ik leer nou uit een boek php 4 voor beginners. alleen begrijp ik een ding niet.
| Quote: |
1. Open your web page editor and, you've guessed it, type in the following code:
<HTML>
<HEAD></HEAD>
<BODY>
<FORM METHOD=GET ACTION="radio.php">
What is the capital of Portugal?
<BR>
<BR>
<INPUT NAME="Question1" TYPE="Radio" VALUE="Porto">
Porto
<BR>
<INPUT NAME="Question1" TYPE="Radio" VALUE="Lisbon">
Lisbon
<BR>
<INPUT NAME="Question1" TYPE="Radio" VALUE="Madrid">
Madrid
<BR>
<BR>
<INPUT TYPE=SUBMIT>
</FORM>
</BODY>
</HTML>
2. Save this as radio.html.
3. Close this file and create a new one in your web page editor, then type in the following:
<HTML>
<HEAD></HEAD>
<BODY>
<?php
echo "You selected the answer: $Question1";
?>
</BODY>
</HTML>
4. Save this as radio.php.
|
ik krijg wel de html file te zien. maar als ik er op klik en hij naar de volgende pagina gaat dan gaat de antwoord niet mee. dus ik krijg:
You selected the answer:
maar de antwoord is er niet.
weet iemand wat ik moet doen?
Dit is een zeer onveilig script, aangezien je beginner bent is dit wel wat moeilijk uit te leggen. Dit script gaat ervan uit dat register globals aan staat wat sinds PHP4 niet meer is. Dit was te onveilig. radio.php zou dit moeten zijn: | Code: |
<HTML>
<HEAD></HEAD>
<BODY>
<?php
echo "You selected the answer: $_GET[Question1]";
?>
</BODY>
</HTML> |
Kijk als je iets doorstuurt van de ene pagina naar de andere door middel van een formulier worden die waarden in eeh array opgeslagen. Aangezien je methode GET gebruikt zitten ze in de GET array ($_GET[...]). In de vroeger PHP versies moest je de $_GET niet schrijven omdat php anders was ingesteld nu moet je dat wel schrijven. Ik hoop dat ik duidelijk ben geweest
.
http://be2.php.net/register_globals (meer informatie)
het klopt wat je zegt. ik heb het getest en hij doet het. maar ik snap niet waarom ze het fout doen in de boek. hij staat overal in de boek verkeerd.

Welk boek lees je? Want het boek gaat ervanuit dat je een oudere versie van PHP gebruikt dan PHP4 want vanaf PHP4 staat register globals uit, wat veiliger is. Wellicht gebruikt de schrijver van het boek zelf nog PHP3 terwijl PHP5 al uit is 
ik gebruik de boek: php4 voor beginners.
Ik heb PHP geleerd met PHP en MySQL voor dummies, ik vond het een heel goed boek en er stonden geen fouten in 
uit een boek.. wat is dat
over php is zoveeeeeeeeel te vinden online waarom zou je het uit een boekje halen
ik zelf beheers ook een php en mysql.. google is youre friend:)
als je andere script talen zoals C ofzo dan raad ik wel een boek aan... daar is online niet echt veel over te vinden
| traxion wrote: |
over php is zoveeeeeeeeel te vinden online waarom zou je het uit een boekje halen
als je andere script talen zoals C ofzo dan raad ik wel een boek aan... daar is online niet echt veel over te vinden |
Ik vindt een boek wel aangenamer lezen voor de beginner, eens je gevorderd bent leer je sneller en er is idd erg veel online te vinden. Kies echter de professionele sites zodat je alles netjes leert! Dat je security, leesbaarheid etc in orde zijn.
| traxion wrote: |
als je andere script talen zoals C ofzo dan raad ik wel een boek aan... daar is online niet echt veel over te vinden |
Ja dat wel, maar voor mij was het boek de basis en het internet de rest, want sommige cursussen op het net stellen echt wel niets voor, als je een goed tutorial wil moet je meestal 10 sites afzoeken terwijl je in zo'n Dummies boek alles bijelkaar hebt...
wat is het verschil tussen POST en GET. ik begrijp het niet helemaal.
Wel dan moet je effe verder lezen in je cursus want ik ga je geen cursus PHP geven
. Maar later als je de basis van PHP kent ga je dit begrijpen, alleen kan ik wel zeggen dat de schrijver van dat boek behoorlijk achterlijk is.
er staat nog een fout in de boek:
| Quote: |
<HTML>
<HEAD></HEAD>
<BODY>
<?php
$Number = rand(1,10);
if ($Guess>$Number) {
echo "Guess is too high";
echo "<BR>I was thinking of $Number, you don't ";
}
if ($Guess<$Number) {
echo "Guess is too low";
echo "<BR>I was thinking of $Number, you don't ";
}
?>
win
</BODY>
</HTML>
|
dit klopt niet.
want wat moet er komen te staan als je wint

| Code: |
if($Guess == $Number){
echo "Guess was right";
} |
Ik zou dat boek wegsmijten als ik jou was.
Begin trouwens best met PHP5, er zjin misschien maar kleine aanpassingen voor de biginner maar zo ben je immers direct goed weg. Het wordt nog leuker als je aan Object Oriented Programming doet (OOP).
Om je code leesbaarder te maken:
Gebruik inspringen: bv bij een If-clause een tab invoeren.
Dit is vooral belangrijk wanneer je lange stukken code hebt, zodat alles duidelijker is. (en oogt professioneler
)
if($getal == $geraden) {
echo "gewonnen";
$score++;
}
|
beter:
if($getal == $geraden) {
echo "gewonnen";
$score++;
}
|
En normaal zet je je HTML-tags in lower-case <br> <html>.....
persoonlijk vindt ik het nog leesbaarder als je de code alsvolgt neer zet
if($getal == $geraden)
{
echo "gewonnen";
$score++;
}
|
Met het haakje op een nieuwe regel.
Bovendien vind ik het zelf zo makkelijker te zien wanneer je zo'n haakje bent vergeten, vooral als de if-clause nogal lang is
De php guide op www.w3schools.com is trouwens best goed.
| kansloos wrote: |
persoonlijk vindt ik het nog leesbaarder als je de code alsvolgt neer zet
if($getal == $geraden)
{
echo "gewonnen";
$score++;
}
|
Met het haakje op een nieuwe regel.
Bovendien vind ik het zelf zo makkelijker te zien wanneer je zo'n haakje bent vergeten, vooral als de if-clause nogal lang is
De php guide op www.w3schools.com is trouwens best goed. |
Ja, dit is een klein, persoonlijk detail, m'n editor kleurt de haakjes geel als je er tusseb bent dus dit is niet nodig. Maar leesbaarheid blijft een toppunt, vooral als je enkele weken niet aan je code hebt gezeten.
Weet iemand hier een goed gratis editor voor PHP?
Ik heb een tijdje PHP Designer Pro gebruikt maar die is niet gratis
| rickyrick wrote: |
Weet iemand hier een goed gratis editor voor PHP?
Ik heb een tijdje PHP Designer Pro gebruikt maar die is niet gratis |
De beste gratis editor is volgens mij nog altijd notepad...
De vraag is natuurlijk wat je graag wilt. Moet er bvb "intelli sense" opzitten? Dan heb ik geen idee of die bestaan in betrouwbare gratis versie. Maar een andere goeie editor is volgens mij scite. Normaal moet deze volgens mij in staat zijn om de tags te herkennen...
Greetz
notepad is heel onhandig. Geen regelnummers, geen kleurtjes, geen herkenning van verschillende talen.
Ik gebruik notepad++
http://notepad-plus.sourceforge.net/nl/site.htm
Heeft de bovenstaande en meer opties wel.
| Maxus wrote: |
| traxion wrote: | uit een boek.. wat is dat
Ik vindt een boek wel aangenamer lezen voor de beginner, eens je gevorderd bent leer je sneller en er is idd erg veel online te vinden. Kies echter de professionele sites zodat je alles netjes leert! Dat je security, leesbaarheid etc in orde zijn. |
hoe netjes je codeert.. der is niet eens een echte standaard daarvoor..
maar mijn idee en ervaring is netjes coderen inspringen en vooral consequent coderen
als overal in je code het zelfde is.. is het bijna altijd wel leesbaar