuinfora te zitten gaat het engels me soms sneller in de mond liggen dan het nederlands.

Het is de kiwanos - pitaya was een verdienstelijke poging maar heeft heel andere pieken en ook het vruchtvlees is anders.

Dus wat je daar liggen hebt is de kiwanos een meloenachtige. De pitaya is ook lekker trouwens alhoewel zo bijzonder veel smaak zit daar nu niet in maar het is in elk geval een flashy voorkomen zeker de roze versie
Klaw 2
pitaya lijkt er inderdaad ook helemaal niet op behalve dat hij punten heeft. Ik heb gezocht op wiki en de nederlandse naam is:

Wikipedia wrote:
De kiwano ( Cucumis metuliferus) is een langwerpig ovaal gevormde vrucht met hoorntjes. De vrucht is afkomstig uit de Kalahari in tropisch Afrika. Het is een kruidachtige plant met lange, dunne, gegroefde en borstelig behaarde stelen.

Begin jaren '80 van de twintigste eeuw werd deze vruchtgroente op de markt gebracht vanuit Nieuw-Zeeland. De kiwano is geen familie van de kiwi, zoals de gelijkaardige naam doet vermoeden, wel zijn ze allebei vanuit Nieuw-Zeeland geďntroduceerd. Kiwano is ook een naam, die door een Nieuw-Zeelander als handelsnaam is bedacht.

De kiwano wordt ook wel gehoornde meloen of stekelaugurk genoemd. De stevige schil is groenoranje tot knaloranje van kleur. Het vruchtvlees van de kiwano is heldergroen en waterig met veel groene pitjes. Hieruit blijkt dat deze vrucht familie is van de komkommer en de meloen. De vrucht smaakt zoetig en komkomerachtig. In tegenstelling tot de komkommer wordt de kiwano rijp geconsumeerd.

In Nederland en België komt de kiwano ook op de markt.

eindelijk de vraag beantwoord nu alleen uitzoek hoe je hem kunt gebruiken.
timerecords
ik dacht in eerst instantie ook dat het een soort van courgette was aan de buitenkant te zien maar inderdaad de binnenkant lijkt een beetje op een meloen...vreemd heb hem in iedergeval nog nooit eerder gezien, misschien kan je vertellen waar hij (ongeveer) naar smaakt??
G1g4nt1C
Met genetische manipulatie kunnen rare dingen gebeuren, lol! Dit lijkt me gewoon een kunstmatig veroorzaakte fout.

Nee, nee, kzou niet weten wat het moet voorstellen. Tlijkt me nochtans een lekkere zoete vrucht ofzo, maar ja schijn kan bedriegen.
rvec
toen mijn vader hem zag herkende hij hem meteen als "sabres". En volgens hem was dat dezelfde als de cactusvrucht. En volgens mij klopt dat ook wel, we hebben ze vorig jaar in Israel ook gegeten.
the666bbq
dus klaw2 zoals ik al zei een kiwano (mv kiwanos). In sommige fora zou ik met de vloer gelijk gemaakt worden als iemand anders het antwoord al had gegeven en de eerst daaropvolgende post zou zijn : ik heb het even opgezocht en het is.... ipv te zeggen : inderdaad x, dat heb je volledig bij het rechte eind Wink

gelukkig ben ik een brave dertiger die het niet zo heeft met stoken en ruziemaken, maar het is dus een kiwano - laat maar weten hoe die je gesmaakt heeft
Reply to topic    Frihost Forum Index -> Dutch -> Algemeen

FRIHOST HOME | FAQ | TOS | ABOUT US | CONTACT US | SITE MAP
© 2005-2007 Frihost, forums powered by phpBB.