FRIHOSTFORUMSSEARCHFAQTOSBLOGSDIRECTORY
You are invited to Log in or Register a Frihost Account!

Energie besparen..

keempe
Beste Frihosters,
vorige week heeft men in belgië een actie(Gun de aarde 5 minuten rust!) gedaan(1 Februari) door in de meeste steden en plaatsen het licht 5 minuten te doven... Tot ieders grote verbazing leverde dit meer energiebesparing op dan iedereen kon denken...
En natuurlijk heeft dit een positieve op het milieu, en natuurlijk moeten wij zorg dragen voor onze (voorlopig nog niet helemaal) blauwe planeet..

Nu opende ik dit topic omdat ik de dag erna in de krant las dat er nog veel meer manieren zijn die eigenlijk zouden moeten toegepast worden om het milieu te besparen, zo werd aangeraden om enkel de stekkers van electrische aparaten in te steken enkel als je ze gebruikt.. Enkel door dit te doen zou elk huishouden al hun jaarlijks energieverbruik kunnen verminderen.. verder stonden er ook dingen in zoals buitenverlichting op zonne energie, gebruik maken van kaarsen enz...

Nu vroeg ik me af, als we nu ook onze stekker van de pc met alle randapparatuur elkes keer zouden uittrekken als we het niet gebruiken, zouden we zo allemaal niet ons milieu een flinke gunst bezorgen? Bij mij thuis zit hier alles in zo'n stekkerdoosje met aan en uitschakelaar, dus voor mij is het slechts een kwestie van 1 knopje omte schakelen, wat niet zo ontzetten veel werk is!
Wat vinden julie van dit idee?
En hebben jullie misschien ook nog enkele ideeën om ons energie verbruik te verminderen, en zo mee te werken aan het verminderen van de vervuiling van de aarde..

Ok het is niet veel, maar zoals het gezegde zegt... alle beetjes helpen!

mvg
Thomas
Bengt
Ik let erop, ik trek de stekker van pc en randapparatuur altijd uit. Smile
rvec
mijn pc staat altijd aan en de processor wordt altijd 100% gebruikt, niet echt zuinig... Crying or Very sad
Maxus
mijn pc draait met CoolnQuiet wat ook energiebesparing oplevert.
De technologie is voor minder warmte maar minder electriciteit = minder warmte
Lady Elensar
Hm.. laatst deden ze bij ons ook in een trein rondn 20.00 uur de verwarming en de lichten uit.. om mensen dat in te laten zien. Ze kunnen beter die verwarming hele dagen uitzetten als het 15 graden buiten is of meer. We hebben echt warme dagen gehad deze winter.

En nog een actie hier is spaarlampen gebruiken.
MrBlueSky
Lady Elensar wrote:
Hm.. laatst deden ze bij ons ook in een trein rondn 20.00 uur de verwarming en de lichten uit.. .

Dat was toch een nationale actie? Iedereen 'moest' toen om 20:00 z'n lichten 5 minuten uitdoen. Een week of twee geleden geloof ik..
Georgeboy
Volgens mij hadden ze nog veel meer kunnen besparen, wanneer alle steden en gemeenten hun stadsverlichting hadden uitgedaan gedurende die 5 minuten. Onze stad deed uiteraard weer niet mee, stel je voor dat er gewerkt zou moeten worden op zondag... Laughing

Ik heb vernomen dat er binnenkort een nacht van de duisternis komt, eens benieuwd welke steden zich daarbij zullen aansluiten.

Wat ikzelf doe om het verbruik te doen dalen, is wanneer ik aan het studeren ben, enkel maar mijn bureaulamp te laten aanstaan en de andere verlichting in mijn kamer uit te zetten. Pc gaat altijd uit met een schakelaar.

In de rand van deze zaak wil ik graag nog iets aankaarten. Zijn er mensen die ook een digicorder van Telenet gebruiken? Deze is pas een grootverbruiker. Op andere fora staat te lezen dat mensen die het uitgemeten hebben tot de vaststelling kwamen dat het meer verbruikt dan een gemiddelde koelkast. De harde schijf moet blijven draaien volgens Telenet voor de updates... Er zou al een paar maand aan gewerkt worden om de firmware up te daten en de aanpassing moest gebeuren in september/oktober, maar... de harde schijf blijft nog altijd draaien... Is het niet nuttig om ook de bedrijven op de vingers te tikken? Als gewone burger kunnen we wel helpen, maar de grootverbruikers zitten meestal ergens anders...

Greetz
Maxus
MrBlueSky wrote:
Lady Elensar wrote:
Hm.. laatst deden ze bij ons ook in een trein rondn 20.00 uur de verwarming en de lichten uit.. .

Dat was toch een nationale actie? Iedereen 'moest' toen om 20:00 z'n lichten 5 minuten uitdoen. Een week of twee geleden geloof ik..

In België was het niet verplicht, maar ik heb er niets van gemerkt, waarschijnlijk was het populairder in de grootsteden.
Yjaxygames
Ik laat af en toe mijn telefoon oplader erin zitten, maar dat ga ik wel afleren. Ik heb ook zo'n stopcontactverzameling die je met 1 knopje kan uitschakelen, die gebruik ik wel altijd.
Als je je computer op slaapstand zet, kan je ook energie besparen, meer dan als je hem stand by zet. Je moet eerst slaapstand inschakelen (zoek in het configuratiescherm naar energiebesparen, dan moet je naar 'slaapstand'). Als je de slaapstand activeren wilt moet je als je op afsluiten drukt, en dat menuutje komt, op SHIFT drukken. StandBy veranderd dan in slaapstand Wink
Alkmania
Wij hebben ook zo'n stekkerdoos, dat bespaart heel veel energie. Ook zetten we altijd de tv helemaal uit, dus ook het standby-lampje... Wat een rotdingen zijn dat Confused
Lady Elensar
MrBlueSky wrote:
Lady Elensar wrote:

Ohw.. dat is verder dan een beetje langs me heen gegaan.
keempe
Maxus wrote:
MrBlueSky wrote:
Lady Elensar wrote:

In België was het niet verplicht, maar ik heb er niets van gemerkt, waarschijnlijk was het populairder in de grootsteden.

Neen was inderdaad niet verplicht, men spoorde hier de mensen gewoon aan om mee te doen.. Je kan zoiets ook helemaal niet verplichten denk ik, de enige manier om heel het land te laten meewerken is gewoon de energiebedrijven 5 minuten geen energie meer laten leveren.
Egmond
Ik hoorde het over die actie ongeveer een uur nadat ie afgelopen was...

Maarja, ik zou er toch wel niet aan meedoen. 5 minuten maakt echt geen verschil, bovendien kost het aan/uitzetten misschien wel evenveel energie (bovendien zet iedereen de TV aan 0_o. Maarja, de actie is natuurlijk wel een goed idee om iedereen in te laten zien hoeveel stroom we gebruiken.
Flakky
Een tip voor de mensen die de computer uitzetten, syncroniseer de tijd, die kan dan soms verkeerd lopen.
Ik weet niet meer tips die al zijn opgenoemd, maar het schijnt dat je 5 euro per maand extra betaal per telefoonoplader die je er in laat zitten.
rvec
5 euro?
dan heb je een kromme oplader want volgens mij kom je daar nog niet met een oplader met een telefoon eraan. Laat staan met een gewone lege oplader.

Het klopt echter wel dat er dan nog stroom "lekt" maar zoveel is dat nou ook weer niet.

1kwh kost ongeveer 20 tot 25 cent
en ik denk niet dat een lekkende telefoonoplader 1 kwh kost per maand, laat staan 500/25=20kwh
Maxus
rvec wrote:
5 euro?
dan heb je een kromme oplader want volgens mij kom je daar nog niet met een oplader met een telefoon eraan. Laat staan met een gewone lege oplader.

Het klopt echter wel dat er dan nog stroom "lekt" maar zoveel is dat nou ook weer niet.

1kwh kost ongeveer 20 tot 25 cent
en ik denk niet dat een lekkende telefoonoplader 1 kwh kost per maand, laat staan 500/25=20kwh

die 5€ was per jaar denk ik, zoheb ik het toch gehoord
rvec
dan zal 5 euro nog wel een groot bedrag zijn, ik denk dat het niet eens 3 euro wordt.
the666bbq
energie sparen zal je waarschijnlijk vooral moeten proberen door minder te gebruiken, anders leven met andere woorden

maar als ze mij verdorie toch eens een fietsvergoeding zouden geven dan moet ik mijn auto toch al een 200 km per week minder gebruiken.
wanroij
In Nederland was die actie ook maar ik heb er niet aan meegedaan.. Het was niet heeel erg gepromoot dus ik hoorde van veel mensen dat ze er ook niet aan gedacht hadden ghehe,,
neji
wanroij wrote:
In Nederland was die actie ook maar ik heb er niet aan meegedaan.. Het was niet heeel erg gepromoot dus ik hoorde van veel mensen dat ze er ook niet aan gedacht hadden ghehe,,

Dat vind ik dus ook.

Ikzelf heb enkel de dag ervoor iets over te weten gekomen dat ze deze actie 'ook' in België deden... Terwijl ik rond de kerst- en nieuwjaarsperiode al dingen las in de krant over deze actie...
FireFoxDB
Alkmania wrote:
Wij hebben ook zo'n stekkerdoos, dat bespaart heel veel energie. Ook zetten we altijd de tv helemaal uit, dus ook het standby-lampje... Wat een rotdingen zijn dat Confused

Idd, hebben we focking afstandsbedieningen kunnen we gaan opstaan. Dat is echt waardeloos enzo.
endless
wow, iedereen heeft zo'n knopje op een stejkkerdoos Surprised
en ik heb de lampen in me kamer wel uitgedaan :]
maja, ik heb eens op tv gezien dat er van die gasvornhuize ware met een gasplaat er over dus het gemak van zo'n keramietplaadinges en tog van gas, ze zegge dat dat energioe bespaart >.>
maja het is wel een domme actie dee eht gewoon voor de fun >.>
en ze kunnen van grondwater energie maken ofzo weet nie precies hoe dat gaat maar da bespaard wel Razz