FRIHOSTFORUMSSEARCHFAQTOSBLOGSCOMPETITIONS
You are invited to Log in or Register a free Frihost Account!

Typisch Belgische verkeerssituatie

Dream_hytec
Typisch Belgische verkeerssituatie:

Als ik deze midag naar het nieuws keek zat ik toch eens te lachen.
Ons (ape)landje heeft zich weer eens echt laten zien.

Ze maken een nieuw verkeersbord (die NB goedgekeurd is) dat zou bij grensovergang moeten staan om truckers duidelijk te maken dat ze bij regenachtig mistig weer niet mogen een andere bestuurder inhalen.
Het bord is zo'n gigantisch groot en onoverzichtelijk dat 9 op 10 gewoon niet snapt wat er op dat bord bedoeld word.

Ons landje en de verkeersveiligheid plus -situatie is echt een giller van formaat. Plaatsen waar je met gemak 70 tot 90 km/uur kunt rijden, daar mag men maar 30 of 50 en omgekeerd.
Soms heb je een afwisseling van borden dat je op lange duur gewoon niet weet waar eerst naar te gaan kijken. Hoe belachelijk je het dikwijls ook kunt denken, de situatie komt voor hier in België.

Nuja niet te verwonderen dat bestuurders niet weten wat wel en niet mag.
De voorrang van rechts die onlangs nog maar aangepast is, word nogal dikwijls vergeten. Plaatsen waar je niets kunt zien of moeilijke ziet laat men de regel gelden ook al zit je dikwijls op een baan in het hol van Pluto.

Kortom, er is nog heel erg veel werk voor onze Staat met onze ozo ('goede') ministers. En zeggen dat ze *** er hun geld mee verdienen om zo die absurde situaties te maken.

Dream_Hytec
Bondings
Ik vind ook wel dat het één grote warboel is, als ik me niet vergis hebben we zelfs het grootste aantal verkeersbordjes in de hele wereld.

Maar het aantal verkeersslachtoffers (doden) op de weg is de laatste jaren toch spectaculair gedaald in België, dus de maatregelen moeten effect hebben gehad. Het aantal dodelijke slachtoffers is gehalveerd tov het begin van de jaren 90.
Dream_hytec
Bondings wrote:
Maar het aantal verkeersslachtoffers (doden) op de weg is de laatste jaren toch spectaculair gedaald in België, dus de maatregelen moeten effect hebben gehad. Het aantal dodelijke slachtoffers is gehalveerd tov het begin van de jaren 90.

Das idd een positieve evolutie ivm het aantal dodelijke slachtoffers. Maar ik denk dat er dikwijls ongevallen gebeuren doordat men op de verkeerde plaatsen de verkeerde situaties schept.

Er zijn zo van die plaatsen waar je nooit een voorrang van rechts kunt nemen omdat de zichtbaarheid het niet toestaat. Of plaatsen waar geen kat komt en daar zet men dan lichten of plaatst men ronde punten.

Maarja ligt niet altijd aan de borden of situering van lichten en/of ronde punten, dikwijls ligt een ongeval ook aan die ozo goede chauffeurs die denken te kunnen rijden om dat ze ooit eens een rijbewijs gehaald hebben.

Of van die ik-rij-rond-de-kerk-rijders die enkel hun auto eens uithalen om tot in het centrum te gaan en overal aan 30 km/uur rijden. Soms zouden ze eens moeten kijken naar zo'n chauffeurs en hen verplicht hun rij-examen nog eens over te doen. Zou niet slecht zijn voor enkele (zondags)rijders van de baan te halen.

Dream_Hytec
Sharpe
Werk eens aan die snelwegen van jullie! :P

Nederland kan er ook wat van hoor. Regeltjes, regeltjes, regeltjes.
Maar bij ons willen ze juist van de borden af en dan moeten mensen op de belijning gaan letten. Doorgetrokken streep, enkele streep, dubbele streep, dubbele streep met groen ertussen.

Dan willen ze dat de burger daaruit kan afleiden wat de max. snelheid is. En dat is geen succes. ;)
timerecords
Dream_hytec wrote:
...Ze maken een nieuw verkeersbord (die NB goedgekeurd is) dat zou bij grensovergang moeten staan om truckers duidelijk te maken dat ze bij regenachtig mistig weer niet mogen een andere bestuurder inhalen.
Het bord is zo'n gigantisch groot en onoverzichtelijk dat 9 op 10 gewoon niet snapt wat er op dat bord bedoeld word...

Heb je er misschien een plaatje van, of een naam dan kunnen we op google zoeken hoe het er (ongeveer?) uitziet zodat we er een beter beeld bij krijgen

Sharpe wrote:
...dubbele streep met groen ertussen.

Dan willen ze dat de burger daaruit kan afleiden wat de max. snelheid is...

Zoiets heb ik gehoord ja, dat willen ze plaatsen inplaats van de snelwegborden of was het buiten de bebouwde kom?! Ik heb er in iedergeval nog geen gezien, althans niet zo dat het tot me doorgedrongen is...
rvec
in nederland was er een tijdje geleden ook zoiets in het nieuws. Niet een nieuw verkeersbord maar dat er teveel stonden en dat het vaak onoverzichtelijk is. Mij ook nog nooit opgevallen maar ik kom niet al te vaak in de randstad.

Belgie kan trouwens best de meeste verkeersborden hebben omdat daar enorm veel wegen liggen. De verkeerslichten in belgie zijn trouwens ook het enige menselijke bouwwerk wat 's nachtsvanuit de ruimte te zien is (buiten beschouwing gelaten of dat betekend dat ze ineffectief zijn). En de wegendichtheid in belgie is een van de grootste van de wereld (als het niet de grootste is). Zo moeilijk is het dus niet om er een chaos van te maken.
the666bbq
aantal slachtoffers/doden gehalveerd sinds ... wil het allemaal wel geloven maar als je alle wagens 10/uur laat rijden dan zullen het er et wat chance wellicht nog minder zijn - zonder zal nooit lukken want in de ochtendfiles zijn er altijd nog wel wat dommekloten die erin slagen om te botsen

dus zolang er dommekloten blijven bestaan, blijven er ongelukken gebeuren, en die kunnen ook tegen een reglementaire snelheid van 70/uur dodelijk aflopen (al eens een moto tegen 70 in een zijflank zien beuken?).

Trouwens het gedrag van de niet-automobilisten, een aantal jaren geleden onterecht gepromoveerd tot zwakke weggebruiker, is ook deftig veranderd in negatieve zin. In de zone dertig steekt men nu de baan over zoals men dat bij 50 nooit zou riskeren. De nonchalance en de egotripperij is niet meer normaal, vroeger verliep dat allemaal veel "hoffelijker" (mijn generatie is opgegroeid met 'wees een heer in het verkeer').

Het rondpunt dat de helft al niet meer tegoei kende, wordt nu met de nieuwe voorrangsregel ook verneukt; op de rotonde heb je voorrang - komende van rechts telt hier dus niet - dat gaat nog leuk worden en evenveel miserie als de af en toe twijfelachtige voorrangsregel'breuk' in het verleden.

Ik ken nu plaatsen waar de voorrang van rechts ertoe leidt dat je op de hoofdbaan in file stil staat voor het druppelsgewijs passeren van wagens uit een onbenullige kutbaan lees zijstraat; ik vind er niks aan aan die nieuwe regel. Ze willen altijd per se dingen veranderen 'omdat die regel nog stamt van in 1830'. Als die regel 'nog stamt van 1830' dan zal dat misschien nog zo geen slechte regel geweest zijn....

soit, 't is weekend Wink
weer domme weekenddoden - het is niet omdat een dronken tiener die tot vier uur naar de discotheek is geweest en tegen 140 tegen een boom plakt, dat iedereen maar 70 of later 60 moet gaan rijden...
Bondings
rvec wrote:
Belgie kan trouwens best de meeste verkeersborden hebben omdat daar enorm veel wegen liggen. De verkeerslichten in belgie zijn trouwens ook het enige menselijke bouwwerk wat 's nachtsvanuit de ruimte te zien is (buiten beschouwing gelaten of dat betekend dat ze ineffectief zijn). En de wegendichtheid in belgie is een van de grootste van de wereld (als het niet de grootste is). Zo moeilijk is het dus niet om er een chaos van te maken.

Het is niet enkel België hoor. In feite is het de streek Vlaanderen - Ruhr gebied - zuid Nederland - Parijs -Londen die zichtbaar is.

En @the666bbq het zijn niet enkel de jongeren die voor ongevallen zorgen. En een verlaging van de snelheid met 10 km/h kan je leven redden. En ja, met 70 per uur botsen ben je toch dood, maar het is de bedoeling dat je eerst wat afremt. Wink

Trouwens, wat ik het ergste vind is dat een auto voor je stopt wanneer je oversteekt op het zebrapad, en dan een andere auto die eerste voorbijsteekt en je moet lopen om er niet onder te zitten (en maar hopen dat je niet valt). Heb ik al meerdere keren meegemaakt en vele mensen zijn er al door gestorven. En naar mijn ervaring is dat meestal een jonge vader/moeder met de kinderen achterin die zich aan het haasten is naar huis/muziekles/sport. Je kinderen op tijd ergens naartoe brengen is immers veel belangrijker dan het bloed van je auto afspoelen in de carwash.
zaima
Ik woon hier ergens in het hol van pluto dus daar hebben we niet zoveel last van alleen als we dan is een keer naar de stad rijden, dan kun je niet rijden zonder dat er wegenwerken zijn of ergens eens een verkeersituatie is verandert. Dus ze maken het zelf moeilijk.
Jurado
Het verkeersbord:
Het verkeersbord,

Overigens, kzou wel graag eens willen weten hoe het komt dat er minder verkeersdoden zijn, Ik denk namelijk dat het komt omdat de wagens veiliger worden. En niet door de superboets enz. De enige manier om overdreven snelheid af te leren is volgens mij het plaatsen van verkeerslichten die op rood springen als je te snel rijd. Weg tijdswinst, weg overdreven snelheid.

Groeten,
Bondings
Het komt gedeeltelijk door de boetes/kleinere snelheid, ook door gewijzigde verkeerssituaties zoals rotondes en veiligere voertuigen.
Lessien
ooit eens geprobeerd in gent te rijden?
ze veranderen daar regelmatig de straten in 1-richting straten
en veranderen dan de richting van waar je er in kan
mijn vader is van gent afkomstig en hij zit vaak te vloeken omdat er nogmaals iets veranderd is
tis gewoon bijna onmogelijk om er ergens te geraken
echt verschikkelijk
en dan heb je de grotere straten waar tijdens het oversteken wanneer je nog maar halverwege bent het light al terug op rood springt
leuk is anders
ge hebt zeker gelijk
onze wegen zijn verschikkelijk en inderdaad ook veel te veel borden
Museobanus
Er zijn zelf borden die aangeven

'Opgepast Fietsers op de rijbaan wegens slechte staat fietspad'

Het is natuurlijk veel goedkoper om zo'n bord te zetten, dan een nieuw fietspad aan te leggen
Gieter
Museobanus wrote:
Er zijn zelf borden die aangeven

'Opgepast Fietsers op de rijbaan wegens slechte staat fietspad'

Het is natuurlijk veel goedkoper om zo'n bord te zetten, dan een nieuw fietspad aan te leggen

Ook wel nodig, anders zou een fietser die valt de staat voor de rechter kunnen brengen en een schadevergoeding eisen. In Amerika doen bedrijven dat ook, de meest idiote waarschuwingen in de handleiding van een product zetten, zoals bijvoorbeeld "geen hond in de microgolfoven steken" etc., om schadeclaims te voorkomen.
©Wolfie
Ik weet nog dat ik met mijn familie op de TGV moest stappen op een station in Brussel.

We hadden al één groot probleem, we konden er bijna niet komen. We
hadden nog geen navigatiesystemen enz. en we leken op tijd te komen.
Eenmaal bijna in de straat aangekomen bleek dat we niet konden
parkeren omdat de hele weg open lag... Daarna hebben we de bordjes gevolgd en ik nog steeds geen idee waar we toen terecht zijn gekomen....

Na allerlei manieren van omrijden bereikten we ons doel toch.

De TGV hadden we niet gehaald als die niet te laat was gekomen.

We en nog veel anderen hadden veel geluk daarbij.

Met andere woorden, het zou geen kwaad kunnen als jullie daar eens ernstig gaan nadenken over een systeem dat duidelijk en overzichtelijk is en vooral regelmatig.
Lord Klorel
©Wolfie wrote:
Na allerlei manieren van omrijden bereikten we ons doel toch.

De TGV hadden we niet gehaald als die niet te laat was gekomen.

We en nog veel anderen hadden veel geluk daarbij.

Met andere woorden, het zou geen kwaad kunnen als jullie daar eens ernstig gaan nadenken over een systeem dat duidelijk en overzichtelijk is en vooral regelmatig.

Ik krijg het ook op mijn zenuwen als weer maar voor de zoveelste keer eens traat ligt opgebroken en dan zijn de wegomleggingen zeer slecht aangegeven.
Ofwel zet je degelijke signalisatie of wel zet je niets. maar zo half om half is het niet.
neji
Lessien wrote:
ooit eens geprobeerd in gent te rijden?
ze veranderen daar regelmatig de straten in 1-richting straten
en veranderen dan de richting van waar je er in kan
mijn vader is van gent afkomstig en hij zit vaak te vloeken omdat er nogmaals iets veranderd is
tis gewoon bijna onmogelijk om er ergens te geraken
echt verschikkelijk
en dan heb je de grotere straten waar tijdens het oversteken wanneer je nog maar halverwege bent het light al terug op rood springt
leuk is anders
ge hebt zeker gelijk
onze wegen zijn verschikkelijk en inderdaad ook veel te veel borden

En dan zwijg je nog maar over de verkeerswerken in Gent...

Momenteel zitten ze op een kruispunt de signalisatie en dergelijke al twee maand te veranderen voor de Tour de France die daar passeert; zijn ze óók nog eens aan het werken aan een nieuwbouw waardoor alles nog een stuk smaller is (dan nog niet gesproken over de camions die beton komen brengen...).

Dan heb je aan de andere kant van't stad waar ze de grachten weer openleggen en een brug aan het bouwen zijn... (bussen rijden helemaal rond e.d.)...

Gent is inderdaad niet bepaalt een pretje om in rond te rijden! (EN TE PARKEREN!)
©Wolfie
Bondings wrote:
Ik vind ook wel dat het één grote warboel is, als ik me niet vergis hebben we zelfs het grootste aantal verkeersbordjes in de hele wereld.

"Alles is een warboel daro in België bij jullie." Dat is wat de gemiddelde Nederlander van mening is.

Wij, de Nederlanders kunnen er ook wat van. In Nijmegen ( gelegen in het midden van Nederland) zijn er snelwegen die eerst over gaan naar de 'stadswegen'. Helaas moet dit wel gepaard gaan met een grote onduidelijkheid.

Ik weet wel een mooi voorbeeld te noemen met een flitspaal waaraan ze goud geld hebben verdient. Als je het kruispunt afreed naar de tweebaans weg rijdt vrijwel iedereen daar al 80km/h........

Helaas staat er pas op 200m van dat kruispunt op die weg dat je 80km/h mag vanaf daar. 100m voor dat bord, hebben ze een flitspaal gezet achter de bosjes....

Waarschijnlijk hebben veel mensen zich daaraan al heel erg geërgerd.

Wij kunnen er ook wat van, maar het is denk ik wel een feit dat het in Nederland iets duidelijker is.
Maxus
Ohja, wat wel opvalt, is dat de laatste jaren er minder laagvliegers zijn. Er wordt strikter en strikter de snelheidsbeperking nagevolgd.
Alleen spijtig dat 90% van de flitspalen in Vlaanderen staan, dus Hollies, ga door Wallonië naar Frankrijk Razz Dan leer je nog een beetje Frans Very Happy

Ofja, met je caravan haal je toch de 120km/u niet Razz
atleetalie
wie verzint zoiets? Het is net zo simplistisch als andere verkeers borden maar je kan het op verschillende manieren uitleggen.
neji
Maxus wrote:
Ohja, wat wel opvalt, is dat de laatste jaren er minder laagvliegers zijn. Er wordt strikter en strikter de snelheidsbeperking nagevolgd.
Alleen spijtig dat 90% van de flitspalen in Vlaanderen staan, dus Hollies, ga door Wallonië naar Frankrijk Razz Dan leer je nog een beetje Frans Very Happy

Spijtig... Ergens is het ook wel normaal dat er meer in Vlaanderen staan dan in Wallonië...
Ik zie niet iedereen al direct aan 160 km/u rijden aan de waterval van Coo of de abdij van Orval... (om maar iets te zeggen).

Je hebt gewoon minder plaatsen om snel te rijden en gaan ze dus ook minder flitspalen gaan zetten omdat de kans dat ze iemand flitsen niet écht groot is..
Maxus
neji wrote:
Maxus wrote:

Spijtig... Ergens is het ook wel normaal dat er meer in Vlaanderen staan dan in Wallonië...
Ik zie niet iedereen al direct aan 160 km/u rijden aan de waterval van Coo of de abdij van Orval... (om maar iets te zeggen).

Je hebt gewoon minder plaatsen om snel te rijden en gaan ze dus ook minder flitspalen gaan zetten omdat de kans dat ze iemand flitsen niet écht groot is..

het is daar nu ook niet 1 en al boereland hoor, ik wil maar zeggen dat de kloof met Vlaanderen te groot is.
90-10 is wel beetje extreem hé, wetende dat alles 50-50 wordt verdeeld.
dirkvb
Ministers, ministers, ...
Mensen (waarvan ze zeggen dat ze verstand hebben) zoals ministers doen eerst een onderzoek, twee jaar. Dan maken ze maatregelen om die situatie te "verbeteren". En nog eens twee jaar later is er een nieuwe studie van no g eens twee jaar die zegt: "De oude situatie was eigenlijk beter!".

En dan zeggen dat wij soms onlogisch werken he.

Greetz
the666bbq
het zijn inderdaad niet alleen de jongeren die voor de ongevallen zorgen maar die weekendongevallen waar 95% wel jongeren zijn, worden veel steevast als benchmark gebruikt of toch als eerste met de vinger gewezen om te zeggen dat snelheid een probleeem is. Net zoals twee glazen bier het probleem zou zijn. Maar omdat dat dan weer lastig is zeggen ze maar : iedereen niet meer drinken. Akkoord dat verkeersongevallen met lichamelijke schade volkomen kut zijn (je moet het mij niet vertellen, ik heb er al familieleden aan verloren) MAAR dat betekent niet dat je iedereen alles moet beginnen ontzeggen onder het mom van de veiligheid. Want niet alleen je vrijheid wordt door regeltjes beperkt, je geeft de snorren ook de kans om die regeltjes met boetes af te dwingen; en zo wordt dan parkeren op een berm 'soms' bekeurd met een flinke boete, of 50 om half acht 's avonds voor de schoolpoort van een dorp waar je nog nooit bent geweest en waar alle kinderen van de school misschien al in bed liggen soms wel bekeurd, of dat ene glaasje dat je drinkt met die vriend die je al heel lang niet meer had gezien en toevallig op straat tegenkomt (twee minuten voor je mag blazen, op een nuchtere maag)... soms wel, soms niet, ...
erger nog dan de willekeurigheid van de boetes vind ik mijn vrijheid echt wel beperkt ... en wordt ik als misdadiger bekeken als ik ergens 'foutief' geparkeerd sta...

en ik herhaal : afnemen van vrijheden daar bekom je inderdaad resultaat mee : als iedereen twintig per uur rijd op de autostrade dan zullen er minder doden vallen (minder ongelukken daarom nog niet), als je iedereen verplicht om een half jaar binnenshuis te blijven dan gebeuren er minder ongelukken, als niemand zich nog mag voorplanten dan lossen alle problemen zich vanzelf op...

ik vind gewoon dat er teveel, voor elk probleempje dat er in de samenleving bestaat onmiddellijk een wet moet worden gevormd die dat dan maar moet tegengaan. Omdat 'iemand' het wat goor maakte na tien uur moet ineens iedereen het maar eens wat stiller gaan doen na 10 uur; ook al is de halve buurt het erover eens dat dat één keer op het jaar wel eens moet kunnen met de straat barbecue dan staat één zielepoot het vrij om de politie te bellen om te vragen dat het feest wat minder kan .. dat is geen vrijheid.

En dan wil ik die cliches zoals 'vrijheden die stoppen waar die van een ander beginnen' wel aannemen maar ik vind het zielig dat 'gezond' verstand niet meer mag kunnen, goede opvoeding van geen belang meer is, ik wil 'de korrel zout' terug in mijn samenleving... In plaats van iedereen te verplichten nuchter aan 50/uur naar huis te rijden wil ik dat iemand de ballen heeft om te zeggen tegen de Johnnies dat ze idioten zijn, ipv hoofddoekjes te verbieden zou ik willen dat iemand de ballen heeft om tegen die paar 'kutjeweetwellen' te zeggen dat niemand ze wil in hun samenleving terwijl de andere zich wel lijken te kunnen gedragen...

een betere wereld begint bij jezelf, niet bij wat wetten en regeltjes...