Dit jaar is mijn tijd op het secundaire onderwijs (waarschijnlijk) voorbij. Nu moet ik een keuze gaan maken om verder te studeren. Ik heb nu Industriële Wetenschappen gedaan.
Ik ga waarschijnlijk toegepaste informatica doen. Is hier iemand die dit ook gedaan heeft?
Hier in Limburg (België) zijn er 2 scholen waar je die richting kan volgen Xios en PHL. Maar er is verschil tussen de vakken op beide scholen. Op de ene school staan ook meer studie punten op bijvoorbeeld wiskunde dan de andere.
Nu zou ik graag willen weten waar ik op moet letten. Wat zijn de voordelen, nadelen ...
Mja, dat is een moeilijke vraag. Het hangt er allemaal beetje vanaf wat je graag zou willen doen. Wil je graag de programmeurswereld instappen dan zou ik zeggen, zorg dat je basiskennis wiskunde voldoende breed is. Wil je echter je meer bezighouden met de echte toepassing zoals de richting ook van naam is, zou ik kijken naar het aanbod van de aangeboden vakken. Ikzelf heb ervoor gekozen om meer algemeen te gaan dan toegepaste informatica, omdat ik de toepassingen liever op mezelf leer. Er bestaan hele goeie boeken, er bestaan goeie websites enz... En als er dan al eens iets niet lukt, is vragen aan kennissen nog altijd een mogelijkheid. Als je uit de industriële wetenschappen komt, heb je zeker een sterke basis, waarmee je een breed bereik aan richtingen kunt nemen. Is een prima voorbereiding. Zelfs universitaire studies mogen geen probleem vormen.
Greetz
Sinds dit academiejaar bestaat er aan de KHLim departement IWT in Diepenbeek een opleiding Elektronica-ICT met keuzerichting ICT.
Dit is een volwaardige informatica-opleiding, op niveau Professionele Bachelor (3 jaar).
Ga maar eens kijken naar www.khlim.be
Grtz
Is die opleiding niet vooral op elektronica gericht en minder voor het programmeren, ... ?
Nee hoor.
Dat is nu net de bedoeling van die opleiding.
Spijtig dat de naam 'Elektronica' er nog in voorkomt.
Maar als je kiest voor de afstudeerrichting ICT, dan komt er in het vakkenpakket geen elektronica meer aan te pas.
Je hebt wel nog een vak elektronica waarin beschreven wordt wat de basisbouwstenen van een computer zijn (elektronische voeding enz ...).
De echte elektronica is alleen maar voor de afstudeerrichting 'Elektronica' (logisch he
).
Kijk maar eens op
http://www.khlim.be/eCache/DEF/2/365.doc
vanaf pagina 43
Grtz
Bij informatica komt er vaak veel wiskunde bij kijken en je hebt die ook wel nodig bij veel toepassingen. Als je echter slecht bent in wiskunde, kies dan misschien voor die met minder/gemakkelijkere wiskunde. Het is echter ook niet dat er minder studiepunten op wiskunde staan, dat het ook gemakkelijker is. Ik zou ook de slaagpercentages bekijken/vergelijken als ik jou was.
Op mijn universiteit zijn de slaagkansen op de bachelor informatica ronduit slecht (slechtse van wetenschappen 30-40%) doordat velen de richting onderschatten. In het begin is het grotendeels wiskunde (en als ik me niet vergis juist hetzelfde als die van de bachelor wiskunde) en de meesten buizen daar dan op.
| Bondings wrote: |
Bij informatica komt er vaak veel wiskunde bij kijken en je hebt die ook wel nodig bij veel toepassingen. Als je echter slecht bent in wiskunde, kies dan misschien voor die met minder/gemakkelijkere wiskunde. Het is echter ook niet dat er minder studiepunten op wiskunde staan, dat het ook gemakkelijker is. Ik zou ook de slaagpercentages bekijken/vergelijken als ik jou was.
Op mijn universiteit zijn de slaagkansen op de bachelor informatica ronduit slecht (slechtse van wetenschappen 30-40%) doordat velen de richting onderschatten. In het begin is het grotendeels wiskunde (en als ik me niet vergis juist hetzelfde als die van de bachelor wiskunde) en de meesten buizen daar dan op. |
Heel zware wiskunde inderdaad, 6u wiskunde gedaan hebben is een minimum.