FRIHOSTFORUMSSEARCHFAQTOSBLOGSCOMPETITIONS
You are invited to Log in or Register a free Frihost Account!

Mariusz O. niet als volwassene berecht => schandalig !!!!

Moet volgens jullie Mariusz O. als volwassene berecht worden?
Ja, ze kunnen zo iemand niet erg genoeg straffen ...
50%
 50%  [ 3 ]
Ja, maar zonder meer
33%
 33%  [ 2 ]
Nee, hij moet als minderjarige berecht worden
16%
 16%  [ 1 ]
... geen mening hierover ...
0%
 0%  [ 0 ]
Total Votes : 6

Dream_hytec
HLN UPDATE 19:01 Mariusz O., een van de twee minderjarige daders van de roofmoord op Joe Van Holsbeeck, moet niet uit handen gegeven worden en als een volwassene berecht worden, maar moet verder heropgevoed worden in een gesloten jeugdinstelling. Dat heeft de...

BRON: http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_419714.html?wt.bron=homeArt1

Allé ze laten zich weer eens kennen in het gerecht zenne.
SCHANDALIG is het !!!! Dat die rechter eens nadenkt over wat de ouders van Joe moet doorstaan. Als je zelf kinderen heb (zelfs als je geen hebt) weet ge toch wat ze met zo iemand moeten doen. ...
KWAAD kan ik me daarin maken als ze zo'n beslissingen maken.

Die pipo zal max. tot zijn 20 jaar (hij is al reeds bijna 1Cool in een jeugdinstelling zitten. Das toch echt niet normaal. Iemand van het leven beroven voor een stomme MP3-speler en nog geen 2 jaar in een jeugdinstelling zitten.

Tegenwoordig hebben de criminelen meer rechten dan de gewone burger.
Waar gaat dat toch naartoe met de mensheid? De zoveelste flater van ons gerecht. Maar rij eens 5 km/uur te snel met je wagen, je zal nog meer bestraft worden als de grote criminelen.
Hoe groter de misdaad, hoe beter dat deze behandeld worden ***dorie.

Dream_Hytec
Bondings
Ik was ook nogal verontwaardigd toen ik dat hoorde. Maar ik vind ook niet dat ze hem anders moeten behandelen omdat de misdaad zo gemediatiseerd was. Ze zouden alle gelijkaardige gevallen strenger en als volwassen moeten behandelen, niet enkel die die in de media komen.

Anderzijds vind ik wat heropvoeding en zo geen al te slecht idee. In de gevangenis wordt vaak het tegenovergestelde teweeggebracht en creëer je soms 'echte' criminelen door het contact met de andere gevangenen.
Museobanus
Ik vind niet dat ze hem als volwassenen moeten behandelen, waarschijnlijk wou hij enkel bij die andere zijn, om erbij te horen enzo, zonder de bebdoelinook effectief iemand te vermoorden
neji
Voor mij mochten ze hem als volwassene bestraffen maar daarom niet meer.
Ik denk dat je aan de ene kant rekening moet houden met emotionele redenen (daarom onder andere ook dat hij voor mij als een volwassene moet bestraft worden) maar je mag daar ook niet teveel op gaan leunen.
Het is erg wat hij gedaan heeft -> als een volwassene bestraft worden
MAAR je moet hem niet gaan martelen ofzo...

Ik citeer:
Dream_hytec wrote:
De zoveelste flater van ons gerecht. Maar rij eens 5 km/uur te snel met je wagen, je zal nog meer bestraft worden als de grote criminelen.

Als ik later een boete ga krijgen omdat 5km/u te snel reed zal ik ook wel vies zijn... Maar ik ga geen twintig jaar cel krijgen of een paar jaar heropvoeding...
En méér nog! Als je 5km/u te snel rijdt en je wordt bestraft dan heb JIJ een FOUT gemaakt. En dan heb je voor mij althans ook niets te zeggen want je bent uiteindelijk niet veel beter als die man die een moord heeft begaan of iemand die kinderen heeft verkracht... (oké het is minder erg MAAR jij bent in fout.).
Bondings
Internetreklame kan blijkbaar nogal grappig (wansmakelijk) zijn in die situaties.

Bengt
Dream_hytec wrote:

Tegenwoordig hebben de criminelen meer rechten dan de gewone burger.
Waar gaat dat toch naartoe met de mensheid? De zoveelste flater van ons gerecht. Maar rij eens 5 km/uur te snel met je wagen, je zal nog meer bestraft worden als de grote criminelen.
Hoe groter de misdaad, hoe beter dat deze behandeld worden ***dorie.

Dat is wel een bijzonder enge visie hierop denk ik. Sommige massamedia en partijen willen dat je zo denkt. Nuja, ieder zijn mening he.
Dream_hytec
Quote:
Internetreklame kan blijkbaar nogal grappig (wansmakelijk) zijn in die situaties.

Idd, ze zullen hoogst waarschijnlijk niet gekeken hebben over het hoe of wat, maar moest dit echter wel het geval zijn vind ik dat ook niet echt kunnen.

Quote:

En méér nog! Als je 5km/u te snel rijdt en je wordt bestraft dan heb JIJ een FOUT gemaakt. En dan heb je voor mij althans ook niets te zeggen want je bent uiteindelijk niet veel beter als die man die een moord heeft begaan of iemand die kinderen heeft verkracht... (oké het is minder erg MAAR jij bent in fout.).

Daar ben ik mee akkoord dat als je te snel rijd dat je ook een fout gemaakt hebt, maar hiermee wou ik enkel duidelijk maken dat men ipv te muggeziften op 1 of 2 km/uur te snel te rijden, beter de belangrijkere gevallen zoals vb moord, verkrachtingen, ... beter moeten aanpakken.

Quote:

Ik vind niet dat ze hem als volwassenen moeten behandelen, waarschijnlijk wou hij enkel bij die andere zijn, om erbij te horen enzo, zonder de bebdoelinook effectief iemand te vermoorden

Men moet achterhalen wat de oorzaken zijn, maar om nu te zeggen (zoals hierboven in quote) dat hij zo bij de anderen wou horen, sorry daar pleeg je toch geen moord voor ¿¿¿ Moest iedereen omdat hij ergens niet bij hoort een moord plegen, sorry maar dan zouhet erg gesteld zijn.
Je maakt me niet wijs dat een 16-17 jarige het onderscheidt niet kent tussen wat wel en niet kan.

Ok nu zullen er af komen met het excuse dat deze jongen niet alles heeft (of had) wat een ander heeft, maar zelfs dat keurt niet goed wat hij gedaan heeft. BV: stel dat een volwassene een moord begaat omdat hij geen huis heeft die van zichzelf is en dat zijn buurman dit wel heeft. Duh waar zouden we dan naar toe gaan? Een mens kan niet alles hebben wat hij wil maar om dan zoiets te doen? Nee sorry hoor kan niet door de beugel.

Mss spelen er andere zaken een rol maar hoe je het draait of keert, Joe komt er niet mee terug. Stel jezelf eens in de plaats van Joe zijn ouders. Hoe zou jij reageren als je hoort dat vandaag of morgen je eigen vlees en bloed er niet meer is? Een onschuldig iemand die toevallig op het verkeerde tijdstip op de verkeerde plaats was, die moet boeten voor iemand die zichzelf niet kan (kon) beheersen omdat hij bij een groep wou horen??? Het mag nog om eender welke reden zijn: Zoiets doe je gewoon niet.

Dream_Hytec
Museobanus
Hij heeft ook niet zelf de mooord gepleegd, stel je voor dat je met een vriend door het station loopt, je doet wat stoer en fel, en plots steekt je vriend iemand neer,

Dan heb jij daar niets mee te maken, maar ik kan me voorstellen dat je dan ook zou weglopen, uit angst dat men jou zou verdenken
G1g4nt1C
Ik vind dat hier een voorbeeld moet gesteld worden!
Waarom medelijden met zo iemand hebben, hij had ook geen
medelijden met het dodelijk slachtoffer! Als we nu een signaal uitsturen
van medelijden met de dader, dan gaan zo'n dingen nog meer gebeuren!
Dit is toch niet de bedoeling, straf de daders serieus en anderen
zullen hun voorbeeld niet meer volgen. Dit is toch
vanzelfsprekend!
neji
Museobanus wrote:
Hij heeft ook niet zelf de mooord gepleegd, stel je voor dat je met een vriend door het station loopt, je doet wat stoer en fel, en plots steekt je vriend iemand neer,

Dan heb jij daar niets mee te maken, maar ik kan me voorstellen dat je dan ook zou weglopen, uit angst dat men jou zou verdenken

Dat is wel waar maar het ging hier uiteindelijk wel over een MP3 speler hé.
Ze wouden de MP3 speler van Joe maar die wou die niet afgeven enzo...
Dat is al niet meer stoer doen maar eerder (hoe noemen ze het?...) aanranden?
Lord Klorel
Ik begrijp die rechter niet. Iemand die een persoon neersteekt gewoon om een MP3 Speler en dan niet worden berecht als een volwassene voor doodslag of moord.
Iedereen, jong of oud, die een misdrijf pleegt door middel van doodslag of moord moet als gelijke worden berecht.
Er mag hier geen onderscheid worden gemaakt.
Ik hoop dat het parket hier beroep tegenaan tekent en als nog ervoor zorgt dat de beschuldigde wordt berechtigd voor een volwassene rechtbank.

edit: 15/05/2007:

Ik heb vandaag gelezen dat Mariusz O. heeft geprobeerd om zelfmoord te plegen.

Gazet Van Antwerpen wrote:
Datum : 15/05/2007
Titel : 'Mariusz O probeerde zelfmoord te plegen'
Mariusz O., de jonge Pool die betrokken was bij de MP3-moord op Joe Van Holsbeeck, heeft volgens zijn advocaten geprobeerd zelfmoord te plegen.

"We hebben sporen van een zelfmoordpoging ontdekt op zijn hals", luidde het.
Opvoeders van de gesloten instelling waarin Mariusz O. verblijft vonden ook medicijnen in zijn bezit. Mariusz O. werd in de isoleercel opgesloten en gaf toe dat hij zelfmoord wilde plegen.

De jeugdkamer van het Brusselse hof van beroep behandelde gisteren het beroep tegen de niet-uithandengeving van Mariusz O. Advocaat-generaal Nadia Devroe vroeg het hof om de uithandengeving zodat Mariusz O. berecht kan worden als een volwassene voor zijn betrokkenheid bij de roofmoord op Joe Van Holsbeeck.

De minderjarige kompaan van Mariusz O., Adam G., diende de dodelijke messteken toe en werd door de jeugdrechter al doorverwezen naar assisen.

Ik hoop dat hiermee word aangetoond dat deze jongeman zich terdege bewust is van zijn misdaad en daarom pleit ik ervoor dat ze voor assisen zullen verschijn en zullen worden berecht als volwassene.
Ook roep ik op om de wet Lejeune zo aan te passen dat veroordeelden van zeer ernstige misdrijven niet vervroegd bij komen.