Goedendag Frihosters,
SiteDesign
Dat is eigenlijk wel het belangrijkste aan een site.
Het moet er zodanig uitzien dat de mensen die je site bezoeken niet weggaan omdat het er te primitief uitziet en dus niet aantrekkelijk.
Máár als je een grote overvloed hebt aan grapics kan dat leiden tot grote onoverzichtelijkheden.
Hier een aantal tips met de tekst op een site waar ik rekening mee probeer te houden:
- Uitkijken dat de kleur van het lettertype niet "vloekt" met de background. Als dat gebeurt dan is de tekst moeilijk(er) leesbaar en zie je dubbel.
- De regelhoogte tussen regels van tekst op 130%. (line-height in CSS)
- Zorg ervoor dat het niet een overdaad aan tekst is waarvan je bij de eerste blik al zoiets hebt van: "Hoe moet ik me hier doorheen spitten?".
Dat kun je voorkomen door allinea's te plaatsen met een witruimte ertussen. Probeer het ook overzichtelijk te houden.
Dit zijn een aantal factoren als het om de tekst gaat waar ik rekening mee hou.
Heb jij nog goede tips over de tekst, layout, sites of andere dingen op een site meld 't en we worden er allemaal wijzer van.
<James007>Titel aangepast + fout eruit</James007>
Ik vind inhoud toch belangrijker dan een goed design. Als ik een site tegenkom met een prachtig design en met amper inhoud, dan steel ik (spreekwoordelijk) hoogstens de layout maar elke dag die site bezoeken, dat zit er waarschijnlijk niet in. Aan de andere kant, een enorm boeiende site met een enorm primitieve layout: ik neem die primitieve layout er gerust bij.
Dat is maar mijn mening en als ik een site maak vind ik het wel belangrijk dat alles ergonomisch is etc.
Een paar dingen die je naar mijn mening niet moet doen als je een bruikbare en goede site wil maken wat het design betreft:
- Flash intros. En als je een perse een flash intro wil gebruiken zorg er dan voor dat er een duidelijk link is om de intro over te slaan, en zet bij voorkeur ook een cookie zodat de volgende keer dat je de site bezoekt de intro achterwege blijft.
- 'Leuke' javascript truukjes gebruiken: status-balk aanpassen, bewegende achtergronden, enz. Die zijn alleen leuk als je de eerste keer ziet.
- Achtergrond muziek. (Hoewel dit bij een muziek-gerelateerde site nog wel verdedigbaar is, mits er een mogelijk is deze uit te zetten)
- Dropdown menus waarbij je bijna letterlijk moet mikken om de juiste optie aan te klikken en die verdwijnen bij een verkeerde muisbeweging.
- Links die niet als zodanig herkenbaar zijn. En, even erg, links die niet aanklikbaar zijn. Er zijn nog steeds sites waar hyperlinks letterlijk in de text staan: http: //www.klikhier.dus. Die moet je eerst copy- pasten naar de adresbalk.
- Meerdere geneste scroll-gebieden waardoor je soms drie of meer scroll bars moet bedienen om het juist gebied naar de juiste plek te scrollen.
- Formulieren waarbij je bij een foute invoer alles opnieuw in moet vullen.
- Overmatig gebruik van Ajax waardoor de backbutton niet meer bruikbaar is. Een site die dit heel goed oplost is gmail.
- Het disablen van rechtsklikken op bijvoorbeeld plaatjes. Dit is altijd te omzeilen en heeft dus nauwelijks nut. Het is alleen maar irritant.
Verder is het ook belangrijk om rekening te houden met de verschillende website bezoekers. De ene persoon kan windows gebruiken, met internet explorer. De ander draait linux, en gebruik firefox of konqueror als browser. Een goede website ziet er in alle browsers goed uit, het is natuurlijk onmogelijk om alle combinaties te testen, maar zorg wel dat de site er in ieder geval in internet explorer en firefox goed uitziet.
Houd ook rekening met de resolutie en vermeld eventueel op welke resolutie de site er het best uitziet
| Gieter wrote: |
Ik vind inhoud toch belangrijker dan een goed design. Als ik een site tegenkom met een prachtig design en met amper inhoud, dan steel ik (spreekwoordelijk) hoogstens de layout maar elke dag die site bezoeken, dat zit er waarschijnlijk niet in. Aan de andere kant, een enorm boeiende site met een enorm primitieve layout: ik neem die primitieve layout er gerust bij.
Dat is maar mijn mening en als ik een site maak vind ik het wel belangrijk dat alles ergonomisch is etc. |
Gieter,
Ik ben het met je eens, maar de meeste mensen kunnen er aardig op afknappen.
Om maar een simpel voorbeeldje te noemen. Windows Vista ziet er grafisch mooier uit volgens de meeste mensen en die kopen het daarom.
De meesten zullen het niet kopen vanwege de prestaties, in iedergeval nu nog niet. XP zal nu naar verwachting sneller lopen in je PC en vrijwel alle aplicaties doen het er ook op.
Ik ben ook van mening dat een betere inhoud beter is. Maar voor veel sites zal het gelden dat als het niet het geval is dat die dan echt minder bezocht zullen worden.
Die link leg ik nog zo snel niet, aangezien Windows geen site is en dus zelf geen inhoud heeft, het alleen moet presenteren, dat probeert het zo goed, mooi en overzichtelijk mogelijk te doen.
Verder heb ik nog een goed voorbeeld van een site die nu werkelijk álles verkeerd doet qua site-design en gebruiksvriendelijk heid. Camtech.nl is wat dat te gaat echt heel irritant.
Een site is goed als het duidelijk is wat informatie is en wat reclame/troep is en die twee elkaar niet in de weg zitten. Dan maakt het nog geneens zoveel uit of dat nu links of rechts staat...
Voor mij is design erg belangrijk: een site kan ontzettend slecht en kort zijn qua inhoud, het design zorgt er voor dat de bezoeker misschien net iets langer blijft hangen dan bij een simpele layout. Toch is het ook zo dat ik een hekel heb aan sites van grote en soms internationale organisaties waar helemaal niks op staat: allemaal leuk en aardig, mooie interface, geweldige flashanimaties die dan wel weer veel tijd nodig hebben om te laden, maar een inhoud die net zo goed op een visitekaartje had kunnen staan. Nee, dat is nou ook niet echt geweldig. Ik zou zeggen, een goede balans tussen die twee is een must.
Mijn tips: een menu boven of links, absoluut niet rechts of onder, omdat dat minder gemakkelijk werkt. Een bewegend menu is leuk, maar als het meebeweegt met scrollen, vind ik het erg vervevelend. Ook is een goed overzicht belangrijk: boven een banner met de naam van je site, links of ook boven het menu, en in het midden tot rechts de content. En ook interpunctie is belangrijk, en het algemene overzicht wat betreft kleurgebruik (het is immers geen carnaval) is ook erg belangrijk.
de kleuren vind ik heel belangrijk gebruik niet 3 heel felle kleuren maar houd het simpel, dit houd het allemaal overzichtelijk.
Ook vind ik het persoonlijk heel irritant als er -tig bewegende gif plaatjes op een site staan die allemaal tegelijk bewegen en flikkeren en doen. daar knapt een bezoeker al gauw op af en het komt de laadtijd van je page ook niet ten goede. en een overdreven link naar statistieken van je site vind ik als laatste ook een beetje 'te'.
Het is hier al gezegd maar alsjeblief... Zet geen (opvallende) statistieken op je site. Je bezoeker heeft toch geen enkele interesse in de statistieken van je site. Ik vind zulke prullen best zinloos... Statistieken zijn handig, heel handig wel, maar je bezoeker die een deftige site bezoekt wilt zulke informatie niet weten!
Ik geloof niet dat het publiek voor Frihost veel last heeft van beginners-problemen zoals een overvloed aan kleuren, bewegende plaatjes, en noem maar op. Zoiets lijkt me eerder voor een FreeWebs website, waar 10- tot 16- jarige aan werken.
Maarja, een paar hints zijn natuurlijk nooit verkeerd....
Smaken verschillen, daar kunnen we niet buiten. Kvind niet dat er een standaard is qua kleurverschillen en consoorten. De designer ontwerpt zijn site naar zijn behoeften of naar die van zijn gebruiker en zijn wensen. Natuurlijk zijn er een aantal regels waar we niet vanaf kunnen wijken. Maar dit zijn eerder regels uit gebruiksgemak, efficiëntie en zichtbaarheid. De bezoekers op de website moeten ook gebruiksvriendelijk overweg kunnen met de site!
| Egmond wrote: |
| Zoiets lijkt me eerder voor een FreeWebs website, waar 10- tot 16- jarige aan werken. |
Vraag dan vooral niet de gemiddelde leeftijd van de door-de-weekse Dutch-forum bezoeker. 
| James007 wrote: |
| Egmond wrote: | | Zoiets lijkt me eerder voor een FreeWebs website, waar 10- tot 16- jarige aan werken. |
Vraag dan vooral niet de gemiddelde leeftijd van de door-de-weekse Dutch-forum bezoeker.  |
Dat ligt ook niet veel hoger
Maar als ik iets zoek bijvoorbeeld nieuwe onderdelen voor mijn pc of wat dan ook dan houd ik ervan als een website overzichtelijk is. Dat je de dingen makkelijk kunt vinden niet uren hoeft te zoeken voor iets kleins. Beetje standaard kleuren niet zo'n soort hippie site met allemaal van die gekke felle kleuren, dan sluit ik mijn web browser gelijk. En een goed leesbaar lettertype en niet te klein 
| SlideR.nl wrote: |
| James007 wrote: | | Egmond wrote: | | Zoiets lijkt me eerder voor een FreeWebs website, waar 10- tot 16- jarige aan werken. |
Vraag dan vooral niet de gemiddelde leeftijd van de door-de-weekse Dutch-forum bezoeker.  |
Dat ligt ook niet veel hoger
Maar als ik iets zoek bijvoorbeeld nieuwe onderdelen voor mijn pc of wat dan ook dan houd ik ervan als een website overzichtelijk is. Dat je de dingen makkelijk kunt vinden niet uren hoeft te zoeken voor iets kleins. Beetje standaard kleuren niet zo'n soort hippie site met allemaal van die gekke felle kleuren, dan sluit ik mijn web browser gelijk. En een goed leesbaar lettertype en niet te klein  |
helemaal mee eens maar natuurlijk ook met een duidelijke omschrijving van het product zodat je niet eerst zelf moet gaan uit zoeken of die wel samengaat met je pc(bv een nieuw RAM stripje)
Jongens,
Nog even een mooie site, helemaal in de PixelStyle om 't maar eens zo te noemen:
http://www.augenbluten.de/
Wat erg opvalt is dat vrijwel alle elementen die jullie waarschijnlijk ergelijk vinden zijn er allemaal in verwerkt. Nou is het natuurlijk wel een feit dat die site ook niet voor veel inhoud bedoelt is, maar toch.
Wat duidelijk te zien is dat er allemaal afleidende gifjes zijn die overheersen. Zelfs bij het begin beginnen de problemen al, hoe kan ik verder door een link?! Ik moest er in iedergeval eventjes naar zoeken.
Over de hele site moet je heel erg zoeken naar links enz......
Wel vind ik het een kunstwerk opzich. Prachtig gedesigned. Vooral die stijl met pixels vind ik personelijk best wel mooi en knap gemaakt. Je hebt er veel geduld voor nodig.
Als jullie nog mooie voorbeeld sites hebben, meld 't dan, dat is interessant!
http://blueballfixed.ytmnd.com/
(Ik kreeg al de slappe lach als ik teveel naar het muziekje luisterde...)
(Ik kreeg al de slappe lach als ik teveel naar het muziekje luisterde...) |
Deze site is écht wel een site om U tegen te zeggen!
En het deuntje maakt je in één-twee-drie vrolijk! 
(Ik kreeg al de slappe lach als ik teveel naar het muziekje luisterde...) |
Je moet eens proberen om alle blauwe balletjes op het scherm te tellen! Een middagje plezier gegarandeerd!