FRIHOSTFORUMSFAQTOSBLOGSDIRECTORY
You are invited to Log in or Register a Frihost Account!

Psychologie en spiritualiteit

Dream_hytec
Good morning,

Ik heb dit onderwerp aangemaakt omdat ik vind dat wij (als nederlandstaligen) hier ook een plekje verdienen om over Psychologie en Spiritualiteit te kunnen en mogen praten.
Ik ben nogal geïnterresseerd in alles wat daarmee te maken heeft.
Ik ben zeker geen psycholoog, maar ik help wel graag mensen hun moreel op te krikken.

Ik heb een gevoel dat er meer is in het leven dan het leven zelf, daarmee bedoel ik dat mensen speciale gaven kunnen hebben.
Soms heb ik het gevoel dat er iets binnen in mij zit te broeden en die momenteel nog niet tot volledige uiting komt.
Toen ik in school nog zat (nu ook nog soms) kon ik dikwijls bepaalde uitspraken doen die bij nader inzien soms tot recht kwamen. Van dan is alles beginnen groeien bij mij.

Ik ben een groot raadsel voor bepaalde mensen, maar hoe dit komt weet ik niet. Ik ben gewoon open, eerlijk en "straid to the point".

Ik hoop dat dit onderwerp door jullie goed zal gebruikt worden. Ik zou graag hier enkele mensen bijeen krijgen die een grote interesse hebben voor dit alles en die zo samen met mij bepaalde informatie kunnen uitwisselen.

Mvg
Dream_Hytec
MrBlueSky
Psychologie en spiritualiteit hebben niet echt iets met elkaar te maken. Psychologie is een wetenschap die menselijk gedrag en menselijk denken bestudeert en probeert te verklaren.

Spiritualiteit heeft te maken met wat je ideeen over 'boven'-natuurlijke zaken zijn, zoals bijvoorbeeld in een religie.

Quote:

Wat doorgaans met "religie" wordt aangeduid en wat met "spiritualiteit" wordt aangeduid ligt vaak erg dicht bij elkaar. In strikte betekenis wordt er het bewustzijn mee aangeduid, dat de menselijke ziel of het menselijke innere zijn oorsprong in een goddelijke of andere transcendentie heeft of in relatie staat tot een hogere werkelijkheid. De spiritualiteit is een bijzondere, maar niet noodzakelijk confessioneel begrepen religieuze levenshouding van een mens, die zich op het transcendente of immanente goddelijke Zijn concentreert resp. op het principe van de transcendente waarheid of hoogste werkelijkheid.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Spiritualiteit
Dream_hytec
MrBlueSky wrote:
Psychologie en spiritualiteit hebben niet echt iets met elkaar te maken. Psychologie is een wetenschap die menselijk gedrag en menselijk denken bestudeert en probeert te verklaren.

Spiritualiteit heeft te maken met wat je ideeen over 'boven'-natuurlijke zaken zijn, zoals bijvoorbeeld in een religie.

Ok daar heb je een punt, tot zover ben ik akkoord.
Doch zijn mensen die in de spirituele wereld zitten 'meestal' (!= altijd) mensen die ook zich verdiepen in de psychologie.

Nu een verklaring daarvoor kan de volgende zijn:
- Meestal mensen die in hun jeugd (of leven) iets ergs meegemaakt hebben waar ze psychologisch (lees: mentaal, of psychologisch in breedde zin van het woord; wil niet zeggen gestoord) hebben van afgezien zoeken ze een oplossing of slaan ze een andere weg in (= de spirituele wereld).

Stel: iemand heeft in zijn jeugd (zwaar) mishandeld geweest door derde(n) en kreeg bv geen liefde thuis, ... meestal komen deze personen er sterker uit na x-aantal tijd. (let op: meestal)
Wil dat zeggen dat ze daarvoor hier niet van afzien? Nee ... dat niet, tuurlijk zien ze daar (voor de rest van hun leven soms) van af.
Deze perso(o)n(en) ontwikkelen zich meestal beter op een ander vlak, zoals oa. spiritualiteit.

Daar kan zoveel over gezegd worden en urenover geschreven of gepraat worden. Dat is de reden waarom ik dit onderwerp heb gestart.
Ik hoop dat hier veel reacties opkomen die de moeite waard zijn.

Dream_Hytec
MrBlueSky
Dream_hytec wrote:
MrBlueSky wrote:

Ok daar heb je een punt, tot zover ben ik akkoord.
Doch zijn mensen die in de spirituele wereld zitten 'meestal' (!= altijd) mensen die ook zich verdiepen in de psychologie.

Nu een verklaring daarvoor kan de volgende zijn:
- Meestal mensen die in hun jeugd (of leven) iets ergs meegemaakt hebben waar ze psychologisch (lees: mentaal, of psychologisch in breedde zin van het woord; wil niet zeggen gestoord) hebben van afgezien zoeken ze een oplossing of slaan ze een andere weg in (= de spirituele wereld).

Stel: iemand heeft in zijn jeugd (zwaar) mishandeld geweest door derde(n) en kreeg bv geen liefde thuis, ... meestal komen deze personen er sterker uit na x-aantal tijd. (let op: meestal)
Wil dat zeggen dat ze daarvoor hier niet van afzien? Nee ... dat niet, tuurlijk zien ze daar (voor de rest van hun leven soms) van af.
Deze perso(o)n(en) ontwikkelen zich meestal beter op een ander vlak, zoals oa. spiritualiteit.

Daar kan zoveel over gezegd worden en urenover geschreven of gepraat worden. Dat is de reden waarom ik dit onderwerp heb gestart.
Ik hoop dat hier veel reacties opkomen die de moeite waard zijn.

Dream_Hytec

Dat is waar. Ik ben verder ook niet tegen een dergelijk forum, integendeel. Ik 'moest' alleen even opmerken dat psychologie en spiritualiteit in principe niet veel met elkaar te maken hebben, hoewel het verband wat jij noemt er wel is.
Gieter
Quote:

Ik ken toch een paar mensen die psychologie studeren, maar die zich niet bezighouden met spirituele dingen. Misschien moeten we hier maar eens een steekproef over houden!
rvec
mijn moeder is psychtherapeut maar niet echt spiritueel bezig. Al is ze wel joods.
Dream_hytec
Gieter wrote:
Quote:

Ik ken toch een paar mensen die psychologie studeren, maar die zich niet bezighouden met spirituele dingen. Misschien moeten we hier maar eens een steekproef over houden!

Dat bedoelde ik niet met (!= altijd) dat er altijd uitzonderingen op de regel zijn. Ik zei niet dat iedereen zo er mee bezig is als ze richting psychologie gevolgd hebben. Toch komt het vaak voor dat het zo is.

Een vaste regel over wie wel en wie niet kan nooit gegeven worden over eender welk onderwerp dan ook. Nu de bedoeling van mij om hier de post te zetten was om mensen die hieraan nood zouden kunnen hebben, dat deze hiervan zouden gebruik kunnen maken.

Groeten
Dream_Hytec
RoomRooz
Ik vind het heerlijk om over spiritualiteit na te denken. Misschien bestaat er wel zoiets. En misschien niet. Wel denk ik dat dat wat heksen doen (gothica's, whatever), als ze bijvoorbeeld een nare spreuk uitspreken over iemand, die negatieve energie 3 keer zo groot bij hen terugkomt. Daar dacht ik vooral 2 jaar geleden erg aan, dat ik gewoon positief wilde denken en positieve energie wilde uitstralen, en nu is dat weer wat minder geworden. Je kunt natuurlijk wel over iemand denken van 'wat doe jij stom, wat ben jij een bitch', maar dan hoef je nog niet gemeen te zijn: die ander weet niet dat jij zo over hem denkt, je hoeft die gedachtes niet te uiten, je kunt gewoon normaal met elkaar omgaan, ook al mag je elkaar niet. Daar vind ik ook wel wat in zitten. Een ander verhaal is het als mensen die mij niet mogen om de een of andere reden anderen daar in gaan betrekken: best als je mij niet mag, maar houd anderen daarbuiten, want dan kan het voor mij vervelend worden en ik zit er niet mee als iemand mij niet mag (stel je voor, als je je daar al druk over gaat maken), maar dat vind ik gewoon stom. Nee, dan ga ik mij ook niet meer op een fatsoenlijke manier gedragen, dus het niet mogen voor mezelf houden. En dat heeft hij/zij dan aan zichzelf te danken.
Reply to topic    Frihost Forum Index -> Dutch -> Algemeen

FRIHOST HOME | FAQ | TOS | ABOUT US | CONTACT US | SITE MAP
© 2005-2007 Frihost, forums powered by phpBB.