FRIHOST ē FORUMS ē SEARCH ē FAQ ē TOS ē BLOGS ē COMPETITIONS
You are invited to Log in or Register a free Frihost Account!

Vlamingen en Walen voelen zich Belgen

Bengt
Quote:
Vlamingen ťn Walen voelen zich in de eerste plaats nog altijd Belg. Dat blijkt uit een enquÍte die de kranten De Standaard en Le Soir morgen publiceren. Toch is iedereen ervan overtuigd dat BelgiŽ een "aflopende zaak is".

bron: http://www2.vrtnieuws.net/cm/vrtnieuws.net/nieuws/binnenland/070323_Pelingstandaardsoir

In tegenstellingen tot wat men soms zou vermoedden, voelen Vlamingen en Walen zich nog steeds Belg. (Ik denk dan aan de nep-uitzending van de RTBF e.d.)
Enige reacties ?
neji
Goh, ik ben het daar wel mee eens...
Ik ben en voel me nog steeds een Belg. Als men vraagt van waar ik kom dan zal ik meestal wel BelgiŽ zeggen... Dat is al klein genoeg om te weten liggen voor buitenlanders! Razz

En over die overtuiging dat BelgiŽ een "aflopende zaak is", daar ben ik persoonlijk alvast niet mee eens. Ik denk dat BelgiŽ nog heel lang een zaak kan blijven. Tenminste als arrogante Vlamingen zoals we zijn de Walen wat zouden helpen.
Georgeboy
Ik voel me zeker ook Belg en dat BelgiŽ een aflopende zaak is, ben ik het niet mee eens. Er is misschien wel wat wrevel tussen Vlamingen en Walen. Maar dat wordt vaak veroorzaakt door uitspraken van bepaalde politici. Het is natuurlijk wel zo, dat er zaken zijn die niet door de beugel kunnen. De verschillen zijn er natuurlijk en jammergenoeg houden sommige Walen de vooruitgang tegen.

Er zijn ook standpunten en zaken waar ik me niet kan mee verzoenen. Maar dat zou me hier te ver leiden. Ik vind die redenen niet zwaar genoeg om BelgiŽ uit elkaar te trekken. Al vind ik de verschillende opdelingen per gewest niet erg, voor Vlaanderen heeft dit al veel voordelen gehad...

Greetz
Bengt
Goed om te zien dat jullie er zo over denken.
Ik vind ook niet dat BelgiŽ een aflopende zaak is. Dat wordt gewoon opgeblazen, en sommige partijen hebben niet liever dat dit zo opgeblazen wordt.
neji
Is er hier iemand eigenlijk die er anders over denkt want ik denk dat dit wel een leuke discussie kan worden! Smile
Bondings
Ik denk dat dit komt omdat degenen die onafhankelijk willen worden, veel meer actief zijn in de media en de politiek, terwijl degenen die BelgiŽ willen laten zoals het is, geen echte reden hebben om daar voor op te komen (je gaat toch moeilijk op straat komen protesteren om iets te laten zoals het is, als het toch niet veranderd gaat worden).

Van mij mag BelgiŽ trouwens ook blijven bestaan, hoewel ik het geen goed idee vond om 2 (nu 3) taalgemeenschappen in 1 land samen te zetten - dat geeft gewoon problemen. Maar nu zitten we eenmaal samen en ik zou zeggen eendracht maakt macht.
Museobanus
Dit is denk ik geen betrouwbare test, er zijn idd veel belgen die zich belg voelen, maar evenveel die zich vlaming of waal voelen,

ik voel mezelf meer vlaming dan belg, en dat heeft niets te maken mat politieke partijen als het vlaams belang, want daar moet ik dan niets van weten, maar toch voel ik mij eerder vlaming dan belg

Als belg ben je dan wil fier over nationale dingen, zoals de sportprestaties van tom boonen, kimgeveart, op zo'n momenten zijn vele mensen dan wel blij om belg te zijn, en zal dat primeren boven vlaming of waal.
LordHateSphere
Onlangs is er op "EEN" een onderzoek getoond, meer dan de helft van de vlamingen voelt zich niet belg en is tegen het koningshuis, terwijl de walen omgekeerd stemden...

Het is altijd relatief omdat ze moeilijk 10milioen mensen kunnen ondervragen.

Maar toch denk ik dat de Vlamingen zich nu toch minder belg voelen gewoon omdat walen en vlamingen veel verschillen dat je moeilijk kan zegge dat we nog van hetzelfde land zijn :/
Bengt
Bondings wrote:
Ik denk dat dit komt omdat degenen die onafhankelijk willen worden, veel meer actief zijn in de media en de politiek, terwijl degenen die BelgiŽ willen laten zoals het is, geen echte reden hebben om daar voor op te komen (je gaat toch moeilijk op straat komen protesteren om iets te laten zoals het is, als het toch niet veranderd gaat worden).

De Standaard is toch een kwaliteitskrant, ik vermoed dat ze wel een goede steekproef hebben genomen.
Gieter
Tja, met statistieken kan je zowat alles aantonen. Ik voel me trouwens geen Belg, maar kom.

Denken we bijvoorbeeld maar aan De Stemmenkampioen:

VVB wrote:
51,3% van de ruim 10.000 deelnemers aan 'De Stemmenkampioen' stemt voor, 40,5% is tegen en 8,4% heeft er geen mening over.
Bondings
Bengt wrote:
Bondings wrote:

De Standaard is toch een kwaliteitskrant, ik vermoed dat ze wel een goede steekproef hebben genomen.

We hebben het hier wel over 2 verschillende dingen, als ik me niet vergis. Er is een verschil tussen denken dat BelgiŽ niet meer gaat bestaan in 100 jaar, en BelgiŽ willen splitsen.
rein
Rare uitslag; die enquŽte. Ik voel me net meer Vlaming dan Belg, en ik vind net niet dat BelgiŽ een afolopende zaak is. Toegegeven, de geldstromen naar 'ons arme zuiden' moeten afgebouwd worden (of toch op z'n minst transparanter gemaakt worden). Maar Vlaanderen op zich, zonder BelgiŽ, dat stelt toch niks voor?

Het is gewoon een feit -zoals Bondings zei- dat separatisten veel meer media-aandacht opzoeken.

Om BelgiŽ bijeen te houden moet er wel een verandering komen. Nu zijn de twee landsdelen totaal vervreemd van elkaar. Waalse politici kennen we in Vlaanderen niet. Waalse televisie of radio intereseert ons niet. Onze culturen groeien uit elkaar. Dŗt zou eigenlijk op de politieke agenda moeten staan.