FRIHOSTFORUMSFAQTOSBLOGSDIRECTORY
You are invited to Log in or Register a Frihost Account!

Licht vertragen?

SgtGarcia
Quote:
The Washington Post is reporting that scientists have been able to slow the speed of light while still maintaining its ability to transmit information. The researchers have even developed a way to 'tune' the process, modulating how fast or slow the light goes within controlled circumstances. From the article: 'Scientists said yesterday that they had achieved a long-sought goal of slowing waves of light to a relatively leisurely pace and using those harnessed pulses to store an image. Physicists said the new approach to taming light could hasten the arrival of a futuristic era in which computers and other devices will process information on optical beams instead of with electricity, which for all its spark is still cumbersome compared with light.

Klik hier voor het artikel uit de washington post

Toch een interresante ontwikkeling, gecontroleerd vertragen van licht. Zoals in het artikel al gezegd wordt maakt dit veel snellere computer mogelijk als electriciteit vervangen wordt door licht als transportmedium.
Bengt
Inderdaad. Maar voor het de standaard zal zijn zal nog heel wat jaren duren Smile (maar positieve ontwikkeling zonder meer)
Maxus
http://tweakers.net/nieuws/45736/?highlight=licht
kansloos
Krijgen we dan ook lichtgevende chips? Razz
SgtGarcia
kansloos wrote:

Als het licht de chip uitkomt gaat het volgens mij niet helemaal de goede kant op Razz Zou wel leuk zijn trouwens, lichtgevende fans en neon zijn leuk, maar lichtgevende chips nog beter Razz
johanfh
Leuk, dat ze eindelijk proberen om iets te vertragen om daar de computer sneller mee te maken
Ben benieuwd hoe dat wordt Wink
JohanFH
Maxus
SgtGarcia wrote:
kansloos wrote:

Als het licht de chip uitkomt gaat het volgens mij niet helemaal de goede kant op Razz Zou wel leuk zijn trouwens, lichtgevende fans en neon zijn leuk, maar lichtgevende chips nog beter Razz

Gewoon je electronische circuits overtrekken met onzichtbare UV-stift, een UV-lichtje en Shocked Laughing
SgtGarcia
Maxus wrote:
SgtGarcia wrote:
kansloos wrote:

Gewoon je electronische circuits overtrekken met onzichtbare UV-stift, een UV-lichtje en Shocked Laughing

Als ik toch eens tijd had voor dat soort dingen, maar dan moet ik eerst ook nog een doorzichtige kast hebben anders heeft het geen zin. En zo kan ik nog wel ff doorgaan Razz
Flakky
Als langzaam licht je computer in de toekomst sneller kan maken, waarom gebruiken ze later dan geen snel licht zodat de informatie nog sneller kan worden verzonden?

Als het aan het leessnelheid ligt dan is het oplosbaar om een switch te maken om nieuwe informatie pas te geven als het ander is gelezen.

Nu klinkt de term "sneller dan het licht" minder spectaculair Razz
Maxus
Flakky wrote:
Als langzaam licht je computer in de toekomst sneller kan maken, waarom gebruiken ze later dan geen snel licht zodat de informatie nog sneller kan worden verzonden?

Als het aan het leessnelheid ligt dan is het oplosbaar om een switch te maken om nieuwe informatie pas te geven als het ander is gelezen.

je moet het nog kunnen verwerken hé desnelheid in je pc is gelimiteerd aan deze van de metalen die gebruikt worden voor het transport van de electronen.
Flakky
Maxus wrote:
Flakky wrote:

je moet het nog kunnen verwerken hé desnelheid in je pc is gelimiteerd aan deze van de metalen die gebruikt worden voor het transport van de electronen.
Dit lijkt me dan onhandig omdat ook al is het licht langzaam, wat als je computer even langzaam loopt omdat je iets aan het instaleeren bent? Dan lukt het niet meer als ik het goed begrijp.
Maxus
Flakky wrote:
Maxus wrote:
Flakky wrote:

Dit lijkt me dan onhandig omdat ook al is het licht langzaam, wat als je computer even langzaam loopt omdat je iets aan het instaleeren bent? Dan lukt het niet meer als ik het goed begrijp.

tegen dan zullen we waarschijnlijk al quad+ cores hebben en zal dat wel niet zoveel invloed hebben, maar de techniek is er nog lang niet.
marocsite
SgtGarcia wrote:
Quote:
The Washington Post is reporting that scientists have been able to slow the speed of light while still maintaining its ability to transmit information. The researchers have even developed a way to 'tune' the process, modulating how fast or slow the light goes within controlled circumstances. From the article: 'Scientists said yesterday that they had achieved a long-sought goal of slowing waves of light to a relatively leisurely pace and using those harnessed pulses to store an image. Physicists said the new approach to taming light could hasten the arrival of a futuristic era in which computers and other devices will process information on optical beams instead of with electricity, which for all its spark is still cumbersome compared with light.

Klik hier voor het artikel uit de washington post

Toch een interresante ontwikkeling, gecontroleerd vertragen van licht. Zoals in het artikel al gezegd wordt maakt dit veel snellere computer mogelijk als electriciteit vervangen wordt door licht als transportmedium.

uhmm nooit gewetenb Razz
rvec
lol licht vertragen is handig omdat je licht dan kan gebruiken als opslagmedium. Je en het gaat volgens mij niet echt langzaam maar het neemt gewoon een langere weg waardoor het er langer over doet. Op tweakers.net is ook een afbeelding te zien.

En de computers worden door licht wel sneller omdat licht niet alleen aan en uit kan net als nu met stroom wordt gedaan maar ook half aan en een kwart enz. kan. Dit wordt nu ook al gebruikt in een optische geluidskabel en in een glasvezelkabel. Door dit ook als geheugen te gebruiken kan er per milimeter veel meer geheugen op een chip passen.
Flakky
Lol, 'terabytelampen' Laughing
Lijkt me zeker handig om het te gebruiken, alleen zoals al gezegt is duurt dat nog een lange tijd.
keempe
Flakky wrote:
Lol, 'terabytelampen' Laughing
Lijkt me zeker handig om het te gebruiken, alleen zoals al gezegt is duurt dat nog een lange tijd.

idd, volgens mij zal het nog wel is heel lang kunnen duren, als je weet op hoeveel hindernissen ze nog zullen stoten, denk ik niet dat het er snel zal zijn!

mvg
keempe
Egmond
Volgens mij kunnen we al jaren licht vertragen -- in water heeft licht nog maar 2/3 van zijn normale snelheid.

Waarom kunnen ze daarmee dan niet gewoon een veel te snelle (en enorm grote) computer maken?
Flakky
Egmond wrote:
Volgens mij kunnen we al jaren licht vertragen -- in water heeft licht nog maar 2/3 van zijn normale snelheid.

Waarom kunnen ze daarmee dan niet gewoon een veel te snelle (en enorm grote) computer maken?
Als het licht sneller is dan de computer, dan kan het zijn dat het licht een informatieblok verstuurd en al het volgende informatieblok verstuurd terwijl het eerste blok nog niet is gelezen en weg is.

Computers met water hebben vaak problemen Razz Weer serieus, zou het licht dan niet gaan veranderen als het door water heen zou gaan? We hebben (gelukkig) het tijdperk van grote computers al achter gelaten.
Egmond
Ik bedoel eigenlijk alleen maar te zeggen dat dit al veel langer bekend is enzo. We zouden makkelijk nieuwe stoffen kunnen onderzoeken die wel geschikt zijn.
rvec
klopt ik weet ook niet precies hoe het zit maar met verschillende stoffen is de lichtsnelheid slomer. Er zijn zelfs al stoffen waarin de lichtsnelheid 1m/s wordt. Maar volgens mij bedoelen ze dat hier niet, maar als ze dat wel bedoelen dan is dat icm met de langere weg en zou je informatie langer kunne opslaan.

Quote:
Als het licht sneller is dan de computer, dan kan het zijn dat het licht een informatieblok verstuurd en al het volgende informatieblok verstuurd terwijl het eerste blok nog niet is gelezen en weg is.

de computer moet de informatie ook zelf versturen dus dan wacht hij toch gewoon iets langer ? Wink
Flakky
Je computer heeft geen geduld het weet niet wanneer hij weer moet gaan zenden, dat is dan het probleem. Maar er komt vast wel een oplossing voor.
rvec
lol
geen geduld? Hij kan echt wel even wachten met het versturen van het volgende blok hoor. En anders slaat hij het toch gewoon op in het RAM.

Of zou hij dan ongelukkig worden Wink een computer zonder geduld.. hoe kom je erbij.
niels_nkc
interresante ontwikkeling ik had er nog niet eerder over gehoord
daaar kun je een hoop leuke dingen mee doen Cool
RoomRooz
Wauw, dat is knap! Echt een hele interessante ontwikkeling is dat, kun je inderdaad weer veel nieuwe mogelijkheden mee ontdekken. En niet alleen voor computers. Mijn natuurkundeleraar zou hier van smullen... Razz
Reply to topic    Frihost Forum Index -> Dutch -> Algemeen

FRIHOST HOME | FAQ | TOS | ABOUT US | CONTACT US | SITE MAP
© 2005-2007 Frihost, forums powered by phpBB.