FRIHOSTFORUMSSEARCHFAQTOSBLOGSCOMPETITIONS
You are invited to Log in or Register a free Frihost Account!

4,66 promille

Bondings
De Standaard wrote:
VEURNE - Een 41-jarige man uit Nieuwpoort mag zich de trieste recordhouder noemen van het hoogste opgemeten alcoholgehalte in het bloed. Op 1 mei 2005 bleek tijdens een politiecontrole in Nieuwpoort dat hij na een dagje wijn en bier te hebben genuttigd niet minder dan 4,66 promille in zijn bloed had, terwijl hij achter het stuur zat. De man verscheen dinsdag voor de politierechtbank in Veurne.

Zoveel drinken (een record) dat je eigenlijk dood had moeten zijn en dan nog het left hebben om achter het stuur te kruipen en anderen hun leven in gevaar brengen. En maar een rijverbod van 6 maanden (wat ik niet echt begrijp of dat de 2 jaar tussen de daad en het proces) erbij zit, maar het blijft dan nog weinig) krijgen in plaats van levenslang. Als je iemand dood rijdt, is die namelijk ook levenslang dood.
Sharpe
:shock: 4,6 promille!

wow, die moet echt een kater hebben gehad de dag erna.
Er zijn toch apparaten in de maak die je eerst controleren voordat je je auto mag starten. Het wordt tijd dat ze dat maar eens door ontwikkelen en op de markt zetten.

En lef denk ik niet, die man weet totaal niet meer wat ie doet. Ik denk eerder dat dat iets onbewusts is geweest. "Ik heb lekker een paar drankjes gehad, tijd om naar huis te gaan en te slapen."

Je kan mij niet wijsmaken dat je nog helder kan nadenken dan. ;)
confu
is even rekenen; 0,00466 * 5000 centilitert bloed, komt dus neer op 23.3 centiliter pure alcohol in het bloed, op het moment van de bloedproef op het bureau, das bijna een blik cola... wel cola-tik dan lijkt mij? Laughing
Bondings
Sharpe wrote:
Er zijn toch apparaten in de maak die je eerst controleren voordat je je auto mag starten. Het wordt tijd dat ze dat maar eens door ontwikkelen en op de markt zetten.

Enerzijds lijkt me dat een heel goed idee, dat vele levens zou redden.

Maar anderzijds is het implementeren in alle auto's en maken dat het niet te omzeilen is, is volgens mij heel moeinlijk.

Ten tweede vind ik niet dat deze test falen te auto zou mogen blokkeren, want er zijn altijd noodsituaties te bedenken en een auto zou dan moeten werken. Stel bijvoorbeeld dat je ergens op een gevaarlijke plaats/autosnelweg bent stilgevallen en de auto weer moet opstarten, maar dat niet lukt omdat het apparaat faalt enje dronken verklaart. Of dat je lichtjes dronken bent, maar een hoogzwangere vrouw of levensgevaarlijk gewonde man moet vervoeren.
Sharpe
Bondings wrote:
Sharpe wrote:

Enerzijds lijkt me dat een heel goed idee, dat vele levens zou redden.

Maar anderzijds is het implementeren in alle auto's en maken dat het niet te omzeilen is, is volgens mij heel moeinlijk.

Ten tweede vind ik niet dat deze test falen te auto zou mogen blokkeren, want er zijn altijd noodsituaties te bedenken en een auto zou dan moeten werken. Stel bijvoorbeeld dat je ergens op een gevaarlijke plaats/autosnelweg bent stilgevallen en de auto weer moet opstarten, maar dat niet lukt omdat het apparaat faalt enje dronken verklaart. Of dat je lichtjes dronken bent, maar een hoogzwangere vrouw of levensgevaarlijk gewonde man moet vervoeren.

Grijze gebieden heb je overal helaas. :(
timerecords
Bondings wrote:

Ben ik het mee eens, ik vind niet dat ze zoiets in auto's MOETEN bouwen maar dat ze juist zulke mensen EXTRA moeten aanpakken en niet naar (bv) 3 dagen weer vrij want zo leren ze er (bijna) niks van en dus doen ze het zo weer...
rvec
of die aparatuur goedkoper maken. Veel mensen hebben geen idee hoe lang alcohol in je bloed blijft zitten en hoeveel het uitmaakt of je hebt gegeten of slaperig bent ofzo. Door die aparaten goedkoper te maken en in winkels te leggen gaan meer mensen zichzelf testen en als daar dan een briefje bij komt met de hoogte van de boetes dan zullen mensen meer gaan nadenken over hun promile.
SgtGarcia
De regels moeten gewoon nog strenger worden, als ze gewoon heel simpel zeggen: Als je alcohol op hebt mag je niet rijden. Dan hoeven mensen nooit meer na te denken over hun promillage en wat dan ook. Gewoon niet drinken als je moet rijden.
En mensen die dronken achter stuur zitten, hard aanpakken, deze man zal over 6 maanden weer rustig verder rijden, en voor je het weet zit ie weer zat achter het stuur.
Dream_hytec
SgtGarcia wrote:
De regels moeten gewoon nog strenger worden, als ze gewoon heel simpel zeggen: Als je alcohol op hebt mag je niet rijden. Dan hoeven mensen nooit meer na te denken over hun promillage en wat dan ook. Gewoon niet drinken als je moet rijden.

Velen zullen het met deze regel niet eens zijn denk ik. Je hebt altijd van die mensen die nooit akkoord zijn met alles.
Ikzelf heb daar geen probleem in, want ik ben voor de volle 100% een niet alcohol drinker. Wil dit zeggen dat ik er iets op tegen heb dat mensen dat gebruiken of consumeren?

Nee, maar wel tegen het feit dat mensen soms naďef (kunnen) zijn en drinken combineren met rijden. Ze staan nooit stil bij het feit dat ze anderen grote miserie ermee kunnen berokkenen. Men weet pas wat alcohol voor gevolgen kan hebben, als men ooit zelf in een benarde situatie heeft gezeten. Mensen kunnen soms ozo egoďsten zijn.

SgtGarcia wrote:

En mensen die dronken achter stuur zitten, hard aanpakken, deze man zal over 6 maanden weer rustig verder rijden, en voor je het weet zit ie weer zat achter het stuur.

Daar heb je een punt, men laat de (zware) overtreders soms te snel ongemoeid. Das bijna in alles zo. Als iemand die altijd het rechte pad volgt en 1x er eventjes naast zit, wordt deze hard aangepakt.
Maar de zwaardere overtreders, deze hebben meestal geluk dat ze nooit gepakt worden of indien wel dat ze altijd met een simpele straf (die soms veel te licht is) ervan af komen.
Ze moesten mensen die een accident veroorzaakt hebben, jaren en jaren laten meewerken in de spoedgevallen van de ziekenhuizen. Dat ze eens zien hoe mensen er soms aan toe kunnen zijn na zo'n ongeval. Alleen zie ik daar de praktische kant niet echt goed haalbaar. Men zou niet veel kunnen doen op de dienst omdat men bv niet de opleiding(en) heeft gedaan.

Oh het blijft een eindeloze discutie (alles over de mens met zijn/haar fouten). Men zou beter meestal eerst 2x nadenken voor men iets doet en aan de gevolgen denken.

Dream_hytec
mr_killers
Wat is promile dan?
rvec
10 promille = 1 procent
100 procent = 1000 promille
en het slaat op het aandeel alcohol in het bloed.
bij deze man waren dus 4,66 delen van de 1000 delen bloed alcohol.

En met strengere regels schiet je niks op, en als je het maximum naar 0 brengt kan je als je een slechte conditie hebt door 1 glas bier 2,5 uur niet rijden. Lijkt me wat overdreven.
atleetalie
wat een idioot, het had levens kunnen kosten, jammer dat ie zich zelf niet dood gereden heeft, zou hij zich er voor schamen, en een volgend ekeer beter uitkijken? denk het niet, die criminelen mogen wat mij betreft voor hun misdaad worden opgepakt
Lady Elensar
4,66 promille?? Shocked

Dat is behoorlijk hoog! Ik vind dat ze zijn rijbewijs levenslang hadden moeten afpakken. Belachelijk. Dat sommige mensen ook in de auto durfen te stappen wanneer ze gedronken hebben.. Alsof het hen niet boeit dat ze zo heel gemakkelijk ongelukken kunnen veroorzaken. Hebben ze zelf last van, en de onschuldige(n) al helemaal. Zo oneerlijk.
neji
Voor mij mogen ze hem gerust een rijverbod opleggen.
Als je in zo'n toestand niet kan bedenken dat het onverantwoord is om achter het stuur te kruipen maar wel een paar kilometer op je gemak kan rijden...

Maar over dat apparaatje dat je auto zo blokkeren bij een positieve test..
Het is hier al besproken geweest en ik denk ook dat het niet handig is. Wat als je je in een noodsituatie verkeerd? Je zit op een feestje en plots moet je vrouw bevallen of is iemand van zijn stukje gedraaid...
Dan sta je daar met het bericht dat je nog zoveel uur moet wachten...
rvec
ik denk ook dat het dan nog niet goed is om te gaan rijden. En als je op een feestje bent en je bent van plan nog terug te gaan rijden dan drink je niet of misschien 1 glaasje, dan mag je nog echt wel rijden.

En anders vraag je iemand anders om te rijden. Ik denk niet dat er veel noodgevallen zijn waarbij iemand teveel drank op heeft om te mogen rijden volgens de wet maar nog wel zal moeten rijden.
Skippers
Zolang deze persoon met 4.66 promile zichzelf tegen een boom kapot rijd en niemand anders daarbij meeneemt ben ik tevreden. Het klinkt heel raar en heel aso maar met zulk soort mensen heb ik geen enkel medelijden als ze zichzelf kapot rijden.

Helaas nemen ze vaak onschuldige mensen mee die er vaak nog erger vanafkomen dan de veroorzaker....
Yjaxygames
Zo'n lage straf? En bovendien, als je zoveel zuipt moet je tegen jezelf in bescherming worden genomen. Je bent toch gewoon een heel groot gevaar voor iedereen in de omgeving.
keempe
Sharpe wrote:
Shocked 4,6 promille!

En lef denk ik niet, die man weet totaal niet meer wat ie doet. Ik denk eerder dat dat iets onbewusts is geweest. "Ik heb lekker een paar drankjes gehad, tijd om naar huis te gaan en te slapen."

Je kan mij niet wijsmaken dat je nog helder kan nadenken dan. Wink

Hahahaha ja hij zei (werd me verteld):" ik heb 2 flesjes wijn en een bak bier op" Very Happy I find that hard to believe... Very Happy
Klaw 2
ik denk dat hij niet echt doorhad dat hij zoveel promille in zijn bloed had, en er zijn eenmaal maximum straffen voor dat zó'n dingen.
Lord Klorel
Iemand die zoveel alcohol op heeft, heeft geen enkel besef nog van realitieit. Zelfs gaat het zover dat ze door een black-out absoluut niet meer weten wat ze doen of hebben gedaan.
Ik kan hierover meespreken, want ik ben een vrijwilliger bij de Responsible Young Drivers in België.
Wij laten de mensen dan proef ondervindelijk ervaren wat alcohol teweeg kan brengen op evenwicht en coördinatie.