|
|
Iemand anders had het over dit onderwerp (waar het off-topic was) dus besloot it hierover een topic te maken.
Voor zover ik van bewust ben is het downloaded van mp3's, films, ... legaal maar het is illegaal om de mp3, films of andere bestanden met copyright te delen (uploaden).
Als daar iets niet aan klopt, je hier een mening over hebt of een aanvulling er over heeft, post het dan hier 
Ik heb hierover vorig jaar mijn profielwerkstuk geschreven.
Het is correct als je zegt: het uploaden van bestanden waarover je geen rechten hebt is illegaal.
Bij downloaden ligt dit gevoelliger, ik bedoel maar: hoe had je anders ooit deze pagina kunnen bekijken, ook al is het maar een paar kb, je hebt ze gedownload! Hoe dat hier zit met de rechten, daar bemoei ik me niet mee, punt is dat uploaden van (niet door jou uiteraard) met copiright beschermde bestanden ten zeerste verboden is.
Dan zijn er vervolgens weer verschillen tussen film en muziekbestanden bijvoorbeeld, het ene downloaden is altijd verboden, het andere mag in zeker maten. Hoe dit precies zit is me even ontgaan, en of deze regels nog steeds van toepassing zijn weet ik ook niet precies.
Groetjes,
Joe.
| Quote: | Het downloaden van auteursrechtelijk beschermd materiaal via internet (bijvoorbeeld P2P) is legaal. Dat heeft een Franse rechter om 10 maart jl. bepaald. Eerder had de rechtbank te Haarlem bepaald dat er niets onoorbaars aan het downloaden van muziek via internet is, ook als daar niet voor wordt betaald.
De Franse uitspraak van het Hof te Montpellier is het gevolg van een strafzaak die het Franse openbaar ministerie was begonnen tegen een student die 488 CD Roms met speelfilms in zijn bezit had. Een groot aantal filmproducenten (o.a. MGM, Disney en Warner Brothers) had zich bij de strafzaak gevoegd om een (civielrechtelijke) boete te verkrijgen.
Dat is echter niet gelukt. Het Hof bepaalt dat de rechthebbende(n) zich niet kunnen verzetten tegen het reproduceren van films als dat slechts voor privé-gebruik geschiedt. Aangezien de student de CDs nooit had verkocht, noch had uitgewisseld, was dat hier het geval. Dat de student sommige CDs had uitgeleend en had bekeken met 2 of 3 vrienden, deed daar niet aan af. |
Bron: www.solv.nl
datum:16 maart 2005
Het is nu vast wat verandert maar hier is wel duidelijk dat downloaden toen nog legaal was. Dat is nu nog hetzelfde, uploaden is echter wel illegaal. Uploaden wordt gezien als het verspreiden van auteursrechtelijk materiaal zonder dat je daar recht op hebt. Downloaden is gewoon het maken van een thuiskopie en zolang die alleen binnen huiselijke kringen wordt vertoond is het legaal.
Volgens mij (verbeter me maar als het niet zo is), mag je een muziek CD kopieren voor het geval je origineel beschadigd ofzo, maar dit mag onder geen enkele voorwaarde voor (computer)spellen of iets in die trend?
Zodra je iets download komt dat uit iemand anders z'n huiselijke kring, dus wordt het niet binnen je eigen huiselijke krijgen vertoond. Als je het zo redeneerd mag het dus niet (zeker niet voor de eerste persoon die het upload, en daaruit blijk nogmaals dat dát strafbaar is).
Uploaden van muziek, film, games e.d. (met dat copyright-verhaal) is dus onder alle voorwaarden verboden, ik denk dat we eht daarover eens zijn.
Je mag je eigen gemaakte filmpjes en muziek (en zelfs spellen natuurlijk) wel uplaoden, daar lijkt me ook weer geen twijfel over mogelijk.
Grz. Joe.
Ik heb het er wel vaker over gehad, wat ik me kan herrineren is dat het downloaden legaal is als het een niet-commerciele actie is. Wat inhoud dat het dus legaal is als je het download, terwijl je het anders niet gekocht zou hebben. Als je het echter download in plaats van koopt, dus je wil het gaan kopen maar in plaats daarvan download je het, dan is het wel illegaal. Dit is in de praktijk niet aan te tonen en dus is het legaal.
Deze wetgeving is ook niet helemaal hetzelfde in de verschillende Europese landen.
Het vreemde is dat roms legaal mag delen en downloaded maar alleen mag downloaden in het geval dat je het spel zelf bezit. Zijn die regels gewoon niet anders omdat niet iedereen een rom kan backuppen omdat je daarvoor speciale spullen nodig hebt?
Zelf vind ik dat een geweldige regel omdat ik zelf een paar spellen kwijt ben die ik dus weer gewoon kan spelen
PS: In de TOS van een Nintendo spel of alleen een pokemon spel staat dat het verboden is om een backup (te laten) maken.
EDIT: Een gevolg van uploaden en een artikel erover (engels): http://www.wired.com/news/digiwood/0,1412,59654,00.html
dat klopt niet.. je mag voor jezelf een altijd eigen kopie maken.
dat geld overal voor dus ook voor stuff van Nintendo
nee ze mogen het wel verbieden. Je breekt dan trouwens ook de beveiliging en dat is ook verboden.
Als het goed is mag je wel voor eigengebruik kopieen maken, dat doe ik tenminste wel, om een spel te spelen installeer ik altijd een crack, omdat ik niet wil dat de CD beschadigd word. Zelfde voor muziek CD's als ik op vakantie ga naar waar dan ook en ik neem een muziek CD mee, dan brand ik hem. Want als je iets verliest op een camping in Zuidfrankrijk hoe ben je dat van plan terug te halen?
Ik heb eens tijd geleden ergens gelezen dat downloaden via p2p programma's niet ver boden is, het is alleen het aanbieden van content waar jij geen rechten op bezit dat is verboden.
Zelfs mijn gekochte DVD's liggen in een kast en het zijn kopieën die ik gebruik in mijn DVD installatie.
Want zeg nu zelf, een originele DVD terug gaan kopen omdat de andere kapot is vind ik erg stom.
Zolang je alles binnenshuis gebruikt, is volgens mij geen probleem. Zelfs als ik nu een CD heb op staan en toevallig een kennis komt op bezoek, dan zou ik mijn CD onmiddelijk moeten afzetten, dat zou ik dus een *crap* vinden.
Of alles juist is wat ik vertel dat kan ik natuurlijk niet met zekerheid zeggen, maar dat is mijn opinie in deze hele zaak.
Als je download van bestanden zoal's cd's, films, programma's, dan is dat illegaal, want je download dingen die illigaal geupload zijn,
| Museobanus wrote: | | Als je download van bestanden zoal's cd's, films, programma's, dan is dat illegaal, want je download dingen die illigaal geupload zijn, |
het downloaden daarvan is gewoon niet strafbaar.. er zit een grijs vlak op rechten met software/films/muziek.
als je het upload is het strafbaar want je geeft dingen weg (op internet zetten) waar jij niet die rechten voor hebt
het downloaden is dan een grijs vlak. mss mag het niet en is het strafbaar. maar als je 10 euro op straat vind neem je het toch ook mee.. dat is het zelfde. en er is nog nooit iemand in Nederland op aangeklaagd/veroordeeld op het downloaden van stuff wel van uploaden
Er zit een grijs vlak op het downloaden van muziek en volgens mij ook films. Maar downloaden van software waar je anders voor zou moeten betalen is in alle gevallen illegaal! Uploaden is helemaal altijd illegaal tenzij je zelf rechthebbende bent.
Het upload en download verhaal snap ik nooit geen bal van. Dit mag wel en dat mag weer niet.
Ik download altijd films en series die net uit komen maar als ze uitkomen op dvd dan schaf ik ze ook aan. Ik snap dat veel mensen dat niet doen maar ik vind dan dat ik wel kan downloaden als ik het later toch aanschaf.
| KoiboySG1 wrote: | Het upload en download verhaal snap ik nooit geen bal van. Dit mag wel en dat mag weer niet.
Ik download altijd films en series die net uit komen maar als ze uitkomen op dvd dan schaf ik ze ook aan. Ik snap dat veel mensen dat niet doen maar ik vind dan dat ik wel kan downloaden als ik het later toch aanschaf. |
Officieel mag dat natuurlijk niet, maar ik ben het wel met je eens dat het eigenlijk zou moeten mogen. Je betaalt er uiteindelijk toch voor.
| SgtGarcia wrote: | | KoiboySG1 wrote: | Het upload en download verhaal snap ik nooit geen bal van. Dit mag wel en dat mag weer niet.
Ik download altijd films en series die net uit komen maar als ze uitkomen op dvd dan schaf ik ze ook aan. Ik snap dat veel mensen dat niet doen maar ik vind dan dat ik wel kan downloaden als ik het later toch aanschaf. |
Officieel mag dat natuurlijk niet, maar ik ben het wel met je eens dat het eigenlijk zou moeten mogen. Je betaalt er uiteindelijk toch voor. |
Het feit dat je uiteindelijk betaald voor het recht het te hebben (want dat is het uiteindelijk) vindt ik dat je het mag downloaden. Maar gebeurd dit dan wel?
Ga je het wel écht kopen?
[ot] @neji: Heb jij toevallig banden met SH? Chatgek, mosymuis, etc... oorspronkelijk van phpbb.nl 
stel dat ik nu een cd van pink download, kan ik dat volgens jullie volledig legaal doen?
| Museobanus wrote: | | stel dat ik nu een cd van pink download, kan ik dat volgens jullie volledig legaal doen? |
Als je echt legaal wil downloaden ga je gewoon naar een internetmuziek winkel. Waar je betaalt voor een nummer/album en dat dan download. Dit zijn meestal wel bestanden met zogenaamde DRM. Dat houdt in dat je het niet zomaar op elke computer kan afspelen, om te voorkomen dat het illegaal verspreid wordt.
Als je de cd download van bijvoorbeeld een p2p netwerk zit je in het eerder genoemde grijze gebied. Het is allemaal erg vaag, er zal niet zo snel een agent voor je deur staan, maar volledig legaal is het volgens mij ook niet.
Overigens ben je volgens mij met software sneller illegaal bezig, als je akkoord gaat met de gebruiksvoorwaarden, wat je altijd doet tijdens de installatie. Er staat vast wel wat in die voorwaarden waardoor je illegaal bent als je geen legale licentie hebt. Ook weer zon interresant dingetje.
Overigens begin ik steeds beter te begrijpen waarom rechtenstudies zo veel tijd kosten 
Je moet gewoon mp3's kopen, en films huren.
mp3's zijn 99 cent per stuk.
de wat oudere films zijn bij de blokker vaak rond de 3 euro.
Ze zouden downloaden legaal moeten maken. De mensen blijven het toch en doen en ze zllen het altijd blijven doen.
Voor eke torrent site of p2p site of program dat er uit de lucht word gehaald komen er 2 nieuwe...
Zinloos, let em be.
| LeukeFilmpjes wrote: | Je moet gewoon mp3's kopen, en films huren.
mp3's zijn 99 cent per stuk.
de wat oudere films zijn bij de blokker vaak rond de 3 euro. |
dat betekend dus dat ik nu al enorme schulden zou hebben wil ik alle films en muziek die ik heb gedownload kopen. Ik gok dat ik ongeveer 800 films en 3000 mp3 heb/had. Dat zou dan met een beetje geluk 800x3=2400 3000x0,99=2970
5370 euro kosten. En dan heb ik ook films die nog niet in de bios te zien zijn voor 3 euro gerekend.
Koop jij ze maar, maar zo lang de gemiddelde cd boven de 30 euro zit en de gemiddelde dvd boven de 40 koop ik ze niet.
Stel, Lost word op de openbare omroep uitgezonden, of nog beter pay per view, ik kijk daar naar, mag ik dit dan opnemen? Stel ik ben vergeten op te nemen of de dvdr waren op, mag ik dan van het internet, Het stuk dat ik niet heb opgenomen downloaden?
Of anders gezegd, ik kijk naar een voetbalmatch, maar ben te lui om die op te nemen, ik download hem, is vele handiger. Mag dit dan?
Grttz,
het opnemen mag iig maar het downloaden is volgens mij niet helemaal legaal maar wordt wel gedoogd als je maar geen enorme hoeveelheden (terra bytes) download.
| Jurado wrote: | Stel, Lost word op de openbare omroep uitgezonden, of nog beter pay per view, ik kijk daar naar, mag ik dit dan opnemen? Stel ik ben vergeten op te nemen of de dvdr waren op, mag ik dan van het internet, Het stuk dat ik niet heb opgenomen downloaden?
Of anders gezegd, ik kijk naar een voetbalmatch, maar ben te lui om die op te nemen, ik download hem, is vele handiger. Mag dit dan?
Grttz, |
opnemen mag, kopieren, versprijden, verkopen, of openbaar vertonen mag niet
| Museobanus wrote: | | Jurado wrote: | Stel, Lost word op de openbare omroep uitgezonden, of nog beter pay per view, ik kijk daar naar, mag ik dit dan opnemen? Stel ik ben vergeten op te nemen of de dvdr waren op, mag ik dan van het internet, Het stuk dat ik niet heb opgenomen downloaden?
Grttz, |
opnemen mag, kopieren, versprijden, verkopen, of openbaar vertonen mag niet |
Als ik een CD heb, maar ik wil die op men mp3 player afspelen, echter de beveiliging laat dat niet toe, ik download die CD, mag dat dan wel? Dus ik heb ook de orginele CD.
Groeten,
volgens mij mag het wel, maar dan moet de cd wel exact dezelfde zijn (of downloaden zelf moet legaal zijn) en de cd moet dus geen extra's ofzo hebben.
Ik denk, dat als de wereld zich verder ontwikkeld, dat je alles gratis mag downloaden. Ik bedoel, door het internet is het heel moeilijk om al die auteursrechten na te volgen.
Ik denk dat we uiteindelijk allemaal muziekdata gewoon kunnen downloaden.
Ik hoop het ook. Maar voor het zover is, is dat nog niet zo. Dus zul je alles moeten downloaden.
O trouwens, meestal als je download met torrents. Een netwerk van Peer2Peer upload je automatisch ook naar andere pc's. Dat is dus eigenlijk illegaal. Maar er zijn zo ontegelijk veel mensen die 't doen dus niks om voor bang te zijn. Alleen de allergrootsten worden aangepakt. Zoals sites en programma's die dat te ver laten gaan.
| ©Wolfie wrote: | Ik denk, dat als de wereld zich verder ontwikkeld, dat je alles gratis mag downloaden. Ik bedoel, door het internet is het heel moeilijk om al die auteursrechten na te volgen.
Ik hoop het ook. Maar voor het zover is, is dat nog niet zo. Dus zul je alles moeten downloaden.
O trouwens, meestal als je download met torrents. Een netwerk van Peer2Peer upload je automatisch ook naar andere pc's. Dat is dus eigenlijk illegaal. Maar er zijn zo ontegelijk veel mensen die 't doen dus niks om voor bang te zijn. Alleen de allergrootsten worden aangepakt. Zoals sites en programma's die dat te ver laten gaan. |
Ja, tot we op een dag komen dat al die grote vissen weg zijn. Want gebeurt er? Jawel.. De kleinere worden aangepakt tot wanneer we bij de gewone users zoals jij- en ik.
(ok, dat zal nog een heel end duren maar toch)
De grote gaan nooit weg. En kleinere organisatie's (zoals BREIN) zien je al als groot met een paar 100 gig per maand. Hier gaat er 100 per maand in en uit maar er komt wanadoo family aan dus....
| Quote: | | Ik denk, dat als de wereld zich verder ontwikkeld, dat je alles gratis mag downloaden. Ik bedoel, door het internet is het heel moeilijk om al die auteursrechten na te volgen. |
dit slaat nergens op
Dit zal nooit gebeuren zolang er mensen winst willen maken met muziek/films/software/... en deze mensen enige invloed hebben op de grotere regeringen.
En wanneer hebben namen als EMI, Sony BMG, Universal en Warner geen invloed meer op de Amerikaanse regering..... kan idd nog heel lang duren.
je zal eerder alles kunnen downloaden of huren voor een paar euro's afhankelijk van film, muziek...
gewoon zoals het nu is zal het altijd blijven.
alles gratis illegaal te downloaden
en muziek voor 0,99 euro
films voor 1 tot 5 euro afhankelijk van de film
en op alles wat je legaal download blijven beveiligingen zitten die er op het illegale niet zitten. Dit zal wel steeds minder worden omdat de grote bedrijven ook dor krijgen dat ze het daardoor minder aantrekkelijk maken maar het zal er altijd op blijven zitten.
Downloaden zal ook steeds aantrekkelijker worden omdat de snelheid van de internet verbindingen omhoog zal gaan. En omdat de generatie die nu download de oudere generaties die niet weten hoe het moet gaat vervangen, over 50 jaar zal iedere generatie kunnen downloaden, met een internetverbinding die zo snel is dat je een HD film in een paar uur (wss minder) binnen hebt.
Als je ziet dat op universiteits-netwerken films binnen enkele minuten te downloaden zijn, denk ik dat je daar best gelijk in gaat krijgen ja.
| Nutteloos wrote: | | Als je ziet dat op universiteits-netwerken films binnen enkele minuten te downloaden zijn, denk ik dat je daar best gelijk in gaat krijgen ja. |
een hd film is ongeveer 40gb wat jij op een universiteit download is max 5gb per film. dat is idd in een paar min binnen
ik zelf hem 1mb download verbinding thuis dus ik zou er ongeveer 1.30 uur over doen om 5gb binnen te halen ofzo.
de verbinding worden steeds sneller (gelukkig maar), en er zal steeds meer over het internet gaan.
| traxion wrote: | | Nutteloos wrote: | | Als je ziet dat op universiteits-netwerken films binnen enkele minuten te downloaden zijn, denk ik dat je daar best gelijk in gaat krijgen ja. |
een hd film is ongeveer 40gb wat jij op een universiteit download is max 5gb per film. dat is idd in een paar min binnen
ik zelf hem 1mb download verbinding thuis dus ik zou er ongeveer 1.30 uur over doen om 5gb binnen te halen ofzo.
de verbinding worden steeds sneller (gelukkig maar), en er zal steeds meer over het internet gaan. |
maar de domwload limlieten groeien niet mee, dus ver zullen we niet raken
de meeste verbindingen hebben geen download limiet hoor
En de meeste hd films die ik download zitten tussen de 10 en de 20 gig, extra´s enzo ben ik niet nodig.
En met een snelle verbinding dacht ik aan 1gig lijntjes. Dan moet zo´n film dus in een paar seconden binnen zijn. Streaming HD 
| Nutteloos wrote: | | Als je ziet dat op universiteits-netwerken films binnen enkele minuten te downloaden zijn, denk ik dat je daar best gelijk in gaat krijgen ja. |
Universiteitsnetwerken zijn handig... Veel muziek en films zijn te vinden en binnen enkele seconden te downloaden.. films duren wel iets langer maar toch snel... Ik heb er ook gebruik van mogen maken.. Kon alles maar zo snel te downloaden zijn en kon het allemaal maar legaal en gratis 
Als ik films download, dan zijn ze ongeveer 800Mb, wat ik handiger vind op mijn krappe laptop. Maar van die films die groter zijn dan 5Gig vind ik het weer overdreven want die <1Gig films doen het ook nog gewoon goed.
Weet trouwens iemand een vorm van illegaal downloaden als dat uberhaupt bestaat?
| neji wrote: | | ©Wolfie wrote: | Ik denk, dat als de wereld zich verder ontwikkeld, dat je alles gratis mag downloaden. Ik bedoel, door het internet is het heel moeilijk om al die auteursrechten na te volgen.
O trouwens, meestal als je download met torrents. Een netwerk van Peer2Peer upload je automatisch ook naar andere pc's. Dat is dus eigenlijk illegaal. Maar er zijn zo ontegelijk veel mensen die 't doen dus niks om voor bang te zijn. Alleen de allergrootsten worden aangepakt. Zoals sites en programma's die dat te ver laten gaan. |
Ja, tot we op een dag komen dat al die grote vissen weg zijn. Want gebeurt er? Jawel.. De kleinere worden aangepakt tot wanneer we bij de gewone users zoals jij- en ik.
(ok, dat zal nog een heel end duren maar toch) |
Neji,
Dat zou heel goed kunnen maar ik denk het niet. Over de hele wereld zijn miljoenen mensen die dezelfde manier gebruiken als jij en ik.
Ik denk dat het net niet zodanig beschermt kan worden dat we gepakt kunnen worden. Ook ik ebn maar een kleine, ik zit gewoon op een Peer2Peer systeem dus laat dat de overheid maar eens gaan nachecken.
Misschien dat het in de toekomst wel mogelijk word om alles maar dan ook echt alles te checken. Nu nog niet.
[quote="©Wolfie"] | neji wrote: |
Neji,
Dat zou heel goed kunnen maar ik denk het niet. Over de hele wereld zijn miljoenen mensen die dezelfde manier gebruiken als jij en ik.
Ik denk dat het net niet zodanig beschermt kan worden dat we gepakt kunnen worden. Ook ik ebn maar een kleine, ik zit gewoon op een Peer2Peer systeem dus laat dat de overheid maar eens gaan nachecken.
Misschien dat het in de toekomst wel mogelijk word om alles maar dan ook echt alles te checken. Nu nog niet. |
uhm denk je nou echt dat ze alle miljarden mss wel biljoenen of nog meer verbindingen gaan controleren of kunnen controleren of er bij een peer to peer connectie er iets illegaals over de verbinding gaat.. echt niet
ze kunnen het nooit bewijzen of de provider moet alle gegevens gaan bijhoude:P of ze moeten een site tepakken krijgen waar alle gegevens opstaan..
anders hebben ze geen been om op testaan
Ook al bestaan er geen websites waar dit op staat (ook rapidshare en andere hosts), dan hebben ze nog steeds het probleem met peer2peer programma's zoals Limewire. Limewire is gemaakt net als alle andere p2p programma's om je bestanden te kunnen delen met andere mensen zoals je vakantiefoto's, maar het kan worden gebruikt om mp3's enzo te delen met anderen.
Deze programma's zijn hardstikke legaal.
| Jurado wrote: | | Museobanus wrote: |
opnemen mag, kopieren, versprijden, verkopen, of openbaar vertonen mag niet |
Als ik een CD heb, maar ik wil die op men mp3 player afspelen, echter de beveiliging laat dat niet toe, ik download die CD, mag dat dan wel? Dus ik heb ook de orginele CD.
Groeten, |
Theoretisch niet, want je download de cd ipv hem te kopen (dat je hem al eens gekocht hebt doet er niet toe)
maar praktisch gezien valt het dan al moeilijker te bewijzen dat je hem gedownload hebt aangezien het hetzelfde is, dus eigenlijk zou dat kunnen ja
ik weet wel dat als de beveiliging het niet toelaat dat je de cd op je mp3 speler zet dat je die beveiliging niet mag kraken en dat je dan nog illegaler bezig bent dan hem gewoon downloaden.
| rvec wrote: | | ik weet wel dat als de beveiliging het niet toelaat dat je de cd op je mp3 speler zet dat je die beveiliging niet mag kraken en dat je dan nog illegaler bezig bent dan hem gewoon downloaden. |
Kijk dat vind ik nu weer domme dingen. Ik koop een cd die zijn al gouw 15 tot 20 euro. Die wil ik graag in mijn auto luisteren maar omdat ik niet wil dat hij gejat word of beschadigt raakt maak ik er een kopie van en stop ik mijn echte cd weg zodat er niks mee kan gebeuren.
De beveiligingen vind ik nog storender daardoor moet je al weer andere opties zoeken om een kopie van je cd te maken. dan krijg je al weer van die kraak programma's en download programma's. Door die beveiligingen op cd's ben ik gaan downloaden. En als ze zouden willen dat we 2 cd's zouden gaan kopen zijn ze echt gestoord. Cd's zijn al zo duur en ga er echt geen 2 van kopen.
Met series doe ik het dan weer net iets anders maar vind het net zo gerechtvaardigt. Ik download de serie als hij in america uit komt(meestal 2/3 jaar eerder dan dat hij in nederland verschijnt) maar als hij op dvd verschijnt koop ik ze ook gelijk.
Ik zou nooit iemand kopies aanbieden of verspreiden maar, maak voor mezelf altijd wel een kopie.
|